Auteur Topic: CD versus LP een ander geluid.  (gelezen 42360 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #30 Gepost op: 29 januari 2015, 13:45:03 »
Ik ben het deels zeker met je eens Marcel. Mij hoor je ook nooit zeggen, dat de LP beter is dan CD. Ik denk wel dat ik en veel met mij vaak liever luisteren naar LP dan CD. En dat is voor mij gelijk de enige test van apparatuur: waar luister ik met plezier lang naar en krijg ik steeds weer de behoefte muziek op te zetten. En als dat met vervorming blijkt te zijn - prima toch. Ik zou zeggen analyseer die vervorming en zet een knopje extra op de CD speler (Jacco).

Menno zoekt in ieder geval een verklaring waarom mensen graag naar LP luisteren. Met ruis bedoelt hij volgens mij niet de storende ruis, maar de objectief gezien nauwelijks hoorbare ruis die je wel op een of andere manier "meeneemt". Met eenzelfde verhaal komt ook Michael Fremer.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2015, 13:46:58 door Carl »

Martin Schouten

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 214
  • You can only do things by heart, when you mean it.
    • Multimedia Hifi Solutions
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #31 Gepost op: 29 januari 2015, 15:30:28 »
Ik zit met enige verbazing dit onderwerp te lezen, waarom?

Zelf kies ik voor digitaal als het om gemak gaat en strak geluid.

En als ik in een lui bui ben dan zet ik een LP op. (Emotie / Gevoel / Nostalgie).

Maar dit maakt onze hobby zo leuk, lekkere discussie voeren, met als uitkomst iedereen zijn eigen gevoel, emotie en nostalgie.

MVG
Martin Schouten

PS voor de digitaal lovers kijk eens op www.xiph.org onder video's. Leuk om de discussie op te voeren.
Woonkamer: Polkaudio LSi9(f)/LSiC(c)/LSiFX(r)  Polkaudio: subwoofer DSWpro660wi (2)    Onkyo PA-MC5500   Onkyo PR-SC5507    Pioneer PL300     Zelfbouw: Silverstone       Kabels: Oehlbach en Cambridge en Homemade

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #32 Gepost op: 29 januari 2015, 15:35:56 »
Menno mag dan zijn sporen verdient hebben in de audio en opname techniek.
Dat respecteer ik ook.
Maar zijn verhaal in het filmpje geeft mij niet de indruk dat hij weet waar hij het over heeft.
Zeker dat verhaal over het wel of niet aanwezig zijn van ruis. En wat je hersenen daarmee doen. Dit geeft mij niet de indruk dat hij weet waar hij het over heeft.
Wat hij met zijn pen laat zien over dat de helling van de frequentieweergave anders is van LP en CD zou best wel kunnen kloppen.
Dan had hij het verhaal van de RIAA correctie bij LP weergave wel even mee moeten nemen.
Het feit dat er rumble van een plaat komt wordt vergeleken met het hele klein piekje bij iets van 22kHz . Wat hij daar mee wil wordt niet duidelijk.
Over het wel of niet aanwezig zijn van sfeerbepalende informatie boven 20 kHz welke een LP wel weer kan geven en bij CD wordt afgekapt vind ik zeer discutabel. 

Het geeft mij de indruk dat er een zak met geld op hem wacht als hij een mooi L*L verhaal verteld ten nadele van de CD speler.

Bij PCM bemonsteren we de muziek 44.100 keer per seconde.  Dat is, zoals al zo vaak is aangeven, meer dan ruim voldoende om bij weergave van die stapjes, geen partjes muziek waar te nemen maar nagenoeg perfect gereconstrueerde muziek te horen.
Wat Menno met pah pah pah pah pah pah probeert uit te leggen is onzin.

Er wordt vaak gezegd dat digitale opgenomen muziek zo digitaal klinkt.  Nee!! Het klinkt eerlijk. Dat scherpe randje zit gewoon in de muziek.
De LP klinkt romantisch en dat vinden we lekker.  Scherpte en eerlijkheid wordt weggelaten.

Ik zeg niet wat jij mooier moet vinden.  Dat moet je helemaal zelf weten.
Vind je een vriendelijk klinkende plaat mooi. helemaal goed. Het gaat om jouw beleving van muziek.
Vind je een digitale opname mooi dan moet je dat ook zelf weten.

De nieuwe platen die nu gemaakt worden en door analoog liefhebbers zo mooi gevonden worden en die zo heerlijk high resolutie zijn en heerlijk analoog klinken worden gewoon gemaakt van oorspronkelijk digitaal vastgelegde muziek.
Op een enkele uitzondering na.

Nogmaals, ik geef geen waardeoordeel over wat iemand wel of niet mooi vind.
Waar ik heel erg vervelend van wordt is  het marketing verhaal om opnieuw platen en platenspelers aan de man te brengen.
En nog vervelender wordt ik van mensen die het marketingverhaal kritiekloos napraten.
Als jij geniet van platen draaien en je hebt daar een mooie platendraaier voor gekocht en een super mooie phono versterker dan zeg ik daar helemaal niets van.
Sommige platenspelers vind ik werkelijk prachtig mooi en ik heb al diverse malen geweldig goed klinken platen / platenspelers gehoord.
ik heb ook verschrikkelijk slechte klinkende CD's gehoord. Meer dan me lief is.

Hou je van analoog of hou je van digitaal is mij om het even. 
Ik ben meestal niet van het vergelijken van audio met auto's maar toch voorzichtig de volgende
Een auto met carburateur kan geweldig goed rijden. Daar kun je enorm van genieten.  Een V8 met carburateur klinkt geweldig.
Maar ik heb toch liever een digitaal (motormanagement computer) gestuurd injectiesysteem.

Marcel

Mij geeft het juist wel de indruk dat hij weet waar het overgaat maar gelukkig mag je van mening verschillen.


"Wat Menno met pah pah pah pah pah pah probeert uit te leggen is onzin."  Dan snap je zijn strekking van zijn verhaal niet naar mijn inzien


Maar je mag het interpreteren zoals je zelf wilt



ps: ik hoef ook geen getik of gekras van een plaat op draaitafel maar dat terzijde

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #33 Gepost op: 29 januari 2015, 15:37:36 »
Deze discussie doet mij een beetje denken aan het verhaal buizenversterker versus transistorversterker. Ik denk dat je zowel van de transistorversterker als van de cd-speler mag zeggen, dat er op het technische vlak een flinke stap vooruit is gemaakt. Dit neemt overigens niet weg, dat een buizenversterker best aangenaam kan klinken. Hetzelfde geldt voor een goede draaitafel, alhoewel ik wel vind dat je behoorlijk fors moet investeren om een goed resultaat te krijgen. Zelf heb ik ooit een Micro Seiki BL-51 met een Stax UA-7 p.u.arm, een Kiseki Blue element en een Mark Levinson pre-preamp gehad en zo uit de losse pols kan ik melden dat deze combinatie mij destijds zo om en nabij de 3700,00 Gulden kostte. Tegenwoordig haal je voor een appel en een ei deze kwaliteit uit de eerste de beste cd-speler en je hebt minder variabelen die de kwaliteit nadelig kunnen beïnvloeden. Plaatjes draaien kan natuurlijk (als je er van houdt) een hele leuke bezigheid zijn en waarom zou je het niet doen als je het leuk vindt ! Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven, dat ik een echte platenspeler optisch toch wel een mooier mechaniek vindt dan een cd-speler Inmiddels heb ik voor de leut en de "looks" weer een draaitafel, maar ik vrees echter dat ik hem niet zal verslijten !!!
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2015, 16:35:24 door Audiofreak »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #34 Gepost op: 29 januari 2015, 15:59:09 »
JWX,

Wil jij me dan uitleggen hoe jij het pah pah pah pah pah verhaal interpreteerd?
Misschien begrijp ik het inderdaad verkeerd.
Alvast dank.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #35 Gepost op: 29 januari 2015, 16:52:32 »
Ik ben het deels zeker met je eens Marcel. Mij hoor je ook nooit zeggen, dat de LP beter is dan CD. Ik denk wel dat ik en veel met mij vaak liever luisteren naar LP dan CD. En dat is voor mij gelijk de enige test van apparatuur: waar luister ik met plezier lang naar en krijg ik steeds weer de behoefte muziek op te zetten. En als dat met vervorming blijkt te zijn - prima toch. Ik zou zeggen analyseer die vervorming en zet een knopje extra op de CD speler (Jacco).

Menno zoekt in ieder geval een verklaring waarom mensen graag naar LP luisteren. Met ruis bedoelt hij volgens mij niet de storende ruis, maar de objectief gezien nauwelijks hoorbare ruis die je wel op een of andere manier "meeneemt". Met eenzelfde verhaal komt ook Michael Fremer.

Waar je met plezier naar luistert maakt mij helemaal niet uit. Daar heb ik helemaal niets over te zeggen. Daar zul je mij ook nooit een oordeel over geven.

Hat kan zijn dat Menno naar een verklaring zoekt waarom mensen graag naar LP luisteren. Maar luister nou eens goed wat hij zegt.
Als Michael Fremer met hetzelfde of eenzelfde verhaal komt dan denk ik dat de een de ander napraat of de ander de een.
Ruis die je hersenen voeden en helpen om je mee te nemen in de muziek. Kom op nou?????
Als ik bij een concert naar een vleugel aan het luisteren ben dan is er toch ook geen ruis nodig om mij geboeit te laten zijn? Dan heb ik toch ook geen ruis nodig om de vleugel goed te kunnen horen.
De muziek op zich moet me toch boeien?
Onze oren die in staat zijn om in een hevige regenbui toch een koe te kunnen horen loeien?  Door de ruis van de regen. Dat is hetzelfde gebeuren waardoor we in een drukke ruimte een gesprek kunnen blijven volgen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #36 Gepost op: 29 januari 2015, 17:10:59 »
Nou nog eens wat.

Wie kijken er nog naar analoge Betamax video?  Of naar VHS en V2000. 
Wie kijkt er nog naar een analoog signaal met een antenne uit de lucht gepakt TVsignaal ?  Een enkeling.  Op een 42 inch plasma scherm ziet dat er knap slecht uit.
Ik vind persoonlijk het digitaal aangeleverde beeld van UPC er een flink stuk beter uit zien. 
Geen ruis, geen dubbele lijnen. Gewoon een schoon gestoken scherp plaatje met een , mits een goed afgesteld scherm, zeer realistische kleurweergave.
Dat ga je met analoge TV niet redden. Tenminste niet met een normale bruikbare bandbreedte.

Van de videorecorder nemen we ten gunste van digitale opneem en weergave apparatuur zeer gemakkelijk afscheid.
En de platenspeler moet blijven?

Marcel



Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #37 Gepost op: 29 januari 2015, 17:28:15 »
Marcel ik zal jou als je een keer hier bent een LP laten horen, zonder ruis en tikjes en dan praten we verder oké. ;)

Aanbod geldt idem hier.
- audiodidact -

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #38 Gepost op: 29 januari 2015, 17:31:11 »
Ik denk dat in de eerste link de spijker op zijn kop wordt geslagen: je kunt weergave van vinyl best mooier vinden, maar het is objectief gezien zeker niet beter. En de 180-grams hype: je koopt alleen maar meer vinyl ;) (wat logisch is: de groef wordt er echt niet beter van als er een dikkere laag vinyl onder ligt).

Leg mij nou eens uit hoe "objectief beter" belangrijk is als ik meer plezier beleef aan de weegave van LP (of band for that matter)

Waar gaat het nou uiteindelijk om?

Verliezen we niet uit het oog waar muziekweergave om draait?

Laat maar, ik weet het antwoord al.
- audiodidact -

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #39 Gepost op: 29 januari 2015, 17:45:31 »
Bij deze neem ik je uitnodiging aan KT88.
Buiten dat ik graag bij jou analoog kom luisteren ben ik heel erg nieuwsgierig naar je set en de klank.

Ik hoop je de 7e februari te zien en te spreken.

Laten we absoluut en zeker weten niet uit het oog / oor verliezen waar het bij muziek om gaat.
Van muziek genieten  staat bij mij voorop. Boven alles. Al is het op een klein radiootje.  Radio Veronica vanaf het schip. Via AM. Die tijd zal ik nooit vergeten. En misschien heb ik toen wel meer genoten van muziek dan in alle jaren daarna.

Niemand hoeft van mij afscheid te nemen van zijn platenspeler. Echt niet!!!!!!!

Maar er is een bepaalde groep mensen die neerkijkt op digitale techniek en dat op diverse manieren ventileren.
Ik kijk niet neer op analoge techniek.
Een ander geniet van muziek via een LP en ik geniet van muziek via een CD en nog een ander doet dat via streaming audio.
Kan me allemaal niets schelen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #40 Gepost op: 29 januari 2015, 17:47:13 »
Wat mij betreft om beleving en laat nu een cd speler beter klinken het zal mij worst wezen.
Als een lp zoveel slechter zou klinken dat het niet om aan te horen is dan speelde ik wel cd's af.
I love vintage.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #41 Gepost op: 29 januari 2015, 18:31:39 »
Een ander geniet van muziek via een LP en ik geniet van muziek via een CD en nog een ander doet dat via streaming audio.
Ik heb alledrie de mogelijkheden hier beschikbaar, en toch draai ik het vaakst een lp 8)
Waarom? Omdat ik dan het meest bewust geniet, van het uit de kast halen van de lp tot het luisteren.
Digitaal is beter maar vinyl kan beter klinken, althans in mijn beleving.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #42 Gepost op: 29 januari 2015, 19:07:26 »

Waar gaat het nou uiteindelijk om?

Genieten!    8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #43 Gepost op: 29 januari 2015, 19:19:30 »
JWX,

Wil jij me dan uitleggen hoe jij het pah pah pah pah pah verhaal interpreteerd?
Misschien begrijp ik het inderdaad verkeerd.
Alvast dank.

Marcel

Hij legt het uit vanaf 6.30  :think:  beter dan hij kan ik niet, ja kan het wel herhalen  8)
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2015, 19:26:35 door jwx »

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #44 Gepost op: 29 januari 2015, 19:28:02 »
Ik heb begrepen dat volgens Menno je hersenen met behulp van ruis tekortkomingen in de muziek compenseren. Foutcorrectie, maar dan anders. En daar zijn je hersenen dan drukker mee, waardoor je meer van de muziek zou genieten. Het leek me meer een doelgerichte dan een onderbouwde verklaring. Als dat zo was, dan zou je ook bij cd's een randje ruis kunnen toevoegen om ze 'muzikaler' te maken. Ik heb wel cd's waar de bandruis nog niet optimaal uitgefilterd is. Die klinken echt niet muzikaler dan een DDD cd.

Het doet me denken aan vroegûh: de eerste betere hifi-installaties werd ook een kil geluid verweten, in vergelijking met het warme geluid dat men gewend was.