Auteur Topic: quad 303 artikel HVT  (gelezen 78484 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #30 Gepost op: 12 december 2014, 08:23:37 »
Neeuuhhh...ik meld me alvast af. Ik kom wel kijken...ws haal ik Sander dan ook wel op, kan ik lekker met hem samen kletsen en sigaretjes roken.

Ik paf wel mee.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #31 Gepost op: 12 december 2014, 08:32:56 »
Gezellig....

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #32 Gepost op: 12 december 2014, 08:55:10 »
Ikke ook als ik mee mag paffen tenminste. Ik geloof al die blinde, ABX, BXA, XXX testen wel ik luister/geniet wel gewoon van de muziek en het samen zijn. Hiermee is jouw vraag hopelijk ook beantwoord Ruud
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #33 Gepost op: 12 december 2014, 08:58:34 »
Dan kunnen wij gewoon afspreken om samen een paffie te doen.  Scheelt een hoop gesjouw en geregel.   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
quad 303 artikel HVT
« Reactie #34 Gepost op: 12 december 2014, 09:01:49 »
Hahaha lol wat mij betreft prima. de 303 vind ik mooier qua uiterlijke verschijning dus die klinkt sowieso beterder
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #35 Gepost op: 12 december 2014, 09:17:03 »
Dan kunnen wij gewoon afspreken om samen een paffie te doen.  Scheelt een hoop gesjouw en geregel.   ;D
Nou, nou, nu doet zich eindelijk de gelegenheid om voor eens en voor altijd de vermeende verschillen tussen een UCD en klasse A/AB versterkers vast te stellen en dan gaat de goegemeente staan te paffen. Wacht maar tot de rook om je hoofd is verdwenen...........!!!! Wat een stelletje audioten zeg !!!  ;) ;) ;)
« Laatst bewerkt op: 12 december 2014, 12:30:53 door Audiofreak »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #36 Gepost op: 12 december 2014, 09:19:34 »
Luister Boudewijn de Groot jij mag er ook best bij staan hoor
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #37 Gepost op: 12 december 2014, 09:21:34 »
Als ik het verschil hoor en de rest niet dan doet het er niet eens toe dat ik het hoor. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #38 Gepost op: 12 december 2014, 09:22:49 »
Luister Boudewijn de Groot jij mag er ook best bij staan hoor
Dank u wel, maar gelukkig behoor ik niet meer tot de pafferige personen ! Dat geld steek ik liever in de audiohobby !!! :yeah:

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #39 Gepost op: 12 december 2014, 14:20:14 »

Heb geen 303 wel een 405 en zou deze op een vergelijkdag beschikbaar willen stellen voor de wetenschap, Zelfde fabriek ander bouwjaar.

Ik heb tot in den treure de 303 en de 405 met elkaar vergeleken maar geen verschil tussen de twee kunnen horen zolang de versterkers maar niet worden overstuurd en je bij het vergelijken met elkaar er voor zorgt dat de versterking van alle vier de kanalen maar identiek is.

De versterkers komen weliswaar uit dezelfde stal maar verschillen behoorlijk in topologie. De 303 is een klasse AB-versterker en de 405 is een z.g. current dumping versterker. Dat verschil in het soort versterker hoor ik niet en vele met mij heb ik al heel wat jaren kunnen merken. 

Beide versterkers zijn overigens onvoorwaardelijk stabiel bij elke bedenkbare belasting. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de 303 omdat deze versterker nagenoeg geen in- en uitschakelverschijnselen laat horen en dat kun je van de 405 niet zeggen. Nog een voordeel van de 303: de voeding van de versterker is ook voor wat de voeding van de eindtransistoren betreft gestabiliseerd waardoor het bromniveau van de 303 extreem laag is. De 303 is mede daarom ook heel goed te gebruiken als hoofdtelefoonversterker.
Ruud, ik heb niet de technische kennis maar Jerry heeft in mijn Quad 405 een Velleman K4700 kit ingebouwd, dan is dat probleem verholpen. Voldoet de 405 dan aan de zelfde specs als de 303 behalve dat die meer vermogen heeft ?
« Laatst bewerkt op: 12 december 2014, 14:58:34 door Paul »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #40 Gepost op: 12 december 2014, 14:45:59 »

Ruud heb niet de technische kennis


Een boude stelling, die je mag verklaren.

Overigens lijkt me het wel leuk eens een keer een paar Quad versterkers naast elkaar te zetten zoals 303 gemodificeerd en ongemodificeerd, 404, 306 en een recente uit China.

Ik kan een gemodificeerde 303 leveren conform artikel Ruud en een 306 in topconditie. Moeten we wel even kijken welke voorversterker erop zetten en welke LS.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2014, 14:48:55 door Carl »

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #41 Gepost op: 12 december 2014, 14:49:33 »
Het is grappig; ik heb de 405 I altijd wat "gruiziger" gevonden dan de 303 (origineel) die wat vloeiender klonk.
Dat was me eigenlijk nooit zo opgevallen totdat ik de grote Maggies had met de echte ribbons en ze (subjectief) heb vergeleken.
De 405 II had daar trouwens minder last van.

Alles uiteraard subjectief en in het juiste perspectief bekeken, soms viel het niet op en soms irriteerde de 405 wel iets.
Dus geen "dag en nacht" verschillen. ;)

Het zou interessant zijn om de open-loop eigenschappen van beiden eens te bekijken (tegenkoppeling los) of daar iets mbt. crossover ofzo uitkomt.
Of overnamevervorming door de feedforward.
Iets wat ik (helaas) nooit gemeten heb.

Als de open-loop eigenschappen nu significant verschillen dan heeft dat ook gevolgen voor (de werking van) de tegenkoppeling en ook de afhankelijkheid van de aangesloten belasting.

@ Carl: het moge wel duidelijk zijn dat in het bericht van Paul het woorje "ik" is weggevallen tussen "Ruud" en "heb". ;)
« Laatst bewerkt op: 12 december 2014, 14:53:05 door KT88 »
- audiodidact -

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #42 Gepost op: 12 december 2014, 14:59:50 »

Ruud heb niet de technische kennis


Een boude stelling, die je mag verklaren.
[...]

Ik ging er vanuit dat Paul het "ik" in de zin " Ruud heb niet de technische kennis" wegliet. Als je daar vanuit gaat staat er wat anders.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #43 Gepost op: 12 december 2014, 15:00:40 »
Het is grappig; ik heb de 405 I altijd wat "gruiziger" gevonden dan de 303 (origineel) die wat vloeiender klonk.
Dat was me eigenlijk nooit zo opgevallen totdat ik de grote Maggies had met de echte ribbons en ze (subjectief) heb vergeleken.
De 405 II had daar trouwens minder last van.

Alles uiteraard subjectief en in het juiste perspectief bekeken, soms viel het niet op en soms irriteerde de 405 wel iets.
Dus geen "dag en nacht" verschillen. ;)

Het zou interessant zijn om de open-loop eigenschappen van beiden eens te bekijken (tegenkoppeling los) of daar iets mbt. crossover ofzo uitkomt.
Of overnamevervorming door de feedforward.
Iets wat ik (helaas) nooit gemeten heb.

Als de open-loop eigenschappen nu significant verschillen dan heeft dat ook gevolgen voor (de werking van) de tegenkoppeling en ook de afhankelijkheid van de aangesloten belasting.

@ Carl: het moge wel duidelijk zijn dat in het bericht van Paul het woorje "ik" is weggevallen tussen "Ruud" en "heb". ;)
Sander en Carl bedankt voor jullie oplettendheid in deze grammaticale misser van twee letters wat inmiddels aangepast is.  ;)

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #44 Gepost op: 12 december 2014, 15:02:53 »
En dat voor een bijna-blinde, Paul ......

Wat ik niet zie vul ik gewoon aan met intuïtie.  ;D
- audiodidact -