Auteur Topic: Cd's te demagnetiseren of niet?  (gelezen 56073 keer)

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 13 december 2012, 01:02:24 »
Koper is ook niet (de)magnetiseerbaar.

Toch zijn er toepassingen waar er gebruik wordt gemaakt van wervelstromen in koper, zoals bv. de hysteresisfrictie van bepaalde Philips draaitafels en cassettedecks.
Ook andere toepassingen daarvan zijn bekend (synchronisatie Nipkowschijf door magnetische afremming etc.).
- audiodidact -

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #16 Gepost op: 13 december 2012, 08:19:41 »
hoewel ik tav audio, bekabeling, onderlinge verschillen tussen amps e.d., afgelopen jaar aardig wat heb bijgeleerd en denk realistischer geworden te zijn, ahum.
Desondanks kan ook ik mij niet aan de nog immer bestaande indruk onttrekken dat er meer is dan slechts de autosuggestie, welke altijd als reden voor hoorbare verschillen, opgevoerd wordt.
M.n. de Luxman gooide dat weer helemaal overhoop... waarvoor 'dank' powerflux  ;D ;D ;)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Bensz

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 24
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #17 Gepost op: 13 december 2012, 09:42:54 »
Koper is ook niet (de)magnetiseerbaar.

Toch zijn er toepassingen waar er gebruik wordt gemaakt van wervelstromen in koper, zoals bv. de hysteresisfrictie van bepaalde Philips draaitafels en cassettedecks.
Ook andere toepassingen daarvan zijn bekend (synchronisatie Nipkowschijf door magnetische afremming etc.).

Linkje:

http://aluminium.matter.org.uk/content/html/dut/default.asp?catid=172&pageid=2144416566

Al zou een CD magnetsch zijn, zou het wat uitmaken?

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #18 Gepost op: 13 december 2012, 11:20:19 »
Als een cd wél magnetisch materiaal aan boord zou hebben (wat dus niet zo is) dan nog zou dat geen negatieve invloed op je geluid hebben, vermits de cd optisch wordt gescand en gelezen.

Soms zijn magnetische velden zelfs gewenst: neem bijvoorbeeld een tape of cassette. Als je die zou gaan demagnetiseren, zal er bitter weinig muziek om te beluisteren overblijven! ;D

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #19 Gepost op: 13 december 2012, 11:36:37 »
waarom zou een statische lading op de cd niet kunnen? Alle voorwaarden lijken aanwezig te zijn: niet geleidende drager en wrijving. Daarnaast spoeltjes om de laserkop goed te kunnen sturen. Óf dat invloed kan uitoefenen weet ik niet maar onwaarschijnlijk lijkt het me ook niet ???
Werking van cassettes/tapes is toch heel iets anders om dat hiermee te vergelijken :sceptic:
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Lady-Day mk2

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 62
    • www.wsv-crescendo-schinnen.nl
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #20 Gepost op: 13 december 2012, 12:05:44 »
Beste Forummers

Ik vindt het niet gepast om in een topic Vraag& Aanbod commentaar te leveren over een artikel dat te koop aangeboden wordt . :o
Stel je hebt zelf iets te koop aangeboden.
Iedereen gaat roepen niet kopen werkt niet ,is te duur enz.
Mijn bedoeling is goed geweest.
Ik had gedacht voor dat geld kun je een believer een plezier doen,tenslotte kost een nieuwe €519,- (Acoustic Revive RD3)
Dit wilde ik toch even kwijt beste mensen.

MvrG,
Lady-Day mk2

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #21 Gepost op: 13 december 2012, 12:07:21 »
mea culpa.. ik denk dat je gelijk hebt in deze. :)
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Lady-Day mk2

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 62
    • www.wsv-crescendo-schinnen.nl
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #22 Gepost op: 13 december 2012, 12:10:58 »
[quote  :neenee: :police:
« Laatst bewerkt op: 17 december 2012, 00:18:11 door Lady-Day mk2 »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #23 Gepost op: 13 december 2012, 12:46:06 »
Je kunt t.a.t. als er een discussie ontstaat m.b.t. aangeboden waren de moderatoren een berichtje sturen met het verzoek de discussie een ander plekje te geven/de verkoopdraad op te schonen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #24 Gepost op: 13 december 2012, 12:53:30 »
Beste Forummers

Ik vindt het niet gepast om in een topic Vraag& Aanbod commentaar te leveren over een artikel dat te koop aangeboden wordt . :o
Stel je hebt zelf iets te koop aangeboden.
Iedereen gaat roepen niet kopen werkt niet ,is te duur enz.
Mijn bedoeling is goed geweest.
Ik had gedacht voor dat geld kun je een believer een plezier doen,tenslotte kost een nieuwe €519,- (Acoustic Revive RD3)
Dit wilde ik toch even kwijt beste mensen.

MvrG,
Lady-Day mk2
Sorry,ook een beetje mijn schuld :-[
I love vintage.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #25 Gepost op: 13 december 2012, 21:55:48 »
waarom zou een statische lading op de cd niet kunnen? Alle voorwaarden lijken aanwezig te zijn: niet geleidende drager en wrijving. Daarnaast spoeltjes om de laserkop goed te kunnen sturen. Óf dat invloed kan uitoefenen weet ik niet maar onwaarschijnlijk lijkt het me ook niet ???
Tenzij je de cd eerst wild heen en weer wrijft op je wollen trui, is die statische lading ofwel afwezig ofwel klein. Maar zelfs als iemand een forse statische lading opbouwt door de cd op wol heen en weer te wrijven, is het maar zeer de vraag of die lading dan in staat is de spoeltjes van de laserkop te beïnvloeden. Indien wel, zou je leesfouten krijgen. Dat zijn hoorbare klikjes, pauzes of storingen in het geluid.
Indien de bits correct gelezen worden, zullen ze ook altijd op dezelfde manier naar analoge signalen omgezet worden. Je kunt absoluut niets doen met een cd om dat te verbeteren, bits zijn nu eenmaal correct of niet correct. Demagnetiseren is onzin, met een speciale stift de rand kleuren is onzin, een cd-matje gebruiken is onzin (en kan zelfs indien zwaar genoeg de rotatie van de cd ongunstig beïnvloeden!) en ga zo maar door.
Ik vermoed dat veel van de middeltjes die aangeboden worden om het geluid van cd's te "verbeteren" hun oorsprong vinden in dingen die voor vinylplaten mogelijk wél zouden werken. Maar dan is het natuurlijk van belang om in gedachten te houden dat cd's en vinylplaten héél anders gescand en uitgelezen worden. Bij vinyl is dat inderdaad vrij zwaar gevoelig aan allerlei storingen en die zitten dan allemaal in het analoge muzieksignaal tenzij je maatregelen neemt om dat tegen te gaan. Bij de cd is er vrijwel niets dat de perfecte weergave ongunstig kan beïnvloeden, op voorwaarde dat je cd in goede staat is en je cd-speler ook en hij stabiel staat opgesteld.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #26 Gepost op: 13 december 2012, 22:02:50 »
Zelfs dat laatste valt mee.  Sommige slaan over als je een wind laat maar mijn Yamahaspelers spelen een cd uit als ik dansend (dat wil niemand zien) met ze op mijn hand de grot doorhobbel.  Als de cd een maal is gestart dan kan ik 'm op zijn zijkant zetten en dan speelt de cd gewoon zijn nummers af. 

Wat te denken van een firma als Sony, die cd-spelers uit bracht met een puck of mijn NSD speler met een magnetischte puck.  Die hebben er dus niets van begrepen?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #27 Gepost op: 13 december 2012, 22:08:14 »
Ja, ik heb ook een paar Yamaha's staan waarmee je heel wat stunts uit kunt halen zonder storingen tijdens het afspelen. Maar andere spelers zijn daar heel wat gevoeliger voor. De oplossingen die Sony (pucks) en Pioneer (stable platter) bedacht hebben voornamelijk als doel de cd zo stabiel mogelijk te houden tijdens het roteren. Bij goedkopere spelers draait een cd niet perfect horizontaal maar zou zelfs licht kunnen wiebelen. Dat is niet bepaald optimaal voor de laser om dan putjes te lezen. In de praktijk blijkt dat echter reuze mee te vallen, want zelfs de allergoedkoopste plastic rommel speelt een cd foutloos af. Zoals ik al zei: bits zijn bits. Je leest ze foutloos of niet, er is niets daartussen. En leesfouten ga je altijd duidelijk horen. Dat wil niet zeggen dat Sony, Pioneer en andere merken er niets van begrepen hebben. Ze proberen gewoon voor de duurdere marktsegmenten een veel beter geconstrueerde speler te maken.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2012, 22:09:58 door Bloom »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #28 Gepost op: 13 december 2012, 22:12:02 »
Een prachtig aspect van autosuggestie is de autosuggestie die maakt dat  menigeen voor zichzelf denkt te kunnen inschatten in hoeverre autosuggestie bij hen al dan niet een rol speelt en wanneer.

An inability to grasp science is no argument against it....

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Cd's te demagnetiseren of niet?
« Reactie #29 Gepost op: 13 december 2012, 22:22:33 »
Ik heb onlangs en stableplatter gescoord die ooit ook maar, naar ik meen, een paar honderd Euro gekost heeft.  Niet het echt duurdere segment dus en nu al helemaal niet meer.  Om precies te zijn vijftien Euro.   :D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.