Auteur Topic: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405  (gelezen 104172 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #270 Gepost op: 12 september 2016, 21:22:14 »
Ruud is daar heel scherp mee Jacco. En als je direct gaat overschakelen heeft hij zeker een punt. Ik schakel zelden direct over.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.068
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #271 Gepost op: 16 september 2016, 20:20:51 »
Ruud is daar heel scherp mee Jacco. En als je direct gaat overschakelen heeft hij zeker een punt. Ik schakel zelden direct over.

Je gaat toch niet de indruk wekken dat je een objectief vergelijk wil ondergaan Carl.    :o

Dat wil immers niemand die in verschillen wil blijven geloven.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #272 Gepost op: 16 september 2016, 21:23:33 »
Ik ga er wel van uit dat we een klein deel van de tijd proberen te luisteren naar eventuele verschillen.

En het enige echte objectieve vergelijk is bij mij thuis  :)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #273 Gepost op: 16 september 2016, 21:40:05 »
Het zou mooi zijn als je meettechnische verschillen kunt vertalen naar eventuele klankverschillen,daar doe je het toch voor.
Als dat niet lukt dan is er nog geen man overboord :)
I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #274 Gepost op: 17 september 2016, 10:55:40 »
Ik vind het toch altijd wel een beetje raar: je gaat luisteren naar mogelijke verschillen en als je dan tot die conclusie komt wordt onmiddellijk gezegd dat het technisch niet kan. Natuurlijk is er ook vaak sprake van audiosuggestie. Maar ik geloof dus niet als ik een gehoormatig verschil waarneem en op internet blijken meer mensen dit zo te ervaren er dan sprake is van audiosuggestie.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #275 Gepost op: 17 september 2016, 11:28:05 »
Uitgangspunt is ook dat het niet kan, je hebt anders een versterker die niet voldoet aan de specificaties. Saaier dan dat kan ik het helaas niet maken.

Maar ik zal proberen het beeld te schetsen dat hier van toepassing is: observatie - inductie - deductie - toetsing en evaluatie. Na de evaluatie kan blijken dat de cirkel opnieuw doorlopen moet worden. De observatie bestaat uit de resultaten van de zintuigen en de meetresultaten. In de audio ligt het voor de hand om qua zintuigelijke input het gehoor te hanteren. Maar nu komt het, er zijn misschien nog wel meer zintuigen in gebruik die wellicht niet zo gemakkelijk "te meten" zijn. Daar zit hem dan de crux. Daar kunnen dus correlaties opduiken (via internet bijvoorbeeld) die niet direct gehoormatig gerelateerd zijn.

Anyway, ik denk dat het goed is om de eerste fase (doen van observaties, zowel zintuiglijk als meettechnisch) goed te doorlopen.

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #276 Gepost op: 17 september 2016, 13:03:44 »
Saai verhaal, maar luisteren en meten is niet saai :)
I love vintage.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #277 Gepost op: 17 september 2016, 14:00:00 »
Saai verhaal, maar luisteren en meten is niet saai :)
En we beginnen met brabantse gastvrijheid dus de start is al goed.  ;D

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #278 Gepost op: 17 september 2016, 15:24:36 »
Ik vind het toch altijd wel een beetje raar: je gaat luisteren naar mogelijke verschillen en als je dan tot die conclusie komt wordt onmiddellijk gezegd dat het technisch niet kan. Natuurlijk is er ook vaak sprake van audiosuggestie. Maar ik geloof dus niet als ik een gehoormatig verschil waarneem en op internet blijken meer mensen dit zo te ervaren er dan sprake is van audiosuggestie.
In een wereld waar in iedere winkel, in ieder hifiblad, en bij veel hobbyisten verkondigd wordt dat er substantiële verschillen zijn vind ik dat volstrekt niet raar. Kijk eens naar het onlangs gedane experimentje op Lowlands met de 'speciale helm' en de gedane suggestie dat die een bijzondere beleving zou geven en hup! daar kwamen de beschrijvingen van de belevingen. Je kunt jezelf nu eenmaal niet ijken tot een betrouwbaar meetinstrument hoezeer sommige audiophielen dat ook van zichzelf denken...
An inability to grasp science is no argument against it....

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #279 Gepost op: 17 september 2016, 15:49:34 »
Saai verhaal, maar luisteren en meten is niet saai :)
En we beginnen met brabantse gastvrijheid dus de start is al goed.  ;D
Yoo :yeah:
I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #280 Gepost op: 17 september 2016, 19:53:38 »
Ik vind het toch altijd wel een beetje raar: je gaat luisteren naar mogelijke verschillen en als je dan tot die conclusie komt wordt onmiddellijk gezegd dat het technisch niet kan. Natuurlijk is er ook vaak sprake van audiosuggestie. Maar ik geloof dus niet als ik een gehoormatig verschil waarneem en op internet blijken meer mensen dit zo te ervaren er dan sprake is van audiosuggestie.
In een wereld waar in iedere winkel, in ieder hifiblad, en bij veel hobbyisten verkondigd wordt dat er substantiële verschillen zijn vind ik dat volstrekt niet raar. Kijk eens naar het onlangs gedane experimentje op Lowlands met de 'speciale helm' en de gedane suggestie dat die een bijzondere beleving zou geven en hup! daar kwamen de beschrijvingen van de belevingen. Je kunt jezelf nu eenmaal niet ijken tot een betrouwbaar meetinstrument hoezeer sommige audiophielen dat ook van zichzelf denken...

Ik heb wel eens gelezen dat bij vergelijkende tests juristen zich het minst lieten beïnvloeden. Dat is dan een eigenschap die ik mee heb  :)
Maar ik ben natuurlijk ook niet gek en neem mezelf ook met een korreltje zout. Vandaar dat ik in het verleden mijn vrouw liet wisselen zonder dat ik het zelf door had. Verder vind ik het woord substantiële verschillen lastig omdat dat ook erg subjectief is. Trouwens van de week een DIY Pass Labs phono beluistert en die klonk echt anders en in mijn oren beter dan mijn Whest 20.0

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.746
  • Doet mij maar buisjes
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #281 Gepost op: 17 september 2016, 21:44:46 »
De eventuele verschillen horen lijkt me moeilijker dan het meet technisch te laten zien als ik het zo mag verwoorden, meten is weten is mij ooit verteld.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #282 Gepost op: 17 september 2016, 21:51:52 »
Wat ook waar is: meten is zweten, want je weet vaak niet wat je meet...

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #283 Gepost op: 18 september 2016, 10:59:46 »
De eventuele verschillen horen lijkt me moeilijker dan het meet technisch te laten zien als ik het zo mag verwoorden, meten is weten is mij ooit verteld.

Als je van mening bent dat als er meettechnisch geen verschil te zien is, er hoorbaar geen verschil kan zijn houdt het natuurlijk op. Op deze wijze ben ik indertijd onder invloed van Jan Kool cs overgegaan van een Pioneer SA 500a versterker naar een Sony: stond beter in het wandmeubel van de opgeknapte kamer. Het resultaat was zodanig dat ik maar audiofiel ben geworden  ;D  Er komt hier dus niets in huis zonder dat ik het beluisterd heb (van voor naar achter). Hoewel ik tweedehands nog wel eens een gokje neem.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2016, 15:02:16 door Carl »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Geluidsverschillen Quad 303, 306,405
« Reactie #284 Gepost op: 18 september 2016, 17:49:03 »
Ik denk dat het ook moeilijk zal zijn om verschillen te horen tussen de Quadjes.
Desalnietemin vind ik het wel leuk om naar verschillende versterkers te luisteren.
Ik zie het als een deel van de hobby en dat hoeft niet persé iets op te leveren.
I love vintage.