Auteur Topic: decibellen uit en thuis  (gelezen 2002 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.310
decibellen uit en thuis
« Gepost op: 11 januari 2015, 10:01:11 »
Gisteravond ben ik bij een concert geweest van het GFO (Gelders Fanfare Orkest). Niet helemaal mijn muziek, maar live instrumenten: dat heeft altijd iets extra's. En het moet gezegd: ze hebben fantastisch gespeeld. Er was overigens als speciale gast een jonge knul bij (Benjamin Farber nu 12 jaar oud) die nu een jaar of twee saxofoon speelt en waar we nog heel veel van gaan horen. Hij trad bij één nummer op, als solist, en speelde gelet op zijn leeftijd en korte leertijd ontzettend goed. Hij kreeg een staand applaus. Hier een fillempje van hem van april 2014: https://www.youtube.com/watch?v=3VKY6CKlk94

Maar goed, on topic: aan de zijkant van het podium stond een grote digitale decibelmeter. Ik kon niet zien waar de (meet)microfoon stond opgesteld, maar ik ga ervan uit dat het wel een redelijke indruk van de geluidsdruk zou geven. Ik heb het een beetje in de gaten gehouden. Als er zacht/ingetogen werd gespeel, bleef het beperkt tot 70 tot 75 decibel.  De meeste muziek leverde 85 á 90 decibel op en als echt hard ging, zag ik de meter ruim boven de 90 uitkomen tot 95, 96 decibel en in één geval 100. N.b. er werd onversterkt gespeeld.

En het applaus: ook dat bleek nog 85 decibel op te leveren.

Vertaald naar de thuissituatie: ik zou niet graag op die niveau's spelen: ook niet als de buren niet thuis zijn. Zou dat te maken hebben met de ruimte (het geluid kan thuis 'minder weg' dan in de concertzaal en de speakers als bron is ook veel kleiner dan dat grote orkest) of het feit dat je thuis niet naar muzikanten kijkt, maar naar een paar speakers?

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.426
Re: decibellen uit en thuis
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2015, 12:17:01 »
Ik luister thuis het liefst op reëel niveau, waarbij ik een drumstel als referentie neem.
Kan alleen als vrouw en kind niet thuis zijn. Verder geen probleem: we wonen ruim vrijstaand.
Een orkest is van een geheel andere orde.
Ik heb in een kerk ooit het geluid gedaan voor een symfonie-orkest met een koor.
Het koor moest behoorlijk versterkt worden om boven het orkest uit te komen.