Auteur Topic: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum  (gelezen 23926 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #60 Gepost op: 14 maart 2015, 00:08:13 »
Ik zou het inderdaad wel eens willen horen het verschil tussen een normale CD speler en een moderne getunde top speler. Een vergelijk tussen DACs mag ook. Ik vermoed dat een eventueel verschil daar zit.

Zeg je daarmee dat je verwacht verschillen te kunnen horen tussen verschillende D/A converters? Dat heb ik onlangs zelf tevergeefs geprobeerd. :)
Tja en dat waren zeker niet de minsten onder de DAC's.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #61 Gepost op: 14 maart 2015, 09:49:34 »
De E-MU 0404 heb ik ook eens vergeleken met de RME Multiface (PCI-E interface) (ik zei eerder eens Hammerfall, maar het is de Multiface). Deze heb ik vergeleken op een Sennheiser HD800/Lake People G100 set met Goldpoint SA2X switch en daar kwam hetzelfde uit.

Dat zijn wel 3 DAC's die allemaal relatief goede meetprestaties hebben in vergelijking tot wat er in de markt beschikbaar is. Vooral de Benchmark en de RME kunnen denk ik goed een high-end DAC vertegenwoordigen in een vergelijk. Die presteren wel beter dan een DAC van een paar 10'tjes als je naar Rightmark RMAA benchmark meetresultaten kijkt maar ik verwacht dat die verschillen niet hoorbaar zijn.

Het gaat namelijk helemaal nergens over. De afwijkingen van perfect zijn echt minimaal. Al zou de mens in staat zijn om dergelijke verschillen te horen dan nog zouden zelfs de beste speakers ter wereld die verschillen maskeren. Als je kijkt hoeveel de aller beste monitoren en hifi luidsprekers onderling mogen afwijken volgens de norm van de fabrikant (en dan bedoel ik dus onderlinge afwijkingen tussen 2 gecalibreerde speakers in 1 stereo set die zorgen voor een perfect symmetrisch waargenomen stereobeeld) dan hebben we het over immens grote verschillen in vergelijking tot de verschillen tussen DAC's.

Er zullen uiteraard verschillen waargenomen worden door mensen, maar het objectief toewijzen van die verschillen aan apparatuur op basis van gehoor is lijkt me onmogelijk. Het is volgens mij ook niet voor niets dat het in een gecontroleerde omgeving ook niemand lijkt te lukken.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2015, 09:57:43 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #62 Gepost op: 14 maart 2015, 12:33:40 »
Zou het zo kunnen zijn dat in een ruimte met een niet vlakke akoestiek een bepaald klein verschil dusdanig wordt versterkt dat dit in deze ruimte wel waarneembaar is terwijl dit in een ruimte met een vlakke akoestiek niet waarneembaar is omdat daar het verschil te klein is?
Science is no democracy

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #63 Gepost op: 14 maart 2015, 12:59:57 »
Zou het zo kunnen zijn dat in een ruimte met een niet vlakke akoestiek een bepaald klein verschil dusdanig wordt versterkt dat dit in deze ruimte wel waarneembaar is terwijl dit in een ruimte met een vlakke akoestiek niet waarneembaar is omdat daar het verschil te klein is?
Je bedoelt dat het verschil uitvergroot wordt door een niet vlakke akoestiek ?

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #64 Gepost op: 14 maart 2015, 13:18:58 »
Zou het zo kunnen zijn dat in een ruimte met een niet vlakke akoestiek een bepaald klein verschil dusdanig wordt versterkt dat dit in deze ruimte wel waarneembaar is terwijl dit in een ruimte met een vlakke akoestiek niet waarneembaar is omdat daar het verschil te klein is?
Je bedoelt dat het verschil uitvergroot wordt door een niet vlakke akoestiek ?
Precies!
Science is no democracy

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #65 Gepost op: 14 maart 2015, 14:25:14 »
Zou het zo kunnen zijn dat in een ruimte met een niet vlakke akoestiek een bepaald klein verschil dusdanig wordt versterkt dat dit in deze ruimte wel waarneembaar is terwijl dit in een ruimte met een vlakke akoestiek niet waarneembaar is omdat daar het verschil te klein is?

De overdracht van de E-MU varieert
0,06dB tussen 40hz en 15KHz
0,14dB tussen 20hz en 20KHz
Noise level van -113dB.
THD = 0,0009%
IMD = 0,0031%

RMAA

En dat is dan de 'slechte' van de 2 DAC's.

Ik zou niet weten wat je daar van zou moeten kunnen horen, in welke situatie dan ook.

De beste speakers die ik ken vervormen tienden van procenten. Dat is honderden tot duizenden keren zo hoog. En voor wat betreft overdracht. De speakers met de rechtste overdracht hebben een tolerantie die enkele keren groter is dan die van de E-MU. Het staat gewoon niet in verhouding. De prestaties van een DAC als de EMU spreken voor zich.

Om concreet te reageren op je vraag: Het is niet zo dat een DAC op een bepaalde frequentie ineens iets verkeerd doet wat je goed kan horen met een equalizer (of roomgain) ofzo. Het lijkt me lastig om dan uitspraken te gaan doen over de prestaties van een DAC die duizendsten procenten vervormt als dat het beste te omschrijven is als perfectie in vergelijking met alle andere componenten in de setup, ook al gebruik je de beste monitoring situatie op deze planeet.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2015, 14:38:46 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #66 Gepost op: 14 maart 2015, 14:38:57 »
En dat geldt dus niet alleen voor de E-MU. Voor de duidelijkheid; de E-MU is een DAC met goede prestaties voor wat hij kost, maar dat is geen bijzonder dure DAC. Hij kostte ooit nieuw iets onder de 200 euro, maar ik heb mijn beide exemplaren tweedehands gekocht. Beiden voor tussen de 50 en 100 euro. Zo'n apparaat is daarmee voor iedereen toegankelijk.
Problemen in D/A conversie zijn daarmee problemen uit het verleden, niet in het heden.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #67 Gepost op: 15 maart 2015, 10:37:19 »
Ik zou het inderdaad wel eens willen horen het verschil tussen een normale CD speler en een moderne getunde top speler. Een vergelijk tussen DACs mag ook. Ik vermoed dat een eventueel verschil daar zit.

Zeg je daarmee dat je verwacht verschillen te kunnen horen tussen verschillende D/A converters? Dat heb ik onlangs zelf tevergeefs geprobeerd. :)

Ik sluit dat zeker niet uit. De vraag blijft wel of je die verschillen kan interpreteren als beter. Ik ga binnenkort streamen en ik zal dan beginnen met een goedkope DAC misschien zelfs second hands. Een duurdere DAC zal zich moeten bewijzen.