Auteur Topic: CD versus LP een ander geluid.  (gelezen 42710 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2015, 19:11:10 »
Inderdaad, het geeft m.i. precies weer waar het om gaat: as Kees Immink says: "Some people like marmalade and some people like mustard. If people like to listen to vinyl, do so, enjoy life. But don't say that the sound is better."

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2015, 19:44:36 »
oud filmpje Menno van der Veen

https://www.youtube.com/watch?v=0y_f62Mh0ug

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2015, 20:27:30 »
Bedankt jWX, eindelijk iemand die een verklaring geeft waarom velen vinyl prefereren: if it sounds better, it is better. Ik was zo'n beetje een van de eersten die een Philips CD 100 had. Het gevolg was, dat ik beduidend minder ging luisteren. Het tij keerde met de aanschaf van een Linn Axis. Kan dat nu beter plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2015, 20:34:21 door Carl »

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2015, 20:41:58 »

Geloof ik niets van,ten eerste bepaalt de speaker wat er uitkomt. dus je bent speakerafhankelijk. Ik kan je hier bij mij thuis

een speaker laten horen in combi met versterker,dat je geen verschil hoort tussen cd of plaat,hooguit dat rumble en tikken

de boel verraad. maar ik kan je ook aktieve speakers laten horen die het verschil maakt tussen cd en plaat,terwijl de speaker

stamt uit de tijd dat de cd nog niet op de markt was. wedden? dus er zijn speakers die overduidelijk laten horen dat de cd

veeeel beter klinkt :police:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2015, 20:50:15 »
Of het zijn gewoon slechte speakers,omdat ze het verschil niet kunnen weergeven.....
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2015, 20:55:01 »
oud filmpje Menno van der Veen

https://www.youtube.com/watch?v=0y_f62Mh0ug

Menno heeft het over ruis, de ruis van een lp geeft mijn hersenen een basis om mee te werken om de muziek interessant te blijven vinden en zelf dingen in te vullen.
Het geluid van een CD is zo droog als gort en heeft geen ruis waarmee mijn hersenen iets kunnen aanvangen.
De conclusie zou dan moeten zijn dat ik een live uitvoering niet interessant blijf vinden omdat ik zelf niets kan invullen. 
Ik heb een piano of een drumstel nog nooit horen ruizen.
Waar haalt die man de onzin vandaan? De tikjes en de aanwezige rumble hebben zeker ook een positieve werking op mijn muziek liefhebbende hersenen?
Ik wil muziek kunnen luisteren zonder tikjes, ruis, rumble en welke rotzooi een LP nog meer toevoegt aan het geluid.
Dat een ander het wel mooi vindt. Moet hij/ zij zelf weten. Ik vindt het niet mooi.

Doe mij die zo droog als gort klinkende CD maar.  Wel graag met een goede opnamen er op.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2015, 21:05:51 »
oud filmpje Menno van der Veen

https://www.youtube.com/watch?v=0y_f62Mh0ug

Menno heeft het over ruis, de ruis van een lp geeft mijn hersenen een basis om mee te werken om de muziek interessant te blijven vinden en zelf dingen in te vullen.
Het geluid van een CD is zo droog als gort en heeft geen ruis waarmee mijn hersenen iets kunnen aanvangen.
De conclusie zou dan moeten zijn dat ik een live uitvoering niet interessant blijf vinden omdat ik zelf niets kan invullen. 
Ik heb een piano of een drumstel nog nooit horen ruizen.
Waar haalt die man de onzin vandaan? De tikjes en de aanwezige rumble hebben zeker ook een positieve werking op mijn muziek liefhebbende hersenen?
Ik wil muziek kunnen luisteren zonder tikjes, ruis, rumble en welke rotzooi een LP nog meer toevoegt aan het geluid.
Dat een ander het wel mooi vindt. Moet hij/ zij zelf weten. Ik vindt het niet mooi.

Doe mij die zo droog als gort klinkende CD maar.  Wel graag met een goede opnamen er op.

Marcel

Marcel ik zal jou als je een keer hier bent een LP laten horen, zonder ruis en tikjes en dan praten we verder oké. ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2015, 21:07:03 »
Mijn relaas,

Muziek = emotie en dat kun je niet meten.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2015, 21:11:25 »
oud filmpje Menno van der Veen

https://www.youtube.com/watch?v=0y_f62Mh0ug

Menno heeft het over ruis, de ruis van een lp geeft mijn hersenen een basis om mee te werken om de muziek interessant te blijven vinden en zelf dingen in te vullen.
Het geluid van een CD is zo droog als gort en heeft geen ruis waarmee mijn hersenen iets kunnen aanvangen.
De conclusie zou dan moeten zijn dat ik een live uitvoering niet interessant blijf vinden omdat ik zelf niets kan invullen. 
Ik heb een piano of een drumstel nog nooit horen ruizen.
Waar haalt die man de onzin vandaan? De tikjes en de aanwezige rumble hebben zeker ook een positieve werking op mijn muziek liefhebbende hersenen?
Ik wil muziek kunnen luisteren zonder tikjes, ruis, rumble en welke rotzooi een LP nog meer toevoegt aan het geluid.
Dat een ander het wel mooi vindt. Moet hij/ zij zelf weten. Ik vindt het niet mooi.

Doe mij die zo droog als gort klinkende CD maar.  Wel graag met een goede opnamen er op.

Marcel

Marcel ik zal jou als je een keer hier bent een LP laten horen, zonder ruis en tikjes en dan praten we verder oké. ;)

Daar hou ik je aan.  :D ;)    . Ja, ik weet het.  Ik ga echt een afspraak met je maken.  Gaat goed komen.   ;D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2015, 21:12:15 »
Mijn relaas,

Muziek = emotie en dat kun je niet meten.


Daar ben ik het absoluut en voor de volle 100 ruisvrije procenten mee eens.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2015, 21:15:25 »
Zakelijk doe ik regelmatig wat met VoIP. Eén van de opvallende dingen is de doodse stilte als er niet gesproken wordt. Veel mensen vinden dat gewoon niet fijn/zijn dat niet gewend en hebben de nijging 'hallo hallo!!!' te gaan roepen omdat ze denken dat de verbinding weg is. Er wordt dan zgn. 'Comfort Noise' toegevoegd, een vorm van ruis. Apart...

Geen idee of dit iets te maken heeft met muziek met wat ruis, maar wel met de beleving van mensen.
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2015, 21:26:45 »
Zakelijk doe ik regelmatig wat met VoIP. Eén van de opvallende dingen is de doodse stilte als er niet gesproken wordt. Veel mensen vinden dat gewoon niet fijn/zijn dat niet gewend en hebben de nijging 'hallo hallo!!!' te gaan roepen omdat ze denken dat de verbinding weg is. Er wordt dan zgn. 'Comfort Noise' toegevoegd, een vorm van ruis. Apart...

Geen idee of dit iets te maken heeft met muziek met wat ruis, maar wel met de beleving van mensen.

Daar heeft ruis een heel duidelijk doel.  Het geven van informatie of de verbinding tussen de gesprekspartners nog werkt.

In muziek heeft ruis, naar mijn, idee niets te zoeken.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2015, 21:34:17 »
Ik vind het ruisverhaal niet zo overtuigend. Hij begint al dat er 'hapjes' uit het signaal zouden ontbreken, die je hersenen met behulp van ruis aanvullen en er dan muziek van maken in plaats van gortdroog geluid. Ik heb voor zover ik weet geen geluidsdragers waar hapjes onbreken, met uitzondering wellicht van een analoge tape, en dan vind ik het irritant.

En als het windstil is, dan zou een koe maar een beetje kil en gevoelloos 'blaten'? Merkwaardig verhaal. Alsof een vrouw mooier zou zijn als je een licht vervormende bril op zet, zodat je hersenen harder aan het werk moeten om er iets van te maken. Hm. Bij nader inzicht kan dat best kloppen  ;D

Ik denk dat in de eerste link de spijker op zijn kop wordt geslagen: je kunt weergave van vinyl best mooier vinden, maar het is objectief gezien zeker niet beter. En de 180-grams hype: je koopt alleen maar meer vinyl ;) (wat logisch is: de groef wordt er echt niet beter van als er een dikkere laag vinyl onder ligt).

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: CD versus LP een ander geluid.
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2015, 21:39:49 »
Alsof een vrouw mooier zou zijn als je een licht vervormende bril op zet.

Daar drink je toch bier voor?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000