Auteur Topic: De set(s) van dekkersj  (gelezen 141683 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #480 Gepost op: 12 januari 2020, 16:51:17 »
 ;D Ja, ik vind het ook wel leuk om te doen. Blijft toch hobby.

Enfin, plan van aanpak gemaakt en dat ga ik verder afwerken. Ik verwacht geen rotgeintjes met brom en dergelijke, maar dat kan nog zomaar komen. Het is eigenlijk ook wel een leuke schakeling, alleen maar SRPP's. Die kun je wellicht nog optimaliseren door de juiste belastingsweerstand, dat is iets wat ik dan weer ooit zelf ontdekt heb. Maar misschien ook niet omdat de onderste kathoden decoupled zijn met condensatoren. Zo leer ik ook weer eens wat  8)

Trouwens ook een ingewikkelde manier van bron selectie in deze zelfbouwert. Met heul veul logica om ervoor te zorgen dat de line out afgeschakeld wordt als er omgeschakeld wordt naar een andere bron. Best slim.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #481 Gepost op: 12 januari 2020, 16:54:42 »
Één selectie knop is voor de tape, in en uitgang dus opname en weergave als ik het me goed herinner.  ::)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #482 Gepost op: 12 januari 2020, 17:05:48 »
Ja, is ie geschikt voor nabandweergave.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #483 Gepost op: 12 januari 2020, 17:32:06 »
Zelf niet geprobeerd.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #484 Gepost op: 14 januari 2020, 22:59:34 »
Even iets anders. Ben vandaag aan het rotzooien geweest met een impulseresponsie om de DSD shaping/filtering te doen. Die txt file is in de bijlage terug te vinden. Heeft nu de extentie "pdf", maar moet geramed worden naar "7z".

Het gaat om een bilineair getransformeerde 10de orde Bessel met een kantelpunt op 22k05 Hz. En dan met een lengte van 4705 samples, bedoeld voor 352k8 samplerate.

Geeft een heule mooie impulsresponsie... en klinkt ook goed. Althans, ik hoor er niks geks aan. De verdere settings in Foobar2000 (voor het geval dat ik het nog eens ga vergeten):






Met de samplerate ingesteld op 88k2. Daar heb ik de rest van mijn afspeelketen ook op ingesteld.

Met deze prachtige gebruikte impulseresponsie (= de txt file in de bijlage):


Geen pre-ringen zoals u kunt zien  :claps:

Het frequentie spectrum van bovenstaande impulsresponsie:


Het is zoals eerder vermeld een 10de orde Bessel filter en na "meting" van het spectrum blijkt het een -3dB kantelpunt te hebben van 28 kHz. Ergens merkwaardig, want ik had de wiskunde tool de opdracht gegeven om daar 22k05 van te maken. Enfin, het resultaat is eigenlijk beter dus ik laat het maar zo.

De reden om te kiezen voor een Bessel is natuurlijk de vlakke groepslooptijd, hetgeen waarborgt dat signalen niet in de tijd gaan verschuiven (de grondtoon met zijn harmonischen blijven in de maat lopen). Welnu, dat is ook zeer goed gelukt: afwijking van 0,001% (10ppm ofwel -100dB) bij 18 kHz (!).

Het nadeel van Bessel is natuurlijk het zwakke verloop van de filtering, de onderdrukking op hogere frequenties. Zoals bekend staan 1 bitters bekend/berucht om hun hoogfrequent ruisaandeel dat liefst scherp weggefilterd moet worden. De onderdrukking op 100 kHz blijkt bij dit filter 48,6 dB te zijn. Zou genoeg moeten zijn om de hoogfrequent ruis te onderdrukken.

Een ander nadeel van Bessel is de roll-off richting het kantelpunt. Dat blijkt in dit geval -1,1 dB te zijn tussen 10 kHz en 20 kHz. Maar al met al is dat een net getal.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2020, 21:04:32 door dekkersj »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #485 Gepost op: 15 januari 2020, 08:54:58 »
Nice!!


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #486 Gepost op: 22 januari 2020, 21:06:20 »
Post 484 aangevuld met de beloofde info. Al met al een audiofiel verantwoord filter  ;D

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #487 Gepost op: 22 januari 2020, 22:11:11 »
Thanks,al begrijp ik er geen hout van ;D
Wel een mooie rimpelloze meting.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #488 Gepost op: 22 januari 2020, 22:18:15 »
 ;D

Het gaat natuurlijk wat ver om dit de ultieme aanzet tot het audio-walhalla te noemen. En dat ik het gewoon ter beschikking stel, terwijl ik er miljoenen mee had kunnen verdienen. Het zou te ver gaan...

Maar het is wel precies dat wat het volgens mij is...  Yeah

Zonder daarbij natuurlijk ver naast mijn schoenen te gaan lopen. Dat zou dan ook weer ongepast zijn... (oh ja?)

Groet,
Jacco

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #489 Gepost op: 23 januari 2020, 05:44:32 »
Ook ik snap er geen .... van maar wel leuk dat je inspanningen beloond worden .
Misschien best even lekker om naast je schoenen te gaan lopen, hoewel het is aardig fris buiten.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #490 Gepost op: 23 januari 2020, 05:47:52 »
Wow. erg mooie resultaten.

 Toppie!

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #491 Gepost op: 23 januari 2020, 09:57:27 »
Het in de pas lopen van grondtonen en harmonischen heb ik wel eens met twee gegenereerde tonen beluisterd en bij het verschuiven van de harmonische met 45 graden hoorde je absoluut geen verschil in klankkleur. Mogelijk is er bij de inzet wel iets hoorbaar maar dat zal naar mijn bescheiden inschatting niet opvallen.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #492 Gepost op: 23 januari 2020, 19:06:47 »
Tsja, was soll man sagen? (Holtz naturlich...)

Mijn doel was om het ultieme audiofilter te genereren tbv een verantwoorde sacd weergave. Dan moet je natuurlijk wel met audiofiele wapenfeiten komen.

Eigenlijk wilde ik weten of ik het proces beheers om van A tot Z deze materie aan te vliegen. Zitten nog wat haken en ogen aan, maar ik vind dat ik geslaagd ben. Normaliter praat je met een DSP man en die vertelt de dingen vanuit zijn vakgebied. Maar ik wilde het op een voor mij (analoge man) begrijpelijke manier implementeren.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #493 Gepost op: 02 februari 2020, 21:02:52 »
Vandaag de haperende volumepotmeter in de EVP87 voorversterker vervangen door een serieus exemplaar. Zo'n blauwe ALPS, die had ik nog liggen. Een dergelijk component is key in de keten dus daar kun je beter een goed exemplaar voor gebruiken. Tevens heb ik het ding qua positie goed geplaatst, zo kan er geen stof van bovenaf indwarrelen.

Ook heul even naar geluisterd, was enkel bedoeld om te horen of links en rechts goed zitten en dat ie met de klok mee een sterker signaal geeft. Verder was er zoveel gekwebbel en gekrakeel op de achtergrond (de kleine grote held had een soldeerproject en mijn vrouw was ook met van alles bezig) dat ik er geen zinnig woord over kan zeggen. Wordt vervolgd.



Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2020, 21:04:53 door dekkersj »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #494 Gepost op: 03 februari 2020, 09:06:23 »
Dus niet voor niks vervangen, weer een stap in de goede richting.  Yeah