Auteur Topic: Schakelende voeding: bron van storing.  (gelezen 40225 keer)

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #45 Gepost op: 05 mei 2015, 17:30:09 »
Ja hallo. Ook goedemiddag. ;D Ik doe niets anders dan een logische consequentie trekken: als mijn oren mij bedriegen zou een psychiater zeggen dat ik hallucineer.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #46 Gepost op: 05 mei 2015, 17:31:44 »
Ik vat het als volgt samen: Jouw argumenten zijn boven alle kritiek verheven.    ;)

Nou... Waar ik moeite mee heb is dat er voor mij ingevuld wordt dat ik me dingen inbeeld.

Zou het zo kunnen zijn dat je conclusie niet de juiste is of past zoiets niet in je denkkader?

Overigens plaats jij jezelf telkenmale in een hoekje (gesticht enz.) waar je het m.i. niet moet zoeken. Anders zou iedereen die een blauwtje gelopen heeft daar ook thuishoren.   :neenee:

Nou het komt er wel een beetje op neer HF. Als ik mijn oren niet mag geloven, waarom mijn ogen dan wel for that matter?

Dat komt omdat je ogen jouw informatie geven welke interfereren met de informatie die je oren je geven.  Zien dat je naar een dure kabel zit te luisteren laat deze beter klinken.
Maar ja, dan vind je weer dat je voor gek wordt verklaard.

Je hoeft me niet te geloven.  Dat ga je ook niet doen. Dat weet ik.  Maakt niet uit. Even goed vrienden.

Marcel


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #47 Gepost op: 05 mei 2015, 17:32:43 »
Ja hallo. Ook goedemiddag. ;D Ik doe niets anders dan een logische consequentie trekken: als mijn oren mij bedriegen zou een psychiater zeggen dat ik hallucineer.

Goedemiddag GE.  Je hebt er nog steeds niet van begrepen.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #48 Gepost op: 05 mei 2015, 17:35:23 »
Waarvan, Marcel?

Ik wil ook nog wel ter verdediging opbrengen: de klank(verbetering-naar mijn mening) die ik 'dacht' te horen na het vervangen van de schakelende voedingen door SBoosters, hoor ik elke dag weer. Als mijn stemming zoveel invloed heeft op de klank, hoe komt het dan dat ik dit zo consequent hoor? Gewoon omdat ik het wil?
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #49 Gepost op: 05 mei 2015, 17:36:51 »
Ja!
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #50 Gepost op: 05 mei 2015, 17:39:25 »
Ik wil wel geloven dat als ik geloof dat ik het niet kan horen, ik het ook niet hoor.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #51 Gepost op: 05 mei 2015, 17:45:56 »
Ik wil wel geloven dat als ik geloof dat ik het niet kan horen, ik het ook niet hoor.

Blijven geloven.  Vooral dat.

Nogmaals, het weten en zien dat er iets aan je set hangt wat een bepaalde verbetering zou moeten geven doet jou dit ook horen.

Let wel, ik zeg niet dat alles onzin is en ik vind dat jouw verhaal rond schakelende voedingen best nader onderzocht mag worden.

En nogmaals ik verklaar je niet voor gek of dom of klaar voor een psych. Nogmaals, ik geloof jouw ervaring.  Die ervaring is 100% echt.  Maar het komt niet door een of ander technisch l*l verhaal wat kant nog wal raakt.

En het gel*l over kabels die beter of slechter klinken gaat er bij mij op geen enkele voorwaarde in.  Waarom niet.  Juist omdat je op die scoop nauwelijks iets ziet of zelfs niks ziet en dan is het er wat mij betreft ook niet.
Als jij je er goed bij voelt en jij een betere ervaring hebt van je set.  Gewoon doen en blijven ervaren. 

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #52 Gepost op: 05 mei 2015, 17:50:43 »
Nou, dan zou ik een kaarsje kunnen branden en me inbeelden dat ik heel gefortuneerd ben ;D
Met een beetje inbeeldingsvermogen moet dat lukken. Maar pas op dat je je niet brand aan de kaars, dat is dan weer de realiteit....
Science is no democracy

SuperAvilyn

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #53 Gepost op: 10 juni 2015, 11:48:57 »
Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar ik sluit me aan bij GoldenEars: ik hoor ook verschil.

Vorige week heb ik de 'stekkervoeding' van mijn Squeezebox Touch vervangen door een lineaire voeding van BOTWS. Ik verwachtte er eerlijk gezegd niet veel van, maar ik was toch wel nieuwsgierig en kon de voeding bovendien met een flinke korting kopen omdat het een plankexemplaar van een uitlopend model was. Toch maar gedaan dus.

Ik heb die Squeezebox Touch al jaren en ik vind het een geweldig apparaat, veelzijdig, gemakkelijk in gebruik. Voor het geld klinkt het ding op zich ook niet verkeerd. Toch vond ik het geluid wat kaal, vlak, een beetje grauw, onrustig ook, ik kon niet goed verklaren waarom. Lage bas was er genoeg, maar toch was er voor mij te weinig warmte (een piano had te weinig body, klonk te 'dun'), dat zit 'm volgens mij meer in het wat hogere basbereik of de lagere middentonen, en ik had snel last van luistermoeheid, die ik ook wel weet aan de hybride tweeters van de Dali Ikon speakers. Uiteraard heb ik ook geëxperimenteerd met andere speaker opstellingen, ik heb de speakers dichter bij de achterwand gehad, ik heb ze in de lengterichting van de kamer geprobeerd (toen er verder niemand thuis was want dat is geen gezicht  ;)) en het geluid bleef aan de kale, te droge kant. Bij gebruik van de Squeezebox tenminste, want met de FM-tuner, de draaitafel en ook de Pioneer DVD speler van een paar tientjes klinkt het gewoon goed. Ik heb ook nog een Denon DA-500 D/A converter staan, een wat oudere 20x8 multibitter, die heb ik natuurlijk ook even geprobeerd. Ik heb nooit enig verschil kunnen ontdekken tussen de eigen DAC van de SBT en de Denon, ook niet bij voortdurend heen en weer schakelen. Overigens schijnt de SBT van zichzelf best een behoorlijk goede DAC te hebben, een 24-bits exemplaar van AKM. Doordat ik geen enkel verschil hoorde tussen de twee DACs, had ik ook geen al te grote verwachtingen van de voedingsupgrade. Verschillen tussen kabels hoor ik trouwens al helemaal niet, vind ik ook absoluut niet interessant.

Het was dus een kwestie van afstrepen: waarom klinkt het nou niet zoals ik wilde?

  • akoestiek? > ik heb de speakers op verschillende plaatsen in de kamer opgesteld, overal klonk het te dun
  • de Dali Ikon 6 Mk2 speakers? > deze klonken in de winkel wel uitgebalanceerd, en totaal niet scherp
  • versterker? > de NAD 350 is volgens mij een prima versterker en de mijne is vrij recent nagekeken, met andere bronnen klinkt het wèl OK
  • speakerkabels? > heb ik voor de zekerheid ook nog gewisseld, (uiteraard) geen enkel waarneembaar verschil
  • de muziekbestanden zelf? > ik heb bijna alles in Apple Lossless, legaal gedownload of netjes van eigen CDs geript, daar ligt het ook niet aan
  • de DAC van de SBT? > naar ik heb begrepen is de AK4420 DAC een hele goede, en trouwens, of ik nu de analoge uitgang van de SBT gebruikte of via de Denon DAC speelde: geen enkel hoorbaar verschil

Wat dan wel?
Tja, dan ga je toch zoeken naar mogelijkheden tot verbetering. Toen ik voor weinig geld de voedingsupgrade kon aanschaffen, dacht ik "waarom niet" en heb ik de knoop doorgehakt. Als ik geen verschil hoorde mocht ik 'm trouwens terugbrengen. Eenmaal aangesloten hoorde ik direct een verbetering. Meer dan ik had verwacht of zelfs gehoopt. Met de voedingsupgrade is de bas duidelijk steviger, maar nog steeds strak, met meer autoriteit, het stereobeeld is beter gedefinieerd en de verschillende instrumenten blijven beter op hun plaats. Het klinkt in mijn oren vloeiender, prettiger en uitnodigender. Misschien vreemd, maar het klinkt nu alsof er een zware, dure CD-speler staat te spelen (denk aan de autoriteit en rust van een Sony CDP-557ESD of zo'n grote zware Denon, zoiets) in plaats van dat kleine zwarte kastje dat je ziet staan. Belangrijkste is dat er voor mij nu meer 'rust' in het geluid zit.

Nogmaals, ik geloof niet in 'magische' kabels, interlinks, netsnoeren die 'werelden van verschil' moeten uitmaken of andere toverij. Maar deze toevoeging vind ik, tegen mijn eigen verwachting in, echt een duidelijke verbetering. Ik ben er echt enthousiast over en dat wilde ik graag delen.

Ik besef dat het allemaal subjectief is, er zullen vast mensen denken dat het alleen maar tussen mijn oren zit, maar het zij zo, ik ben er happy mee. Voor een paar tientjes luister ik met meer plezier naar mijn muziekjes.

« Laatst bewerkt op: 10 juni 2015, 12:33:52 door SuperAvilyn »
Yamaha A-S500, KEF RR 103/4, Squeezebox Touch, Technics SL-1210 Mk2, Cambridge 640P, Nakamichi CR-5E

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #54 Gepost op: 10 juni 2015, 18:16:00 »
Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar ik sluit me aan bij GoldenEars: ik hoor ook verschil.

Vorige week heb ik de 'stekkervoeding' van mijn Squeezebox Touch vervangen door een lineaire voeding van BOTWS. Ik verwachtte er eerlijk gezegd niet veel van, maar ik was toch wel nieuwsgierig en kon de voeding bovendien met een flinke korting kopen omdat het een plankexemplaar van een uitlopend model was. Toch maar gedaan dus.

Ik heb die Squeezebox Touch al jaren en ik vind het een geweldig apparaat, veelzijdig, gemakkelijk in gebruik. Voor het geld klinkt het ding op zich ook niet verkeerd. Toch vond ik het geluid wat kaal, vlak, een beetje grauw, onrustig ook, ik kon niet goed verklaren waarom. Lage bas was er genoeg, maar toch was er voor mij te weinig warmte (een piano had te weinig body, klonk te 'dun'), dat zit 'm volgens mij meer in het wat hogere basbereik of de lagere middentonen, en ik had snel last van luistermoeheid, die ik ook wel weet aan de hybride tweeters van de Dali Ikon speakers. Uiteraard heb ik ook geëxperimenteerd met andere speaker opstellingen, ik heb de speakers dichter bij de achterwand gehad, ik heb ze in de lengterichting van de kamer geprobeerd (toen er verder niemand thuis was want dat is geen gezicht  ;)) en het geluid bleef aan de kale, te droge kant. Bij gebruik van de Squeezebox tenminste, want met de FM-tuner, de draaitafel en ook de Pioneer DVD speler van een paar tientjes klinkt het gewoon goed. Ik heb ook nog een Denon DA-500 D/A converter staan, een wat oudere 20x8 multibitter, die heb ik natuurlijk ook even geprobeerd. Ik heb nooit enig verschil kunnen ontdekken tussen de eigen DAC van de SBT en de Denon, ook niet bij voortdurend heen en weer schakelen. Overigens schijnt de SBT van zichzelf best een behoorlijk goede DAC te hebben, een 24-bits exemplaar van AKM. Doordat ik geen enkel verschil hoorde tussen de twee DACs, had ik ook geen al te grote verwachtingen van de voedingsupgrade. Verschillen tussen kabels hoor ik trouwens al helemaal niet, vind ik ook absoluut niet interessant.

Het was dus een kwestie van afstrepen: waarom klinkt het nou niet zoals ik wilde?

  • akoestiek? > ik heb de speakers op verschillende plaatsen in de kamer opgesteld, overal klonk het te dun
  • de Dali Ikon 6 Mk2 speakers? > deze klonken in de winkel wel uitgebalanceerd, en totaal niet scherp
  • versterker? > de NAD 350 is volgens mij een prima versterker en de mijne is vrij recent nagekeken, met andere bronnen klinkt het wèl OK
  • speakerkabels? > heb ik voor de zekerheid ook nog gewisseld, (uiteraard) geen enkel waarneembaar verschil
  • de muziekbestanden zelf? > ik heb bijna alles in Apple Lossless, legaal gedownload of netjes van eigen CDs geript, daar ligt het ook niet aan
  • de DAC van de SBT? > naar ik heb begrepen is de AK4420 DAC een hele goede, en trouwens, of ik nu de analoge uitgang van de SBT gebruikte of via de Denon DAC speelde: geen enkel hoorbaar verschil

Wat dan wel?
Tja, dan ga je toch zoeken naar mogelijkheden tot verbetering. Toen ik voor weinig geld de voedingsupgrade kon aanschaffen, dacht ik "waarom niet" en heb ik de knoop doorgehakt. Als ik geen verschil hoorde mocht ik 'm trouwens terugbrengen. Eenmaal aangesloten hoorde ik direct een verbetering. Meer dan ik had verwacht of zelfs gehoopt. Met de voedingsupgrade is de bas duidelijk steviger, maar nog steeds strak, met meer autoriteit, het stereobeeld is beter gedefinieerd en de verschillende instrumenten blijven beter op hun plaats. Het klinkt in mijn oren vloeiender, prettiger en uitnodigender. Misschien vreemd, maar het klinkt nu alsof er een zware, dure CD-speler staat te spelen (denk aan de autoriteit en rust van een Sony CDP-557ESD of zo'n grote zware Denon, zoiets) in plaats van dat kleine zwarte kastje dat je ziet staan. Belangrijkste is dat er voor mij nu meer 'rust' in het geluid zit.

Nogmaals, ik geloof niet in 'magische' kabels, interlinks, netsnoeren die 'werelden van verschil' moeten uitmaken of andere toverij. Maar deze toevoeging vind ik, tegen mijn eigen verwachting in, echt een duidelijke verbetering. Ik ben er echt enthousiast over en dat wilde ik graag delen.

Ik besef dat het allemaal subjectief is, er zullen vast mensen denken dat het alleen maar tussen mijn oren zit, maar het zij zo, ik ben er happy mee. Voor een paar tientjes luister ik met meer plezier naar mijn muziekjes.

SuperAvelyn ik geloof je zonder twijfel,want dat kan zomaar.En je hoeft je daar helemaal niet voor te verontschuldigen want

zo komt het wel over.En je hoeft niet bang te zijn dat je met die stelling weer word aangevallen door de ongelovigen want

ik sta je bij om die aanval af te slaan.Heb mijn baterij stalinorgels al ingeregeld ze zijn dus direct afschot vrij. :cheer:

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #55 Gepost op: 10 juni 2015, 19:26:54 »
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de tevredenheid van de gebruiker.

Wat ik als techneut wel interessant vind, is in hoeverre de eerste voeding dan tekort schoot. Kennelijk was die dan niet in orde.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #56 Gepost op: 10 juni 2015, 19:40:37 »
Je zou dit soort klachten verwachten bij een zwaar belaste voeding in een eindversterker met onvoldoende capaciteit. Maar wat eet zo'n dac nu helemaal?
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #57 Gepost op: 10 juni 2015, 19:43:39 »
Misschien is ie EMC technisch niet goed ontstoort en creëert het niet-lineaire problemen.

Groet,
Jacco

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #58 Gepost op: 10 juni 2015, 20:01:51 »
Ja misschien. Baa Het is een argument. Maar is het ook het enige valide argument?
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Schakelende voeding: bron van storing.
« Reactie #59 Gepost op: 10 juni 2015, 20:04:28 »
Misschien was ie sowieso niet in orde, dat kan ik natuurlijk zo niet inschatten. Als het echt is, moet er iets niet in orde zijn.

Groet,
Jacco