Auteur Topic: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen  (gelezen 54688 keer)

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #45 Gepost op: 07 februari 2016, 20:01:37 »
Waarom gebruik je geen symmetrische voeding? Dan kun je C2 en C3 toch weglaten.
Dan heb je geen condensatoren in de signaalweg.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #46 Gepost op: 07 februari 2016, 20:10:37 »
Nee, die ga je niet kwijtraken. De spanning tussen de gate en de drain gaat nooit 0 V worden, niet met een een enkele trap. Je zou misschien een OpAmp achtige schakeling kunnen maken en dan kan het wel. Maar dan heb je weer heel veel andere problemen. Dat is misschien iets voor later, ik sluit het niet zomaar uit.

Van wat ik nu begrepen heb zit het geheim van succes in de instelbare afsluitweerstand van een MC element. Daar focus ik me nu op.

Groet,
Jacco

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #47 Gepost op: 07 februari 2016, 20:13:15 »

Van wat ik nu begrepen heb zit het geheim van succes in de instelbare afsluitweerstand van een MC element. Daar focus ik me nu op.

De Benz die ik nu gebruik doet het het mooist op 400 Ohm, ben benieuwd wat er bijvoorbeeld 1000 Ohm gebeurd, vandaar ook de wens om hem regelbaar te maken. De Denon DL-103 die ik gebruikte deed het het mooist bij 100 a 200 Ohm.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #48 Gepost op: 07 februari 2016, 20:19:47 »
Ik heb er nu een weekend aan breinbreken op zitten en die waarden lijken te ver uit elkaar te liggen. 100 tot 1000 ohm afsluitweerstand is best lastig, ik heb het weer even naast me neergelegd. 1000 ohm kan, maar dan zijn die hele lage waarden weer moeilijk. Die lage waarden zoals ie nu is gaan prima maar dan is 1000 ohm weer lastig. Het is echt een compromis.

Begrijp me niet verkeerd, een 1000 ohm versie kan gemaakt worden en doet het waarschijnlijk erg goed. Signaal ruis afstand van 92 dB is gewoon goed te noemen. Maar om dan terug te schakelen naar 100 of 200 ohm is best wel lastig. Waar ik nu mee aan het spelen ben, is een versie 400 - 1000 ohm en een versie 100 - 400 ohm.

Groet,
Jacco

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #49 Gepost op: 07 februari 2016, 20:28:20 »
Ik kan nu kiezen tussen 60, 100 en 400. De 60 klinkt in alle gevallen minder dus dan is 100, 200 en 400 mooier of het geheel traploos instelbaar maken. Met een standenschakelaar weet je echter precies op welke stand hij staat....
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #50 Gepost op: 07 februari 2016, 20:38:30 »
Evolutionair brengt dat; PDA by JD - Phonologic Double Amplifier; Innovatie "FAL" (Fits All Loads). To mate your cartridge with the best load possible. Purely engineered and built with no compromise to meet best sound in any given situation. Yes! Yours too.

A "try before you die" apparatus!

Soon at a dealer near you!

Mark


Het moge duidelijk zijn; Ik wil 'm t.z.t. ook hebbuh :D
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #51 Gepost op: 07 februari 2016, 20:42:01 »
Zonder eea nodeloos oninteressant te maken, deze MC step-up heeft een actieve impedantie regelaar. Althans, dat is het idee (in de proto zoals JohnK die heeft is dat nog niet zo). De afsluitweerstand wordt dus niet gemaakt door een weerstand, maar door de elektronica (in de proto zoals JohnK die heeft is dat nog niet zo) en dat heeft de nodige breinbrekers.

Als je je nuchtere verstand de loop laat, en dat is door Jerry al uiteengezet, kun je volstaan met een orde van grootte boven de inwendige weerstand van je element. Is die 40 ohm, heb je genoeg aan 200 ohm - 800 ohm qua afsluitweerstand.

Wellicht dat een 400 - 1000 ohm variant wel de oplossing is voor de meeste MC elementen.

Groet,
Jacco

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #52 Gepost op: 07 februari 2016, 20:46:06 »
De standaardimpendantie van een MC-trap is toch 100 Ohm? Moet je dat dan niet altijd binnen de regelrange hebben aangezien de meeste fabrikanten hier wellicht rekening mee houden?
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #53 Gepost op: 07 februari 2016, 20:48:11 »
De standaardimpendantie van een MC-trap is toch 100 Ohm? Moet je dat dan niet altijd binnen de regelrange hebben aangezien de meeste fabrikanten hier wellicht rekening mee houden?

Specs Benz Hier hebben ze het over een waarde groter dan 200 Ohm...
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #54 Gepost op: 07 februari 2016, 20:50:53 »
Die 100 ohm is heel gemakkelijk te halen met de step-up configuratie die er nu is. Eigenlijk is ie bedacht op deze waarde. Maar het levert problemen op als je naar 1000 ohm wil. Vandaar dat ik aan het zoeken ben naar mogelijkheden om ook die hoge waarden van 1000 ohm af te kunnen dekken.

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #56 Gepost op: 09 februari 2016, 12:43:40 »
Jacco,

Dit iets? Verderop zijn een aantal tabellen te vinden van verzamelde elementen en enige eigenschappen.

Mark
Beste Mark,

Dank u voor de info, is zeker een mooie achtergrond-info verzamelplek.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #57 Gepost op: 09 februari 2016, 12:50:25 »
Even de boel updaten, we gaan richting revisie B. De proto heeft zich inmiddels wel bewezen lijkt me en volgens mij is het zo dat de werking door en door begrepen wordt. Niet in de laatste plaats door een diepgravende analyse van de elektronica. Tijdens de simulatierondes werd het mij op een bepaald ogenblik te kwaad dat ik steeds de instelstroom met de hand moest bijstellen, dus heb ik een DC servo ingebouwd. Verder was het tijdens de analyse al gemakkelijk om de invloed van de source weerstanden weg te werken dmv source ontkoppeling, iets wat ik later ook ga gebruiken. En last-but-not-least tevens de invloed van meerdere jfet trappen parallel schakelen meegenomen in de analyse.

Het resultaat van alle inspanningen:



Hierin staan de essentiële onderdelen weergegeven, soms slechts conceptueel. De Design Equations zijn als volgt:



Na analyse blijkt, na functionele vereenvoudiging, dat de spanningsversterking en de ingangsimpedantie gegeven worden door de eerste twee vergelijkingen (Av en Zin). Daarin zitten de volgende onbekenden:

  • Rd = de totale drainweerstand in ohm (hier gekozen voor 10k//5k6//47k), dit is dus inclusief de 47k loading van de MM ingang
  • N of n = aantal parallel geschakelde jfets, in dit geval 2
  • gm = de steilheid van de jfet in A/V
  • Rt = feedbackweerstand in ohm
  • Rmc = interne weerstand van het MC element in ohm (zeg maar die 40 ohm)

De eis is dat de spanningsversterking in alle gevallen zeg -10x is en de ingangsweerstand 200 - 1000 ohm. Of hoeveel er nog onder die 200 ohm gedoken kan worden. (met een LSK389 is het andersom: daar is het laagohmige bereik geen punt maar is 1000 ohm een uitdaging)

Dan volgt een stelsel van twee vergelijkingen (die van Av en Zin) en die gaan we oplossen naar de onbekenden gm en Rt. Het resultaat daarvan staat weergegeven als de 3de en 4de vergelijking. Nadat we de steilheid en de terugkoppelweerstand kennen, moeten we de source weerstand Rs uitrekenen. Dat gaat via de vergelijking voor de drain stroom Id (5de vergelijking) waarbij de jfet specifieke getallen voor pinch off spanning (Ut) en drainstroom bij Vgs = 0 (Idss).

Tot slot de gevonden waardes invullen in de simulator en kijken of het klopt. Welnu, dat gaat best aardig. Goed genoeg als startpunt in ieder geval. Het is duidelijk geworden dat het instellen van een andere ingangsimpedantie gerealiseerd dient te worden door twee weerstandswaarden aan te passen. Dat vergt de nodige uitdagingen... (waarbij de DC servo de drainspanning in alle gevallen netjes op 12V houdt, daardoor blijven de uitgangscondensatoren altijd op de dezelfde DC spanning ingesteld)

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2016, 13:08:50 door dekkersj »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #58 Gepost op: 09 februari 2016, 13:09:06 »
Knap dat je dat allemaal kunt ongetwijfeld klinkt het goed.
I love vintage.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen
« Reactie #59 Gepost op: 06 augustus 2016, 17:15:35 »
Leuk onderwerp met de technische uitleg.