Auteur Topic: Accuraatheid van bemonstering?  (gelezen 90910 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #30 Gepost op: 24 maart 2015, 19:02:19 »
Geloof zal niemand problemen mee hebben, probeer het alleen hier niet te onderbouwen met pseudo-wetenschap....
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #31 Gepost op: 24 maart 2015, 19:04:25 »
Als je overigens een was tijd over hebt, onderzoek dan ook eens hoe vreselijk onze hersens ons voor de gek kunnen houden.  Heel interessant en het helpt je dingen te relativeren!
Science is no democracy

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #32 Gepost op: 24 maart 2015, 19:04:39 »
Geloof zal niemand problemen mee hebben, probeer het alleen hier niet te onderbouwen met pseudo-wetenschap....

Als ik het niet kan onderbouwen, en het inbeelding is, zal ik moeten ontkennen dat ik verschillen hoor die ik dus echt wel hoor, en dat gaat dus voor mij niet. Voor jou wel, maar voor mij niet.

Overigens is dit forum totaal zinloos als er geen meningsuitwisseling kan plaatsvinden. Dat is ook een kunst...! (niet zeggende dat ik daar nou zo goed in ben ;) )

Zou het trouwens kunnen dat een hogere bemonsteringsfrequentie uitstraling heeft binnen het apparaat? (zoals CD speler) Bijv. HF storing die anders wordt of zo?
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2015, 19:07:53 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #33 Gepost op: 24 maart 2015, 19:09:08 »
Ik zou het tamelijk griezelig vinden als zou blijken als ik de enige ter wereld was die verschillen kon horen in een test. Dus ik ga er niet vanuit dat ik die verschillen hoor.
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #34 Gepost op: 24 maart 2015, 19:28:35 »
Geloof zal niemand problemen mee hebben, probeer het alleen hier niet te onderbouwen met pseudo-wetenschap....

Als ik het niet kan onderbouwen, en het inbeelding is, zal ik moeten ontkennen dat ik verschillen hoor die ik dus echt wel hoor, en dat gaat dus voor mij niet. Voor jou wel, maar voor mij niet.

Ik hoor ook verschillen die een ander niet hoort. 
Als ik bij een maatje van me kom kan ik me enorm ergeren aan (vul maar in) maar zelf heeft hij op geen notie van.

Natuurlijk ben jij ervan overtuigd dat je verschillen hoort, maar om daar absolute zekerheid over te verkrijgen die breed gedragen wordt is er naar blijkt meer nodig dan alleen woorden.  Voor mij is duidelijk dat veel verschillen niet standhouden als er een test aan te pas komt.

Daarom vond ik dit wel een van de leuke momenten en er zijn er meer te vinden op mijn site.  Iedereen mag ermee doen wat hij of zij ermee wil.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #35 Gepost op: 24 maart 2015, 19:34:09 »
Niet om het één of ander, maar bij zo'n test zou ik nu juist twijfels hebben; niet bij jezelf thuis dus andere akoestiek en misschien nog een schakelkast ertussen (?).
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #36 Gepost op: 24 maart 2015, 19:58:58 »
Het is eng bij een ander en ik heb gehoord dat de schakelkast van Dekkers alles hetzelfde doet klinken....bedoel je dat?
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #37 Gepost op: 24 maart 2015, 19:59:28 »
Niet om het één of ander, maar bij zo'n test zou ik nu juist twijfels hebben; niet bij jezelf thuis dus andere akoestiek en misschien nog een schakelkast ertussen (?).

John mocht net zo lang luisteren naar zijn eigen speakers als hij wilde. 
Pas toen John er klaar voor was, zijn we van start gegaan en uiteraard, zonder schakelkast.

Jij mag overal aan twijfelen GE, maar ik vertel je een ding, zelfs in je eigen ruimte zal je dat vies tegenvallen.

Kijk even naar het volgende:   Klik.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #38 Gepost op: 24 maart 2015, 20:00:14 »
Het is eng bij een ander en ik heb gehoord dat de schakelkast van Dekkers alles hetzelfde doet klinken....bedoel je dat?

Volgens sommigen een echte wonderdoos.   :rofl:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #39 Gepost op: 24 maart 2015, 21:55:35 »
Tja, dat zo weinig componenten zo'n enorme invloed op het signaal kan hebben....en dat zelfs zonder tegel!
Science is no democracy

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #40 Gepost op: 24 maart 2015, 22:11:33 »
Ik zou het tamelijk griezelig vinden als zou blijken als ik de enige ter wereld was die verschillen kon horen in een test. Dus ik ga er niet vanuit dat ik die verschillen hoor.

Zo griezelig zal het niet worden. Je moet echt onderscheid maken tussen verschillen ervaren (dat doet iedereen) en verschillen horen, dat wil zeggen verschillen objectief kunnen duiden, net zoals je een blauwe opel astra probleemloos en bij herhaling van een rode kunt onderscheiden. Verschillen ervaren qua geluidsweergave doet iedereen (ik ook) maar objectief aanwijzen, daar gaan velen de mist in, tenzij de verschillen tamelijk groot zijn. Dat geldt ook voor mij. 

Voorbeeldje: er zijn mensen die MP3 verafschuwen omdat het geen lossless compressie is. Er gaat informatie verloren. Maar als je een cd brandt met een ongecomprimeerd muziekstuk en datzelfde muziekstuk dat eerst is gecomprimeerd op MP3, 320 Kb/sec en daarna weer in cd audio formaat is geconverteerd (44/16) wordt ook op de cd gezet zonder dat je weet welke van de twee het is, dan is de kans heel groot dat je de geconverteerde versie niet kunt aanwijzen. Maar als je weet welke de voormalige MP3 is, dan klinkt die toch wat minder dan het origineel........

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #41 Gepost op: 24 maart 2015, 22:28:13 »
Tja, zo werkt dat bij een mens....we zijn dan ook nooit een betrouwbare referentie of meetinstrument. Als je dat in je achterhoofd houdt is het wel een stuk gemakkelijker..
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #42 Gepost op: 24 maart 2015, 22:32:12 »
Het is eng bij een ander en ik heb gehoord dat de schakelkast van Dekkers alles hetzelfde doet klinken....bedoel je dat?

Volgens sommigen een echte wonderdoos.   :rofl:
Jaja, wonderen worden verricht waar je bijstaat  ;D Binnenkort maar eens uitbreiden met een schakeling die verschillen tussen interlinks gaat laten horen.

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #43 Gepost op: 24 maart 2015, 22:55:22 »
An inability to grasp science is no argument against it....

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Accuraatheid van bemonstering?
« Reactie #44 Gepost op: 24 maart 2015, 23:09:48 »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.