Auteur Topic: Quad 34  (gelezen 12551 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Quad 34
« Reactie #15 Gepost op: 11 april 2015, 10:31:16 »
Ik had duidelijker moeten zijn. Met "slechte" componenten ontworpen cq gebouwd.
Dat is één zienswijze, je zou ook kunnen redeneren dat bepaalde fabricagetechnieken, bijvoorbeeld om milieu- of gezondheidsredenen, dienden te worden herzien. Vervolgens moesten ze inschatten hoe hun product er na twintigplus jaar bij zou staan. Daarbij kun je wel eens een foute keuze maken.
Ik ben het met BeTweeter eens, dat je de fabricagetechnieken in de geest van de tijd moet zien. Materialen zijn in de loop van de tijd behoorlijk verbeterd, maar dat neemt niet weg dat de ontwerpen in die tijd al prima waren en m.i. zijn er daarna ook geen schokkende innovaties geweest. Het versterkerverhaal is al heel lang bekend bij de producenten. Mijn Harman Kardon Citation versterkers zijn inmiddels al zo'n 37 jaar oud en zijn qua concept nog steeds bij de tijd. Ook daar zie je dat de materialen tegenwoordig van een hogere kwaliteit zijn, maar na een re-cap van alle versterkers met de condensatoren van deze tijd zijn ze weer voorbereid om nog eens 37 jaar mee te gaan. Een vriend van mij die destijds een aantal Harman Kardon Citation 16A eindversterkers van verschillende leeftijden reviseerde, kon per leeftijd van de  versterker de verandering in componenten waarnemen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Quad 34
« Reactie #16 Gepost op: 11 april 2015, 10:37:39 »
Ik denk dat de ontwerpen van Quad mede bepaald zijn door de kleine Engelse huiskamers. Hun versterkers moesten niet te veel ruimte innemen. Dus de componenten moesten in zo'n klein (fraai) kastje kunnen.

Zoals ik al zei heb ik mijn 34/306/FM4 setje aan dochterlief uitgeleend. Die deed het na 25 jaar nog prima. Wel indertijd preventief de condensatoren laten vervangen door Transtec oud. Ruud heeft later een keer de accu van de FM 4 vervangen door penlights. Ik heb overigens  bij mijn dochter bedongen dat als er mankementen waren die via mij gerepareerd zouden worden.

Quad is een verschrikkelijk leuk merk geweest opgebouwd en afgebroken door een geniale en eigenwijze Engelsman. De versterkers zijn zeker niet zo perfect als Quad en Transtec indertijd beweerden. Maar als die nieuwe print inderdaad doet wat van Ommeren beweert krijg je een perfecte en unieke voorversterker voor een koopje. De combinatie met een 303 ligt voor de hand.


PS 1 Ruud ben jij nog bij de ontwikkeling van de print betrokken geweest?

PS 2 Die 34 zijn duur hoor. Als iemand er een met een kapotte print heeft.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2015, 13:01:23 door Carl »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Quad 34
« Reactie #17 Gepost op: 11 april 2015, 15:07:44 »
Ik had duidelijker moeten zijn. Met "slechte" componenten ontworpen cq gebouwd.
Dat is één zienswijze, je zou ook kunnen redeneren dat bepaalde fabricagetechnieken, bijvoorbeeld om milieu- of gezondheidsredenen, dienden te worden herzien. Vervolgens moesten ze inschatten hoe hun product er na twintigplus jaar bij zou staan. Daarbij kun je wel eens een foute keuze maken.

Ken jij merken die met hetzelfde probleem te kampen hebben?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Quad 34
« Reactie #18 Gepost op: 11 april 2015, 15:40:17 »
Ik ken wel merken met bijvoorbeeld elco problemen of opdruk van afstandsbedieningen die door de jaren slechter werden. Het is overigens ook  niet uit te sluiten dat hier en daar de boekhouders zeggenschap over het inkoopbeleid kregen.
An inability to grasp science is no argument against it....

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Quad 34
« Reactie #19 Gepost op: 11 april 2015, 16:44:36 »
Ik ken wel merken met bijvoorbeeld elco problemen of opdruk van afstandsbedieningen die door de jaren slechter werden. Het is overigens ook  niet uit te sluiten dat hier en daar de boekhouders zeggenschap over het inkoopbeleid kregen.

Bij Philips heeft marketing een grote vinger in de pap. Hoe zal het NAD/bluenode/PSB en wadia/SF vergaan?
Opgekocht door audiophiles?