Auteur Topic: De set van Frits  (gelezen 5171 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
De set van Frits
« Gepost op: 20 maart 2015, 20:37:24 »
Omdat ik inmiddels tamelijk happy ben met mijn setje wil ik 'm hier maar eens voorstellen.

De basis van het systeem zijn twee Adam Pencils, de eerste uitvoering als ik mij niet vergis. Na diverse vorige blijvertjes, zijn dit ook weer speakers waar ik lang van ga genieten ;)
Even een zijstapje: Steven Wilson heeft een aantal albums van mijn favoriete band King Crimson (fan sinds 1969..........) prachtig geremasterd en daar ook 5.1 uitvoeringen bij gevoegd. Dan staan die in je kast en, ja, dan wil je dat uiteraard ook eens horen. Nu had ik ook een paar andere setjes speakers, Yammies en Needles, en een blu-ray speler, dus dat zou met een versterkerwisseling wel te doen moeten zijn. Vandaar de meerkanaals zoektocht van een aantal maanden geleden.

Die zoektocht, naar een 5.1 receiver met digitale ingangen, DTS mogelijkheid en een Phono ingang, leverde mij voor 5 tientjes een Onkyo op die aan alle eisen voldeed. Thuis aangekomen met het ding bleken er toch twee 'dingetjes' mee te zijn: de volumeknop op het toestel zelf doet het nauwelijks en als de stroom er echt af gaat, is hij gelijk alle instellingen kwijt. Met beide valt te leven: er zit ook een volumeregelaar op de AB en in de stand-by stand gebruikt hij niet al te veel, dus voorlopig mag 'ie als energiecentrale blijven. De Needles spelen voor surround speakers; een sub heb ik met de Pencils niet nodig en evenmin een centerspeaker: dat kanaal wordt keurig mono over de frontspeakers gemixt.

Omdat ik inmiddels, min of meer bij toeval, ook een aantal SACD's in de verzameling had en de blu-ray helaas geen SACD ondersteunt, ben ik ook op zoek gegaan naar een tweedehands SACD speler, die ik onder de 100 euro kon kopen. Kevin, nog bedankt voor de lift ;)

Qua kabels heb ik niets bijzonders, evenmin qua interlinks: ze doen wat ze moeten doen en verder geen extra hupsakee.

Dit zijn de componenten waar ik 95% van de tijd muziek mee draai. Verder heb ik uit een ver verleden nog een Philips DCC speler die ook uitstekend met gewone compact cassettes overweg kan en een Dual draaitafel met een Coral MC element.

Als tweede installatie heb ik een Sony versterker, wat heet, DE Sony versterker die het destijds hoogstpersoonlijk tegen de ASR heeft opgenomen, die momenteel de Yamaha NX 400 speakers aanstuurt, een Sony cd speler uit dezelfde reeks als de versterker en een door forumlid Cyrus gedoneerde Revox A77 taperecorder. Dit alles staat op de logeerkamer en wordt af en toe gebruikt.

Ik ben al met al bijzonder in mijn sas met het geheel. Het grote voordeel van de meerkanaals installatie vind ik dat je meer detail en/of meer 'akoestiek' hoort, afhankelijk van de opname, en dat je daardoor meer midden in de muziek zit. Ook heb ik de indruk dat aan meerkanaalsopnamen bijna per definitie meer aandacht wordt geschonken bij de opname/mastering dan bij een normale stereo uitvoering. Het enige minpuntje van het geheel is de WAF factor: de Needles moeten af en toe wel wijken maar daar valt mee te leven ;).


Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: De set van Frits
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2015, 22:12:18 »
Leuk verhaal Frits! Plaats je er nog een mooi kiekje bij?
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: De set van Frits
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2015, 13:58:20 »
Het is allemaal niet echt fotogeniek ;)

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: De set van Frits
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2015, 13:59:55 »
Leuk verhaal Frits, geniet ervan zonder mate!!
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De set van Frits
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2015, 14:02:42 »
Leuk verhaal Frits, geniet ervan zonder mate!!
+1.   :yeah:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: De set van Frits
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2015, 09:39:35 »
Bedankt mannen, en wie een keer het meerkanaalsgebeuren wil ervaren: laat maar weten :)

N.b. Proximus: ik heb toch de surroundkanalen iets zachter gezet: die waren bij jouw bezoek achteraf gezien wat te prominent aanwezig.

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: De set van Frits
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2015, 19:53:50 »
Goed geschreven review.
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: De set van Frits
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2021, 20:23:29 »
Het is allemaal niet echt fotogeniek ;)
Wat een poepie sjieke fronten zitten er op jou Pencil's Frits, volgens mij heb jij een slag nieuwere dan ik.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: De set van Frits
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2021, 09:53:16 »
Volgens mij zijn ze juist ouder, MkI of zo. Nog geen bi-wire mogelijkheid (die ik toch niet zou gebruiken)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De set van Frits
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2021, 10:12:13 »
Opvolger van die van John heb jij Frits. 
Zie mijn website voor het overzicht.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: De set van Frits
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2021, 10:31:58 »
Ik heb hififreak.nl even doorgespit, maar geen Adam sectie kunnen vinden.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De set van Frits
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2021, 10:46:41 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: De set van Frits
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2021, 10:49:46 »