Auteur Topic: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum  (gelezen 24171 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #15 Gepost op: 11 maart 2015, 10:21:25 »

Daarbij vind ik het vreemd dat er best wel veel mensen zijn die verschillen horen tussen kabels en grote verschillen horen bij CD spelers maar ruis van een plaat horen ze niet.


Als iemand een CD speler van 20.000 euro koopt (daar gaat het hier om) zal die zich er toch wel van vergewist hebben dat die beter klinkt dan willekeurig een uit de verzameling van Hififreak.



Quote gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2015, 14:10:21 door Hififreak »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2015, 10:32:10 »

Daarbij vind ik het vreemd dat er best wel veel mensen zijn die verschillen horen tussen kabels en grote verschillen horen bij CD spelers maar ruis van een plaat horen ze niet.


Als iemand een CD speler van 20.000 euro koopt (daar gaat het hier om) zal die zich er toch wel van vergewist hebben dat die beter klinkt dan willekeurig een uit de verzameling van Hififreak.

Je commentaar bij de quote raakt kant nog wal.
Als Bongo een mooiere beleving heeft bij zijn CD speler dan een andere , eventueel uit mijn voorraad of uit die van Hififreak,  dan heeft hij groot gelijk om die dure machine te kopen.

Wat ik aangeef met de quote lijkt me duidelijk.  Plaatruis wordt niet gehoord maar verschillen tussen CD spelers wel.
Zijn de verschillen tussen CD spelers dan zo verschrikkelijk veel beter te horen dan een beetje plaatruis?

Marcel



Quote gerepareerd
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2015, 14:10:55 door Hififreak »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #17 Gepost op: 11 maart 2015, 11:01:13 »

Daarbij vind ik het vreemd dat er best wel veel mensen zijn die verschillen horen tussen kabels en grote verschillen horen bij CD spelers maar ruis van een plaat horen ze niet.


Als iemand een CD speler van 20.000 euro koopt (daar gaat het hier om) zal die zich er toch wel van vergewist hebben dat die beter klinkt dan willekeurig een uit de verzameling van Hififreak.

Je commentaar bij de quote raakt kant nog wal.
Als Bongo een mooiere beleving heeft bij zijn CD speler dan een andere , eventueel uit mijn voorraad of uit die van Hififreak,  dan heeft hij groot gelijk om die dure machine te kopen.

Wat ik aangeef met de quote lijkt me duidelijk.  Plaatruis wordt niet gehoord maar verschillen tussen CD spelers wel.
Zijn de verschillen tussen CD spelers dan zo verschrikkelijk veel beter te horen dan een beetje plaatruis?

Marcel
M.i. niet  !!!  ;D



Quote gerepareerd
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2015, 14:11:42 door Hififreak »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #18 Gepost op: 11 maart 2015, 11:20:09 »
Er zijn mensen die geen verschillen horen en er zijn mensen die dat wel horen.
Maar waar ontstaat het verschil als dat er al is.
In het apparaat zelf of in de bekabeling bv interlink of phonokabel.
Kan eender welk apparaat het verschil laten horen.
I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #19 Gepost op: 11 maart 2015, 12:03:25 »

Daarbij vind ik het vreemd dat er best wel veel mensen zijn die verschillen horen tussen kabels en grote verschillen horen bij CD spelers maar ruis van een plaat horen ze niet.


Als iemand een CD speler van 20.000 euro koopt (daar gaat het hier om) zal die zich er toch wel van vergewist hebben dat die beter klinkt dan willekeurig een uit de verzameling van Hififreak.

Je commentaar bij de quote raakt kant nog wal.


Het was maar een plaagstoot Marcel  :evil: Mijn ervaring is overigens dat je een stevige investering in de platenspeler en zeker element wel terughoort. Bij een CD speler ben ik er minder van overtuigd hoewel ik minieme verschillen tussen CD spelers wel blind heb waargenomen indertijd. Maar goed mijn dealer zweert weer bij Playback, ook weer zo'n Amerikaans supermerk.

Overigens Peter luistert met een EMT element. Volgens de Stereopile zijn die stiller.


Quote gerepareerd
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2015, 14:12:13 door Hififreak »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #20 Gepost op: 11 maart 2015, 12:14:51 »
Helaas is dat Emt element stuk gegaan Carl.
Ijzerdeeltjes op de spoel waardoor het gruizig ging klinken.
In een poging dat zelf te verwijderen heb ik het element vermoord :alien:
Ik hoop er nog ooit een te hebben maar ze zijn prijzig.
Maar het is mijn ervaring dat het ene element meer doorgeeft dan een ander.
Zo ook met een hoogrendement luidspreker.
Bij de Rogers hoor ik zeer weinig plaatruis.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #21 Gepost op: 11 maart 2015, 12:18:25 »

Daarbij vind ik het vreemd dat er best wel veel mensen zijn die verschillen horen tussen kabels en grote verschillen horen bij CD spelers maar ruis van een plaat horen ze niet.


Als iemand een CD speler van 20.000 euro koopt (daar gaat het hier om) zal die zich er toch wel van vergewist hebben dat die beter klinkt dan willekeurig een uit de verzameling van Hififreak.

Je commentaar bij de quote raakt kant nog wal.


Het was maar een plaagstoot Marcel  :evil: Mijn ervaring is overigens dat je een stevige investering in de platenspeler en zeker element wel terughoort. Bij een CD speler ben ik er minder van overtuigd hoewel ik minieme verschillen tussen CD spelers wel blind heb waargenomen indertijd. Maar goed mijn dealer zweert weer bij Playback, ook weer zo'n Amerikaans supermerk.

Overigens Peter luistert met een EMT element. Volgens de Stereopile zijn die stiller.
Het is inderdaad mijn ervaring (uit een verleden) dat je een flinke investering moet doen in een draaitafel/arm/element/pre-pre om op het niveau van een goede cd-speler te komen. Maar...........dit zal ongetwijfeld niet de enige drijfveer van een vinylgebruiker zijn. Ik kan me heel goed voorstellen, dat het hele sfeertje rond de soms prachtige mechanieken en het draaien van vinyl vele mensen nog steeds weet te boeien.


Quote gerepareerd
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2015, 14:12:52 door Hififreak »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #22 Gepost op: 11 maart 2015, 12:22:18 »
Nou!!!  Ze zitten me te pesten  >:(     ;D ;D ;D

Mijn wraak zal zoet zijn.   :yeah:


Marcel 8)
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #23 Gepost op: 11 maart 2015, 12:47:47 »
Prima hoor Marcel!

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #24 Gepost op: 11 maart 2015, 12:55:15 »
Helaas is dat Emt element stuk gegaan Carl.
Ijzerdeeltjes op de spoel waardoor het gruizig ging klinken.
In een poging dat zelf te verwijderen heb ik het element vermoord :alien:
Ik hoop er nog ooit een te hebben maar ze zijn prijzig.
Maar het is mijn ervaring dat het ene element meer doorgeeft dan een ander.
Zo ook met een hoogrendement luidspreker.
Bij de Rogers hoor ik zeer weinig plaatruis.

Weet je Peter, ik heb zelf de idee dat bij veel apparatuur als het ware de treble knop ingebouwd is. Als je meer detail hoort dan klinkt het in eerste instantie beter en verkoopt het dus beter. Bij MC's loopt hoog volgens de metingen vaak op en dan hoor je niet alleen meer detail maar ook meer plaatruis. Hetzelfde bij LS. Elementen als Jan Allaerts en EMT doen daar niet aan mee. Hetzelfde geldt voor een LS als de LS 3/5a. Muzikaal sterke opties en ik denk ook neutraal.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2015, 13:00:05 door Carl »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #25 Gepost op: 11 maart 2015, 14:09:02 »
Ik zal Marcel binnenkort eens een plaat laten horen en dan mag hij oordelen of het echt slechter klinkt als hetzelfde album digitaal via mijn DAC  ;) Heb ik zelf ook nog niet gedaan dit vergelijk thuis bij mij dus dat houden we tot die tijd even zo
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #26 Gepost op: 11 maart 2015, 14:15:55 »

Daarbij vind ik het vreemd dat er best wel veel mensen zijn die verschillen horen tussen kabels en grote verschillen horen bij CD spelers maar ruis van een plaat horen ze niet.


Als iemand een CD speler van 20.000 euro koopt (daar gaat het hier om) zal die zich er toch wel van vergewist hebben dat die beter klinkt dan willekeurig een uit de verzameling van Hififreak.


Je gaat blijkbaar voorbij aan het feit jarenlang ervaring heb, dat ik daarnaast een neus heb voor hoog-eindige apparatuur en dat ik een van mijn exemplaren er gerust naast durf te zetten.   :afro:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #27 Gepost op: 11 maart 2015, 20:02:35 »
Jammer dat dit soort dure apparatuur nooit meedoet in een onafhankelijke vergelijking. Op zich best interessant. In alle eerlijkheid vermoed ik dat er wel verschillen hoorbaar zijn, maar als je de prijs niet weet niet kan zeggen wat het beste is.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #28 Gepost op: 11 maart 2015, 20:04:45 »
Hoe stel je je en onafhankelijke vergelijking voor Carl?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Op bezoek bij Bongo van het high-endforum
« Reactie #29 Gepost op: 11 maart 2015, 20:23:52 »
Ik zou ze niet zichtbaar opstellen en met een meter het volume instellen. Dan een nummer twee keer laten spelen, nog een nummer twee maal en misschien daarna nog wat fragmenten kort na elkaar. Dan zou je moeten doorhebben of er verschillen hoorbaar zijn of niet en wat eventueel subjectief beter is. Volgens mij moet je niet langer dan 15/30 minuten achter elkaar vergelijken. Hoe langer je luistert hoe minder verschillen je hoort zoals ook bij de Quad vergelijking bleek. Op een of andere manier haken de hersens dan af. Zo'n sessie kan je twee of drie keer herhalen op een dag.