Auteur Topic: Equalizing  (gelezen 14002 keer)

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Equalizing
« Reactie #15 Gepost op: 26 november 2012, 10:51:29 »
Kun je smalbandig definiëren? Bijvoorbeeld smalbandig is vanaf X Hz?

s-klanken zijn toch smalbandig?
Over mijn smaak valt te twisten

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Equalizing
« Reactie #16 Gepost op: 26 november 2012, 11:20:11 »
Smalbandig heeft betrekking op de bandbreedte dus je kiest een frequentie en gaat dan een stukje terug en verder. De kwaliteitsfactor Q is daar een maat voor, een lage Q geeft een breedbandig filter en een hoge Q een smalbandig.

En s-klanken kunnen een breed spectrum behelzen.

Groet,
Jacco

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Equalizing
« Reactie #17 Gepost op: 26 november 2012, 11:42:06 »
Ik denk dat ik het snap.  Tot welke Q factor vindt men iets smalbandig en vanaf welke breedbandig? Ik ga ervan uit dat smalbandig vooral betrekking heeft op de hogere frequenties?  Het heeft weinig zijn om een frequentiegebied beneden de 200hz smalbandig te noemen? Of moet ik het letterlijk zien en is de bandbreedte van je speakers, bijvoorbeeld van 20hz tot 8khz op te delen in " smalle banden, die ieder een frequentiegebied bestrijken" . Dat lijkt me niet juist, want wat is dan het onderscheid tussen smal- en breedbandig?

Kun je aangeven hoe breed het spectrum van S klanken is? Binnen welk frequentiegebied?
Over mijn smaak valt te twisten

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Equalizing
« Reactie #18 Gepost op: 26 november 2012, 12:06:58 »
Stemmen zitten in een groot gedeelte van het spectrum. Bij een S of F in een vocaal hoor je snel slissen.
Een slissende S is volgens mij indicatie van een faseprobleem (die zowel bij de opname als weergave veroorzaakt kan worden).
Met een eq kun je wel een gedeelte van de toon wegdrukken maar daar los je het probleem imo niet mee op maar verstop je alleen een stuk uit het spectrum.

Room correction systems (in ieder geval Dirac) claimen ook fase correctie te doen. Volgens mij is dat alleen 0/180 graden maar toch :)

Als je met een eq (pieken) wil dempen in het mid/hoog zou ik toch echt metingen gaan doen.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2012, 12:11:27 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Equalizing
« Reactie #19 Gepost op: 26 november 2012, 12:54:18 »
Ik kan de Q waarde instellen tussen 0,5 en 50.

Op dit moment heb ik met een test CD bepaald dat er een bult is op 45 Hz en 65 Hz. Deze heb ik met een hoge Q waarde weggedempt.
Het gebiet rond 55 Hz was juist heel zwak vertegenwoordigd en daar heb ik een boost van 1,5 dB gegeven met een Q van 1,5 en dat geeft een net iets meer aanwezig laag wat wel strak en schoon klinkt.
De harde s klanken heb ik op dit moment iets kunnen temperen door op 4 kHz 2 dB te dempen met een Q van 0,6.

Nu eerst maar weer eens naar de muziek gaan luisteren i p v naar de frequenties. 

Nogmaals dank voor de reacties. Als ik weer iets te melden heb over de DSP dan meld ik me weer in dit topic.

En Jacco heeft gelijk ik wil het eerst simpel proberen en als dat niet wil gaan we het wat ingewikkelder maken met meetsoftware en een meetmicrofoon.

Groet

Marcel
« Laatst bewerkt op: 26 november 2012, 12:57:12 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: Equalizing
« Reactie #20 Gepost op: 27 november 2012, 10:36:49 »
Jaren geleden heb ik wat geëxperimenteerd met een Behringer DEQ2496 die ik afstemde m.b.v. een test-cd. Na eerst heel enthousiast te zijn geweest over de grote verschillen (naar mijn idee verbeteringen) die ik waarnam, heb ik het apparaat uiteindelijk uit onvrede toch maar weer verkocht. Bepaalde problemen loste ik op, maar er leken andere voor in de plaats te komen. Een paar jaar laten heb ik er opnieuw een aangeschaft en toen had ik meetapparatuur tot mijn beschikking. Sindsdien zit er standaard een DSP in mijn systeem  :) .

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Equalizing
« Reactie #21 Gepost op: 27 november 2012, 10:40:28 »
Hedenochtend heb ik een en ander opnieuw gaan benaderen.

De demping van de 45 en 65 Hz is gebleven.  Maar ik heb nu een high-shelve filter met een centre van 2500 Hz demping 3,5 dB en een Q van 0,9 . Vanaf ongeveer 1000 Hz  loopt de demping langzaam op tot 20.000 Hz waar deze dan 3,5 dB is. Wat opvalt is dat het geluid minder scherp is zonder aan helderheid te verliezen en de s en t klanken ook beter worden. Met de eerder gebruikte benadering miste ik toch iets in het geluid en gingen stemmen een beetje klinken alsof ze vanuit een emmer kwamen.
Om iets meer druk in de bassen te krijgen gebruik ik een peak filter met centre 55 Hz boost 1,5 dB en een Q van 0,5.

Heerlijk, ik heb deze week vakantie en heb veel tijd om te experimenteren.

groeten

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Equalizing
« Reactie #22 Gepost op: 27 november 2012, 10:47:28 »
Hoi Keyser,

Mijn eerste probeersels waren ook met veel extremen.  Het loste inderdaad één probleem op maar na lang luisteren en blij zijn vielen er toch weer ander verkeerde dingen op.  Maar ik benader een en ander nu kleiner met kleine stapjes en nu lijkt het er op dat ik de goede richting op ga.
Mijn Dali Ikon zijn aardig fel in het hoog. Ze hebben wel een mooi hoog maar het was in mijn ruimte toch eigenlijk te veel.
Daarom de shelve in het hoog en een hele kleine boost in het laag en het dempen van de resonantiefrquentie. Maar ook niet te veel.
Je moet geen perfectie nastreven.  Als je extremer wilt gaan equalizen dan moet je gaan meten. Daar ben ik van overtuigd.
Maar ik weet bijna zeker dat ik niet meer zonder de DSP als parametric equalizer wil.

Zo , tijd voor muziek.  De buren zijn allemaal naar het werk en dan mag het wat harder.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Equalizing
« Reactie #23 Gepost op: 27 november 2012, 15:02:03 »
[...] Het loste inderdaad één probleem op maar na lang luisteren en blij zijn vielen er toch weer ander verkeerde dingen op.  Maar ik benader een en ander nu kleiner met kleine stapjes en nu lijkt het er op dat ik de goede richting op ga. [...]

Dat komt me bekend voor. Als je het op gehoor doet zal het vrijwel altijd lastig of zelfs onmogelijk zijn om de beste instelling te vinden, en bovendien blijf je achteraf twijfelen omdat je de resultaten niet echt kunt verifiëren. Kortom, een meetsetje is écht een aanrader en qua prijs valt het best te overzien. Voor ongeveer 80 euro heb je een goede microfoonversterker/geluidskaart en voor zo'n 50 euro een microfoon.

In welke omgeving woon je? Misschien woont er wel iemand in de buurt die een keer met zo'n setje langs kan komen  ;)

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: Equalizing
« Reactie #24 Gepost op: 01 december 2012, 10:38:33 »
Ik heb de Anti-Mode Dual Core 2.0 om room correction toe te passen. Heb het nu ongeveer een maand in huis en het ding gaat nooit meer weg. Dit is de beste upgrade die ik ooit heb gehad. Het laag klinkt beter dan ooit, zeer strak en gaat enorm diep (subwoofer BK XLSS 400). De muziek is veel transparanter, het lijkt alsof er geen muren meer zijn. Ik heb ook de Lyngdorf geprobeerd en had gelijkaardige resultaten. Ik ben dus een overtuigd gebruiker van een room correctie.
Ik nodig iedereen uit om het te komen beluisteren.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Equalizing
« Reactie #25 Gepost op: 02 december 2012, 14:56:25 »
Ik heb ook het gevoel dat er niet meer geluisterd kan worden zonder de DSP.
De instellingen die ik nu heb zijn zeker niet extreem maar de verbetering , in mijn oren, is wel extreem.
Ik woon in Ede en het zou best leuk zijn om eens te weten wat er met een meting te voorschijn komt.
Na een kleine week muziek luisteren en niet meer aan de instellingen rommelen ben ik nog steeds zeer tevreden.
Muziek is echter geworden. Strak en schoon laag. De bassist is helemaal te volgen. Het midden is opener geworden en het geluid is minder scherp maar er zijn wel meer details.
Met kleine aanpassingen is er een grote sprong gemaakt.

groeten

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Equalizing
« Reactie #26 Gepost op: 19 december 2012, 12:28:30 »
Ik heb de Anti-Mode Dual Core 2.0 om room correction toe te passen. Heb het nu ongeveer een maand in huis en het ding gaat nooit meer weg. Dit is de beste upgrade die ik ooit heb gehad. Het laag klinkt beter dan ooit, zeer strak en gaat enorm diep (subwoofer BK XLSS 400). De muziek is veel transparanter, het lijkt alsof er geen muren meer zijn. Ik heb ook de Lyngdorf geprobeerd en had gelijkaardige resultaten. Ik ben dus een overtuigd gebruiker van een room correctie.
Ik nodig iedereen uit om het te komen beluisteren.

begrijp ik het goed dat de anti mode dual core 2.0 "Anti-Mode corrigeert automatisch (met een instelbare bovengrens) tot 500 Hz. Handmatige correcties kunnen gemaakt worden in het hele gebied van 5-20k Hz." dan doet hij toch niet hetzelfde als de lyngdorf? hoe kan je dan vergelijkbare luisterervaringen hebben?

Over mijn smaak valt te twisten