Hifi hardware > Zelfbouw & modificatie overige hardware

Elektronische step-up trafo voor MC phono toepassingen

(1/27) > >>

dekkersj:
Hoe we er precies bij kwamen, weet ik niet meer maar op een gegeven moment bestond het idee om een voorversterker te maken voor mensen die wel een MC element hebben, maar alleen een MM phono ingang hebben.

Jerry had wel een idee voor een simpele schakeling en ik zag het wel zitten om daar een proto voor te ontwikkelen. In vroeger dagen deed je dat met een 2SK170 jfet (of meerdere parallel). Tegenwoordig zijn die obsolete en is er een vervanger voor: LSK389 (zie elders op dit forum een draad over die dual jfet). Enfin, het schema:



Een van de eerste punten van zorg is de ruis. Welnu, dat bleek gelukkig mee te vallen en vandaag is er zelfs met plezier naar geluisterd:


Op een mooie Sony draaitafel:




Wat voor een revisie een goed idee zou zijn, is een centraal massapunt ergens tussen de cinch ingangsbussen.






Uiteindelijk natuurlijk in een mooi elektrisch dicht kastje, maar als proto presteert het al heel behoorlijk. Alleen de gain mag wat hoger, die is nu 12,5 dB. Er zijn inmiddels alweer goede ideeën om het op te krikken naar 20 dB.

Groet,
Jacco

o8-Carni-8o:
Petje af Jacco!  :yeah:

Vintage lover:
Leuk project en goed gelukt zo lees ik.
Succes met het optimaliseren.

JohnK:
Ik ben benieuwd. Waar en wanneer te beluisteren?

dekkersj:
Ik ben even terug naar de tekentafel, maar het resultaat is er en in principe te beluisteren. Niet bij mij, hoor ik heb geen MC element.

Groet,
Jacco

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie