Auteur Topic: Luisteren bij buurman Audiofreak.  (gelezen 29395 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #15 Gepost op: 12 april 2015, 13:09:17 »
Je kunt wel bij voorbaat sceptisch zijn, maar uiteindelijk gaat het toch om wat je hoort??

Waarom heb ik het idee dat je er na alle discussie toch nog een andere definitie op nahoudt dan de eigenlijke? Tenminste, ik denk dat je 'beleeft' bedoelt in plaats van 'hoort'. Horen doe je met je oren. Wat je hoort is een van de invloeden op de totale beleving (die bestaat uit veel meer dan alleen wat je hoort).

Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2015, 13:10:52 »
Je kunt wel bij voorbaat sceptisch zijn, maar uiteindelijk gaat het toch om wat je hoort??
Ja daar ga ik ook vanuit, maar tot nu toe gaat dat bij mij zonder "dingen". Dingen  veranderen wat ik hoor niet, de sfeer waar ik in luister wel, is die niet goed luister ik gewoon niet. Kom zo af en toe de gehele week niet op zolder. Met dingen bedoel ik niet de apparatuur op zich maar toevoegingen zoals eerder genoemd.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2015, 13:18:01 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #17 Gepost op: 12 april 2015, 13:15:25 »
Je kunt wel bij voorbaat sceptisch zijn, maar uiteindelijk gaat het toch om wat je hoort??

Waarom heb ik het idee dat je er na alle discussie toch nog een andere definitie op nahoudt dan de eigenlijke? Tenminste, ik denk dat je 'beleeft' bedoelt in plaats van 'hoort'. Horen doe je met je oren. Wat je hoort is een van de invloeden op de totale beleving (die bestaat uit veel meer dan alleen wat je hoort).

Je kan ook op iedere GE slak zout gaan leggen. Enige wat je oren doen is geluid opvangen en omzetten...de hersenen zorgen ervoor dat we ook daadwerkelijk bewust iets gaan horen toch ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #18 Gepost op: 12 april 2015, 13:17:54 »
Je kunt wel bij voorbaat sceptisch zijn, maar uiteindelijk gaat het toch om wat je hoort??

Waarom heb ik het idee dat je er na alle discussie toch nog een andere definitie op nahoudt dan de eigenlijke? Tenminste, ik denk dat je 'beleeft' bedoelt in plaats van 'hoort'. Horen doe je met je oren. Wat je hoort is een van de invloeden op de totale beleving (die bestaat uit veel meer dan alleen wat je hoort).

Wat versta je/reken je mee onder 'beleving'?
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #19 Gepost op: 12 april 2015, 13:18:05 »
Niet alles komt door gevoel. Zonder speakers geen geluid Rene ;)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #20 Gepost op: 12 april 2015, 13:27:43 »
Je kunt wel bij voorbaat sceptisch zijn, maar uiteindelijk gaat het toch om wat je hoort??

Waarom heb ik het idee dat je er na alle discussie toch nog een andere definitie op nahoudt dan de eigenlijke? Tenminste, ik denk dat je 'beleeft' bedoelt in plaats van 'hoort'. Horen doe je met je oren. Wat je hoort is een van de invloeden op de totale beleving (die bestaat uit veel meer dan alleen wat je hoort).

Wat versta je/reken je mee onder 'beleving'?

We hebben 5 zintuigen die informatie kunnen opnemen uit de wereld om ons heen. De informatie die de zintuigen opnemen is objectief (eenduidig en voor iedereen hetzelfde). Onze 5 zintuigen zijn:
- horen
- zien
- ruiken
- voelen
- proeven

Voor de ogen wordt die informatie opgenomen door het netvlies en voor de oren wordt die informatie opgenomen door het trommelvlies.
Onze huid helpt ons voelen, de smaakpapillen onze tong helpen ons proeven en de reuk wordt opgenomen via het slijmvlies in de neus.

Alles wat daarna gebeurt, tot aan ons bewuste beeld van de werkelijkheid (de beleving) is onderheving aan interpretatie.

Daarom is alle kritiek op de A/B/X test die ik de laatste tijd hier lees, onzinnig. Als een A/B/X test niet lukt, dan hebben we andere zintuigen nodig om op een correcte wijze het bewuste beeld te verkrijgen.

Als je wil weten wat je hoort, moet je alle andere zintuigen afsluiten en alleen de informatie gebruiken die door je gehoor binnenkomt om het bewuste beeld te creeren. Als dat lukt op een correcte manier, dankun je het op basis van je gehoor. Als dat niet lukt, kun je het niet op basis van je gehoor, en zijn alle waargenomen verschillen dus ontstaan op basis van informatie die op andere manieren verkregen is... dus niet vanuit je gehoor.

Zeggen dat je dan verschil kan horen, en dat de test niet klopt (wat ik hier een paar keer las) is een foute conclusie.

Wat een tastbare manier is om begrip te vormen hoe zintuigen met elkaar in relatie staan, is om eens zaken te gaan proeven met je neus dicht. Wat we denken te proeven, wordt namleijk voor het overgrote deel bepaald door wat we ruiken. We zeggen wel eens; 'ik heb minder smaak want ik ben verkouden'. Natuurlijk wordt de smaak wordt niet beinvloedt. De reuk valt gewoon weg. :)

Dit is echt een goede test. Wie het probeert snapt wat ik bedoel. Ga maar eens vanillepoeder proeven met je neus dicht. Het enige dat je er dan uit kan halen is dat het zoet is. Meer proef je niet. De rest ruik je.

Hetzelfde wat geldt voor proeven en ruiken, geldt ook voor zien en horen.
Wanneer we het zicht weghalen, blijft van het horen evengoed minder over dan we denken. Wanneer de blinddoek omgaat zijn de verschillen ineens niet meer zo goed te horen.

Feit dat we spreken over 'horen' terwijl we refereren naar onze beleving zegt al genoeg over onze overschatting van ons gehoor.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2015, 13:33:24 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #21 Gepost op: 12 april 2015, 13:35:12 »
Had ik al geschreven dat het een leuk verslag is ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #22 Gepost op: 12 april 2015, 13:37:11 »
Geen idee maar ik ben het met je eens. Het is inderdaad een leuk verslag.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #23 Gepost op: 12 april 2015, 13:37:36 »
Had ik al geschreven dat het een leuk verslag is ?

Gr Hans

Ja, dacht van wel.   :D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #24 Gepost op: 12 april 2015, 13:38:56 »
Mannen, dank voor de complimenten.

Er komt nog een deel twee.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #25 Gepost op: 12 april 2015, 13:48:13 »
Had ik al geschreven dat het een leuk verslag is ?

Gr Hans

Ja, dacht van wel.   :D

Marcel

Soms zijn er dingen die je niet vaak genoeg kunt zeggen. Soms wel... ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #26 Gepost op: 12 april 2015, 13:54:37 »
MAW:

Ik denk dat het niet handig is als ik in dit draadje een discussie ga starten, alhoewel het wellicht bekend is dat ik zulke discussies leuk vind en kan waarderen.

Korte reactie: ik vermoed dat niet alles in een klinische setting meetbaar hoeft te zijn, zoals paranormale gaven. Ik zeg dit omdat ik zelf ervaar dat ik steeds weer verschil hoor, ook als ik niet bevooroordeeld ben! Zoals je zegt, alle zintuigen werken in huiskamersetting. Ik hoor ook verschil als gevolg van mijn stemming. Maar dat is dan meer van: "Ik heb vandaag niet zo'n zin om te luisteren en daarom vind ik de klank maar matig" ;D

Wellicht voortzetten in ander topic.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #27 Gepost op: 12 april 2015, 14:28:52 »
ok :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #28 Gepost op: 13 april 2015, 05:35:22 »
Ik zie dat er al weer een behoorlijk stukje emotie is losgekomen bij diverse forumleden.

Het hoeft echt geen welles nietes verhaal te worden.
Ik heb het toch echt zelf gehoord.

Marcel  8) ;D

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luisteren bij buurman Audiofreak.
« Reactie #29 Gepost op: 13 april 2015, 09:02:40 »
 8)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.