Auteur Topic: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405  (gelezen 104405 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #45 Gepost op: 09 februari 2015, 20:50:58 »
Het kan zomaar zijn dat de voorversterker erbij hoort, dat kunnen we dan mooi testen. Er is volgens mij nog vlees genoeg om op verder te borduren.

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #46 Gepost op: 09 februari 2015, 21:06:58 »
Blindluisteren,waarom zou je vrijwillig op je bek gaan :think:
1x bij den Freak is voor mij genoeg ;D

Was toch gezellig?   ;)
Dat was gezellig en leerzaam.
I love vintage.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #47 Gepost op: 09 februari 2015, 21:33:02 »
[...] Enfin, lang verhaal kort: de 303 kan wat mij betreft het museum in om naar te kijken (ipv naar te gaan luisteren of hij moet wat gemodificeerd worden) en de 405 en de 306 zijn de betere. Met als lichte, wellicht subjectieve voorkeur de 306.

Wat we (Carl en ik) op termijn willen gaan doen, is het verschil tussen de 303 en de 306 verder onderzoeken. Het zou daarbij handig zijn om een soort standaard-belasting te hebben. Dan zal er ook aan gemeten gaan worden en dan komen we er echt achter. Lijkt me erg leuk om te doen.

Groet,
Jacco

Lang verhaal nog iets langer: Ik ontkom er niet aan te denken dat de 303 die naast de twee ander Quad-versterkers stond afgelopen zaterdag niet goed werkte als ik afga op wat je over de versterker zei. Als ik namelijk een gerenoveerde en gemodificeerde 303 met een 306 of 405 vergelijk klinken alle versterkers identiek mits ik natuurlijk geen van de versterkers overstuur. De belasting bestaat dan uit 4 ohm luidsprekers.

Misschien is het een goed idee de versterker in kwestie goed na te kijken om uit te kunnen sluiten dat het niet goed werken van doen heeft met een defect. Ik wil de versterker trouwens wel controleren.       


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #48 Gepost op: 09 februari 2015, 21:41:33 »
Dat is een goed idee, en nog beter is het om de verschillen verder precies te maken. Dus met verantwoorde metingen voor en na een eventuele renovatie cq modificatie. Lijkt mij een erg leuk project om te doen.

Groet,
Jacco

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #49 Gepost op: 09 februari 2015, 22:00:58 »
Als ik namelijk een gerenoveerde en gemodificeerde 303 met een 306 of 405 vergelijk klinken alle versterkers identiek mits ik natuurlijk geen van de versterkers overstuur.

Doe je dit dan blind ?

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #50 Gepost op: 09 februari 2015, 22:01:07 »
Het kan zomaar zijn dat de voorversterker erbij hoort, dat kunnen we dan mooi testen. Er is volgens mij nog vlees genoeg om op verder te borduren.

Groet,
Jacco

De ingangsgevoeligheid, -impedantie en -capaciteit van de 303 is 500 mV/22kohm/60 pF. De bijpassende voorversterker van de 303 is de 33 maar het gaat ook heel goed met andere voorversterker zolang ze maar 500 mV kunnen leveren. 

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #51 Gepost op: 09 februari 2015, 22:04:25 »
Doe je dit dan blind ?

Gr Hans

Vanzelfsprekend.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #52 Gepost op: 09 februari 2015, 22:24:55 »

Wat houd het abx'en eigenlijk in? dat apperaat van jaco? begin er maar niet aan dat ding verstaat de kunst om alles hetzelfde

te laten klinken.Maar ja,als je ook ziet waar het signaal allemaal doormoet,dan ben je al lang blij dat er überhaupt een signaal

uitkomt.

Heb trouwens nu er een paar boxen bij,de phillips 494 uit de begin jr 80.En de sony ta-fe 370 mijn rots in de branding klinkt

vlak en warm dus dat paart helemaal niet.Dan toch even de nad 7130 erbij genomen,en zie alles klinkt als een klokje thuis.

Moet nog wel even aanhalen,dat deze relatief grote janussen bij gebruik in de gemiddelde huiskamer,heel veel duurdere

speakers ver achter zich laat.Nee er is bitter weinig gebeurd de afgelopen 35 jr in de ontwikkeling van speakers.

Ben er langzamerhand van overtuigd dat een pappieren woofer aangenamer klinkt,dan een kunstof of plastik achtige woofer.

                                                                                                :afro:

Dit alles is het resultaat van welke deductie precies? Kampioen slap ouwehoeren, dat ben je. Niet meer, niet minder.

Groet, Mark

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #53 Gepost op: 09 februari 2015, 23:02:03 »
Het kan zomaar zijn dat de voorversterker erbij hoort, dat kunnen we dan mooi testen. Er is volgens mij nog vlees genoeg om op verder te borduren.

Groet,
Jacco

De ingangsgevoeligheid, -impedantie en -capaciteit van de 303 is 500 mV/22kohm/60 pF. De bijpassende voorversterker van de 303 is de 33 maar het gaat ook heel goed met andere voorversterker zolang ze maar 500 mV kunnen leveren.
Ruud, voor deze test wil ik mijn, door jou perfect gerestaureerde Quad 44, wel beschikbaar stellen !

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #54 Gepost op: 10 februari 2015, 02:05:45 »
Ruud, voor deze test wil ik mijn, door jou perfect gerestaureerde Quad 44, wel beschikbaar stellen !

Mocht het gebruik van de 44 voorversterker goed van pas komen, dan maak ik t.z.t. graag gebruik van je aanbod. Dank voor het beschikbaar stellen. 

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #55 Gepost op: 10 februari 2015, 07:37:40 »
Doe je dit dan blind ?

Gr Hans

Vanzelfsprekend.

Dus dat doe je dan gewoon thuis...blinddoekje, glaasje wijn en gaan met die banaan.

Rare hobby hebben we toch ook. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #56 Gepost op: 10 februari 2015, 07:57:35 »
Doe je dit dan blind ?

Gr Hans

Vanzelfsprekend.

Dus dat doe je dan gewoon thuis...blinddoekje, glaasje wijn en gaan met die banaan.

Rare hobby hebben we toch ook. ;D

Gr Hans
Dat is geen rare, maar een veelzijdige hobby Hans  :yeah: ;)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #57 Gepost op: 10 februari 2015, 08:00:07 »
Rare veelzijdige hobby...ook goed. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #58 Gepost op: 10 februari 2015, 16:29:01 »
Doe je dit dan blind ?

Gr Hans

Vanzelfsprekend.

Dus dat doe je dan gewoon thuis...blinddoekje, glaasje wijn en gaan met die banaan.

Rare hobby hebben we toch ook. ;D

Gr Hans

Zoiets. Blinddoek is niet nodig zolang iemand anders maar de dobbelsteen gooit, de boel omschakelt of omsteekt zonder dat je dat ziet en niet vertelt welke versterker is gekozen. Aan de hand van de score zie je dan vanzelf of je wel of geen verschil hebt waargenomen.

Jerry

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 319
  • Wazzat??
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #59 Gepost op: 10 februari 2015, 19:37:01 »
Het kan zomaar zijn dat de voorversterker erbij hoort, dat kunnen we dan mooi testen. Er is volgens mij nog vlees genoeg om op verder te borduren.

Groet,
Jacco

Nou, een 33 vv.( boy o boy, here we go again), kunnen we niet serieus nemen- het is opzettelijk een hoogdoorlaat versterkerschakeling , het is wat het is, ook na 35 jaar geleden nog steeds, toen ik zo'n ding voor het eerst met een paar anderen op de pijnbank gingen testen.( en ja het is nog ouder dan 35 jaar, weet ik), maar toen ook interessant om met anderen ( ook dc gekoppelde) vv. te vergelijken.

Beperkt in LF doorlaat,( ingebouwde vaste vinyl rumble compensatie)  en hf rolloff, kan me voor die tijd iets bij voorstellen, ook voor in de BBC opnamestudios, waar men bandruis graag weggefilterd wilde hebben bij monitoring.

Dat Carl thuis minder verschil hoort tussen een 303 en een 306 op de Harbeths, vraag ik mij af met welke  voorversterker.

Dan de 303.pffffff..........back to the drawing board- volop info op internet- maar filter de echt zinnige technische info eruit- en dan kunnen we verder echt praten over de topologie en waar verbetering mogelijk is , en of de info klopt, en ook zodat die echt zowel meetbaar als gehoormatig lineair binnen de totale audiobandbreedte , en stabiel(er) op lage impedanties goed en beter kan presteren- en met betere 2H, 3H vervormingscijfers, etc....

Danzij oa. die standaard 2000uF uitgangselco en andere verliezen in de schakeling , kun je ze daarom ook op elk willekeurige electrostaat audio step up trafo zonder problemen aansluiten - ding beschermt zichzelf, maar waar gaat de energie naartoe op dat moment ? ::)

Als een techneut denkt dat op een constante , 4 ohm reaktieve belasting over de totale audiobandbreedte, een standaard Quad 303 gehoormatig geen verschil laat horen t.o.v. een  stabiele dc. gekoppelde eindversterker - met muziek waarin veel subsonische geluiden in spelen, dan kan dat best tegenvallen.

LET op wat ik zeg : over de gehele audiobandbreedte, dus ook tussen 20-100Hz., want zoals we weten, juist in het laag bij luidsprekers krijgen we resonantieopslingering ( systeem Fo, Fr, en dubbele opslingering bij open systemen) in het laag ergo de impedantie stijgt, dus de 303 "ziet" met zijn reaktief component op de uitgang (elco) ,  een ( makkelijke)hogere impedantie- maar z'n absolute/relatieve fasegedrag is way off , aan weerszijden.
Anders lijkt het alsof er nooit verschil is bij elke luidspreker.

Eigenlijk ouwe koek weer, maar ja, best interessant, en voor sommigen misschien leerzaam om eindelijk achter de echte waarheid technisch v/d 303 te komen, betreffende de bijna mythologische Quad 303 eindversterker z'n prestaties.

Heb tzt. dan nog een paar interessante technische dingen te melden over het concept - dus Jacco- we gaan ervoor.  :D

Myth busted. :)

Groeten,

              Jerry
The test of the machine is the ultimate test.
If the machine produces tranquility, it's right.
If it disturbs you, either change the machine, or your mind.

It's fruitless endeavour to try and educate a fool that rejoices in ignorance.

Condemnation without examination is prejudice.