Auteur Topic: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405  (gelezen 104333 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #30 Gepost op: 09 februari 2015, 16:28:38 »

Wat houd het abx'en eigenlijk in? dat apperaat van jaco? begin er maar niet aan dat ding verstaat de kunst om alles hetzelfde

te laten klinken.Maar ja,als je ook ziet waar het signaal allemaal doormoet,dan ben je al lang blij dat er überhaupt een signaal

uitkomt.

Heb trouwens nu er een paar boxen bij,de phillips 494 uit de begin jr 80.En de sony ta-fe 370 mijn rots in de branding klinkt

vlak en warm dus dat paart helemaal niet.Dan toch even de nad 7130 erbij genomen,en zie alles klinkt als een klokje thuis.

Moet nog wel even aanhalen,dat deze relatief grote janussen bij gebruik in de gemiddelde huiskamer,heel veel duurdere

speakers ver achter zich laat.Nee er is bitter weinig gebeurd de afgelopen 35 jr in de ontwikkeling van speakers.

Ben er langzamerhand van overtuigd dat een pappieren woofer aangenamer klinkt,dan een kunstof of plastik achtige woofer.

                                                                                                :afro:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #31 Gepost op: 09 februari 2015, 16:40:22 »
Doe je nu heel erg je best op een post als deze ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #32 Gepost op: 09 februari 2015, 17:08:48 »
Doe je nu heel erg je best op een post als deze ?

Gr Hans
Bram citeert uit 1ste hand was zwaar niet aanwezig, beter gezegd afwezig lult wat over iets / over de technische kennis van Jacco waar een leek geen weet van heeft en de rest eigenlijk ..... nee......alles is offtopic.

Beetje jammer.  :-\

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #33 Gepost op: 09 februari 2015, 17:31:46 »
Volgens mij missen er een aantal lieden die hier reageren de opzet van de test..... Ja, er is een vergelijk gehouden maar dat is met opzet niet blind gebeurd. Maar de signalen zijn wel allemaal gelijk getrokken. Dat er dan dit resultaat uitkomt....

En dat sommigen daar dan niets mee kunnen..... Ik zou zeggen, zorg dat je dezelfde versterkers nog een keer bij elkaar krijgt en ga dan een abx houden. Dan weten jullie het ook zeker  ;)

Dat er dan vervolgens dit resultaat uit komt verwondert mij niets... Een ieder gaat er op deze manier immers het zijne van vinden omdat hij immers weet welke versterker er staat te draaien. Het weten waar je naar luistert leidt de aandacht van het luisteren af en dat moet je bij een luistertest vanzelfsprekend niet hebben.

Ik wist overigens dat het plan was om te gaan luisteren terwijl bekend zou zijn welke versterker op de bron en de luidsprekers zou staan. Het was van mij geen reactie omdat ik er niets mee zou kunnen. Ik wilde zeggen dat het volgens mij op deze manier nietszeggend is als er een bepaalde voorkeur bestaat voor één van de versterkers. Kan die zienswijze staan naast het besluit om het testen niet blind te doen?

Het onderwerp ABX kwam in de discussie - of wat daar voor doorgaat - omdat een van de forumleden een vraag stelde rond het testen en daarna kunnen aanwijzen welke versterker dan de beste was. Dat er vervolgens voors en tegens over ABX hier de revue gingen passeren kan ik niet helpen. Kijk even naar wat ik er over heb gezegd dan kun je precies zien tegen welke achtergrond ik ABX er bij haalde.

 

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #34 Gepost op: 09 februari 2015, 17:42:13 »

Wat houd het abx'en eigenlijk in? dat apperaat van jaco? begin er maar niet aan dat ding verstaat de kunst om alles hetzelfde

te laten klinken.Maar ja,als je ook ziet waar het signaal allemaal doormoet,dan ben je al lang blij dat er überhaupt een signaal

uitkomt.
[...]                                                                                               

Die pc van jou zou moeten weigeren om een dergelijk bericht te versturen. Je neemt niet eens de moeite om Jacco's naam goed te spellen. Rot op knul als je niks zinnigs te melden hebt.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #35 Gepost op: 09 februari 2015, 18:01:26 »
Zo kan ie wel weer, he jongens?

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #36 Gepost op: 09 februari 2015, 18:13:19 »
Zo kan ie wel weer, he jongens?

Groet,
Jacco
Wij zeggen hiero lullen naar je verstand nouw dat gaat Bram goed af, verder zal ik er geen woorden aan vuil maken.  ;D

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #37 Gepost op: 09 februari 2015, 18:13:38 »
Dan ook een reactie van mij. De levels heb ik ongeveer gelijk gemaakt en dat heb ik vantevoren in orde proberen te maken. Het plan was om mijn weerstanden reeks en soldeerbout mee te nemen, maar dat kreeg ik allemaal niet meer in de kofferbak. Ik ben daarom uitgegaan van de waarden voor ingangsimpedantie die in de Quad documentatie terug te vinden is en ik heb mijn 6-way passieve regelaar gebruikt. Dat is een DACT regelaar met een spanningsdeler aan de ingang, waarbij de 303 als referentie is gebruikt. De rest versterkt meer dus dat moest gecompenseerd worden. Zie ingescande aantekeningen:



In eerste instantie dacht ik het eenvoudig te kunnen doen, maar toen bedacht ik me dat de regelaar zelf icm de belasting de te gebruiken waarden nog wel eens zou kunnen veranderen. Dat heb ik (samen met een simulator) samengevat onder "Iets ingewikkelder nu:". De DACT regelaar zet ik in positie 16 van 24 en heb de boel verder doorgerekend. Deze positie is gekozen om 2 redenen: ten eerste is de regelaar hier in een gebied waarbij de stapjes klein zijn (dus een goed regelbereik) en ten tweede omdat de verzwakking icm de versterking van de eindversterkers (nu allemaal 32,8 dB) nu samen een factor 5 bedraagt. 2Veff van een bron zou dan 10Veff op de luidsprekerklemmen geven.

Echter, de bron vormde nu een Meridian voorversterker met afstandsbediening. Die stond op ongeveer 76 - 82 en ik weet niet wat dat betekent voor de overdracht van de Meridian. Misschien dat Koen daar wat meer over kan zeggen.

Wat ik ook op mijn aantekeningen heb genoteerd, is de verzwakking op 20 kHz. Dat is een gesimuleerde waarde van 0,5 dB en daarmee goed genoeg bevonden door ondergetekende.

Het doel was een vergelijk van een drietal versterkers voor een breed publiek op een nieuwjaarsreceptie. Dat is dan natuurlijk een subjectief vergelijk, want met een ABX komt er misschien 2 man (als er geen afmeldingen zijn!). Ook de schakelkast heeft een breed-publiek-afstoot-factor en gaat wellicht in een vervolg nog wel ingezet worden. De ABX kan ook in een later stadium. Wat ik als presentator voor mijzelf wilde was een simpele manier om de spelers op dezelfde luidheid te laten spelen, of ongeveer hetzelfde. Vandaar mijn 6-way regelaar voor 3 stereo bronnen.

Enfin, lang verhaal kort: de 303 kan wat mij betreft het museum in om naar te kijken (ipv naar te gaan luisteren of hij moet wat gemodificeerd worden) en de 405 en de 306 zijn de betere. Met als lichte, wellicht subjectieve voorkeur de 306.

Wat we (Carl en ik) op termijn willen gaan doen, is het verschil tussen de 303 en de 306 verder onderzoeken. Het zou daarbij handig zijn om een soort standaard-belasting te hebben. Dan zal er ook aan gemeten gaan worden en dan komen we er echt achter. Lijkt me erg leuk om te doen.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2015, 18:33:17 door dekkersj »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #38 Gepost op: 09 februari 2015, 18:28:24 »
Wat ik er eigenlijk mee bedoel Ruud:

Blind luisteren, ABX, noem het allemaal maar op.... Neemt mijns inziens het gevoel, emotie en beleving helemaal weg.... Muziek en de beleving daarvan is in mijn optiek emotie en gevoel. Daarom geloof ik niet in dit soort testen... Als je dan persé wilt ABX'en. Zou je dit met ruis signalen of in andere emotie loze geluidstoepassingen moeten zoeken.....  Just my 2 cents

Richard

Ik kan niet zien hoe blind luisteren het gevoel, emotie en beleving kan wegnemen. Ik wil trouwens helemaal nooit per se ABX-en. ABX-en is slechts een middel om er achter te kunnen komen of je bijvoorbeeld tussen twee versterkers verschil kunt horen ja dan nee. Je zou met ruis kunnen ABX-en alleen moet je er dan wel rekening mee houden dat je meer dat bij muziek verschil kunt horen tussen versterkers. Er hoeft maar iets verschil te zijn tussen het frequentieverloop van de versterkers en het wordt dan hoorbaar. Omdat het niet vaak voor zal komen dat je naar ruis luistert is het niet aan te bevelen om met ruis te testen want je krijgt op die manier geen goed beeld van wat je nog wel hoort en niet meer hoort in het geval van afspelen van muziek. Dat laatste is immers wat telt.

Maar als het nu zo is dat blind luisteren naar muziek gevoel, emotie en beleving wegneemt, dan luister je toch als je wilt testen naar muziek die je niets doet.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #39 Gepost op: 09 februari 2015, 18:37:42 »
Dan ook een reactie van mij. De levels heb ik ongeveer gelijk gemaakt en dat heb ik vantevoren in orde proberen te maken. Het plan was om mijn weerstanden reeks en soldeerbout mee te nemen, maar dat kreeg ik allemaal niet meer in de kofferbak. Ik ben daarom uitgegaan van de waarden voor ingangsimpedantie die in de Quad documentatie terug te vinden is en ik heb mijn 6-way passieve regelaar gebruikt. Dat is een DACT regelaar met een spanningsdeler aan de ingang, waarbij de 303 als referentie is gebruikt. De rest versterkt meer dus dat moest gecompenseerd worden. Zie ingescande aantekeningen:

Hoeveel scheelde het niveau aan de versterkeruitgangen tussen 303 en 306? En tussen 303 en 405?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #40 Gepost op: 09 februari 2015, 19:07:55 »

Wat houd het abx'en eigenlijk in? dat apperaat van jaco? begin er maar niet aan dat ding verstaat de kunst om alles hetzelfde

te laten klinken.Maar ja,als je ook ziet waar het signaal allemaal doormoet,dan ben je al lang blij dat er überhaupt een signaal

uitkomt.


Het komt er onverwrongen uit Brammetje.   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #41 Gepost op: 09 februari 2015, 19:10:22 »
Dan ook een reactie van mij. De levels heb ik ongeveer gelijk gemaakt en dat heb ik vantevoren in orde proberen te maken. Het plan was om mijn weerstanden reeks en soldeerbout mee te nemen, maar dat kreeg ik allemaal niet meer in de kofferbak. Ik ben daarom uitgegaan van de waarden voor ingangsimpedantie die in de Quad documentatie terug te vinden is en ik heb mijn 6-way passieve regelaar gebruikt. Dat is een DACT regelaar met een spanningsdeler aan de ingang, waarbij de 303 als referentie is gebruikt. De rest versterkt meer dus dat moest gecompenseerd worden. Zie ingescande aantekeningen:

Hoeveel scheelde het niveau aan de versterkeruitgangen tussen 303 en 306? En tussen 303 en 405?
Theoretisch niets, maar dat is verder niet geverifieerd. Het zal sterk bij elkaar in de buurt geweest zijn.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #42 Gepost op: 09 februari 2015, 19:44:01 »
Blindluisteren,waarom zou je vrijwillig op je bek gaan :think:
1x bij den Freak is voor mij genoeg ;D

Was toch gezellig?   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #43 Gepost op: 09 februari 2015, 20:46:37 »

Was toch gezellig?   ;)


En dat moeten we zo houden ook!  Ik wil nog wel eens vergelijken, maar dan met een Quad voorversterker en om en om de 303 en 306. Ik heb dat met Harbeths 30.1 gedaan. Op basis van die vergelijking zou de 303 niet het museum ingaan. Dan zou je dat met mij ook kunnen doen.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2015, 20:48:22 door Carl »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #44 Gepost op: 09 februari 2015, 20:50:09 »

Was toch gezellig?   ;)


En dat moeten we zo houden ook!

Natuurlijk Carl. Deze veelkleurige hobby kent veel invalshoeken, maar ver voor de muziek uit gaat het plezier dat eraan beleefd wordt. 


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.