Auteur Topic: quad 303 artikel HVT  (gelezen 78761 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
quad 303 artikel HVT
« Gepost op: 11 december 2014, 17:34:34 »
In de nieuwe HVT staat een artikel over de 303 onder de titel "achterhaalde techniek of niet" Zou wel leuk zijn als de technici en de Quad liefhebbers  daarop reageerde.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2014, 18:06:36 »
Die blaadjes koop ik niet, als ik reclame wil dan zet ik mijn adblocker wel uit  ;D

Maar terzake: ja, de techniek is achterhaald. Conventionele versterkers van het B, AB of zelfs A type zijn dat allemaal sinds we klasse D hebben.

Wat niet wegneemt dat dat ouwe spul nog uitstekend kan presteren, ik heb zelfs een voorkeur voor de 303 in plaats van de 405.
- audiodidact -

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2014, 18:27:22 »
Wat zijn dan de voordelen van Klasse D t.ov. de rest? behalve dan het energie verbruik.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2014, 18:43:46 »
Compact, energiezuinig, in het geval van UcD of Ncore hoog vermogen en voldoende stroonleveranie tot aan 1 ohm belasting.
Geweldige meetcijfers met vervormingen die die naam eigenlijk niet meer mogen dragen.
In verhouding niet duur, zeker niet als je het vermogen in aanmerking neemt.

Klinkt dat dan beter? Objectief gezien ja. Subjectief kan het alle kanten uit natuurlijk.
- audiodidact -

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2014, 19:06:40 »
Compact, energiezuinig, in het geval van UcD of Ncore hoog vermogen en voldoende stroonleveranie tot aan 1 ohm belasting.
Geweldige meetcijfers met vervormingen die die naam eigenlijk niet meer mogen dragen.
In verhouding niet duur, zeker niet als je het vermogen in aanmerking neemt.

Klinkt dat dan beter? Objectief gezien ja. Subjectief kan het alle kanten uit natuurlijk.
Zo, dat is dan duidelijk.... :-)
Science is no democracy

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2014, 19:11:13 »
Compact, energiezuinig, in het geval van UcD of Ncore hoog vermogen en voldoende stroonleveranie tot aan 1 ohm belasting.
Geweldige meetcijfers met vervormingen die die naam eigenlijk niet meer mogen dragen.
In verhouding niet duur, zeker niet als je het vermogen in aanmerking neemt.

Klinkt dat dan beter? Objectief gezien ja. Subjectief kan het alle kanten uit natuurlijk.
Is het verschil met oudere versterkers te horen ?

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2014, 19:34:17 »
Ik zelf vind begrippen als oude techniek en moderner erg lastig. Vaak wordt gezegd, dat polyester boten moderner zijn dan houten boten. Toch is een houten Valk zeilboot sneller dan een polyester ( scherper gesneden/lichter). Voor een recreatievaarder is polyester weer onderhoudsvriendelijk en voldoet prima in de praktijk. Het is maar waar je prioriteiten liggen.

Wat audio betreft wil ik duurzame en dus degelijke produkten ik houd niet van de wegwerpmaatschappij en vind het leuk de kinderen zaken na te laten zeker als ze prima klinken. Een gerenoveerde Quad 303 past wel binnen die criteria. Heeft wat uiterlijk betreft ook een fraai design.

« Laatst bewerkt op: 11 december 2014, 19:42:51 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2014, 20:03:49 »
Of zou alles na 1927 achterhaald zijn? Toen werd namelijk de feedback gepatenteerd (zo even uit mijn hoofd), om maar even aan te geven dat het eigenlijk al jaren en jaren steeds hetzelfde is. De vooruitgang zit hem denk ik meer in de innovatieve schakelingen en uitontwikkeling van een topologie. Maar om het achterhaald te noemen gaat me toch wat te ver. Het zijn volgens mij juist allemaal broertjes en zusjes van elkaar. Ook klasse D werkt bij de gratie van global feedback in een analoge schakeling.

Groet,
Jacco

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2014, 20:21:55 »
Die blaadjes koop ik niet, als ik reclame wil dan zet ik mijn adblocker wel uit  ;D

Maar terzake: ja, de techniek is achterhaald. Conventionele versterkers van het B, AB of zelfs A type zijn dat allemaal sinds we klasse D hebben.

Wat niet wegneemt dat dat ouwe spul nog uitstekend kan presteren, ik heb zelfs een voorkeur voor de 303 in plaats van de 405.

Niet kopen dan ook geen commentaar  ;D


Maar wel een vraag waarom de 303 ipv 405



Groet John

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #9 Gepost op: 11 december 2014, 20:22:51 »
Compact, energiezuinig, in het geval van UcD of Ncore hoog vermogen en voldoende stroonleveranie tot aan 1 ohm belasting.
Geweldige meetcijfers met vervormingen die die naam eigenlijk niet meer mogen dragen.
In verhouding niet duur, zeker niet als je het vermogen in aanmerking neemt.

Klinkt dat dan beter? Objectief gezien ja. Subjectief kan het alle kanten uit natuurlijk.
Is het verschil met oudere versterkers te horen ?

Ik voel een test aankomen  8)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2014, 20:28:29 »
Compact, energiezuinig, in het geval van UcD of Ncore hoog vermogen en voldoende stroonleveranie tot aan 1 ohm belasting.
Geweldige meetcijfers met vervormingen die die naam eigenlijk niet meer mogen dragen.
In verhouding niet duur, zeker niet als je het vermogen in aanmerking neemt.

Klinkt dat dan beter? Objectief gezien ja. Subjectief kan het alle kanten uit natuurlijk.
Is het verschil met oudere versterkers te horen ?

Ik vind van wel....

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2014, 20:31:11 »
Hangt van twee dingen af: of de verschillen groot genoeg zijn en/of wat je precies verstaat onder "horen".

Groet,
Jacco

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2014, 20:45:30 »
Is het verschil met oudere versterkers te horen ?

Ik zou er geen blindtest op durven wagen ;)
Maar subjectief, en afhankelijk van de soort luidspreker denk ik wel ja.
Alhoewel mijn ervaring ook is dat heel veel (eind)versterkers weinig of geen verschil uitmaken, inclusief de UcD.
Ik heb er nogal wat over de vloer gehad in de tijd dat ik nog repareerde, en de enige die er echt anders uitsprong was voor mij een ouwe Perreaux eindbak met MOSFETs.
Die doet iets magisch met de Maggies. Die heb ik toen verkocht en altijd spijt van gehad.
Sinds kort heb ik er weer eentje dankzij Chansig en ik word er blijer van dan van de Stage Accompany SA1600 en ook de UcD die ik daarvoor had.

Maar dat is allemaal subjectief en ik kan het absoluut niet onderbouwen. Vind ik ook niet zo heel belangrijk.

En misschien heeft Jacco wel gelijk en mogen we Harold Black heel dankbaar zijn.
Of was het nu Meissner? Enfin, ome Harold staat erom bekend.
- audiodidact -

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #13 Gepost op: 11 december 2014, 20:46:35 »
Hangt van twee dingen af: of de verschillen groot genoeg zijn en/of wat je precies verstaat onder "horen".

Groet,
Jacco
Wat zou men moeten verstaan onder "horen". Waarnemen met je oren is horen. Zijn de verschillen tussen een goed gebouwde oudere versterker en een klasse D waar te nemen met het zintuig genaamd oor oftewel het gehoororgaan waarin geluidsgolven worden omgezet naar actiepotentialen in de gehoorzenuwen !!!  ;D

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: quad 303 artikel HVT
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2014, 20:53:24 »
Dat schrijf jij nou wel, maar is dat ook zo? Horen in de meest voor de hand liggende vorm is inderdaad waarnemen met de oren, maar zo wordt dat in de praktijk nauwelijks gebezigd. Daar zitten al die andere zintuigen ook bij en wellicht nog wel meer. Want wie gaat er nu voor zijn plezier met een blindoek op zitten luisteren.

Groet,
Jacco