Auteur Topic: De set(s) van dekkersj  (gelezen 140945 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #30 Gepost op: 30 december 2012, 21:07:25 »
Een breedbander is in heel veel gevallen echt genoeg.   8)

Bij het stapelen word ik nog wel eens voor gek uitgemaakt maar toen ik dit zag vond ik mezelf heel erg meevallen.   :alien: 


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #31 Gepost op: 30 december 2012, 21:10:41 »
Door mij niet, hoor. Het gaat om de optelling van de akoestische output op de luisterplek en dat kan heel goed uitpakken met stapelen. Zelf ben ik er ook groot voorstander van, en het liefst van plafond tot vloer met heel veel drivers  8)

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #32 Gepost op: 30 december 2012, 21:12:28 »
Klopt.  Het verschil tussen een set en stapelen is enorm.

Gezien je voorkeur, dan maar deze scoren.   :D



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #33 Gepost op: 30 december 2012, 21:44:33 »
Ziet er heel interessant uit. Gaat hier beneden natuurlijk nooit door de kiescommissie komen, maar dat is dan even jammer  ;D Wat zou je toch mooie speakers kunnen maken met de drivers anno nu.

Groet,
Jacco

Martijn

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 130
    • www.synergyacoustics.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #34 Gepost op: 31 december 2012, 02:53:14 »
Wellicht zou je een on-wall line-array kunnen overwegen - uiteraard van vloer tot plafond. Dan heb je geen last meer van verticale reflecties en ook de horizontale reflecties worden flink gesmooth. Als je slim shopt hoeft het niet eens veel te kosten. Doordat je zoveel drivers hebt hoeven ze niet hard te werken en kun je dus met betrekkelijk voordelige exemplaren volstaan. Ik heb zelf een variant van een line-array (een Constant Beamwidth Array fyi) met de Visaton SC5.9ND: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=16784 . Als je die drivers een kwartslag draait, krijg je een fatsoenlijke lengte. Je zult je sub nog wel nodig hebben. Bij mijn systeem werken 28 van die drivertjes per kant tot 100 hz en daarmee kan ik geen enorme geluidsniveaus halen. Oja, DSP is een vereiste :) .

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #35 Gepost op: 31 december 2012, 12:49:25 »
Daar zou ik wel mijn tanden in willen zetten, ja. Maar dat is nog een lange weg te gaan. Afgelopen week heb ik mijn aantekeningen en theorieboeken weer teruggevonden en er zal eerst wat opfrissing moeten komen na een jaar of 3 op een laag pitje gezet te zijn geweest. Wie weet  ;D

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #36 Gepost op: 01 januari 2013, 21:50:05 »
Nou, vooruit dan. Met de start van het nieuwe jaar een lijstje met goede voornemens op technisch vlak:

  • het onder de knie krijgen van de conversie van frequentiekarakteristiek naar impulsresponsie in MatLab
  • de realisatie van een prototype MM/MC pre-amp waarbij de RIAA correctie met een DSP gedaan wordt
  • ...

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #37 Gepost op: 02 januari 2013, 21:44:38 »
Jacco,

1. Ik heb wel een idee, als leek dan, maar welk doel dient het of kan het dienen?

2. De RIAA-correctie middels DSP biedt meer (traploze) flexibiliteit of zwets ik nu gewoon stom?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #38 Gepost op: 02 januari 2013, 23:09:38 »
Heren,

Groot nieuws  ;D Zo snel had ik het nu ook weer niet verwacht, maar puntje 1) begint al aardig onder de knie te komen. Ik kan vanuit een complexe transfer overdracht een impulsresponsie maken. Heeft wat programmeerwerk gekost (en daar ben ik toch zo goed in...not!), maar het ziet ernaar uit dat het werkt. Als test heb ik een laagdoorlaatfilter op 1 kHz gemeten (dat doe ik met witte ruis) en vanuit de frequentiekarakteristiek heb ik daar een impulsresponsie van gebrouwen. Die laad ik vervolgens in in mijn mediaplayer (foobar2000 versie 083) en daar zit een convolver in. Die convolueert in het tijddomein, althans dat denk ik maar dat maakt op zich niet zo veel uit, de responsie van het gemeten filter. Ik kan dus naar de Grandmix luisteren door een eerste orde laagdoorlaat met fk = 1 kHz.

Wat is daar nu het nut van? Schreeuwt eenieder in koor...Nou, dat is heel eenvoudig. Als ik de transfer meet van gewenst naar akoestische output middels een meetmicrofoon, kan ik die natuurlijk ook omkeren en een inverse frequentiekarakteristiek bedenken. Daarmee kan ik de signalen in het tijddomein zodanig manipuleren opdat ik de gewenste targetcurve verkrijg. Natuurlijk wel alleen daar waar ik de transfer gemeten heb.

Nu eens kijken hoe eea gaat klinken als ik die Sony breedbanders als uitgangspunt neem.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #39 Gepost op: 02 januari 2013, 23:13:05 »
Jacco,

1. Ik heb wel een idee, als leek dan, maar welk doel dient het of kan het dienen?
Dat beschouw ik als de draaiende motor van zo beetje alles wat mij bezighoudt op audiogebied voorzover het de techniek betreft. Zie stukje hierboven.

2. De RIAA-correctie middels DSP biedt meer (traploze) flexibiliteit of zwets ik nu gewoon stom?

Groet, Mark
Is zeker niet stom. Het kan veel nauwkeuriger met een DSP waarbij ik op den duur de overdracht wil weten van de cutters die gebruikt zijn. Verder hetzelfde kunstje als bij 1)  ;D

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #40 Gepost op: 02 januari 2013, 23:20:02 »
Jacco,

Ik dacht bij 1. aan het beter kunnen interpreteren c.q. uitlezen van specifieke luidsprekerunit en/of filter karakteristieken.

Tja, leek... ::)

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #41 Gepost op: 31 maart 2013, 22:01:11 »
Vandaag was ik op locatie in Vlissingen en heb mij voorgenomen om daar op termijn een fijne luistergrot in te richten. Mocht dat allemaal gaan lukken natuurlijk. Groot is het er niet en ik wil er toch een 5 kanaals set wegzetten. Hier een aanzet van hoe eea eruit kan komen te zien:



Op deze manier wordt de luisterafstand 1,2 meter en dat lijkt me wat klein, aan de andere kant heb ik dan niet zo heel veel vermogen nodig  8). Zomaar een eerste gedachte...

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #42 Gepost op: 31 maart 2013, 22:11:26 »
Je kunt het altijd nog wat oprekken.  Zo'n korte afstand heeft m.i. meer voordelen.
 


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #43 Gepost op: 31 maart 2013, 22:22:40 »
Ik zit met die luistercirkel, die wil ik qua verhouding niet al te veel geweld aandoen. Het trapgat wordt begrensd door een open hekwerk dus theoretisch zou ik daar nog doorheen kunnen. Zo past alles op het kleed, dat dan weer wel.

Groet,
Jacco

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #44 Gepost op: 02 april 2013, 02:35:31 »
Sowieso een goed idee om daar een fijne grot in te richten  :)

Enneh... Lekker dicht bij je speakers zitten is helemaal geen probleem toch? Des te minder roet kan je akoestiek in het eten gooien.