Auteur Topic: Geluidsverschillen DACs  (gelezen 36127 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #30 Gepost op: 26 februari 2015, 13:16:50 »
Inderdaad: de kwaliteit goed/beter/best qua geluid in een blind vergelijk is niet evenredig met wat het heeft gekost.

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.178
    • De andere hobby...
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #31 Gepost op: 26 februari 2015, 13:22:57 »
Wat bepaald eigenlijk voornamelijk de kwaliteit? De chip die de omzetting doet of de componenten die daar omheen zitten inclusief de voeding?

De chips zijn zo langzaamaan wel uitgekauwd zou je zo zeggen....
Science is no democracy

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #32 Gepost op: 26 februari 2015, 13:24:20 »
Het staat er toch echt duidelijk. 
Probeer wat meer afstand te houden van het geld en neem de tekst letterlijk.
En geen verhaaltje er omheen breien of overgieten met een sausje.   ;)
;)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #33 Gepost op: 26 februari 2015, 13:37:35 »
Mannen zoals KT hoorden, in mijn al zeg ik het zelf ultieme grot, geen verschil tussen twee verschillende speakers.
Daarnaast waren zelfs de versterkers en dac's ook nog verschillend. 
Het enige dat bij beide sets hetzelfde was, was het loopwerk. 

Betekent voor mij wel dat ik erg goede dac-jes heb, die aan elkaar gewaagd zijn.   8)
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2015, 13:50:37 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #34 Gepost op: 26 februari 2015, 13:43:56 »
Inderdaad: de kwaliteit goed/beter/best qua geluid in een blind vergelijk is niet evenredig met wat het heeft gekost.

Dat is met veel producten zo. Vanmorgen naar fietsen gekeken omdat ik niet tevreden ben met de huidige. Ik heb dure uitgeprobeerd die volgens mij een stuk minder zijn dan mijn Gazelle Tour de France ( die mijn vrouw heeft laten jatten de trut) van indertijd. Simpel en licht stalen frame in plaats van de veel zwaardere aluminium van deze tijd en geen onnodige toeters en bellen

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #35 Gepost op: 26 februari 2015, 14:05:35 »
Inderdaad: de kwaliteit goed/beter/best qua geluid in een blind vergelijk is niet evenredig met wat het heeft gekost.

Dat is met veel producten zo. Vanmorgen naar fietsen gekeken omdat ik niet tevreden ben met de huidige. Ik heb dure uitgeprobeerd die volgens mij een stuk minder zijn dan mijn Gazelle Tour de France ( die mijn vrouw heeft laten jatten de trut) van indertijd. Simpel en licht stalen frame in plaats van de veel zwaardere aluminium van deze tijd en geen onnodige toeters en bellen

We leven in de tijd van steigerhout en -aluminium. Ziet er niet uit.
Maar om nu een Koga terraLiner frame opnieuw de verven en op te bouwen tot fiets....kan allemaal (rose.nl)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #36 Gepost op: 26 februari 2015, 16:00:47 »
Gewoon een paar in verschillende prijsklassen naast elkaar zetten. 
Luisteren.
Natuurlijk met een hapje en een drankje.
Nadien nog even meten.
Communiqué rondbazuinen.

Samenvattend: Altijd gezellig!   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.799
  • Doet mij maar buisjes
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #37 Gepost op: 26 februari 2015, 17:19:34 »
Gewoon een paar in verschillende prijsklassen naast elkaar zetten. 
Luisteren.
Natuurlijk met een hapje en een drankje.
Nadien nog even meten.
Communiqué rondbazuinen.

Samenvattend: Altijd gezellig!   ;D
Als dat net zo vlot gaat als een Quadje op z,n kant dan hebben we nog effe freak.  ;D   No hard feelings. :P ::)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #38 Gepost op: 26 februari 2015, 17:22:48 »
Zoiets heeft altijd tijd nodig.  Kijk maar naar de bijeenkomsten die ik (mede) georganiseerd heb.

Het zal best goedkomen en anders dan duiken Jan, jij en ik wel op een zaterdagmiddag den grot in. 
Hebben we ook lol voor tien.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.799
  • Doet mij maar buisjes
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #39 Gepost op: 26 februari 2015, 17:30:31 »
Zoiets heeft altijd tijd nodig.  Kijk maar naar de bijeenkomsten die ik (mede) georganiseerd heb.

Het zal best goedkomen en anders dan duiken Jan, jij en ik wel op een zaterdagmiddag den grot in. 
Hebben we ook lol voor tien.   ;)
Mijn gevoel zegt minimaal 5 pagina,s bla bla bla en dat van leden die afwezig waren of laat aanwezig waren en dan het hoogste woord hebben.
Ik noemde dat in een PM aan Kevin ze ruiken weer bloed, hoef ik niet uit te leggen ?
Dan meer respect voor Jerry.  ;)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #40 Gepost op: 26 februari 2015, 17:33:08 »
Het valt allemaal wel mee.
Onze lieve Heer heeft veel bijzondere kostgangers waaronder wij m'n Paul.   :yeah:
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2015, 20:31:00 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.799
  • Doet mij maar buisjes
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #41 Gepost op: 26 februari 2015, 17:34:40 »
Het valt allemaal wel mee.
Onze lieve Heer heeft veel bijzondere kostganger waaronder wij m'n Paul.   :yeah:
Zo m,n  eigen mening freak met alle respect voor jouw inzet hier.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #42 Gepost op: 26 februari 2015, 18:15:31 »
Het valt allemaal wel mee.
Onze lieve Heer heeft veel bijzondere kostganger waaronder wij m'n Paul.   :yeah:
Gelukkig dat ons opperwezen er maar één heeft !!! ;D ;D ;D

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #43 Gepost op: 26 februari 2015, 20:31:50 »
 :P


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #44 Gepost op: 27 februari 2015, 23:20:58 »
Toen ik een jaar of 7 geleden begon met streamen (vanaf een Mac Mini) klonk mijn Sony 50ES cd-speler nog heel wat beter dan het geluid vanaf de pc. De komst van een Cambridge DacMagic maakte het iets beter maar nog niet goed genoeg. Pas na de aanschaf van een Genesis Digital lens veranderde alles. Dat leerde me dat er meer is tussen hemel en aarde. De Digital Lens doet niet meer dan bufferen en her-klokken en dat heeft volgens sommigen geen zin. Nevertheless, de CD-speler kon de deur uit en vanaf dat moment heb ik alleen maar muziek vanaf de computer gedraaid.

Later heb ik een Ayre QB-9 gehad. Een prachtig klinkend apparaat maar iets te beperkt met alleen een USB ingang. Dus na een jaar heb ik een PS Audio PerfectWave dac aangeschaft waar ik zeker 4 jaar en 3 upgrades van heb genoten. De irritaties over de steeds weer anders klinkende software-upgrades hebben het apparaat uiteindelijk de das omgedaan. De opvolger van de PerfectWave is de Directstream en die schijnt fantastisch te zijn. Beetje te duur voor mij.

Een jaar of 2 geleden wilde ik een moderne dac met voorversterker-functie  als vervanger van de PS Audio. Ik had inmiddels actieve speakers. De eerste die ik probeerde was een Nad M51. Een absoluut high end apparaat maar ik vond hem te gedetailleerd en wat zielloos. Daarna een Naim V1 en dat was gelijk raak. Naim is toch wel een speciaal merk. Na een jaar heb ik mijn Adam Compact actieve speakers geup-grade met K&H O300D's. Klein maar extreem fijn. Als WAF-compromis mocht het niets kosten en moest de Nam V1 dac er weer uit. Er moest dus iets goedkopers voor in de plaats komen. Na veel experimenteren ben ik geëindigd met een Audioquest DragonFly USB-dac. Asynchroon en een analoge volumeregeling. Een mini-wondertje. De klank is precies wat ik wil hoewel ik denk dat ik nog wel wat resolutie mis. Geeft niks, gewoon wachten op versie 1.3.

Nauwkeurige lezertjes zullen opmerken dat ik dus weer uitgekomen ben op de beperking van USB, terwijl ik de Ayre QB9 daarvoor heb weggedaan. Klopt maar dat is geen probleem omdat mijn TV-tuner analoog al fantastisch klinkt. Geen idee waarom maar als je veel experimenteert vind je nog wel eens een snoepje waar je het niet verwacht.
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)