Auteur Topic: Spdif kabel  (gelezen 11263 keer)

Martin Schouten

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 214
  • You can only do things by heart, when you mean it.
    • Multimedia Hifi Solutions
Re: Spdif kabel
« Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2015, 21:37:41 »
goede avond,

Ik heb een paar vragen.
- welke afstand moet er overbrugd worden?
- moet dit zowel beeld en geluid zijn
 welke aansluitingen heb je op de computer zitten
 welk moederbord zit er in de computer
 
een paar vraagjes zal je begrijpen andere zal je vraag tekens bij zetten.

ik leg uit
afstand is belangrijk voor verlies
als het alleen geluid is dan kan optisch of coaxiaal de oplossing zijn, anders mini HDMI kabel. Moet er wel een mogelijkheid zijn op je versterker voor optisch of coaxiaal of Hdmi.
de vraag welke aansluitingen is boven beantwoord

de laatste is de gene met vraag tekens waarom
aan de hand van het moederbord weet ik welke dac op het moederbord zit en kan ik je misschien aanraden het gewoon te proberen via het moederbord maar dat is afhankelijk van de dac daarop.

Misschien geen fijne uitleg, maar wel de oplossing op je vraag.

Wil je graag verder helpen met je probleem

MVG
Martin Schouten
Ervaring met aansluiten van beeld en geluid op computer en andere audioapp. is aanwezig kijk op mijn web/site.

Woonkamer: Polkaudio LSi9(f)/LSiC(c)/LSiFX(r)  Polkaudio: subwoofer DSWpro660wi (2)    Onkyo PA-MC5500   Onkyo PR-SC5507    Pioneer PL300     Zelfbouw: Silverstone       Kabels: Oehlbach en Cambridge en Homemade

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Spdif kabel
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2015, 21:42:43 »
Bedankt Jacco, ik  kan de klus tussen de 7 en 8 meter klaren. Werkt het verder net als andere kabels: hoe korter hoe beter, of praat je over 10 meter als ideale maat?

Het grappige is overigens dat hemelsbreed er nog geen drie meter zit tussen computer en luisterplaats. Het mooi wegwerken van de kabel vergt meer lengte.


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Spdif kabel
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2015, 21:48:19 »
[...] Werkt het verder net als andere kabels: hoe korter hoe beter, [...]
Dit is flauwekultaal...

Tot een bepaalde afstand maakt het niets uit. Ook niet welke kabel je gebruikt als ie maar binnen specificatie is. Een digitale coax voor audio kan best lang worden, misschien wel 10 meter inderdaad. En dat gewoon zonder verlies. Ik heb daar ooit eens een test mee gedaan, dat was 8 meter.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Spdif kabel
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2015, 22:05:31 »

Ik heb een paar vragen.


Bedankt alvast Martin. Ik wil gaan streamen en me daarbij alleen richten op audio op zo'n hoog mogelijk niveau. Ik wil daarvoor een mini computer op mijn netwerk aansluiten die daar 100 procent voor is ingericht (hij moet nog gekocht worden). Op het netwerk zit overigens ook een lap top en i Pad. In de computer komt ook de opslagcapaciteit (NAS). De DAC komt niet in de computer maar in de kamer vlak bij de de set. Ik heb begrepen dat de aansluiting van zo'n DAC het best kan met SPDIF. Het voordeel van die opzet is , dat ik op termijn wat kan experimenteren met DACs. De eerste DAC zal zeker een goedkope zijn. Het programma wat ik wil gebruiken is Daphile (als ik het goed schrijf). Dit programma is geschreven op basis van Linux. Ik meen dat Olive ook iets dergelijk heeft.

De computer komt naast de router te zitten in de kelder en dan is de afstand tot de DAC in de kamer tussen de 7 en 8 meter.  Ik zou de computer nog iets verder van de router kunnen zetten en dichter bij de DAC. Dan zal het een meter of 4/5 worden. Meet ik morgen nog even na. Volgens Jacco maakt dat echter niets uit.

Ik zit nu wat langer over streamen te denken en dit lijkt me een prima oplossing. Ik zat eerst te denken aan een macmini en dat is toch wel duur. Ik denk die mini computer voor iets van 400 euro te kunnen kopen en een DAC voor maximaal 100 euro.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2015, 22:18:42 door Carl »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Spdif kabel
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2015, 22:06:49 »
Gewoon eerst even 10 meter testen voordat je 'm wegwerkt....
Science is no democracy

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Spdif kabel
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2015, 22:27:36 »
Ik heb thuis een demo gehad van iemand die dit systeem had en die had een kabel er tussen die ik op 7,5 meter inschat. Dat werkte prima hoor.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Spdif kabel
« Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2015, 20:43:49 »
Werkt hier ook perfect op de Tele2 digitale ontvanger , rood licht door een draadje een dacje van 18 euro / een dropveter van 0,69 euro van de Action en muziek.