Auteur Topic: De PL100's van Richard in mijn oren  (gelezen 24083 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #30 Gepost op: 26 maart 2015, 10:22:40 »
In een normale luisterruimte is het toch helemaal niet lekker om luider dan 80 of 85 dB te spelen.
Nog afgezien dat je toch vrij gemakkelijk gehoorschade oploopt als je regelmatig op die volumes speelt.

75 tot 80 dB is flink hard al.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #31 Gepost op: 26 maart 2015, 11:55:47 »
In een normale luisterruimte is het toch helemaal niet lekker om luider dan 80 of 85 dB te spelen.
Nog afgezien dat je toch vrij gemakkelijk gehoorschade oploopt als je regelmatig op die volumes speelt.

75 tot 80 dB is flink hard al.

Marcel

Idd ben ik met je eens.  De hoogst gemeten waarde door mij opgenomen met de dB meter app op mijn iPhone was 80.3dB. En dit betrof een piek dus geen constante waarde. Deze dB meter week weinig tot niks af met de dedicated dB meter die Jacco de laatste meeting bij zich had. Tevens zat ik op het moment van meten wat dichter op het spreekwoordelijke vuur. Mijn inschatting is dat het zo gemiddeld tussen de 70/74 dB zat deze dag.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #32 Gepost op: 26 maart 2015, 13:17:18 »
Erg hard draaien is ook niet mijn hobby. Ik hecht meer aan een gedetaileerde en ruimtelijke weergave op een prettig luisterniveau. De ruimte heeft ook zo zijn begrenzingen en meestal luister ik op hetzelfde geluidsniveau naar mijn set(s).

Moet je ook wel audiofreak want je zit niet onder de plet maar onder de plak,op z'en twents vertaald. ;)
Bram, ik weet het, het is vandaag donderdag !!!  ;) :cheers:

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #33 Gepost op: 26 maart 2015, 13:23:45 »
Erg hard draaien is ook niet mijn hobby. Ik hecht meer aan een gedetaileerde en ruimtelijke weergave op een prettig luisterniveau. De ruimte heeft ook zo zijn begrenzingen en meestal luister ik op hetzelfde geluidsniveau naar mijn set(s).

Moet je ook wel audiofreak want je zit niet onder de plet maar onder de plak,op z'en twents vertaald. ;)
Bram, ik weet het, het is vandaag donderdag !!!  ;) :cheers:

OP meerdere verzoeken van collega' die ook onder de plak zitten,en van een relax middagje houden,dus zonder vrouwleu.

heb ik het verzoek gehonoreerd en het zuipmiddagje naar de vrijdagmiddag verplaatst. :yeah:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #34 Gepost op: 26 maart 2015, 14:48:17 »
Mooi he Bram, dat je als ruim zestigplusser er een enigszins studentikoze levensstijl op na kan houden.
Je lijkt wel een puber. Als je je daar lekker bij voelt, houden zo.

Groet, Mark :P
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #35 Gepost op: 26 maart 2015, 15:11:57 »
Mooi he Bram, dat je als ruim zestigplusser er een enigszins studentikoze levensstijl op na kan houden.
Je lijkt wel een puber. Als je je daar lekker bij voelt, houden zo.

Groet, Mark :P

De jeugdtijd in ieders leven is meestal de mooiste tijd van je leven,zo is het en niet anders.

 Oude stijve harken op leeftijd komen er bij mij niet in.Heb ook meestal klanten vanaf 30 jr.

Die zijn blij dat ze na hun werk niet direct naar huis moeten, om met moeder + kinderen boodschappen te doen. :neenee:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #36 Gepost op: 26 maart 2015, 19:16:11 »
Je zegt het.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #37 Gepost op: 28 maart 2015, 14:40:50 »
Mooi he Bram, dat je als ruim zestigplusser er een enigszins studentikoze levensstijl op na kan houden.
Je lijkt wel een puber. Als je je daar lekker bij voelt, houden zo.

Groet, Mark :P

De jeugdtijd in ieders leven is meestal de mooiste tijd van je leven,zo is het en niet anders.

 Oude stijve harken op leeftijd komen er bij mij niet in.Heb ook meestal klanten vanaf 30 jr.

Die zijn blij dat ze na hun werk niet direct naar huis moeten, om met moeder + kinderen boodschappen te doen. :neenee:
Een soort van oostelijk hengstenbal.
Eens buizen altijd buizen.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #38 Gepost op: 30 maart 2015, 17:13:21 »
Mooi he Bram, dat je als ruim zestigplusser er een enigszins studentikoze levensstijl op na kan houden.
Je lijkt wel een puber. Als je je daar lekker bij voelt, houden zo.

Groet, Mark :P

De jeugdtijd in ieders leven is meestal de mooiste tijd van je leven,zo is het en niet anders.

 Oude stijve harken op leeftijd komen er bij mij niet in.Heb ook meestal klanten vanaf 30 jr.

Boven de 18 is niet meer strafbaar.  ;D

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #39 Gepost op: 30 maart 2015, 19:00:19 »
Maar naast het "echte mannen" praatje van Bram ging het hier toch over een paar erg mooie PL100 van Monitor Audio?

Toch?  Of zoiets.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #40 Gepost op: 31 maart 2015, 09:52:20 »

Natuurlijk zien de pl100 er strak en gelikt uit,maar wat ik interessant vind is wat doet deze speaker tegenover een oude

schoenendoos van 40 jr geleden? de MFB 587,ik bedoel is er dramatisch veel vooruitgang geboekt in de techniek?

En die vraag beantwoord ik met nee.

De industrie moet het anno nu doen met looks en glossy,en natuurlijk heeft het uiterlijk van een speaker ook zijn aanhangers.

                                                               :police:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #41 Gepost op: 31 maart 2015, 10:22:54 »

Natuurlijk zien de pl100 er strak en gelikt uit,maar wat ik interessant vind is wat doet deze speaker tegenover een oude

schoenendoos van 40 jr geleden? de MFB 587,ik bedoel is er dramatisch veel vooruitgang geboekt in de techniek?

En die vraag beantwoord ik met nee.

De industrie moet het anno nu doen met looks en glossy,en natuurlijk heeft het uiterlijk van een speaker ook zijn aanhangers.

                                                               :police:

Ik ken de MFB's 587 van Philips zijn absoluut heel fijne luidsprekers!! En is ook helemaal niks mis mee. Als ik al een puntje van kritiek zou hebben, is dat ik het midden-gebied iets meer aanwezig ervaar als de rest van de weergave.... Helemaal niet erg overigens. Als ik ze zou hebben zou ik in ieder geval niet klagen! De PL100's zien er gewoon mooi uit. En voldoen aan alles wat ik van een monitor verwacht! De enige andere die in aanmerking zou kunnen komen is voor mij de Sonus Faber Guarneri Memento Homage... Deze geven iets minder gedefineerd laag, maar zijn zo verschrikkelijk mooi dat ik ze alleen daarom al wel zou willen hebben. Tevens is de Mini Magico een optie... Dit zijn voor mij de ultieme high-end monitoren qua alles.... maar dan zou ik met mijn huidige baan en salaris nog even door moeten sparen.  ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #42 Gepost op: 31 maart 2015, 13:17:27 »

Als ik de 587 vrij in de ruimte opstel,en vrij dicht bij elkaar ± 2 mtr,klopt dat met jouw kritiek.

Kan mij haast niet voorstellen dat jij dat in een half uur hebt kunnen beluisteren,mocht dat toch zo zijn petje af!

Ik deed er meerdere dagen over,en ik vind het bij de meeste cd's niet merkbaar overkomen,het stoort mij helemaal niet.

Ik denk dat je bij iedere speaker wel wat hoort,en het is dan de kunst om daar jouw smaak er uit te pikken.

Ik vind de 587 de beste alrounder die ik tot nog toe beluisterd heb.

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #43 Gepost op: 31 maart 2015, 13:45:45 »

Als ik de 587 vrij in de ruimte opstel,en vrij dicht bij elkaar ± 2 mtr,klopt dat met jouw kritiek.

Kan mij haast niet voorstellen dat jij dat in een half uur hebt kunnen beluisteren,mocht dat toch zo zijn petje af!

Ik deed er meerdere dagen over,en ik vind het bij de meeste cd's niet merkbaar overkomen,het stoort mij helemaal niet.

Ik denk dat je bij iedere speaker wel wat hoort,en het is dan de kunst om daar jouw smaak er uit te pikken.

Ik vind de 587 de beste alrounder die ik tot nog toe beluisterd heb.

Ieder zijn eigen Bram! Het zijn nogmaals ook zeer goede weergevers! Maar waar je vandaan haalt, dat ik ze maar een half uur beluisterd heb.......?? Ik kom wel bij meer mensen/winkels etc dan alleen op forum dagen. ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #44 Gepost op: 31 maart 2015, 14:25:11 »
Ik vind de 587 de beste alrounder die ik tot nog toe beluisterd heb.

Zoveel eer zou ik ze niet willen geven. Het zijn zeker zeer betrouwbare speakers qua weergave met een indrukwekkend bereik (en prestaties in de bas en subbas) maar er zijn vandaag de dag zeker betere monitors in de markt. Wel zijn de betere monitoren die ik ken allemaal een stuk duurder. De prijs/kwaliteit van een set 587's is wel vrij ideaal. Alleen het standaard 60hz rumble filter is waanzin. Ze kunnen een stuk dieper weergeven met indrukwekkend lage vervorming. Er is geen speaker als de 587 nodig om tot 60hz goed weer te geven. Dat kan ook gewoon met de 585.

Markus; mooie review, mooi verhaal! Ik ben zeer benieuwd naar de PL-100's. Binnenkort maar eens een afspraak maken met Richard ;)
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2015, 14:29:38 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.