Auteur Topic: Waar op te letten bij een aanschaf van een draaitafel  (gelezen 4940 keer)

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.516
  • Lid van de Adam's family
Waar op te letten bij een aanschaf van een draaitafel
« Gepost op: 27 februari 2015, 16:48:32 »
Ik kom zelf uit de tijd dat cassettebandjes gevolgd door de cd de overhand nam van het zwarte goud. Toch blijf ik vinyl mooi vinden en voor de toekomst best wel willen hebben.
Behalve dat ik weet dat er 33 en 78 toeren zijn heb ik er verder geen reet verstand van.
Wat is nu belangrijk en wat juist niet bij een aanschaf van een draaitafel?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.149
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Waar op te letten bij een aanschaf van een draaitafel
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2015, 16:55:27 »
We hebben ook nog 45 toeren.   ;)

Leuke materie: Draaitafels!


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Waar op te letten bij een aanschaf van een draaitafel
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2015, 16:59:50 »
Gerwin,

Ik zou gewoon iets kopen wat binnen je budget past, en je aan staat qua looks. Een thorens, dual, maakt allemaal niet zoveel uit als die dingen een beetje onderhoud hebben gehad (nieuwe snaar ed) kan het volgens mij niet zo snel fout gaan.....Aan de andere kant...Net als met de aanschaf van een auto moet je er ook een beetje geluk mee hebben....Mocht je een tweedehands kopen kun je vaak al aan de buitenkant zien hoe het baasje op d'r gepast heeft ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.516
  • Lid van de Adam's family
Re: Waar op te letten bij een aanschaf van een draaitafel
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2015, 17:00:18 »
Zeg toch dat ik er geen verstand van heb ;D ;D ;D ;D
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.516
  • Lid van de Adam's family
Re: Waar op te letten bij een aanschaf van een draaitafel
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2015, 17:07:32 »
Gerwin,

Ik zou gewoon iets kopen wat binnen je budget past, en je aan staat qua looks. Een thorens, dual, maakt allemaal niet zoveel uit als die dingen een beetje onderhoud hebben gehad (nieuwe snaar ed) kan het volgens mij niet zo snel fout gaan.....Aan de andere kant...Net als met de aanschaf van een auto moet je er ook een beetje geluk mee hebben....Mocht je een tweedehands kopen kun je vaak al aan de buitenkant zien hoe het baasje op d'r gepast heeft ;)

Ik wil de verschillen weten, misschien pas je je budget dan wel aan. Wat ik immers altijd wel heb begrepen is dat er grote verschillen zijn tussen diverse tafels, elementen, armen etc etc...
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Waar op te letten bij een aanschaf van een draaitafel
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2015, 17:40:17 »
Allereerst moet je goed luisteren en voelen of het lager goed is.
Het mag geen geluid maken er mag ook geen speling op zitten.
Schakelt de dt goed van 33 naar 45 toeren en terug.
Loopt de dt ook goed op toeren controleer dat met een stroboscoopschijf en lamp.
Controleer de arm op speling en spoorgedrag het beste is dus bij de verkoper luisteren en kijken.
Er zijn vele merken toonarmen in een middelzware arm kunnen vele elementen.
De dt moet gewoon geruisloos lopen een licht gezoem van de motor mag je horen als je je oor zowat tegen de dt te luisteren legd.
Vanaf e150 kun je al een leuke dt kopen.
Uitproberen of het iets voor je is,ik heb hier een eenvoudige Philips tangiale dt staan met nieuwe naald.
Als je hem wilt lenen dan kun je hem komen halen,kopen voor e20 kan ook ;D
Verschillen kun je bij mij ook horen ik heb 5 verschillende dt's staan.

I love vintage.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Waar op te letten bij een aanschaf van een draaitafel
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2015, 18:38:20 »
Gerwin,

Ik zou gewoon iets kopen wat binnen je budget past, en je aan staat qua looks. Een thorens, dual, maakt allemaal niet zoveel uit als die dingen een beetje onderhoud hebben gehad (nieuwe snaar ed) kan het volgens mij niet zo snel fout gaan.....Aan de andere kant...Net als met de aanschaf van een auto moet je er ook een beetje geluk mee hebben....Mocht je een tweedehands kopen kun je vaak al aan de buitenkant zien hoe het baasje op d'r gepast heeft ;)

Ik wil de verschillen weten, misschien pas je je budget dan wel aan. Wat ik immers altijd wel heb begrepen is dat er grote verschillen zijn tussen diverse tafels, elementen, armen etc etc...

Je bent net als bij Peter ook hier van harte welkom om naar een een Thorens TD125MKII met SME arm en Micro Benz Gold element te komen luisteren
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Waar op te letten bij een aanschaf van een draaitafel
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2015, 19:21:56 »
De keuze is reuze Gerwin.
Ik ben al een aantal jaren zeer gelukkig met een direct-drive/volautomaat.
Dat laatste is erg handig omdat het "opzetten" mij niet meer zo gemakkelijk afgaat als vroeger..
ADAM    Bryston     DENON