Auteur Topic: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300  (gelezen 9585 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Gepost op: 03 januari 2015, 11:09:46 »
Beste Lezer,

Na een gezellige dag vinyl shoppen met mijn gezin in Leeuwarden. Was ik diezelfde avond uitgenodigd in Huissen Gelderland. Na een rit van ruim 1,5 uur kwam ik aan in een vrij nieuwe wijk in Huissen. Eenmaal aangekomen bij het juiste huisnummer, zag ik een nieuwe moderne twee onder één kap woning staan. Wat mij opviel toen de voordeur werd opengedaan en ik in de hal werd ontvangen (het holle geluid wat mijns inziens typisch is voor nieuwbouw) evengoed eenmaal aangekomen in de woonkamer was dit probleem nagenoeg weg door de investering in een akoestisch plafond. Er werd koffie en een warme maaltijd geserveerd waarna, ik mocht luisteren naar een tweetal actieve monitoren te weten de Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300's. Eerst beneden op de bank uitgebuikt onder het genot van nog een heerlijk vers gezette bak koffie. Waarna we konden gaan genieten van de muziek.

Barefoot MM35's



De Barefoot MM35's staan in de woonkamer op het moderne tv meubel zo'n schat ik 1,80 uit elkaar, waarbij ze je recht aankijken. Ik vind ze er persoonlijk mooi afgewerkt uit zien. Zeker voor studio monitor begrippen. Lekker modern wat prima in het interieur past. Wat me tijdens het eten al opviel toen ze zachtjes stonden te spelen was de rust die ze uit straalden qua klank. Ik was altijd in de veronderstelling dat je bij studio monitoren een (heel) kleine sweetspot had. Zoals ze nu in de woonkamer staan opgesteld heb ik dit niet bemerkt. Dit zal er deels ook mee te maken hebben dat ze niet in een nearfield positie staan opgesteld. Tja het geluid op de luisterplek hoe zal ik het omschrijven..... Mooi, direct, snel, met met een heel mooi schoon midden gebied en een verfijnd hoog. Het laag loopt op normaal volume mooi strak door zonder wollig of groezelig te worden. op een wat harder volume merk je op bepaalde punten in de woonkamer dat, er juist meer of nauwelijks nog laag aanwezig is. MAW liet mij dit ervaren, en dat was voor mij best een apart gegeven. Evengoed is het op de luisterplek prima vertoeven bij normaal volume. Het enige kritische puntje in mijn beleving is dat ik ze wat magertjes vind in de diepte.... Waarin dit hem zit, misschien omdat ze niet vrij staan opgesteld, of gewoon het aard van het beestje.

Klein&Hummel o300's.



De Klein&Hummel o300's staan boven in MAW's studio opgesteld in een nearfield opstelling met een sub op ongeveer gelijke hoogte in het midden. Hier kwam mijn eerdere veronderstelling wel uit, een hyper gefocuste sweetspot, waar heel weinig marge inzit qua exact juiste positie..... Eenmaal het juiste plekje gevonden geven de K&H's een fenomenaal goed stereobeeld met een plaatsing van de muziek die griezelig goed is. Ze komen in mijn beleving iets klinischer over als de Barefoots, maar zodra er zang-partijen, van danwel man of vrouw bij komen in een muziekstuk, lijkt dit mee te vallen..... Ik denk zelf dat dit door enorm goede plaatsing komt, maar dat terzijde. We hebben verschillende muziek stukken ten gehore laten komen, met en zonder de SUB, waarbij ik het idee had dat, zonder de sub. Het geluidsbeeld nog beter was. Vooral in het midden-gebied. Het kritische puntje hierbij is dat ik niet met zo'n opstelling zou kunnen leven omdat de sweetspot zo dermate klein is dat het A: voor huiskamer begrippen mijns inziens niet geschikt is. B: Ik zeker niet luistermoe zal worden van het enorm goede geluid maar, wel van het opzoeken van voor mij het exacte kleine sweetspotje. Eenmaal gevonden zoals reeds eerder gezegd echt heerlijk om naar te luisteren...

MAW bedankt voor je tijd, het eten, drinken, gesprekken en al wat ik vergeten ben!


PS gisteren vroeg je me wat ik zou kiezen waarbij ik lichtelijk de voorkeur gaf aan de Barefoots. Tijdens het schrijven van deze recensie, ben ik zoals ik het terug lees en herbeleef denk ik toch meer geneigd naar de K&H's al was het maar om hun mooiere diepte qua geluidsbeeld en de enorm goede plaatsing.... Aan de andere kant als de Barefoots in je studio hadden gestaan....... ;)

Richard


« Laatst bewerkt op: 03 januari 2015, 16:52:58 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2015, 19:16:12 »
Nice review!  ;)

Eigenlijk verbaasd het mij, los van de daarvoor bedoelde toepassing, dat de K+H set een kleine sweetspot creërt, temeer omdat er gebruik gemaakt wordt van een dome voor middenweergave.

Is dat een vreemde constatering?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2015, 19:21:23 »
Nice review!  ;)

Eigenlijk verbaasd het mij, los van de daarvoor bedoelde toepassing, dat de K+H set een kleine sweetspot creërt, temeer omdat er gebruik gemaakt wordt van een dome voor middenweergave.

Is dat een vreemde constatering?

Groet, Mark

Leuk verhaal!   8)  Ik denk dat de kleine sweetspot vooral te maken heeft met de situatie waarin ze beluisterd zijn (opstelling, ruimte, demping). 
In de oude situatie, die ik beluisterd heb, was dat ook wel zo.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2015, 20:54:32 »
Nice review!  ;)

Eigenlijk verbaasd het mij, los van de daarvoor bedoelde toepassing, dat de K+H set een kleine sweetspot creërt, temeer omdat er gebruik gemaakt wordt van een dome voor middenweergave.

Is dat een vreemde constatering?

Groet, Mark

Leuk verhaal!   8)  Ik denk dat de kleine sweetspot vooral te maken heeft met de situatie waarin ze beluisterd zijn (opstelling, ruimte, demping). 

klopt ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2015, 00:26:31 »
Wat leuk om zo'n positief verhaal te lezen. Uiteraard "geen dank". Ik vond het ook erg gezellig. Het waren erg prettige gesprekken met goede muziek. De sessie heeft al met al 6 uur geduurd maar de tijd vloog voorbij!

Nogmaals bedankt voor de muzikale tips! Terwijl ik dit typ luister ik "Melanie De Biasio - With All My Love" op de Barefoots. Dit stuk raakt me zoals maar enkele muziekstukken dat kunnen.

Iedereen hoort anders en iedereen vormt zich een ander beeld van een luistersetup. In hoofdlijnen ben ik het echter helemaal met je eens. Vooral wat je zegt over het stereobeeld bij de Klein&Hummels herken ik sterk. :)
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 02:25:51 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2015, 00:43:01 »
Nice review!  ;)

Eigenlijk verbaasd het mij, los van de daarvoor bedoelde toepassing, dat de K+H set een kleine sweetspot creërt, temeer omdat er gebruik gemaakt wordt van een dome voor middenweergave.

Is dat een vreemde constatering?

Groet, Mark

Leuk verhaal!   8)  Ik denk dat de kleine sweetspot vooral te maken heeft met de situatie waarin ze beluisterd zijn (opstelling, ruimte, demping). 

klopt ;)

Die verklaring kan ik me wel in vinden. Weergave van het stereobeeld is wel een van de sterke punten van KH (dat geldt ook voor hun andere modellen modellen die ik gehoord heb) maar het is vooral de "nearfield setup" (niet perse, maar wel in het bijzonder in een gedempte ruimte) waarmee je de stereoweergave "op scherp" zet. Je richt het gehele stereobeeld op een heel kleine "sweetspot", maar wel precies waar je hoofd zit.

Ik ben er zelf een groot fan van, maar het heeft voordelen en nadelen. Wanneer je letterlijk 10cm laar links of naar rechts gaat trekt het stereobeeld flink scheef. Dat is heel duidelijk merkbaar. Wanneer je er recht achter zit, zit een mono signaal, bijvoorbeeld een kick, echter als een stip in het midden. Een beweging van een instrument in het stereobeeld van slechts centimeters naar links of naar rechts valt gemakkelijk op zonder dat je er ook maar bewust op hoeft te letten. Het wordt je echt voorgeschoteld. Dit geeft dan ook wel een klinische/analytische beleving aan het geheel (je gaat hierdoor heel gemakkelijk op een analytische manier van luisteren). Daar moet je wel van houden.

De Barefoots zijn nearfield/midfield monitors. In de woonkamer moeten ze zich gewoon schikken naar de regels die horen bij een ruimte met die bestemming. En dat is ook prima voor wat het is. Ik ben meer dan tevreden in beide situaties.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 01:10:35 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2015, 01:03:54 »
PS gisteren vroeg je me wat ik zou kiezen waarbij ik lichtelijk de voorkeur gaf aan de Barefoots. Tijdens het schrijven van deze recensie, ben ik zoals ik het terug lees en herbeleef denk ik toch meer geneigd naar de K&H's al was het maar om hun mooiere diepte qua geluidsbeeld en de enorm goede plaatsing.... Aan de andere kant als de Barefoots in je studio hadden gestaan....... ;)

Beide speakers heb ik in beide ruimtes A/B met elkaar vergeleken. In beide ruimtes had ik persoonlijk een voorkeur voor de Barefoots maar het is geen wereld van verschil (maar er zijn ook mensen die in hun ruimte de O300 boven de MM35 verkiezen. Op een gegeven moment wordt het vrij persoonlijk en situationeel.. Maar ik deel je mening; de KH's kunnen mij in nearfield (boven) ook beter bekoren dan de Barefoots beneden. Maar zoals ik al zei... ik hou van nearfield. Voor mij betekent dat in dit specifieke geval dus dat de ruimte en setup bepalender zijn voor m'n voorkeur dan de speaker die erin staat :)

Ik vond het in beide ruimtes echter even gezellig ;)
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 10:11:17 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2015, 20:56:30 »
De K&H als huiskamerspeaker is i.m.o. verrassend veelzijdig. Bij het krant lezen of koken maakt het stereobeeld niet uit maar is het geluid toch fantastisch. Vooral het laag vind ik verslavend. Als je er dan eens voor gaat zitten vind je al gauw het perfecte plekje voor de ultieme high end belevenis.

Fantastische speakers.  :D
Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2015, 23:19:49 »
De hele hobby is verslavend!  8) Maar de KH's ook inderdaad.. ;)

Heb je ze onlangs gehoord?
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari 2015, 10:07:32 »
Huub heeft ze zelf.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari 2015, 22:25:19 »
Ah dat wist ik niet. Nou, mooi dat je er positief over bent Huub!
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2015, 22:27:32 »
Volgens mij zijn het bijna perfecte speakers, gezien de specificaties... :kwijl-smiley:
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2015, 23:26:57 »
Het design lijkt daardoor in ieder geval vanuit wetenschappelijk oogpunt goed verantwoordt.

Ik kan er zelf niet veel negatiefs over zeggen. Ik heb ze voor m'n gevoel heel kritisch beoordeeld in de review die ik erover geschreven heb, maar eigenlijk ga ik ze meer en meer waarderen naarmate ik ze weer langer heb. Het kan natuurlijk altijd beter.. maar aan de andere kant geloof ik ook niet dat het significant beter kan.. Het kan wel significant duurder ;)

Specs zeggen natuurlijk niets over een specifieke situatie. Het blijft bij elke speaker afwachten hij in je ruimte doet. En moet dat maar net zijn wat je van een speaker in je ruimte verwacht. Uiteindelijk lijkt het toch wel persoonlijk (of in ieder geval situationeel) of iets lekker klinkt of niet... Een goede speaker maakt nog geen goed geluid zeg maar.. :)
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2015, 23:29:59 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #13 Gepost op: 07 januari 2015, 23:29:36 »
Volgens mij heb je met rechte specificaties wel meer mogelijkheden om de situatie optimaal te maken, want de speaker zal tenminste geen bijdrage leveren aan akoestische problemen, toch? Of kun je met een frequentiekarakteristiek als een berglandschap in een dito luisterruimte net zo snel een goede situatie creëren?
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Barefoot MM35's & Klein&Hummel o300
« Reactie #14 Gepost op: 07 januari 2015, 23:36:09 »
Ja, als de frequentiekarakteristieken elkaar compenseren kan dat. Het ligt aan de specifieke situatie. Maar als je een rechte overdracht wil is een rechte speaker nemen wel het juiste uitganspunt. Als de speaker recht is, weet je dat de afwijking, als die er is, aan de ruimte toe te wijzen is (en niet aan de speakers) . Stel dat je een ruimte wil optimaliseren dan is dat wel waardevolle informatie.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.