Auteur Topic: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen  (gelezen 54660 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #75 Gepost op: 01 oktober 2017, 22:32:31 »
Zo, dit is de B revisie. In totaal 6 jfet's parallel en de simulator belooft mij een mooie gain. Dat moet nog blijken natuurlijk, net zoals de ruis.



Groet,
Jacco
- Ben je nog met dit project bezig?
- Kun je batterijen als voeding gebruiken of is de stroomopname te hoog daarvoor?
- Kan de ingangsimpedantie verhoogt worden naar 400 ohm?
- Is het als bouwpakket, compleet met print, aan te schaffen?
In ieder geval bedankt voor de interesse, dat is op zich ook al leuk.

En bezig met het project? Nee, niet actief. Andere prioriteiten dwingen mij om vooral ergens anders mee bezig te zijn. Alhoewel het een leuk project is en ik heb net even zitten terugkijken in mijn archieven omtrent dit onderwerp, en het kriebelt toch wel wat. Blijft kriebelen.

Ook zag ik dat ik er nooit een pcb voor proef voor heb besteld. Dat is dan puur uit financiële overwegingen gedaan. Wel veel aan gerekend en ik denk nog steeds dat het levensvatbaar is. En dan zeg voor de hogere impedantie reeks van zeg 400 - 1000 ohm. Een OpAmp om de spanning over de jfet constant te houden is een optie, maar ik zou het zo moeten maken dat je dat niet per se nodig hebt. Bereik ik een breder publiek mee, denk ik.

Wellicht dat ik er nog eens naar ga kijken.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #76 Gepost op: 09 oktober 2017, 21:26:20 »
Eens kijken of ik nog wat analyseskills over heb...



Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #77 Gepost op: 12 oktober 2017, 21:25:59 »
Welke type LSK 389 gebruik je A, B of C?
http://www.cordellaudio.com/book/datasheets/LSK389.pdf

Is het stroomverbruik laag genoeg, zodat je het kunt voeden op accu's?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #78 Gepost op: 12 oktober 2017, 21:33:54 »
Ik ben altijd uitgegaan van de B type. Dat is om de middle of the road oplossing te hebben, zo zou je qua spreiding wel in die regionen eindigen. Je kunt er ook een groot aantal gebruiken en dan gaan selecteren. Zover is het nog niet  ;)

Tsja, het zijn maar milliampères natuurlijk dus met een accu zou het wel moeten lukken. En anders op tijd bijladen.

Ik ben nu aan het kijken of het niet toch symmetrisch kan, met N en P-kanaal jfets dus. Zou wel een mooie zet zijn, dunkt me.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #79 Gepost op: 27 januari 2018, 18:59:11 »
Dat symmetrische verhaal heb ik bekeken en dan kom ik met moeite op 55 a 56 dB SNR bij een element met 70 uV spanningsafgifte en 2,5 ohm koperweerstand. Vind ik wat weinig.

Dan een variant waarbij de tegenkoppeling in de back-end zit, heeft als voordeel dat de ingangsweerstand met een potmeter traploos ingesteld kan worden. Heeft een gain van 2.5mV/70uV = 35.7x (31 dB). en laat 61.5 dB aan SNR noteren (ruisgetal 7.2 dB, ruisspanning -113.5 dBV aan de uitgang, -144,5 dBV gerefereerd aan de ingang). THD < 0.001%. Allemaal volgens de simulator natuurlijk. En het stroomverbruik is 50 mA per kant, er staan 6 jfet's aan de ingang parallel geschakeld. Dit om de benodigde steilheid te verkrijgen voor lage ruis en tegelijkertijd een auto-bias te bewerkstelligen met een source weerstand die ongeveer dezelfde waarde heeft als de koperweerstand van het MC element. Ook om low-noise te werken.

Met een DC servo aan de uitgang staat er geen DC spanning op de uitgang, maar je kunt ook een condensator gebruiken. Met een condensator kun je met een enkelvoudige voeding uit de voeten.



Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2018, 19:06:07 door dekkersj »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #80 Gepost op: 27 januari 2018, 19:17:28 »
Ik begrijp er niets van maar respect voor je volharding.
Vrijwel onbetaalbaar zoveel uren zitten erin denk ik.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #81 Gepost op: 27 januari 2018, 19:20:52 »
Dat is ronduit ongekend  ;D Dit is het resultaat van kandidaat nummer 9. En dat alles om een ontwerp te hebben zonder step-up en gemakkelijk instelbare afsluitweerstand ...

Almost there ...

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #82 Gepost op: 28 januari 2018, 20:24:17 »
Vandaag om de boel zover af te maken doorgerekend wat de waarden moeten zijn van de (ont)koppel condensatoren. De serie condensator van uitgang naar de 47 kilo ohm van de MM trap is minimaal 2,2 uF en de emitter ontkoppeling bovenin minimaal 220 uF.

Groet,
Jacco

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #83 Gepost op: 28 januari 2018, 20:39:11 »
Verschilt je ontwerp nu veel van wat er bij mij thuis staat te draaien?
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #84 Gepost op: 28 januari 2018, 20:51:31 »
Ja, het is een andere manier om de functie te realiseren. Alhoewel het er ook wel weer wat van weg heeft, maar ik zou toch zeggen dat er wezenlijke verschillen zijn. Ik hoop dat ook dit gaat werken.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #85 Gepost op: 29 januari 2018, 15:53:52 »
Succes

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #86 Gepost op: 18 april 2020, 16:53:29 »
Ik parkeer het project even hier, het hoort er ergens ook wel. Om bv van de uitgangselco af te komen is een symmetrisch ontwerp wellicht een idee. Eventueel op batterijen en dan moet het stroomverbruik flink naar beneden. Maar dat is voor de toekomst.

Er kwam ooit een trigger voorbij in de vorm van een patent van Bryston, dat zou een nieuwe schakeling inhouden. Zie bijlage voor het patent overigens. In het kort komt het erop neer dat men vooral een simpele topologie wilde gebruiken voor ultra high fidelity toepassingen. Die eenvoud is van de uitgangspunten van het patent. Daarnaast claimt het patent een oplossing gevonden te hebben voor het probleem dat er (destijds) geen versterker bestond die de hoge signaal-ruisverhoudingen rechtvaardigt die high resolution materiaal heeft. Nogal een zware claim, maar goed.

Het idee zelf bestaat uit twee ideeen en zo te zien samengesmolten in 1 ontwerp. Het eerste is het toepassen van filtering (notch) icm feedback. Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken, maar is wel een leuke invalshoek. De schakeling zelf (daar was ik dus naar op zoek) is eigenlijk een oude bekende, maar dan in een diff-pair toegepast. Dus echt nieuw was het niet, maar ook hier weer een leuke invalshoek. Ik kende het principe als combi jfet met een bjt en het was mij al eens opgevallen dat dit een relatieve hoge "available power gain" (Ga) heeft. Dit staat in de RF techniek bekend als gunstig voor het ruisgetal (formule van Friis).

Anyway, zo heul nieuw is het allemaal niet in mijn optiek en als ik de specifieke notches eruit haal en ik maak het heul ingewikkeld, kom ik er volgens mij gewoon onderuit. Wel biedt het een groot skala aan mogelijkheden tot verbetering cq functioneel moeilijker maken. Zo mis ik bijvoorbeeld de volledig complementaire uitvoering van het idee. En volgens mij staat er een hiaat in, in de spanningsreferentie voor de VAS in fig 17B. Die heb ik dan ook aangepast naar hoe ik denk dat het moet (komt overigens uit een Yamaha M2). Ook de dimensionering van de CFP had wat aandacht nodig. Maar met wat gepuzzel is het dan wel gelukt, denk ik.

Hier dan het resultaat van het voorbeeld uit het patent, waarbij ik wel wat heb moeten combineren. Dit omdat het uitgewerkte voorbeeld uitgaat van parallel in en parallel uit, hetgeen een transimpedantie stage is. Zou in dit verband als MC pre ook mogelijk moeten zijn, maar ik wil het eens met een spanningsversterker doen. Het klassieke dus.

Er is overigens nog een lange weg te gaan, het houdt je van de straat these days... Ruisanalyse moet nog en deze topology is mij veuls te simpel  ;D Zo wil ik een complementaire opbouw, ja ook met p-channel jfets! En misschien nog wel een (folded) diamond uitgangstrap (indien mogelijk...) Genoeg riddles in the dark to solve...

Zo te zien is deze configuratie, dus als spanningsversterker (= serieel in en parallel uit), geschikt voor kleine signaaltjes. Minder geschikt voor lijnsignalen, daar zou je dan meer de TIA aanpak moeten hebben. Dat is dan parallel in en uit.



Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 18 april 2020, 17:02:00 door dekkersj »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #87 Gepost op: 18 april 2020, 17:05:57 »
Mooie bezigheid hoewel de technische uitleg mij boven de pet gaat.
Maar des al niet te min veel succes met het vervolg.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #88 Gepost op: 18 april 2020, 17:09:54 »
Thanx. Je moet wat te doen hebben deze dagen.

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #89 Gepost op: 18 april 2020, 17:27:25 »
Werk aan de winkel succes.
Weer een mooi project.

I love vintage.