Auteur Topic: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405  (gelezen 104908 keer)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #150 Gepost op: 20 februari 2015, 21:05:24 »
Beste Carl,

De Gale's vormen eigenlijk de crux en lijken mij qua belasting onontbeerlijk, daar hierbij de genoemde verschillen geconstateerd werden.
Wellicht moet je de voorgaande postings even goed doornemen daar er bijvoorbeeld reeds een luisterruimte geopperd is. Als je je daar niet mee kan verenen, om welke redenen dan ook, lijkt het mij verstandig om even per PM een communicatiekanaal aan te leggen.

 ;)

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #151 Gepost op: 20 februari 2015, 21:32:37 »
Sorry Mark, ik ga het even nalopen en stel mijn Quads gaarne ter beschikking. Zo groot is Nl ook weer niet.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #152 Gepost op: 21 februari 2015, 00:00:55 »
Het lijkt mij dat het versterkervergelijk in kleine groep moet plaats, door die groep die echt de specifieke verschillen heeft gehoord, dat kan bij iemand thuis.
Mij lijkt ook dat er wel behoefte is om meer luisterdagen te organiseren. Elk jaargetijde een dag, dus 4 per jaar,  dit gezien de reacties hier. Aangezien er meer gepraat wordt dan geluisterd maakt het onderwerp niet zoveel uit. Apparatuur is volgens mij ook geen probleem er is iedere keer voldoende aanwezig voor een prettige dag. Wissel per keer af, oud/nieuw, streamen, nodig iemand uit, etc., etc. Er is een behoorlijk vaste groep, +/- 15 a 20 man komen wel.
Eens buizen altijd buizen.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #153 Gepost op: 21 februari 2015, 03:41:25 »
Carl is even met andere dingen bezig geweest :think:

- Ik denk met Ruud, dat zowel mijn 303 als mijn 306 presteren zoals het moet. Zekerheidshalve wil Ruud ze nog even controleren.

- Ik denk verder, dat deze eind versterkers niet hetzelfde klinken. Zowel bij mij thuis op geleende Harbeths 30.1 als op de vergelijking klonken de 303 wat dunner. Op de Harbeths vond ik de 303 prettiger klinken. Op de vergelijking echter minder prettig. Maar goed ik kan dwalen.
[...]

Ik denk dat tijdens de vergelijking op de 7-de februari het "dun" dan wel "minder prettig" klinken gezien wat er door diverse mensen over is gezegd het gevolg was van het oversturen van jouw 303.

Ik denk verder als je de 303 vergelijkt met de 306 en je zorgt er voor dat je geen van beide versterkers overstuurt en je zorgt er óók voor dat het niveau van het uitgangssignaal aan de luidsprekerklemmen voor beide versterkers precies gelijk is, je dan onmogelijk verschil tussen de versterkers kunt horen. Dat geldt overigens ook bij het vergelijk tussen de 303 en 405. Het spreekt voor zich dat de oversturingsgrens bij de 303 het laagst ligt van de drie eindversterkers en dat het dan erg oppassen geblazen is met belastingen als de Gale als het gaat om het bepalen van de mate van uitsturen. Zie de eerder in dit draadje gegeven link over de Gale-luidspreker. 

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #154 Gepost op: 21 februari 2015, 07:42:26 »
Mij lijkt ook dat er wel behoefte is om meer luisterdagen te organiseren. Elk jaargetijde een dag, dus 4 per jaar,  dit gezien de reacties hier. Aangezien er meer gepraat wordt dan geluisterd maakt het onderwerp niet zoveel uit. Apparatuur is volgens mij ook geen probleem er is iedere keer voldoende aanwezig voor een prettige dag. Wissel per keer af, oud/nieuw, streamen, nodig iemand uit, etc., etc. Er is een behoorlijk vaste groep, +/- 15 a 20 man komen wel.

Doe maar voorstellen en ik ga voor meer personen.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #155 Gepost op: 21 februari 2015, 09:07:47 »
Vragen die bij mij opborrelen zijn:

-Moet je zoiets voor een grote groep doen of in meerdere kleine groepjes, waarbij je de kans loopt dat er variabelen gezien worden en dat er kritiek geuit wordt omdat iedere sessie anders is?
-Hoe wordt de opzet praktisch uitgevoerd?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #156 Gepost op: 21 februari 2015, 10:06:22 »
Ik dacht het nu met quads niet alleen om het luisteren gaat maar ook om meetechnisch te laten zien waarom de Gales het niet aankonden.
Op een scoop zien wat er gebeurd en daarbij de theorie.


I love vintage.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #157 Gepost op: 21 februari 2015, 10:21:21 »
Volgens mij geeft het artikel al aan dat de combinatie Gales-Quad geen goed huwelijk is.

Het gaat mij erom dat het strak omlijnd gedaan wordt.  Maar goed, wie ben ik. 


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #158 Gepost op: 21 februari 2015, 10:29:02 »
Was ging er laatst verkeerd dan.
En waarom moet het opnieuw.
Ik dacht juist om meettechnisch te laten zien waarom de Gales het niet aankonden.
Maar wie ben ik ;D

I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #159 Gepost op: 21 februari 2015, 10:50:25 »
Er ging helemaal niets verkeerd, het was zoals het was. En de luistersessie an sich hoeft voor mij ook niet over, kan leuk zijn als dat ook kan. Waar het mij primair om gaat, is om het verschil te bepalen tussen die 303 en 306. En dan bij voorkeur op de eerder gebruikte speakers.

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #160 Gepost op: 21 februari 2015, 11:14:46 »
Duidelijk :)
I love vintage.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #161 Gepost op: 21 februari 2015, 12:34:05 »
Was ging er laatst verkeerd dan.
En waarom moet het opnieuw.
Ik dacht juist om meettechnisch te laten zien waarom de Gales het niet aankonden.
Maar wie ben ik ;D

Het is dus eerder andersom Peter. De Quad('s) trekken de Gales wellicht niet.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #162 Gepost op: 21 februari 2015, 12:41:47 »
Wellicht niet maar het zou ook kunnen dat de Gales niet goed om kunnen gaan met de belasting van de Quad 303.
Maar ik weet het ook niet.

I love vintage.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #163 Gepost op: 21 februari 2015, 13:45:15 »
Ik dacht het nu met quads niet alleen om het luisteren gaat maar ook om meetechnisch te laten zien waarom de Gales het niet aankonden.
Op een scoop zien wat er gebeurd en daarbij de theorie.

Je kunt het met de scoop wel laten zien als een versterker zijn maximum af te kunnen geven spanning bereikt. Je ziet dan dat bij een bepaalde hoogte van het spanningsniveau op de luidsprekerklemmen de allerhoogste toppen van het signaal worden afgekapt. Op zijn goed Nederlands heet dat fenomeen clippen. Wanneer de versterker gaat clippen hangt erg af van de waarde en aard van de belasting en heeft vanzelfsprekend ook te maken met de samenstelling van het signaal dat op de versterker wordt gezet.

Extra lastig is dat je maar niet lukraak op een hoog niveau signaal op de luidspreker kunt zetten wil je die heel laten en niet in de laatste plaats is het beroerd om de herrie te moeten aanhoren. Het gaat dan immers om het vol moeten uitsturen van de versterker.

Om de pestherrie zo veel mogelijk te vermijden zette ik altijd de twee fronten van de luidsprekers precies tegenover elkaar en voedde ik de luidsprekers in tegenfase. Je bent dat het meeste geluid kwijt maar je kunt niettemin goed horen wat de versterker doet op het moment dat deze wordt overstuurd. Kijk overigens wel uit als je dit gaat uitproberen want in een oogwenk blaas je zo je tweeters en indien aanwezig middentoonunits op. Het is wat minder precies maar het is een stuk veiliger maar ook relaxter als belasting een dummy load te gebruiken als je de versterker wilt testen als hij vol vermogen moet afgeven. 


Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #164 Gepost op: 21 februari 2015, 14:36:39 »
Ik waag mij niet aan zulke experimenten.
Maar zoals je het gedrag van een versterker kunt zien dacht ik dat dat ook met een luidspreker kan.
Het is toch nog geen uitgemaakte zaak of het de 303 dan wel de Gales lag.
Zo ja dan is er geen volgend vergelijk nodig lijkt mij.
Volgens mij gaat het nu meer om het gedrag van de Gales dan dat van de Quad 303.

I love vintage.