Auteur Topic: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405  (gelezen 104944 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.156
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #210 Gepost op: 21 april 2015, 16:18:17 »
Ik vond het op zeker moment schreeuwerig, groezelig.  Veul te hard.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #211 Gepost op: 21 april 2015, 17:18:47 »
Er waren momenten dat het wat (te) hard ging, maar dat was een enkele keer. Die tel ik niet mee, was nog om uit te proberen.

Maar eigenlijk op alle geluidsterktes vond ik er een duidelijk verschil, vooral in het laag.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #212 Gepost op: 30 april 2015, 17:17:27 »
14 mei ga ik met vriendin naar Kevin gewoon gezellig audio meuten, neem een Marantz 1060 versterker mee van deze is de pre / eind te scheiden en de Quad 405 eindtrap is ook van de partij.
We gaan luisteren naar muziek en niet naar tekortkomingen op eventueel Kevin z,n speakers welke ook op de nieuwjaars receptie aanwezig waren en kritiek op was.  ::)



Gewoon in huiselijke kring vergelijken op het gehoor en denk dat ik de uitkomst al weet.  ;D

Daarna de boulevard op en misschien een verslag hier.  ;)

Heb er zin an.   8)

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #213 Gepost op: 01 mei 2015, 12:15:45 »
Precies en "that makes two of us"!  ;)
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #214 Gepost op: 01 mei 2015, 18:18:04 »
Precies en "that makes two of us"!  ;)
Jacco een PM gestuurd.   :D

Translator.

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 31
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #215 Gepost op: 06 augustus 2015, 12:50:47 »
Op de Nieuwjaarsreceptie hebben we de 303, 306 en 405 op drie verschillende speakers gehoord namelijk de Gale, de JMR en de Rogers LS 3/5a. Nu is er niet blind vergeleken, maar bij de verschillende LS leken de versterkers niet gelijk te presteren. De 303 klonk wat dunner en compacter, de 405 weidser en groffer en de 306 wat warmer en verfijnder. De mensen om me heen zaten allemaal op die lijn en hoorden duidelijke en herhaalbare verschillen. Daarnaast is ook nog de 303 van Jerry beluisterd die ik maar even heb gehoord.

De 303 en 306 waren van mij en ik heb ze zelf uitvoerig vergeleken op Mordaunt Short LS en Harbeth 30.1 De geluidsverschillen in een kleinere ruimte waren minder, maar het karakter wat ik boven beschrijf kwam daar ook duidelijk naar boven. Subjectief vond ik de 303 wat prettiger klinken dan de 306.

Omdat hier altijd zo sterk wordt beweerd, dat versterkers allemaal hetzelfde klinken meen ik dat we hier nog even op in moeten gaan en desnoods op kleinere schaal verder moeten experimenteren.

Door vervelende omstandigheden kon ik helaas gisteren niet aanwezig zijn op de Nieuwjaarsreceptie 2015 en heb daarom niet de gelegenheid gehad om naar de demonstratie van de diverse Quadversterkers te kunnen luisteren. Ik heb een vraag over je bericht.

We hebben het er zeker al eerder over gehad - en ook op dit forum is het een steeds weer terugkomend thema - maar houd je er rekening mee dat de door jou gehoorde verschillen tussen de 3 verschillende Quad-versterkers het directe gevolg kan zijn van het alleen maar denken dat de versterkers verschillend klinken? Dat het zeg maar zo is dat je alleen bij gratie van het weten welke versterker audiosignaal aan de luidsprekers geeft je er wat over kunt vertellen in de zin van dat er verschillen hoorbaar zijn? 

In dit geval betrek ik er dan niet bij dat je mogelijk verschil kunt horen omdat de versterking van de diverse versterkers verschillend is maar omdat Jacco er ongetwijfeld voor heeft gezorgd dat uit de drie verschillende versterkers steeds het uitgangssignaal op precies(!) hetzelfde niveau op de luidsprekerklemmen kwam te staan kan het verschillend klinken op die grond hier buiten beschouwing blijven. 

Hoe kun je er dus zeg maar zo van overtuigd zijn dat de drie Quad-versterkers het inkomende audiosignaal allemaal zodanig anders behandelen (lees: vervormen) dat het uit de luidspreker komende geluid verschillend klinkt? Ongetwijfeld is het zo dat je beleving is dat de Quad-versterkers allemaal verschillen klinken maar hoe weet je dat die observatie klopt als je ook weet dat je in deze heel slecht kunt vertrouwen op wat je zintuiglijk waarneemt en ook vaak blijkt dat je voor wat de waarneming betreft moeiteloos op het verkeerde been kunt worden gezet. Wat ik zeg maar mis in je beschouwing is dat je een belangrijke reden waarom je de indruk krijgt dat de drie versterkers verschillend klinken onaangeroerd laat. Wat maakt dat je een dergelijk belangrijk aspect overslaat of doet alsof het voor jou niet van toepassing is?

Ik weet zeker dat als je opnieuw naar de drie Quad-versterkers gaat luisteren - máár dan wel zonder dat je weet welke van de drie in de zo karakteristieke erwtensoepkleurig geribde kastjes ondergebrachte eindversterkers de luidsprekers laat klinken - je dan onmogelijk in staat bent om aan te geven welke versterker "grof", "dun" of meer of minder verfijnd klinkt. Je denkt nu dat onderscheid te kunnen maken louter omdat je weet van welke versterker er signaal komt is mijn inschatting.
Ik denk dat het "grof", "dun" of meer of minder verfijnd klinken van het geluid dat uit de luidsprekers komt voor geen van de drie versterkers geldt zodra je alleen maar in staat bent om te luisteren. Het verschillend zijn van die drie versterkers is goed te meten - laat daarover geen twijfel bestaan - maar er moet wel flink wat mis met de versterkers zijn wil je verschil in het versterken kunnen horen is mijn ervaring.

Je zeggen het vergelijken van het drietal in de herkansing te willen doen lijkt me een voortreffelijk plan en dan hoop ik daar bij te mogen zijn al was het alleen om te kunnen ervaren dat de 303, 306 en 405 verschillend klinken want ik weet niet beter dat mits het drietal in goede staat is, je ze niet tijdens het vergelijken overstuurd en het niveau van het audiouitgangssignaal van elke eindversterker dat naar de luidsprekerklemmen gaat maar precies gelijk is, dat er dan geen verschil hoorbaar is. Om hoorbaar verschillend te klinken zijn de genoemde eindversterkers in kwalitatief opzicht - er even vanuit gegaan dat ze volgens de regels der kunst zijn gerenoveerd - veel te goed.

Dit is eigenlijk het meest bizarre wat je ook maar kunt horen,drie versterkers en drie typen luidsprekers.
Dat is 3x3 is 9 verschillende opstellingen,en dan nog las ik,en dan nog op een nieuwjaarsreceptie,waar iedereen met elkaar neuzeld over het 1 en ander.
Ik las over Iemand die het niet goed kon horen,omdat het te rumoerig was,dus niemand kon het goed beluisteren.
Op zo,n dag ga je niet testen en vergelijken
Je kunt hier toch geen conclusie uit trekken,en hoeveel mensen waren er,die hebben allemaal een verschillend gehoor,en er zijn,zoals bij veel van dit soort sessies(ook op fotoclubs b.v.)mensen die de boventoon voeren,en waar anderen,die minder gebekt zijn,zich vaak bij neer leggen,dus kun je nooit een objectief oordeel vormen.

Ruud.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2015, 12:57:15 door Translator. »
LS:Translator-Reference Translator Bombarde
Amp:Luxman C-383/M383
        Syn AP-900
        Denon PMA980R
Tuner: Luxman T100L
DT:Thorens td125 mk2
Cass-Decks:Nakamichi,BX300E
                  Philips 900series
CD:Nakamichi,CD5 E/CD4
HT: Sennheiser 555-650
       AKG:K340

Translator.

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 31
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #216 Gepost op: 06 augustus 2015, 13:20:26 »
Mijn gemodde 303 ook en daar gaan de Gales het goed op doen en dat heb ik niet van mijzelf 8)
Zou je niet eerst ZELF luisteren,en niet op een ander afgaan? :think:
LS:Translator-Reference Translator Bombarde
Amp:Luxman C-383/M383
        Syn AP-900
        Denon PMA980R
Tuner: Luxman T100L
DT:Thorens td125 mk2
Cass-Decks:Nakamichi,BX300E
                  Philips 900series
CD:Nakamichi,CD5 E/CD4
HT: Sennheiser 555-650
       AKG:K340

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #217 Gepost op: 06 augustus 2015, 19:38:24 »
Daar ben je wel laat mee ;D
Als een technicus met veel ervaring dat tegen mij zegd dan geloof ik dat.
Alleen krabben als het jeukt :)
I love vintage.

Translator.

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 31
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #218 Gepost op: 15 augustus 2015, 09:52:45 »
Daar ben je wel laat mee ;D
Als een technicus met veel ervaring dat tegen mij zegd dan geloof ik dat.
Alleen krabben als het jeukt :)
Ach,beter laat dan nooit,en nee,ik ben geen technicus,maar daarom heb ik wel een mening,of is dit zo,n typisch vriendenclubje? :bleh:

Ruud.
LS:Translator-Reference Translator Bombarde
Amp:Luxman C-383/M383
        Syn AP-900
        Denon PMA980R
Tuner: Luxman T100L
DT:Thorens td125 mk2
Cass-Decks:Nakamichi,BX300E
                  Philips 900series
CD:Nakamichi,CD5 E/CD4
HT: Sennheiser 555-650
       AKG:K340

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #219 Gepost op: 15 augustus 2015, 10:27:26 »
Vriendenclubje,ja en nee ;D
Vrienden hoeven het niet altijd eens te zijn.
Iedereen zijn eigen mening.
Verder moet je het zelf maar ontdekken :)
I love vintage.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #220 Gepost op: 15 augustus 2015, 10:28:34 »
He vriend.... zwaaizwaai ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #221 Gepost op: 15 augustus 2015, 10:32:18 »
Wie,ik? ;D
I love vintage.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #222 Gepost op: 15 augustus 2015, 10:33:28 »
Ik ben niet zo kieskeurig...dus prima..ja jij. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #223 Gepost op: 15 augustus 2015, 10:51:55 »
 ;D ;D
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #224 Gepost op: 15 augustus 2015, 13:12:54 »
;D ;D
dès tòch van èèges Peter ! jè, jè, tis m-ammòl wè !  ge doe-g-ut ok nôot nie goet ok nie. Haawdoe èn saluu(t) war !  Toppie!