Auteur Topic: De PL100's van Richard in mijn oren  (gelezen 24079 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
De PL100's van Richard in mijn oren
« Gepost op: 24 maart 2015, 08:59:26 »
Zondag 22 maart rond 11.00 had ik een afspraak met Richard.
Mijn nieuwsgierigheid naar zijn PL100 set van Monitor Audio heeft mij genoopt om te vragen of ik een keer mocht komen luisteren. 
Na daarvoor al een paar keer uitgenodigd te zijn lukte het om in een rustiger wordende agenda een afspraak te plannen met Richard.
Ik was al een keer eerder naar Hoogeveen getogen om daar een set Xavian XN 185 mk2 te kopen en die waren beschikbaar gekomen  omdat er een mooie set GX 100 gekomen was in huize Richard.
Die heb ik toen al even mogen beluisteren en ik vond ze erg mooi muziek weergeven.
Maar inmiddels hebben de GX100’s het veld mogen ruimen omdat er een set PL100 is gekomen.
De kennismaking met de GX100 maakte dat ik de PL100 ook erg graag wilde horen.
Dit even vooraf aan hetgeen zondag heeft plaatsgevonden.

Om even voor tien uur startte ik mijn Tomtom en mijn Twingo om na ongeveer een uur en een kwartier aan te komen te Hoogeveen bij de residentie van Richard.
Na mijn Twingo achter de Vijf gezet te hebben werd zeer kort na het beroeren van de knop van de deurbel de deur opengezwaaid en werd ik warm welkom geheten door Richard en muziek.
Na even gecontroleerd te hebben of het met ons goed ging stapte ik de woonkamer in en viel me op dat de PL100 kleiner is dan ik in gedachte had.
Richard en ik kennen elkaar al van diverse hififreaks meetings en de eerdere ontmoeting te Hoogeveen. Een aangenaam en ontspannen gesprek bij een lekkere kop koffie was eigenlijk vanzelfsprekend.
De vrouw van Richard was niet thuis.  Drie mannen hadden het huis en de set voor zichzelf. Het was een echte mannendag.
Drie mannen?  Ja Laurent , de zoon van Linda en Richard heeft ook meegedaan met het teuten en veel muziek luisteren. 
Tussendoor nog lekker aan tafel gezeten en onder het praten over muziek en techniek genoten van een lekkere lunch. Ossenworst moet je inderdaad lekker dik op brood doen.
En veel muziek is er geluisterd. Met de laptop op de lap ben ik een poosje aan het uitzoeken geweest in de zeer uitgebreide collectie van Richard. Wow!! dat is echte rijkdom, zoveel muziek.
Er zijn ook nog  LP’s beluisterd. 
De Thorens samen met een Benz element maakt fantastisch goed muziek.
De platen welke ik heb gehoord hebben af en toe een spettertje van een stofje. Ruis is niet merkbaar aanwezig. Ik zou niet blind kunnen zeggen of er digitaal of analoog werd gespeeld. En dat zeg ik?  Als fanatieke digitaal aanhanger.
 
Oh ja, jullie willen natuurlijk ook nog graag weten of de PL100 nou nog wat is.  Tsja wat zal ik zeggen?  hmmmm uuhhhhhh pffffft. ik mag van Bram niet slijmen en ik moet objectief zijn.

Ja!!!! 
Ze zijn echt heel erg goed. Wat meteen opvalt is de zuivere gecontroleerde presentatie van muziek. Ik zeg muziek, je spreekt hier niet meer van geluid.
Je zou kunnen zeggen dat er een tastbare aanwezigheid is van de zanger/zangeres en instrumenten.
Alles kan. Stille ijle klanken of harde klappen op een drum.
De slag op een drum geeft je het idee dat het ook echt om een drum gaat. Stemmen klinken natuurlijk, zonder laagje om de stem.
De metaalachtige klank van bekkens zijn zo goed dat je zou kunnen zeggen op welk merk er wordt gespeeld aan de hand van de klank-signatuur.
Laag midden hoog is allemaal aanwezig zonder dat er iets benadrukt wordt.
Alles komt ook tot je zonder dat je moeite moet doen . Luistermoeheid is geen aanwezige factor.
Heb ik nog kritiek .  Ja,   je wil niet meer weg bij deze luidspreker. Je bent verpest. Terug kan niet meer.
Ik ben het met Richard eens, dit is de beste monitor luidspreker die ik ooit gehoord heb.
We hebben het nog even gehad om een DSP in te zetten om nog meer uit de luidspreker te halen door de luisterruimte meer buiten spel te zetten.
Mijn mening is dat het niet nodig is om DSP in te zetten. Met een meting zal er vast wel iets te vinden zijn wat correctie zou kunnen behoeven.
Ik denk dat het minimaal is.
De ruimte is vrij hard maar gooit op normaal tot stevig luisterniveau geen roet in het muzikale eten.
De vorm van de ruimte en de plaatsing van de luidsprekers in de ruimte doen heel erg veel goed.
Ik zou niets veranderen. Misschien zou een mooi dempend paneel op de juiste plaats nog wat kunnen brengen. Eerlijk gezegd denk ik dat er dan heel veel moet gebeuren voor hele kleine verbeteringen.
Het werd veel te snel 16.00.  Na een hartelijk afscheid en de belofte dat we dit vaker gaan doen ben ik heel relaxed en nagenietend naar huis gereden waar ik om 17.16 weer ben aangekomen.
Een minuutje eerder dan navigator Tom bleef volhouden.

Richard en Laurent , dank voor een gezellige muzikale teut middag.

Oh ja, ik ga vast sparen in geval dat je de PL100's gaat verkopen. Dan kunnen ze mijn Xavians opvolgen.  ;D

Marcel.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2015, 09:16:46 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2015, 10:02:45 »

Goede berichtgeving marcel van wat jij ervan vond,moet wel even kwijt dat Richards kamer,in vergelijk met mijn kamer

inderdaad knalhard is,en toch kan dat goed klinken niet dan?

De kamer van richard geeft een iets meer aan hall of echo,en dat kan bij een neutrale speaker soms een meer aan fun

opleveren.Want de kleuring(hardheid) van een kamer kan zich ook positief manifisteren.

En de meeste kamers anno nu zit geen duimendikke wollen vloerbedekking zoals weleer,ik zie overal laminaat of tegels in

deze tijd.Dat was vroeger wel anders.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2015, 10:14:03 »
Leuk verslag.
Richard heeft het goed voor elkaar.
Als instrumenten klinken zoals ze moeten klinken dan zit je goed.
I love vintage.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2015, 10:43:47 »
Marcel,

Bedankt voor je verhaal en lovende woorden mbt tot mijn set!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2015, 10:46:48 »
Je set verdient het.

Ik ben van mening dat je iets hebt neergezet waar je oprecht trots op kunt zijn.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2015, 10:47:39 »

Goede berichtgeving marcel van wat jij ervan vond,moet wel even kwijt dat Richards kamer,in vergelijk met mijn kamer

inderdaad knalhard is,en toch kan dat goed klinken niet dan?

De kamer van richard geeft een iets meer aan hall of echo,en dat kan bij een neutrale speaker soms een meer aan fun

opleveren.Want de kleuring(hardheid) van een kamer kan zich ook positief manifisteren.

En de meeste kamers anno nu zit geen duimendikke wollen vloerbedekking zoals weleer,ik zie overal laminaat of tegels in

deze tijd.Dat was vroeger wel anders.

Bram, ben jij wel eens bij Richard geweest? Ken je zijn woonkamer / luisterruimte?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2015, 10:49:51 »
Je set verdient het.

Ik ben van mening dat je iets hebt neergezet waar je oprecht trots op kunt zijn.

Marcel

Dat ben ik ook zeker! We spreken binnenkort wel even weer wat af! Het is maar een uurtje rijden 8)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2015, 11:01:23 »
 :D

En je kunt het zittend doen onder het genot van een muziekje.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2015, 12:47:21 »
Goed om te horen dat je set zo naar je zin klinkt !

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2015, 13:14:07 »

Goede berichtgeving marcel van wat jij ervan vond,moet wel even kwijt dat Richards kamer,in vergelijk met mijn kamer

inderdaad knalhard is,en toch kan dat goed klinken niet dan?

De kamer van richard geeft een iets meer aan hall of echo,en dat kan bij een neutrale speaker soms een meer aan fun

opleveren.Want de kleuring(hardheid) van een kamer kan zich ook positief manifisteren.





En de meeste kamers anno nu zit geen duimendikke wollen vloerbedekking zoals weleer,ik zie overal laminaat of tegels in

deze tijd.Dat was vroeger wel anders.

Bram, ben jij wel eens bij Richard geweest? Ken je zijn woonkamer / luisterruimte?

Marcel

Neen Marcel,heb mijn ogen natuurlijk ook nog,met een goed inschattingsvermogen.

Heb zelfs meegekregen dat richard een matras gebruikte als demping,terwijl de meeste forumleden dachten dat doet ie

voor de poes of kater. :nee
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2015, 13:16:57 »
Nou Bram, ik ben blij dat je zo bescheiden bent.  :o

Marcel ;)
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2015, 13:26:13 »
Nou Bram, ik ben blij dat je zo bescheiden bent.  :o

Marcel ;)

Altijd zo geweest ;)
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2015, 17:30:43 »
Leuk verslag Marcel.  :)
ADAM    Bryston     DENON

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2015, 23:58:13 »
Leuk verslag en mooi dat de speakers zo mooi in de ruimte passen. Het is in een vrij harde ruimte niet te voorspellen of je geen last krijgt van narigheid veroorzaakt door de kamerakoestiek.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De PL100's van Richard in mijn oren
« Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2015, 00:23:36 »
Leuk verslag en mooi dat de speakers zo mooi in de ruimte passen. Het is in een vrij harde ruimte niet te voorspellen of je geen last krijgt van narigheid veroorzaakt door de kamerakoestiek.

Klopt John. Ik wist van de GX100, dat die een fijn match hadden in mijn ruimte. En de gene waarvan ik de PL100's over kocht had een nog hardere en kleinere ruimte. Ik wist na 10minuten luisteren al dat er nooit heel veel mis kon gaan met deze enorm fijne monitoren in mijn ruimte!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal