Auteur Topic: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405  (gelezen 104356 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Gepost op: 08 februari 2015, 12:37:30 »
Op de Nieuwjaarsreceptie hebben we de 303, 306 en 405 op drie verschillende speakers gehoord namelijk de Gale, de JMR en de Rogers LS 3/5a. Nu is er niet blind vergeleken, maar bij de verschillende LS leken de versterkers niet gelijk te presteren. De 303 klonk wat dunner en compacter, de 405 weidser en groffer en de 306 wat warmer en verfijnder. De mensen om me heen zaten allemaal op die lijn en hoorden duidelijke en herhaalbare verschillen. Daarnaast is ook nog de 303 van Jerry beluisterd die ik maar even heb gehoord.

De 303 en 306 waren van mij en ik heb ze zelf uitvoerig vergeleken op Mordaunt Short LS en Harbeth 30.1 De geluidsverschillen in een kleinere ruimte waren minder, maar het karakter wat ik boven beschrijf kwam daar ook duidelijk naar boven. Subjectief vond ik de 303 wat prettiger klinken dan de 306.

Omdat hier altijd zo sterk wordt beweerd, dat versterkers allemaal hetzelfde klinken meen ik dat we hier nog even op in moeten gaan en desnoods op kleinere schaal verder moeten experimenteren.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2015, 12:43:46 door Carl »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #1 Gepost op: 08 februari 2015, 13:00:23 »
Wat plaatjes bij het praatje van Carl, de opstelling en de gebruikte cd spelers en luidsprekers.


















Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #2 Gepost op: 08 februari 2015, 13:12:09 »
Omdat hier altijd zo sterk wordt beweerd, dat versterkers allemaal hetzelfde klinken meen ik dat we hier nog even op in moeten gaan en desnoods op kleinere schaal verder moeten experimenteren.

Leuk.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #3 Gepost op: 08 februari 2015, 13:29:48 »
Jij hebt het ook gehoord  :evil:

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #4 Gepost op: 08 februari 2015, 13:33:50 »
Jij hebt het ook gehoord  :evil:

In mijn optiek was ik drukker met gastheer spelen dan dat ik tijd had om rustig te gaan zitten om daar kennis van te nemen.
Wellicht in kleiner verband nog eens over doen, waarbij ik slechts alleen maar neer hoef te ploffen en kan gaan luisteren.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #5 Gepost op: 08 februari 2015, 13:48:20 »
Ik zat links achter Carl en ervaarde hetzelfde als hij.
Mijn voorkeur wisselde tussen de wat steviger klinkende 405 bij de gales en de jmr en, maar, want, ook, de 303 als de ls3/5a aan het woord was.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #6 Gepost op: 08 februari 2015, 14:22:19 »
Ik heb er denk ik bewust een minuutje of 5/10 aan besteed.... Voor mij de 306 de meest schoonklinkende uit de serie.... voor m'n gevoel althans was meer met de fotografie bezig
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #7 Gepost op: 08 februari 2015, 14:29:46 »
Helaas heb ik de verschillen niet mogen ervaren, omdat ik in een aantal conversaties terechtkwam. Toch zou ik graag in een kleiner verband nog eens over één en hetzelfde paar luidsprekers naar deze  voor die gelegenheid "gecalibreerde" versterkers willen luisteren om te ervaren wat de verschillen dan nog zijn !!!

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #8 Gepost op: 08 februari 2015, 14:32:42 »
Je kunt de plaatjes ook gewoon op het forum uploaden Paul.  Dan blijven ze in ieder geval bewaard.   ;)

Wat plaatjes bij het praatje van Carl, de opstelling en de gebruikte cd spelers en luidsprekers.


















Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #9 Gepost op: 08 februari 2015, 17:01:41 »
Op de Nieuwjaarsreceptie hebben we de 303, 306 en 405 op drie verschillende speakers gehoord namelijk de Gale, de JMR en de Rogers LS 3/5a. Nu is er niet blind vergeleken, maar bij de verschillende LS leken de versterkers niet gelijk te presteren. De 303 klonk wat dunner en compacter, de 405 weidser en groffer en de 306 wat warmer en verfijnder. De mensen om me heen zaten allemaal op die lijn en hoorden duidelijke en herhaalbare verschillen. Daarnaast is ook nog de 303 van Jerry beluisterd die ik maar even heb gehoord.

De 303 en 306 waren van mij en ik heb ze zelf uitvoerig vergeleken op Mordaunt Short LS en Harbeth 30.1 De geluidsverschillen in een kleinere ruimte waren minder, maar het karakter wat ik boven beschrijf kwam daar ook duidelijk naar boven. Subjectief vond ik de 303 wat prettiger klinken dan de 306.

Omdat hier altijd zo sterk wordt beweerd, dat versterkers allemaal hetzelfde klinken meen ik dat we hier nog even op in moeten gaan en desnoods op kleinere schaal verder moeten experimenteren.

Door vervelende omstandigheden kon ik helaas gisteren niet aanwezig zijn op de Nieuwjaarsreceptie 2015 en heb daarom niet de gelegenheid gehad om naar de demonstratie van de diverse Quadversterkers te kunnen luisteren. Ik heb een vraag over je bericht.

We hebben het er zeker al eerder over gehad - en ook op dit forum is het een steeds weer terugkomend thema - maar houd je er rekening mee dat de door jou gehoorde verschillen tussen de 3 verschillende Quad-versterkers het directe gevolg kan zijn van het alleen maar denken dat de versterkers verschillend klinken? Dat het zeg maar zo is dat je alleen bij gratie van het weten welke versterker audiosignaal aan de luidsprekers geeft je er wat over kunt vertellen in de zin van dat er verschillen hoorbaar zijn? 

In dit geval betrek ik er dan niet bij dat je mogelijk verschil kunt horen omdat de versterking van de diverse versterkers verschillend is maar omdat Jacco er ongetwijfeld voor heeft gezorgd dat uit de drie verschillende versterkers steeds het uitgangssignaal op precies(!) hetzelfde niveau op de luidsprekerklemmen kwam te staan kan het verschillend klinken op die grond hier buiten beschouwing blijven. 

Hoe kun je er dus zeg maar zo van overtuigd zijn dat de drie Quad-versterkers het inkomende audiosignaal allemaal zodanig anders behandelen (lees: vervormen) dat het uit de luidspreker komende geluid verschillend klinkt? Ongetwijfeld is het zo dat je beleving is dat de Quad-versterkers allemaal verschillen klinken maar hoe weet je dat die observatie klopt als je ook weet dat je in deze heel slecht kunt vertrouwen op wat je zintuiglijk waarneemt en ook vaak blijkt dat je voor wat de waarneming betreft moeiteloos op het verkeerde been kunt worden gezet. Wat ik zeg maar mis in je beschouwing is dat je een belangrijke reden waarom je de indruk krijgt dat de drie versterkers verschillend klinken onaangeroerd laat. Wat maakt dat je een dergelijk belangrijk aspect overslaat of doet alsof het voor jou niet van toepassing is?

Ik weet zeker dat als je opnieuw naar de drie Quad-versterkers gaat luisteren - máár dan wel zonder dat je weet welke van de drie in de zo karakteristieke erwtensoepkleurig geribde kastjes ondergebrachte eindversterkers de luidsprekers laat klinken - je dan onmogelijk in staat bent om aan te geven welke versterker "grof", "dun" of meer of minder verfijnd klinkt. Je denkt nu dat onderscheid te kunnen maken louter omdat je weet van welke versterker er signaal komt is mijn inschatting.
Ik denk dat het "grof", "dun" of meer of minder verfijnd klinken van het geluid dat uit de luidsprekers komt voor geen van de drie versterkers geldt zodra je alleen maar in staat bent om te luisteren. Het verschillend zijn van die drie versterkers is goed te meten - laat daarover geen twijfel bestaan - maar er moet wel flink wat mis met de versterkers zijn wil je verschil in het versterken kunnen horen is mijn ervaring.

Je zeggen het vergelijken van het drietal in de herkansing te willen doen lijkt me een voortreffelijk plan en dan hoop ik daar bij te mogen zijn al was het alleen om te kunnen ervaren dat de 303, 306 en 405 verschillend klinken want ik weet niet beter dat mits het drietal in goede staat is, je ze niet tijdens het vergelijken overstuurd en het niveau van het audiouitgangssignaal van elke eindversterker dat naar de luidsprekerklemmen gaat maar precies gelijk is, dat er dan geen verschil hoorbaar is. Om hoorbaar verschillend te klinken zijn de genoemde eindversterkers in kwalitatief opzicht - er even vanuit gegaan dat ze volgens de regels der kunst zijn gerenoveerd - veel te goed.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2015, 17:08:27 door Ruud13 »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #10 Gepost op: 08 februari 2015, 17:31:24 »
Ruud, dat is exact wat ik met mijn laatste post bedoelde ! :)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #11 Gepost op: 08 februari 2015, 18:01:11 »
De indrukken van gisteren zin nog niet verwerkt en men twijfelt aan de uitkomst, reden ...... kan van alles zijn.
Ondanks de reactie van Ruud kon Jacco mij ook een oordeel geven, 303 thuis laten 405 prima en de 306 op het erepodium.
Hoe nu verder, een herkansing in een kleinere ruimte en welke luidsprekers ? Wil  graag de luidsprekers van Kevin nog het voordeel van de twijfel geven en hoe denkt men dit technisch in een a/b/c vergelijk te realiseren ?
Als leek een paar vragen maar ben benieuwd naar de antwoorden, een herkansing waar ik graag aan wil mee werken.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #12 Gepost op: 08 februari 2015, 18:32:07 »
Hallo,

Puur subjectief ervoer ik inderdaad een verschil tussen de 303 en de twee latere familieleden (resp. 306 en 405). Nu moet ik zeggen dat ik later instroomde en maar kortstondig deelgenomen heb aan dit onderdeel van de meeting.

Een verschil tussen 306 en 405 heb ik niet als dusdanig waargenomen en kan eventuele verschillen tussen beiden niet onderschrijven.

Ik duidde het verschil als 'controleverlies' in de laagweergave van de 303 t.o.v. de andere twee. Hiermee zeggende dat deze wat 'vetter' leek weer te geven en inherent hieraan de beleving van het midden en midlaag negatief beïnvloedde.

De klank ervoer ik niet zozeer als verschillend.

Meer woorden wijd ik er niet aan. Dit omdat het zo alweer listig genoeg is en om het gevaar elkaar te lijken begrijpen op basis van audiofiele terminologiëen, waarbij het 'begrip' gezocht moet worden binnen het feit van gelijkend woordgebruik doch kaderloosheid, enkel groter wordt. :P

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #13 Gepost op: 08 februari 2015, 19:46:30 »
[...] Ondanks de reactie van Ruud kon Jacco mij ook een oordeel geven, 303 thuis laten 405 prima en de 306 op het erepodium.
Hoe nu verder, een herkansing in een kleinere ruimte en welke luidsprekers ? Wil  graag de luidsprekers van Kevin nog het voordeel van de twijfel geven en hoe denkt men dit technisch in een a/b/c vergelijk te realiseren ?
Als leek een paar vragen maar ben benieuwd naar de antwoorden, een herkansing waar ik graag aan wil mee werken.

Ik ben wel benieuwd hoe de volgorde 306, 405 en 303 tot stand kwam. Is je verteld hoe die volgorde tot stand kwam?

Drie versterkers objectief beoordelen in de zin van testen welke versterker kwalitatief gesproken de beste is, is niet mogelijk. Er is geen norm waaraan je kunt refereren om te kunnen beoordelen wat nu de beste versterker is. Je kunt wel testen of er een hoorbaar verschil bestaat tussen twee versterkers met behulp van een ABX-test. De uitkomst is dan of er wel of geen verschil tussen beide versterkers hoorbaar is.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #14 Gepost op: 08 februari 2015, 20:46:11 »
[...] Ondanks de reactie van Ruud kon Jacco mij ook een oordeel geven, 303 thuis laten 405 prima en de 306 op het erepodium.
Hoe nu verder, een herkansing in een kleinere ruimte en welke luidsprekers ? Wil  graag de luidsprekers van Kevin nog het voordeel van de twijfel geven en hoe denkt men dit technisch in een a/b/c vergelijk te realiseren ?
Als leek een paar vragen maar ben benieuwd naar de antwoorden, een herkansing waar ik graag aan wil mee werken.

Ik ben wel benieuwd hoe de volgorde 306, 405 en 303 tot stand kwam. Is je verteld hoe die volgorde tot stand kwam?

Drie versterkers objectief beoordelen in de zin van testen welke versterker kwalitatief gesproken de beste is, is niet mogelijk. Er is geen norm waaraan je kunt refereren om te kunnen beoordelen wat nu de beste versterker is. Je kunt wel testen of er een hoorbaar verschil bestaat tussen twee versterkers met behulp van een ABX-test. De uitkomst is dan of er wel of geen verschil tussen beide versterkers hoorbaar is.

Beste Ruud.....

Ik snap jou redenatie mbt het ABX wel. Je kan dan verklaarbaar iets wel of niet aantonen. Ik denk namelijk dat het niet altijd verklaarbaar hoeft te zijn ;) Wat mij betreft kan het prima, zoals als het zaterdag is gegaan. In een ontspannen sfeer zonder verwachtingen of "stress" van het geheel. Stel je zou het op een soortgelijke manier doen als afgelopen zaterdag. Een ieder geeft zijn voorkeur aan op een papiertje, door simpelweg een 1,2 of 3 toe te kennen aan de verschillende versterkers. En als de uitkomst dan bijvoorbeeld een 306 aangeeft als meest gewaardeerde van de 3. Kan dat voor mij net zo goed de beste zijn! Los van alle technische toestanden. De enige voorwaarde zou dan hoeven zijn dat er tijdens het vergelijk geen verbale of non verbale communicatie dient plaats te vinden....
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal