Auteur Topic: Geluidsverschillen DACs  (gelezen 35866 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Geluidsverschillen DACs
« Gepost op: 25 februari 2015, 10:19:48 »
De stelling is hier altijd geweest dat er geen/nauwelijks geluidsverschillen tussen cd spelers zijn. Kan je dat doortrekken naar DACs? Wie heeft er serieus mee geëxperimenteerd?

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2015, 11:31:38 »
Ik ben daar wel heel benieuwd naar, maar nog nooit mee geëxperimenteerd....
Science is no democracy

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2015, 12:29:52 »
Moet uitgangsignaal weer gelijk zijn etc. zelfde als met een cd speler in mijn optiek

Als men verschilt hoort prima kan men kiezen

Alleen heb ik vaak als ik die verschillen lees dat je voor die soort muziek beter die dac kan hebben en voor dat weer die etc.

Als iets fatsoenlijk is gemaakt en binnen ons gehoor ligt  :yeah:

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2015, 13:20:34 »
Ik heb er een aantal gehad en ben blijven hangen bij mijn Heed Dactilus en QPSU externe voeding. Puur omdat het goed bij de rest van m'n set-up past in mijn beleving. Zwarte Acryl voorplaten net als bij Sphinx. Dit DAC klinkt heel mooi in samenwerking met iTunes. En  Audirvana deze zorgt ervoor dat het DAC (Hoorbaar) schakelt tussen de verschillende  bitrates 16/44.100 tot 24/192.000 in mijn muziekbibliotheek. Audirvana maakt gebruikt van IZOTOPE INSIDE 64-bit SRC best in class sample rate conversion technology. Dit houd in dat alle systeem audio protocollen worden uitgeschakeld en Izotope het zaakje overneemt! En ik moet zeggen dat dit voor mij super werkt zonder haperingen etc etc... Het is zo goed dat ik het gekocht heb. ;)

hoe werkt het bij mij:

Bron: MacMini server + 3 terrabyte HD met mijn muziek ------->  Software: iTunes+Audirvana -------> Hardware: Heed DAC +voeding -------> Sphinx versterking -------> Monitor Audio PL100 ------->  Bediening: Iphone en Macbook Pro met Remote Desktop

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2015, 13:23:32 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2015, 19:53:18 »
De stelling is hier altijd geweest dat er geen/nauwelijks geluidsverschillen tussen cd spelers zijn. Kan je dat doortrekken naar DACs? Wie heeft er serieus mee geëxperimenteerd?

Wat is jouw ervaring Carl en welke conclusie verbind jij eraan?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2015, 20:43:04 »
http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,1463.0.html

Verleden jaar hebben we in een gezellig samenzijn ook het een en ander getest..
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2015, 23:34:36 »

Wat is jouw ervaring Carl en welke conclusie verbind jij eraan?


Ik heb alleen maar interesse en geen ervaring. Omdat ik zelf de kant van Richard op wil met een Mini Mac ben ik een beetje aan het bijlezen over DACs. Daar zitten werelden van verschil, wat prijzen betreft dan. Geluidsmatig weet ik het gewoon niet. Ik zit er zelf over te denken eerst een Audioquest uit te proberen. Die kan ik lenen. En met eventueel kopen val je financieel ook geen buil.

Als ik de streaming functioneel heb zal ik zeker nog eens een zeer dure DAC uitproberen - just for fun.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2015, 00:03:19 door Carl »

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2015, 00:30:45 »
Mijn CD speler klinkt heel anders dan mijn Meridian DAC. Ik had ook een hele goedkope DAC ingebouwd in mijn Raspberry, daar kreeg ik last van mijn oren van. Ik ben overigens van mening dat frequenties boven de gehoorgrens deel uitmaken van de audio-ervaring. Dat is mijn persoonlijke ervaring ook. Ik kan dat motiveren, maar BeTweeter weet daar alles van ;)
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2015, 00:33:02 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2015, 10:22:13 »
Ik zou niet gereageerd hebben als ik niet genoemd was: Ik weet alleen  dat ik de indruk krijg dat je jouw gehoormatige indrukken gaarne koppelt aan je natuurkundige opvattingen zonder ooit maar een enkel blindvergelijk geprobeerd te hebben om zaken te verifieren. Niets mis mee maar een matige basis om boude uitspraken te doen over klankverschillen. ik heb te veel mensen meegemaakt die grote verschillen zeiden waar te nemen en dit staande hielden bij slechts het idee dat er omgeschakeld was of terwijl juist het andere apparaat speelde dan zij dachten.

De Raspberry DAC kun je niet echt vergelijken met een serieuze omdat hij niet als zodanig is bedoeld.
An inability to grasp science is no argument against it....

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2015, 11:39:05 »
Ik heb alleen maar ervaring met niet USB dac-jes.   :-[


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2015, 11:56:29 »
Ik heb alleen maar ervaring met niet USB dac-jes.   :-[

Je bent er niks minder om hoor :P :-*
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2015, 12:05:41 »
Dat stemt me dan weer gelukkig.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2015, 12:34:47 »
Ik heb een tamelijk prijzige DAC gehad bij mijn Marantz CD-94/II, maar deze voegde niets toe aan mijn geluidsbeleving.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2015, 12:36:20 »
Zou het komen omdat hij totaal overbodig was omdat de dac in je cd-speler identiek was?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Geluidsverschillen DACs
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2015, 12:41:55 »
Zou het komen omdat hij totaal overbodig was omdat de dac in je cd-speler identiek was?
Dat zou best wel eens het geval kunnen zijn, alhoewel ik niet durf te beweren dat beiden voor de volle 100% identiek zijn. Een kennis van mij heeft een nog duurdere (en andere) DAC aan zijn Marantz CD-94/II hangen en dat klinkt voor mij niet overtuigend beter/anders !!!