Auteur Topic: Wat is je nieuwste aanwinst?  (gelezen 690893 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2955 Gepost op: 28 december 2019, 09:43:27 »
De misses heeft in een loterij op haar werk een Acer desktop gewonnen. Hij is van 2010 maar zou tot voor kort nog gewerkt hebben.
Kale kast (geen voedingskabel , geen HDMI kabel , geen toetsenbord en geen muis en geen monitor) en geen HDD in de kast.
Met het bericht leef je uit staat deze nu te wachten op hobby-achtige actie van mijn kant.
Het geen monitor ga ik oplossen door het ding aan te sluiten met HDMI op mijn receiver, dus TV dient als monitor.
HDD koop je voor een habbekrats tegenwoordig.  toetsenbord heb ik nog liggen in de variant met draadje en zonder draadje. Muis heb ik ook nog.
Ik denk dat ik er Linux mint op ga zetten en dan maar eens zien wat ik er mee ga doen.
Naast twee laptops een netbook een desktop twee smartphones kan nog wat extra rekenkracht geen kwaad.   ;D ;D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2956 Gepost op: 29 december 2019, 09:23:37 »
Ja, die ken ik. En staat ook op de kast, achteraan. Wordt ook een bewaarbier.

Groet, Jacco

Dat krijg ik met de whiskey infused niet voor elkaar :-)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2957 Gepost op: 30 december 2019, 17:49:01 »



78S10 en tantaaltjes. Het moet ook niet gekker worden!



Groeten, Ando.
Science is no democracy

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2958 Gepost op: 30 december 2019, 18:13:55 »
Voor in de kerstboom,Ando ?
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2959 Gepost op: 30 december 2019, 18:45:40 »
Tantaal condensatoren zijn bij mij de eerste die uitgedesigned worden. Op het werk heb ik ze 12 jaar geleden ook uit den boze gedeclareerd. Tegenwoordig zijn er mooie polymeer of hybride oplossingen die de tantaaltjes kunnen vervangen.

Groet, Jacco


Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2960 Gepost op: 30 december 2019, 19:20:58 »
Net binnen:



In de loop van deze week maar eens testen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2961 Gepost op: 30 december 2019, 19:45:15 »
Tantaal condensatoren zijn bij mij de eerste die uitgedesigned worden. Op het werk heb ik ze 12 jaar geleden ook uit den boze gedeclareerd. Tegenwoordig zijn er mooie polymeer of hybride oplossingen die de tantaaltjes kunnen vervangen.

Groet, Jacco
Om reden van Jacco? Ik doe het eigenlijk altijd zo....maar niet beroepsmatig, dat scheelt.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2962 Gepost op: 30 december 2019, 19:51:39 »
Tantaal condensatoren zijn bij mij de eerste die uitgedesigned worden. Op het werk heb ik ze 12 jaar geleden ook uit den boze gedeclareerd. Tegenwoordig zijn er mooie polymeer of hybride oplossingen die de tantaaltjes kunnen vervangen.

Groet, Jacco
Om reden van Jacco? Ik doe het eigenlijk altijd zo....maar niet beroepsmatig, dat scheelt.


Groeten, Ando.
Tantaal als dielektricum is gevoelig voor spanningspieken die kunnen doorslaan. Geven na verloop van tijd meestal vage klachten. Hangt ook van de regelaar af of je die lage ESR waarde wilt hebben, een 78-regelaar is niet zo kritisch dacht ik. Is er ook eentje uit de oude doos overigens  ;D Staat meestal wel in de datasheet.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2963 Gepost op: 30 december 2019, 19:54:08 »
Tantaal condensatoren zijn bij mij de eerste die uitgedesigned worden. Op het werk heb ik ze 12 jaar geleden ook uit den boze gedeclareerd. Tegenwoordig zijn er mooie polymeer of hybride oplossingen die de tantaaltjes kunnen vervangen.

Groet, Jacco
Om reden van Jacco? Ik doe het eigenlijk altijd zo....maar niet beroepsmatig, dat scheelt.


Groeten, Ando.
Tantaal als dielektricum is gevoelig voor spanningspieken die kunnen doorslaan. Geven na verloop van tijd meestal vage klachten. Hangt ook van de regelaar af of je die lage ESR waarde wilt hebben, een 78-regelaar is niet zo kritisch dacht ik. Is er ook eentje uit de oude doos overigens  ;D Staat meestal wel in de datasheet.

Groet,
Jacco
Ik kom ook uit de oude doos Jacco. In mijn MTS tijd was dit zo’n beetje ‘de’ stabilisator....


Groeten, Ando.
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2964 Gepost op: 30 december 2019, 20:10:36 »
Tantaal condensatoren zijn bij mij de eerste die uitgedesigned worden. Op het werk heb ik ze 12 jaar geleden ook uit den boze gedeclareerd. Tegenwoordig zijn er mooie polymeer of hybride oplossingen die de tantaaltjes kunnen vervangen.

Groet, Jacco
Om reden van Jacco? Ik doe het eigenlijk altijd zo....maar niet beroepsmatig, dat scheelt.


Groeten, Ando.
Tantaal als dielektricum is gevoelig voor spanningspieken die kunnen doorslaan. Geven na verloop van tijd meestal vage klachten. Hangt ook van de regelaar af of je die lage ESR waarde wilt hebben, een 78-regelaar is niet zo kritisch dacht ik. Is er ook eentje uit de oude doos overigens  ;D Staat meestal wel in de datasheet.

Groet,
Jacco
Ik kom ook uit de oude doos Jacco. In mijn MTS tijd was dit zo’n beetje ‘de’ stabilisator....


Groeten, Ando.
Oh ja, zeker! En probeer die maar eens te verbeteren, zal nog niet meevallen. Qua ruis is het best een goede, beter dan een LM317 als het er op aan komt.

Tegenwoordig heb je NP0/COG 100nF smd condensatoren in het formaat 1206 of 1210. Die passen mooi tussen de pootjes van de regelaar (tussen 1 en 2 en tussen 2 en 3) en dan bufferen met de juiste elco's. Lange levensduur kiezen (liefst 125 graden C met 1(0)000-den uren) en de ingangselco groter kiezen dan de uitgangselco. En het hangt van de bron af wat de ingangselco wordt: is het een gelijkrichtcel, dan je kijk je naar de prestaties rond de 100/120 Hz, is het een SMPS die ervoor zit, kies dan een polymeer elco die beter is in de hogere frequenties. Of een hybride, die is vaak ook erg goed in de hogere frequenties. Je kunt er ook twee parallel zetten als het allebei moet. Twee van 470uF aan de ingang (long-life voor 100/120Hz en een polymer/hybrid) en twee aan de uitgang van 220uF. Bijvoorbeeld natuurlijk, de waarden kunnen schalen net naargelang de regalaar qua stroom kan leveren zonder kapot te gaan.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2965 Gepost op: 30 december 2019, 20:54:56 »
En er zijn tegenwoordig ook hele coole design hulpmiddelen beschikbaar. Stel, we zijn op zoek naar een 10.000uF/63V elco en we willen de eigenschappen tot op de draad weten. Zodat we er mee kunnen simuleren of gewoon een goed gevoel bij krijgen. Wuerth Elektronik heeft daar een tool voor: Red Expert. Ideaal voor de elektronica hobby-ist en zeker ook de professional. Zie hier voor het antwoord op de 10.000uF vraag. Ik hoop dat je erbij kunt zonder een account aan te maken.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2966 Gepost op: 30 december 2019, 21:17:48 »
Ik ben een setje achterlichten voor de Donkervoort aan het ombouwen naar LED. Domweg LED-vervangers erin schroeven gaf geen bevredigend resultaat. Ik heb er nu LED-strips in gezet maar daar werd het hele spul flink warm van. Nu heb ik de 78S10 tussen de gewone verlichting gezet, scheelt weinig in lichtopbrengst maar het wordt nu maar net lauw. Knipperlicht en remlicht branden niet continu, dat levert niet zoveel warmte op. Voeding is dus zo’n 13,8 Volt van de dynamo en verder komt het niet zo krap. Als de boel maar niet affikt....


Groeten, Ando.
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2967 Gepost op: 30 december 2019, 21:24:29 »
Als de LDO regulator maar niet te warm wordt  ;) En past net qua drop-out spanning.

Daar gebruiken we tegenwoordig DC/DC converters voor, lekker hoog rendement.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2968 Gepost op: 30 december 2019, 21:28:00 »
Als de LDO regulator maar niet te warm wordt  ;) En past net qua drop-out spanning.

Daar gebruiken we tegenwoordig DC/DC converters voor, lekker hoog rendement.

Groet,
Jacco
Ding staat nu een uur op 14 Volt en wordt niet eens lauw. In rendement ga ik denk ik toch wel een sprong vooruit in vergelijking met de gloeilampen. Lichtopbrengst is echt heel mooi in vergelijling met het standaard ronde pitje. Ding is toch al zo laag en met alleen twee kaarsjes achter voel ik me niet echt veilig...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is je nieuwste aanwinst?
« Reactie #2969 Gepost op: 30 december 2019, 21:33:06 »
Zo heel veel stroom zal er niet lopen inderdaad. Zal wel loslopen.

Groet,
Jacco