Auteur Topic: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405  (gelezen 104357 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #15 Gepost op: 08 februari 2015, 21:35:25 »
Ik had absoluut niet verwacht verschillen te horen Ruud en zeker niet in een vreemde omgeving met wat achtergrondgeroezemoes. Ik hoorde ze repeteerbaar wel en de mensen om me heen ook. Kan natuurlijk, dat je de eerste keer iets denkt te horen en de hersens dan op de verkeerde stand worden gezet. Ik had de idee echter niet want de reactie was na wat luisteren collectief.

Verder kan ik me best voorstellen, dat bijvoorbeeld de Gale een lastige LS was, maar de Rogers toch weer niet. Ik heb over de verschillen met Jacco gesproken (die niet in verschillen geloofd) en ook hij wilde hier nog eens tijd aan besteden. Jammer dat je er niet was want het had zeker je nieuwsgierigheid opgeroepen.

PS als we gaan vergelijken dan zou ik alleen de 303 naast de 306 zetten. Gewoon stuk muziek twee keer draaien en dan nog een keer. En niet te snel overschakelen.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2015, 22:14:34 door Carl »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #16 Gepost op: 09 februari 2015, 01:36:35 »
Ik had absoluut niet verwacht verschillen te horen Ruud en zeker niet in een vreemde omgeving met wat achtergrondgeroezemoes. Ik hoorde ze repeteerbaar wel en de mensen om me heen ook. Kan natuurlijk, dat je de eerste keer iets denkt te horen en de hersens dan op de verkeerde stand worden gezet. Ik had de idee echter niet want de reactie was na wat luisteren collectief.

Verder kan ik me best voorstellen, dat bijvoorbeeld de Gale een lastige LS was, maar de Rogers toch weer niet. Ik heb over de verschillen met Jacco gesproken (die niet in verschillen geloofd) en ook hij wilde hier nog eens tijd aan besteden. Jammer dat je er niet was want het had zeker je nieuwsgierigheid opgeroepen.

PS als we gaan vergelijken dan zou ik alleen de 303 naast de 306 zetten. Gewoon stuk muziek twee keer draaien en dan nog een keer. En niet te snel overschakelen.

Of je nu wel of niet verwacht verschillen te horen is onbelangrijk. Waar het om gaat is dat je weet via welke versterker het audiosignaal naar de luidsprekers gaat en in die situatie kàn er onmogelijk sprake zijn van onbevooroordeeld luisteren naar het geluid. Als je wilt weten of er wel of geen verschil zit tussen bijvoorbeeld het geluid dat de 303 en de 306 maken als ze beurtelings op dezelfde luidsprekers worden aangesloten, komt dat in een ABX-test naar voren. Komt er niets uit die luistest dan mag je er vanuit gaan dat de deelnemer of deelnemers geen verschil hebben gehoord.

Als je de luistertest niet blind doet kan het vanzelfsprekend reuze gezellig zijn om samen te luisteren maar kun je daar verder niets aan ontlenen.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2015, 01:45:32 door Ruud13 »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #17 Gepost op: 09 februari 2015, 03:40:02 »
Beste Ruud.....

Ik snap jou redenatie mbt het ABX wel. Je kan dan verklaarbaar iets wel of niet aantonen. Ik denk namelijk dat het niet altijd verklaarbaar hoeft te zijn ;) Wat mij betreft kan het prima, zoals als het zaterdag is gegaan. In een ontspannen sfeer zonder verwachtingen of "stress" van het geheel. Stel je zou het op een soortgelijke manier doen als afgelopen zaterdag. Een ieder geeft zijn voorkeur aan op een papiertje, door simpelweg een 1,2 of 3 toe te kennen aan de verschillende versterkers. En als de uitkomst dan bijvoorbeeld een 306 aangeeft als meest gewaardeerde van de 3. Kan dat voor mij net zo goed de beste zijn! Los van alle technische toestanden. De enige voorwaarde zou dan hoeven zijn dat er tijdens het vergelijk geen verbale of non verbale communicatie dient plaats te vinden....

Als je simpelweg een ieder laat kiezen welke versterker zij/hij het beste vindt laat je geheel buiten beschouwing dat het weten naar welke versterker je luistert ook van invloed is op de keuze. Je spreekt op deze manier immers niet alleen je voorkeur uit op basis van alleen luisteren.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat mensen die weten dat de 303 een hoogbejaard concept is ('68) de associatie die dat geeft mee laten tellen in hun oordeel. Mogelijk speelt mee dat het ontwerp uitgangselco's heeft en is het verhaaltje blijven hangen dat elco's in de signaalweg gelijk staat aan het vloeken in de kerk. Weer een ander las lang geleden dat de TIM-vervorming van de 303 aan de hoge kant is. Neem daarbij nog gezeur over het uiterlijk of het 4 polige DIN-chassisdeel. Weer een ander denkt de invloed van het tamelijk steile vaste subsonische filter te horen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat ik bedoel is dat al die zaken een vertekend beeld kunnen geven rond de kwaliteiten van de Quad 303 èn belangrijker nog je voor wat het zo objectief mogelijk kunnen luisteren op het verkeerde been kan zetten. 

Het is daarom dat je niet moet weten uit welke versterker het signaal komt wil het objectief beoordelen van het geluid uit de luidspreker nog wat voorstellen. 
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2015, 03:51:44 door Ruud13 »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #18 Gepost op: 09 februari 2015, 10:52:25 »
Beste Ruud.....

Ik snap jou redenatie mbt het ABX wel. Je kan dan verklaarbaar iets wel of niet aantonen. Ik denk namelijk dat het niet altijd verklaarbaar hoeft te zijn ;) Wat mij betreft kan het prima, zoals als het zaterdag is gegaan. In een ontspannen sfeer zonder verwachtingen of "stress" van het geheel. Stel je zou het op een soortgelijke manier doen als afgelopen zaterdag. Een ieder geeft zijn voorkeur aan op een papiertje, door simpelweg een 1,2 of 3 toe te kennen aan de verschillende versterkers. En als de uitkomst dan bijvoorbeeld een 306 aangeeft als meest gewaardeerde van de 3. Kan dat voor mij net zo goed de beste zijn! Los van alle technische toestanden. De enige voorwaarde zou dan hoeven zijn dat er tijdens het vergelijk geen verbale of non verbale communicatie dient plaats te vinden....

Als je simpelweg een ieder laat kiezen welke versterker zij/hij het beste vindt laat je geheel buiten beschouwing dat het weten naar welke versterker je luistert ook van invloed is op de keuze. Je spreekt op deze manier immers niet alleen je voorkeur uit op basis van alleen luisteren.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat mensen die weten dat de 303 een hoogbejaard concept is ('68) de associatie die dat geeft mee laten tellen in hun oordeel. Mogelijk speelt mee dat het ontwerp uitgangselco's heeft en is het verhaaltje blijven hangen dat elco's in de signaalweg gelijk staat aan het vloeken in de kerk. Weer een ander las lang geleden dat de TIM-vervorming van de 303 aan de hoge kant is. Neem daarbij nog gezeur over het uiterlijk of het 4 polige DIN-chassisdeel. Weer een ander denkt de invloed van het tamelijk steile vaste subsonische filter te horen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat ik bedoel is dat al die zaken een vertekend beeld kunnen geven rond de kwaliteiten van de Quad 303 èn belangrijker nog je voor wat het zo objectief mogelijk kunnen luisteren op het verkeerde been kan zetten. 

Het is daarom dat je niet moet weten uit welke versterker het signaal komt wil het objectief beoordelen van het geluid uit de luidspreker nog wat voorstellen.

Wat ik er eigenlijk mee bedoel Ruud:

Blind luisteren, ABX, noem het allemaal maar op.... Neemt mijns inziens het gevoel, emotie en beleving helemaal weg.... Muziek en de beleving daarvan is in mijn optiek emotie en gevoel. Daarom geloof ik niet in dit soort testen... Als je dan persé wilt ABX'en. Zou je dit met ruis signalen of in andere emotie loze geluidstoepassingen moeten zoeken.....  Just my 2 cents

Richard
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #19 Gepost op: 09 februari 2015, 13:49:19 »
Waarom de emotie weg zou raken bij blindluisteren en niet bij vergelijken met voorkennis is mij nooit duidelijk geworden.

Een keer op je bek gaan in een blindtest en dan de blindtest de schuld geven is naar mijn idee dan wél weer een klaarheldere kwestie van emotie.
An inability to grasp science is no argument against it....

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #20 Gepost op: 09 februari 2015, 14:00:03 »
Beste Ruud.....

Ik snap jou redenatie mbt het ABX wel. Je kan dan verklaarbaar iets wel of niet aantonen. Ik denk namelijk dat het niet altijd verklaarbaar hoeft te zijn ;) Wat mij betreft kan het prima, zoals als het zaterdag is gegaan. In een ontspannen sfeer zonder verwachtingen of "stress" van het geheel. Stel je zou het op een soortgelijke manier doen als afgelopen zaterdag. Een ieder geeft zijn voorkeur aan op een papiertje, door simpelweg een 1,2 of 3 toe te kennen aan de verschillende versterkers. En als de uitkomst dan bijvoorbeeld een 306 aangeeft als meest gewaardeerde van de 3. Kan dat voor mij net zo goed de beste zijn! Los van alle technische toestanden. De enige voorwaarde zou dan hoeven zijn dat er tijdens het vergelijk geen verbale of non verbale communicatie dient plaats te vinden....

Als je simpelweg een ieder laat kiezen welke versterker zij/hij het beste vindt laat je geheel buiten beschouwing dat het weten naar welke versterker je luistert ook van invloed is op de keuze. Je spreekt op deze manier immers niet alleen je voorkeur uit op basis van alleen luisteren.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat mensen die weten dat de 303 een hoogbejaard concept is ('68) de associatie die dat geeft mee laten tellen in hun oordeel. Mogelijk speelt mee dat het ontwerp uitgangselco's heeft en is het verhaaltje blijven hangen dat elco's in de signaalweg gelijk staat aan het vloeken in de kerk. Weer een ander las lang geleden dat de TIM-vervorming van de 303 aan de hoge kant is. Neem daarbij nog gezeur over het uiterlijk of het 4 polige DIN-chassisdeel. Weer een ander denkt de invloed van het tamelijk steile vaste subsonische filter te horen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat ik bedoel is dat al die zaken een vertekend beeld kunnen geven rond de kwaliteiten van de Quad 303 èn belangrijker nog je voor wat het zo objectief mogelijk kunnen luisteren op het verkeerde been kan zetten. 

Het is daarom dat je niet moet weten uit welke versterker het signaal komt wil het objectief beoordelen van het geluid uit de luidspreker nog wat voorstellen.

Wat ik er eigenlijk mee bedoel Ruud:

Blind luisteren, ABX, noem het allemaal maar op.... Neemt mijns inziens het gevoel, emotie en beleving helemaal weg.... Muziek en de beleving daarvan is in mijn optiek emotie en gevoel. Daarom geloof ik niet in dit soort testen... Als je dan persé wilt ABX'en. Zou je dit met ruis signalen of in andere emotie loze geluidstoepassingen moeten zoeken.....  Just my 2 cents

Richard
Wat is er nou precies mis met een ABX test en waarom zou die test emotieloos moeten zijn ? Je zit tijdens een ABX test toch ook voortdurend naar muziek (emotie) te luisteren ? Een blindtest is een prima manier om de bokken van de schapen te scheiden, want je bent niet bevooroordeeld of afgeleid door bijkomende zaken. 

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #21 Gepost op: 09 februari 2015, 14:07:02 »
Blindluisteren,waarom zou je vrijwillig op je bek gaan :think:
1x bij den Freak is voor mij genoeg ;D



I love vintage.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #22 Gepost op: 09 februari 2015, 14:09:01 »
Beste Ruud.....

Ik snap jou redenatie mbt het ABX wel. Je kan dan verklaarbaar iets wel of niet aantonen. Ik denk namelijk dat het niet altijd verklaarbaar hoeft te zijn ;) Wat mij betreft kan het prima, zoals als het zaterdag is gegaan. In een ontspannen sfeer zonder verwachtingen of "stress" van het geheel. Stel je zou het op een soortgelijke manier doen als afgelopen zaterdag. Een ieder geeft zijn voorkeur aan op een papiertje, door simpelweg een 1,2 of 3 toe te kennen aan de verschillende versterkers. En als de uitkomst dan bijvoorbeeld een 306 aangeeft als meest gewaardeerde van de 3. Kan dat voor mij net zo goed de beste zijn! Los van alle technische toestanden. De enige voorwaarde zou dan hoeven zijn dat er tijdens het vergelijk geen verbale of non verbale communicatie dient plaats te vinden....

Als je simpelweg een ieder laat kiezen welke versterker zij/hij het beste vindt laat je geheel buiten beschouwing dat het weten naar welke versterker je luistert ook van invloed is op de keuze. Je spreekt op deze manier immers niet alleen je voorkeur uit op basis van alleen luisteren.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat mensen die weten dat de 303 een hoogbejaard concept is ('68) de associatie die dat geeft mee laten tellen in hun oordeel. Mogelijk speelt mee dat het ontwerp uitgangselco's heeft en is het verhaaltje blijven hangen dat elco's in de signaalweg gelijk staat aan het vloeken in de kerk. Weer een ander las lang geleden dat de TIM-vervorming van de 303 aan de hoge kant is. Neem daarbij nog gezeur over het uiterlijk of het 4 polige DIN-chassisdeel. Weer een ander denkt de invloed van het tamelijk steile vaste subsonische filter te horen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat ik bedoel is dat al die zaken een vertekend beeld kunnen geven rond de kwaliteiten van de Quad 303 èn belangrijker nog je voor wat het zo objectief mogelijk kunnen luisteren op het verkeerde been kan zetten. 

Het is daarom dat je niet moet weten uit welke versterker het signaal komt wil het objectief beoordelen van het geluid uit de luidspreker nog wat voorstellen.

Wat ik er eigenlijk mee bedoel Ruud:

Blind luisteren, ABX, noem het allemaal maar op.... Neemt mijns inziens het gevoel, emotie en beleving helemaal weg.... Muziek en de beleving daarvan is in mijn optiek emotie en gevoel. Daarom geloof ik niet in dit soort testen... Als je dan persé wilt ABX'en. Zou je dit met ruis signalen of in andere emotie loze geluidstoepassingen moeten zoeken.....  Just my 2 cents

Richard
Wat is er nou precies mis met een ABX test en waarom zou die test emotieloos moeten zijn ? Je zit tijdens een ABX test toch ook voortdurend naar muziek (emotie) te luisteren ? Een blindtest is een prima manier om de bokken van de schapen te scheiden, want je bent niet bevooroordeeld of afgeleid door bijkomende zaken.

Omdat je dan "gedwongen" wordt "anders" te luisteren.. Met of zonder blinddoek etc... En in mijn beleving strookt dat niet met hoe ik muziek beleef. Maar goed ieder z'n eigen😉
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #23 Gepost op: 09 februari 2015, 14:11:19 »
Het was toch al duidelijk dat er naar aanleiding van deze test geen wetenschappelijke feitelijkheden geconcludeerd kunnen worden.

Blind zou ws iedereen de Bietenbrug opgaan...ook gezellig.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #24 Gepost op: 09 februari 2015, 14:42:22 »
Er was toch ook een door Jerry getweakte versterker? Klonk die ook al hetzelfde??
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #25 Gepost op: 09 februari 2015, 15:38:38 »
Volgens de eigenaar niet.
Bij hem thuis klinkt hij na de modificatie beduidend beter laat hij weten op het groene forum.
Hij heeft maar even gespeeld en het werd ook luidruchtiger waardoor het moeilijker was verschillen te horen.
I love vintage.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #26 Gepost op: 09 februari 2015, 15:40:45 »
Volgens mij missen er een aantal lieden die hier reageren de opzet van de test..... Ja, er is een vergelijk gehouden maar dat is met opzet niet blind gebeurd. Maar de signalen zijn wel allemaal gelijk getrokken. Dat er dan dit resultaat uitkomt....

En dat sommigen daar dan niets mee kunnen..... Ik zou zeggen, zorg dat je dezelfde versterkers nog een keer bij elkaar krijgt en ga dan een abx houden. Dan weten jullie het ook zeker  ;)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #27 Gepost op: 09 februari 2015, 15:42:06 »
Volgens de eigenaar niet.
Bij hem thuis klinkt hij na de modificatie beduidend beter laat hij weten op het groene forum.
Hij heeft maar even gespeeld en het werd ook luidruchtiger waardoor het moeilijker was verschillen te horen.

Sorry.... ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #28 Gepost op: 09 februari 2015, 15:49:20 »
Voor mij maakt dat niet veel uit ;D
I love vintage.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #29 Gepost op: 09 februari 2015, 16:02:25 »
Ik vond Jerry's versterker wat voller en vriendelijker klinken dan de standaard 303.
Maar toen was het uitgangsniveau niet gelijk getrokken anders dan op het gehoor.
Mocht er een blindtest komen lijkt het me leuk om te ervaren of ik de duidelijk hoorbare verschillen ook dan kan kan duiden.
Ik vermoed van niet.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees