Auteur Topic: CD versus LP een ander geluid.  (gelezen 42368 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2015, 21:43:48 »
De waarheid is volgende,de meeste plaatliefhebbers hebben vaak een set speaker versterkercombinatie die gortdroog armoedig

klinkt,dan komt de ruimte ook nog om de hoek kijken dat je denkt,je kunt het beste de set in de badkamer plaatsen.

dan heb je teminste nog een beetje echo.

Heb hier in mijn huis 2 kamers met ±30 vierkante mtr elk. Zet ik daar een en dezelfde speaker neer klinkt hij in de andere

totaal anders en dan vooral het midlaag.Zet ik de speaker in de andere kamer dan herken je hem niet terug zo mooi.

En dat doen de pasieve speakers min of meer allemaal,maar er is er eentje die zich daar helemaal niets van aantrekt en al

helemaal niet in het midlaag en dat is de mfb 587 van flipje,het is een wonderboy,nee het is de hi endkiller bij uitstek!

Moet deze speaker wel 50 cm van de muur plaatsen anders gaan de bassen meespelen.Maar ik vind het de allerbeste

box voor in de huiskamer.

Maar ik heb deze afm van een speaker altijd voorspelt als de ideale maat,en ik heb ook voorspelt dat deze maat alle zuilen

tegen de wand speelt.

Alleen wat ik niet voorspeld heb is dat het een phlipjse is en ook niet dat hij aktief zou zijn,en al helemaal niet dat hij al 35 jr

oud is,dussss............de wonderen zijn nog niet de wereld uit.

Onvoorstelbaar dat ik bij een phillips zou eindigen,wat werd die box damals in de grond getrapt door hi enders.

Heb in de tussentijd nog 2 verkoopboy's uit die tijd gesproken die mij vertelden dat er aan phillips niks te verdienen viel,dus

er werd dan de box geadviseerd die meer winst gaf. >:(
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2015, 21:46:57 »
Anders zet je die gezellig/prettig "klinkende" lp toch over op een cd? Kan die lp niet verder slijten en heb je altijd "better sounding" geluid.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2015, 21:47:27 »
Wat heeft dit met het onderwerp te maken Bram?  ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2015, 22:09:46 »
oud filmpje Menno van der Veen

https://www.youtube.com/watch?v=0y_f62Mh0ug

Menno heeft het over ruis, de ruis van een lp geeft mijn hersenen een basis om mee te werken om de muziek interessant te blijven vinden en zelf dingen in te vullen.
Het geluid van een CD is zo droog als gort en heeft geen ruis waarmee mijn hersenen iets kunnen aanvangen.
De conclusie zou dan moeten zijn dat ik een live uitvoering niet interessant blijf vinden omdat ik zelf niets kan invullen. 
Ik heb een piano of een drumstel nog nooit horen ruizen.
Waar haalt die man de onzin vandaan? De tikjes en de aanwezige rumble hebben zeker ook een positieve werking op mijn muziek liefhebbende hersenen?
Ik wil muziek kunnen luisteren zonder tikjes, ruis, rumble en welke rotzooi een LP nog meer toevoegt aan het geluid.
Dat een ander het wel mooi vindt. Moet hij/ zij zelf weten. Ik vindt het niet mooi.

Doe mij die zo droog als gort klinkende CD maar.  Wel graag met een goede opnamen er op.

Marcel

Marcel ik zal jou als je een keer hier bent een LP laten horen, zonder ruis en tikjes en dan praten we verder oké. ;)

Daar hou ik je aan.  :D ;)    . Ja, ik weet het.  Ik ga echt een afspraak met je maken.  Gaat goed komen.   ;D

Marcel

Je moet van mij helemaal niks ;) Je bent wel meer dan van harte welkom :) :)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2015, 22:12:42 »
Maar ik moet van mezelf wel.   ;D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2015, 22:13:27 »
Maar ik moet van mezelf wel.   ;D

Marcel

Je PM't me maar een keer als je het eraan toe hebt ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2015, 22:17:56 »
Feit is, dat ik hier thuis, maar ook bij andere liefhebbers met een serieuze set, werkelijk uitstekend geluid hoor op vinyl. En ik draai voor 90 procent vinyl.

Feit is, dat na 30 jaar CD er nog velen van overtuigd zijn, dat analoog minstens zo goed klinkt als digitaal. Om dat af te doen met " dwalenden " die het niet begrijpen vind ik pretentieus.

Die Menno van Veen doet in ieder geval een poging om verklaringen te vinden. Dat met die hapjes vind ik ook niet sterk. Dat met die ruis vind ik sterker. Bij geluid heb je een "zender" (apparatuur) en een "ontvanger" (oren en hersenen). Dat laatste aspect verdient zeker aandacht.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2015, 22:24:36 »
"The introduction of digital audio has pointed out that the acceptance of this technical improvement is a matter of emotions" E. Stikvoort

Dat heeft deze wijze man erover gezegd en volgens mij klopt het helemaal.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2015, 22:48:56 »
Over wat bepaald wat een wijze man is verschillen de meningen nog al Jacco.

Hoe je wendt of keert de luisteraar bepaald zelf waar hij het liefst naar luistert.

Ik had toevallig net de buurman op bezoek die regelmatig piano recitals in huis heeft. Ik zette even een plaatje op en hij was knap onder de indruk van de ruimtelijkheid, realischmgeluidsbeeld, laag en noem maar op. Op een installatie die van afwijzing van het moderne verstand aan elkaar hangt (buizen en draaitafel).

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2015, 22:59:06 »
Op een bepaald ogenblik is het niet meer de cd of de lp, maar meer het individu die wel of geen verstandige uitspraken doet mbt het geluid. Maw, het is dan het individu geworden die het onderscheid maakt (=> de emotie dus). Want zet de lp maar over op cd en het zal toch niet hetzelfde zijn.

Groet,
Jacco

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #25 Gepost op: 28 januari 2015, 23:14:30 »
Alsof een vrouw mooier zou zijn als je een licht vervormende bril op zet.

Daar drink je toch bier voor?

Marcel

Yep, en daardoor klinkt muziek vaak ook beter met een lekker drankje erbij  ;)

https://www.youtube.com/watch?v=NnOuPpWxHqQ
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2015, 23:20:30 door Frits »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #26 Gepost op: 28 januari 2015, 23:58:40 »
De waarheid is volgende,de meeste plaatliefhebbers hebben vaak een set speaker versterkercombinatie die gortdroog armoedig.......
Als ik dit stuk lees dan denk ik: Grolsch, misschien teveel?
Eens buizen altijd buizen.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #27 Gepost op: 29 januari 2015, 09:56:33 »
De waarheid is volgende,de meeste plaatliefhebbers hebben vaak een set speaker versterkercombinatie die gortdroog armoedig.......
Als ik dit stuk lees dan denk ik: Grolsch, misschien teveel?


ach we creëren allemaal onze eigen waarheden in deze hobby René. En sommige interpreteren deze waarheid als absoluut ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #28 Gepost op: 29 januari 2015, 11:03:28 »
oud filmpje Menno van der Veen

https://www.youtube.com/watch?v=0y_f62Mh0ug

Menno heeft het over ruis, de ruis van een lp geeft mijn hersenen een basis om mee te werken om de muziek interessant te blijven vinden en zelf dingen in te vullen.
Het geluid van een CD is zo droog als gort en heeft geen ruis waarmee mijn hersenen iets kunnen aanvangen.
De conclusie zou dan moeten zijn dat ik een live uitvoering niet interessant blijf vinden omdat ik zelf niets kan invullen. 
Ik heb een piano of een drumstel nog nooit horen ruizen.
Waar haalt die man de onzin vandaan? De tikjes en de aanwezige rumble hebben zeker ook een positieve werking op mijn muziek liefhebbende hersenen?
Ik wil muziek kunnen luisteren zonder tikjes, ruis, rumble en welke rotzooi een LP nog meer toevoegt aan het geluid.
Dat een ander het wel mooi vindt. Moet hij/ zij zelf weten. Ik vindt het niet mooi.

Doe mij die zo droog als gort klinkende CD maar.  Wel graag met een goede opnamen er op.

Marcel

Jij mag het onzin vinden maar deze man heeft zijn sporen wel verdient in de audio en opname wereld en is toch redelijk bekend met de algemene materie.

Maar zoals jij al zegt, gort droog wil ik het hebben maar wel iemand als onzin bestempelen  :think:

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #29 Gepost op: 29 januari 2015, 11:49:06 »
Menno mag dan zijn sporen verdient hebben in de audio en opname techniek.
Dat respecteer ik ook.
Maar zijn verhaal in het filmpje geeft mij niet de indruk dat hij weet waar hij het over heeft.
Zeker dat verhaal over het wel of niet aanwezig zijn van ruis. En wat je hersenen daarmee doen. Dit geeft mij niet de indruk dat hij weet waar hij het over heeft.
Wat hij met zijn pen laat zien over dat de helling van de frequentieweergave anders is van LP en CD zou best wel kunnen kloppen.
Dan had hij het verhaal van de RIAA correctie bij LP weergave wel even mee moeten nemen.
Het feit dat er rumble van een plaat komt wordt vergeleken met het hele klein piekje bij iets van 22kHz . Wat hij daar mee wil wordt niet duidelijk.
Over het wel of niet aanwezig zijn van sfeerbepalende informatie boven 20 kHz welke een LP wel weer kan geven en bij CD wordt afgekapt vind ik zeer discutabel. 

Het geeft mij de indruk dat er een zak met geld op hem wacht als hij een mooi L*L verhaal verteld ten nadele van de CD speler.

Bij PCM bemonsteren we de muziek 44.100 keer per seconde.  Dat is, zoals al zo vaak is aangeven, meer dan ruim voldoende om bij weergave van die stapjes, geen partjes muziek waar te nemen maar nagenoeg perfect gereconstrueerde muziek te horen.
Wat Menno met pah pah pah pah pah pah probeert uit te leggen is onzin.

Er wordt vaak gezegd dat digitale opgenomen muziek zo digitaal klinkt.  Nee!! Het klinkt eerlijk. Dat scherpe randje zit gewoon in de muziek.
De LP klinkt romantisch en dat vinden we lekker.  Scherpte en eerlijkheid wordt weggelaten.

Ik zeg niet wat jij mooier moet vinden.  Dat moet je helemaal zelf weten.
Vind je een vriendelijk klinkende plaat mooi. helemaal goed. Het gaat om jouw beleving van muziek.
Vind je een digitale opname mooi dan moet je dat ook zelf weten.

De nieuwe platen die nu gemaakt worden en door analoog liefhebbers zo mooi gevonden worden en die zo heerlijk high resolutie zijn en heerlijk analoog klinken worden gewoon gemaakt van oorspronkelijk digitaal vastgelegde muziek.
Op een enkele uitzondering na.

Nogmaals, ik geef geen waardeoordeel over wat iemand wel of niet mooi vind.
Waar ik heel erg vervelend van wordt is  het marketing verhaal om opnieuw platen en platenspelers aan de man te brengen.
En nog vervelender wordt ik van mensen die het marketingverhaal kritiekloos napraten.
Als jij geniet van platen draaien en je hebt daar een mooie platendraaier voor gekocht en een super mooie phono versterker dan zeg ik daar helemaal niets van.
Sommige platenspelers vind ik werkelijk prachtig mooi en ik heb al diverse malen geweldig goed klinken platen / platenspelers gehoord.
ik heb ook verschrikkelijk slechte klinkende CD's gehoord. Meer dan me lief is.

Hou je van analoog of hou je van digitaal is mij om het even. 
Ik ben meestal niet van het vergelijken van audio met auto's maar toch voorzichtig de volgende
Een auto met carburateur kan geweldig goed rijden. Daar kun je enorm van genieten.  Een V8 met carburateur klinkt geweldig.
Maar ik heb toch liever een digitaal (motormanagement computer) gestuurd injectiesysteem.

Marcel





Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000