Auteur Topic: Op naar het noorden waar de broer van buuzen Berend resideert; een bezoek aan R.  (gelezen 7958 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Op naar het noorden waar de broer van buuzen Berend resideert; een bezoek aan René.

De opmaat en de reis:
Zaterdag 10 januari jl. was het dan zover om de reis naar het noorden te aanvaarden.  Na een korte stop bij de halte Audiofreak (hij was op deze dag ook mijn reisgenoot) begon de barre tocht naar het noorden waar onder de rook van Grunningen René met zijn vrouw en katachtige viervoeter woonachtig zijn.  De tocht is bar in die zin, dat zware windstoten en hevige regens ons op de lange reis flink bij de les houden.  We maken een korte stop boven Hoogeveen voor een verse bak koffie en een kaasbroodje en daarna wordt er weer op het gas getrapt en doemt na niet al te lange tijd de stad Groningen voor ons op.  Na wat scherpe bochten links en rechts draaien we de polderweg op met aan beide zijden vlak land.  Cultuurbarbaar Audiofreak herkent de woorden niet en praat ‘m bij dat dit zo mooi gezongen werd door Jacques Brel.  Bij de stoplichten slaan we af en dat doen we nog een paar keer totdat Willem de welbekende woorden “bestemming bereikt” uitspreekt.

Bestemming bereikt:
Inderdaad, we staan pal voor het huis waar we zo meteen de warmte op gaan zoeken.  Na de bel beroerd te hebben doet René open.  Hij staat daar met een glimlach op zijn toet en verkeert in blakende gezondheid.  Binnen maken we kennis met zijn betere helft en zijn maat Frens, die aan de eetkamertafel zit.
Frens Mazenier is de man die de buizenversterkers van René gebouwd heeft.  Al snel komt de koffie op tafel en genieten we van het baksel van de gastheer.

Even later zijn we volop in gesprek over het leven en natuurlijk over de hobby die ons bindt.  Na een tweede bak is er nog geen moment stilte gevallen en nadat het heerlijk bruine vocht naar binnen gegleden is, worden we door de gastheer uitgenodigd om ons te verplaatsen naar zijn luisterruimte. 

De set(s) en luisterruimte:
De luisterruimte bevindt zich op de tweede verdieping van het woonhuis.  De luisterkamer is de voormalige slaapkamer van de gastheer en zijn betere helft, maar toen de dochters uitvlogen, heeft René ‘m ingepikt om 'm als luisterruimte te gebruiken.  De set staat in de lengterichting opgesteld en haaks daarop staat nog een andere, vroegere set van René opgesteld.



De hoofdset bestaat uit:
Een zelfbouw buizen voor- en eindversterker;
Marantz cd-speler type SA7001 KI
Thorens TD160 mk2 draaitafel met Musical Fidelity phonostage t.b.v. het Denon DL301 element.
B&W luidsprekers type CDM7NT

De oude set bestaat uit:
Rotel voor- en eindversterker;
Marantz cd-speler type CD60;
JMR type Sonate.

Verder staan hier en daar audio-relikwieën uit vervlogen tijden. Op een stapeltje treffen we een Realistic receiver, tuner en cd-speler van Marantz en ik zie naar ik meen ook hier en daar nog iets van Philips.  Verder wordt de ruimte gedomineerd door heel veel cd’s.  Altijd een goed teken!



De ruimte is aardig rustig en dat stemt mij gelukkig.  Doorgaans zijn de sets opgesteld in een woonkamer, waarbij je meteen al een achterstand hebt ten opzichte van de gezegenden, die zonder concessies te hoeven doen aan het woongenot en geheel naar eigen inzichten een set op kunnen stellen in een luisterzolderkamer, grot, kelder of mannenkamer.  Wellicht zijn er nog meer benamingen maar deze borrelden op.

Tegenover de set staan drie stoelen (type rookstoel) opgesteld en we gaan zitten om het geheel in ons op te nemen.
René speelt grotendeels voor dj, maar ook verzoeknummers worden gewaardeerd.  Tussendoor wordt af ten toe ook een deel van een lp gedraaid en gaandeweg de luistersessie worden de glazen bijgevuld, in mijn geval sinaasappelsap.  De eerste stukken worden gedraaid over de B&W’s, inclusief frontjes en proppen in de poorten (een voorop en een achterop).

Na verloop van tijd ontdoet René de B&W’s van frontjes en proppen.  Na een poosje worden de JMR ’s naast de B&W geplaatst en wordt het stuk van Mahler herhaald. Tot slot mogen ook nog even de Mission M51 hun kunsten vertonen.





Luisteren:
In volgorde van presentatie zal ik de speakers bespreken.
De B&W’s zijn eigenlijk speakers die niet opvallen.  Enigszins verhoogd opgesteld doen ze het kunstje zonder uitglijders.  De diversiteit aan stukken muziek (klassieke stukken orkest en orgel, country, singer-songwriter, pop) worden homogeen weergegeven en van luistermoeheid zal niet snel sprake zijn.  Hoog, midden, laagfundament, het is er allemaal zonder specifiek uitgesproken te zijn. Zonder uitgesproken te zijn kan verhullend ook wel eens tenenkrommend saai zijn, maar daar is bij de B&W’s geen sprake van.  Zonder stops geeft het wat meer laag, maar zonder enige overdaad of andere narigheid. Je zou kunnen zeggen dat ze zich presenteren als een goed opgevoede gentleman die in elk gezelschap kan verschijnen zonder dat je bang hoeft te zijn dat de gastheer of andere gasten door hem in hun hemd gezet worden.  Kortom een speaker die garant staat voor uren, dagen of zoals in het geval bij René, jaren luisterplezier. 

Als ik na korte afwezigheid de luisterruimte weer betreed staan de JMR Sonates te spelen.  Deze zijn meer uitgesproken in het hoog. 
Wellicht komt dat door enig gemis in het midden, terwijl dat niet mijn punt van kritiek was tijdens een Hififreaks.nl dag.
Daar stonden ze dan ook in een veel grotere ruimte en was de luisterafstand ook aanzienlijk groter.

Tot slot worden nog even de Missions opgesteld.  Eigenlijk was dit te kort om een echt oordeel te vellen maar netjes is wel op zijn plaats.  Ik heb ook deze al eerder uitgebreid beluisterd tijdens het speakervergelijk van Hififreaks.nl en dat liet eveneens een goede indruk achter.



Tussen de bedrijven door hebben we het met name met Frens over versterkers en het hoe en waarom.  Frens geeft aan dat alles eigenlijk al wel een keertje voorbij gekomen is, maar dat hij zich met name richt op ontwerpen met buizen, die niet een twee drie voor de hand liggen.  Deze vorm van pionieren heeft Buizenman ook al eens ingebracht en is dus heel herkenbaar.  Voorts wordt er ook nog gesproken over de te gebruiken weerstanden, condensatoren en het hoe een en ander uitpakt blijkt niet altijd voorspelbaar.  Frens is er echter een groot voorstander van dat het ontwerp technisch moet kloppen en dat luisteren gedurende de het proces een must is.  Meten is weten maar vergeet vooral niet te luisteren is het parool.  In het geval van de versterking van René heeft dat in ieder geval geleid tot een prachtig resultaat.  Bravo!

De inwendige mens:
Na geruime tijd doorgebracht te hebben in de luisterruimte, dalen we af naar de woonkamer waar we genieten van een heerlijke bonensoep en laten we de overige spijzen ook niet onberoerd. Tussendoor gaat het natuurlijk weer over audio.  Over ontwerpen, bouwen, luisteren, beoordelen maar vooral ook over het genieten van muziek.  Duidelijk is dat het noorden ook Bourgondiërs kent.

Partir c'est mourir en peu:
Rond 15.30 uur wordt het tijd om huiswaarts te keren en nemen we dan ook innig afscheid.  Het was weer een aangenaam audiodagje en we willen René en Frens dan ook bedanken voor het aangenaam samenzijn en we delen in de inzichten en de wijze waarop de hobby wordt ingevuld.  Daarnaast ook dank voor de goede verzorging.

Middels het jaagpad kiezen we de weg weer richting thuis.  Ondanks dat het weer veel aandacht eist, komen Audiofreak en ik tot een unanieme conclusie van deze audiodag: René heeft het goed voor elkaar.  Waarvan akte!

Met oprechte dank en hifigroet,

Hififreak



©  www.hififreak.nl


« Laatst bewerkt op: 14 januari 2015, 21:13:18 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Op naar het noorden waar de broer van buuzen Berend resideert; een bezoek aan R.
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2015, 19:54:00 »
Mooi verslag ;)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Op naar het noorden waar de broer van buuzen Berend resideert; een bezoek aan R.
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2015, 20:22:16 »
Ik vind het een heel mooi verslag, het geeft de dag goed weer. Het was een hele prettige muzikale dag, het was een dag om binnen te zitten de storm gierde om het huis. Al is dat aan de kleding op de foto niet te zien, die is genomen door Richard in een jaargetijde voor een korte broek.
De bezoekers zijn allemaal heel thuis gekomen ondanks de storm en dijkbewaking die op dat moment aan de orde was.
Het geeft altijd voldoening als mensen komen luisteren en het mooi vinden klinken. Deze voldoening was er ook bij mijn kameraad Frens die nieuwsgierig was wat Henk en Jan er van zouden vinden.
De gedraaide muziek weet ik allemaal niet meer ik zal een poging wagen: Oscar Peterson & Ben Webster, Eilen Jewell, Bert Keampfert, KCO Maris Jansons Mahler 1, Margriet Sjoerdsma, Hans Theessink, urgelmuziek in alle soorten enz., enz.
Ik had een hele stapel cd's klaar liggen, bijna niets van gedraaid de dag was tekort. Doen we dat een volgende keer.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2015, 20:27:19 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Op naar het noorden waar de broer van buuzen Berend resideert; een bezoek aan R.
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2015, 20:32:29 »
Aansluitend op het verslag van Hififreak zal ik een korte impressie geven van mijn bevindingen.

De set van René stoort in geen enkel opzicht en de weergave klinkt plezierig en in balans. Het is een set met een weergave waar je uren achtereen naar kunt luisteren, zonder ook maar enige last van luistermoeheid te krijgen. Dit betekent overigens niet dat deze set wat saai of tam klinkt, want de set weet zondermeer te boeien en het wat ruigere werk en jazz worden ook vrij realistisch weergegeven. Ik zou met deze luidsprekers heel goed kunnen leven.

 De bijbehorende buizenversterker ziet er bijzonder fraai uit en Frens, de kameraad van René en de bouwer van deze buizenversterker, gaf onze een hele interessante uiteenzetting over de versterker. Toch altijd weer een fraai gezicht als de buizen staan te gloeien en hun werk doen. Voor mij is tevens wederom bewezen, dat het op een zolder (Freestone!!!!!) toch bijzonder fraai kan klinken.

Het was de afgelopen zaterdag een Keulsche reis naar het hoge noorden, maar het was alleszins de moeite waard !!!

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Op naar het noorden waar de broer van buuzen Berend resideert; een bezoek aan R.
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2015, 20:47:11 »
Mooi verslag en ik deel jullie mening volledig mbt tot de set-up van René
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Op naar het noorden waar de broer van buuzen Berend resideert; een bezoek aan R.
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2015, 22:16:10 »
Aansluitend op het verslag van Hififreak zal ik een korte impressie geven van mijn bevindingen.

De set van René stoort in geen enkel opzicht en de weergave klinkt plezierig en in balans. Het is een set met een weergave waar je uren achtereen naar kunt luisteren, zonder ook maar enige last van luistermoeheid te krijgen. Dit betekent overigens niet dat deze set wat saai of tam klinkt, want de set weet zondermeer te boeien en het wat ruigere werk en jazz worden ook vrij realistisch weergegeven. Ik zou met deze luidsprekers heel goed kunnen leven.

 De bijbehorende buizenversterker ziet er bijzonder fraai uit en Frens, de kameraad van René en de bouwer van deze buizenversterker, gaf onze een hele interessante uiteenzetting over de versterker. Toch altijd weer een fraai gezicht als de buizen staan te gloeien en hun werk doen. Voor mij is tevens wederom bewezen, dat het op een zolder (Freestone!!!!!) toch bijzonder fraai kan klinken.

Het was de afgelopen zaterdag een Keulsche reis naar het hoge noorden, maar het was alleszins de moeite waard !!!

Heb je teminste ook het platte land kunnen bewonderen waar brel zo'n mooi nummer over heeft gezongen!

Heb trouwens nooit geweten dat dat land in groningen ligt,maar ik leer er steeds wat bij,dank je audiofreak.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Op naar het noorden waar de broer van buuzen Berend resideert; een bezoek aan R.
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2015, 06:56:10 »
Weer een erg fijn verslag van een, zo te lezen, dito dag!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Op naar het noorden waar de broer van buuzen Berend resideert; een bezoek aan R.
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2015, 09:49:15 »
Mooi verslag.
René heeft het goed voor elkaar.
I love vintage.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Op naar het noorden waar de broer van buuzen Berend resideert; een bezoek aan R.
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2015, 15:57:33 »
Weer een mooi verslag van een mooie dag.  :)
ADAM    Bryston     DENON

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Op naar het noorden waar de broer van buuzen Berend resideert; een bezoek aan R.
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2015, 18:56:36 »
Jullie zijn welkom om te komen luisteren.
Eens buizen altijd buizen.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Op naar het noorden waar de broer van buuzen Berend resideert; een bezoek aan R.
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2015, 19:39:36 »
Mooi geschreven met mooie plaatjes.  ;)