Auteur Topic: De set(s) van dekkersj  (gelezen 141710 keer)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #360 Gepost op: 08 mei 2017, 20:59:51 »
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2017, 21:01:45 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #361 Gepost op: 08 mei 2017, 21:17:09 »
als je met dit soort spul komt jacco bel me dan

http://www.audio-gd.com/Master/Master-32015/Master-32015EN.htm

(lekker lees voer )
;D Ik zal het onthouden.

Wat is dat toch met die audiomannen en versterkers die 200 a 250W aan 8 ohm kunnen leveren? Ik merk dat vaker. Anyway, dat zal de Firefoot versterker worden. Mijn roadmap:

  • Felarof versterker, zeg 15 a 20W aan 8 ohm (reeds gerealiseerd en functioneert met dual jfet die 40V aankan)
  • Lightfoot versterker, zeg 80 a 90W aan 8 ohm (in ontwerp en heeft een dual jfet die 60V aankan)
  • Firefoot versterker, zeg 200 a 250 aan 8 ohm (nog te ontwerpen en heeft waarschijnlijk een dual triode aan de input)

Zo heeft iedere stap groter nieuwigheden aan boord die door het voorgaande model qua haalbaarheid aangetoond is.

Groet,
Jacco

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #362 Gepost op: 09 mei 2017, 07:11:27 »
Lekker bezig.

 Toppie! :claps:

Marcel :yeah:
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #363 Gepost op: 15 mei 2017, 21:40:14 »
Jacco,

Waarom de grote versterker uitrusten met een dubbeltriode? Als ontwerpuitdaging?

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #364 Gepost op: 15 mei 2017, 21:47:32 »
Nee, uit noodzaak geboren. Ik wel per se een stroomloze input en dan ben ik op een jfet/mosfet/triode aangewezen. De dubbel-jfets die ik ken, zijn maximaal tot 60V beschikbaar en dat is voor een topologie waarbij de powerstage zelf geen spanningsversterking heeft, te weinig. Ik geloof in een powerstage die inherent stabiel is (en dus bij voorkeur zelf geen voltage gain), waarom is een onderbuikgevoel. Heb ik in ieder geval goede resultaten mee behaald in het verleden.

Waar ik overigens wel mee aan het spelen ben, is een dubbel-triode trap waar mbv bjt transistoren stevige boost mee te halen is. Op dezelfde manier als nu bij jfets, dus in de drain leiding een weerstand waar 0.65V over valt en dan een PNP transistor (collector op de source van de triode).

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #365 Gepost op: 31 mei 2017, 23:04:04 »
Reminder to myself: (kwam ik toevallig tegen)

dual jfets met een maximale Vgd = -50 V. Verkrijgbaar bij Mouser: 2SK3320 en 2SK2145. Is vast iets moois mee te maken.

Groet,
Jacco

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #366 Gepost op: 01 juni 2017, 07:48:30 »
Niet vergeten Jacco.

Marcel 8)
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #367 Gepost op: 06 juni 2017, 04:48:37 »

Wat is dat toch met die audiomannen en versterkers die 200 a 250W aan 8 ohm kunnen leveren?

nou jacco
dat is gewoon de juiste versterker bij je luidspreker kiezen
op die van mij staat 250 rms 1000 piek , natuurlijk doen ze het ook op 50 watt maar dan kan de luidspreker zijn potent niet laten horen en word die onjuist gebruikt en had ik beter een kleine luidspreker kunnen kiezen die het beste laat horen met 50 watt
dat het daarbij belachelijk hard kan is bijzaak  ;D
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #368 Gepost op: 06 juni 2017, 12:56:40 »
 ;D Okay duidelijk.

Zoiets als ik met de kleine grote held rondrijd in de auto en er komt een vette gitaarsolo voorbij, dat hij dan het raampje open draait en de muziek harder zet. Zo van: "ze moeten het natuurlijk wel goed kunnen horen".

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #369 Gepost op: 10 juni 2017, 17:03:28 »
Binnenkort deze maar eens oppoetsen en afregelen. Volgens de service manual zijn dat slechts 2 potmeters per kanaal. Dat moet toch lukken

2x110W aan 8 ohm en 0.003% THD.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn Lenovo A6020a40 met Tapatalk


Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #370 Gepost op: 10 juni 2017, 19:46:44 »
Mooi.
Lekker veel knoppen en schuiven.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #371 Gepost op: 10 juni 2017, 20:39:20 »
En dat niet alleen. Ook met heuse dual jfets aan boord aan de ingang en met een differentiële aansturing middels een differentiële Diamond schakeling. En een gebrugde uitgangstrap voor spanningsverdubbeling.

Wist ik veel toen ik het ding kocht...

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #372 Gepost op: 10 juni 2017, 20:58:47 »
High-end.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #373 Gepost op: 11 juni 2017, 22:13:06 »
Mwaah, met een knipoog, hoor.

Bij nadere inspectie bleek er al eens in gesoldeerd te zijn geweest. Was inderdaad een lastig soldeerpunt, ik heb het ook niet helemaal naar mijn zin kunnen herstellen. Maar wat me opviel, was de redelijke kwaliteit van de pcb's. Veel lak erop en heeft wat karton-achtigs. Eindtorren doorgesoldeerd, maar dat was eigenlijk niet nodig. Wel een tweetal elco's vervangen, die werden al warm van het stationair draaien. Meteen vervangen voor 105 graden types en aan de hand van het schema mocht het van mij zelfs wat zwaarder zijn. De oude waren kennelijk al eens warm geweest en de lijm was smerig en brokkelig geworden. De doorverbinding die eronder zat was al groen uitgeslagen en die heb ik maar schoon gemaakt. Sowieso als algemene indruk maar zo-zo componenten gebruikt. Niet High-End dus.

Alhoewel de schakeling dat an sich wel zou kunnen zijn. Goed doordacht en volgens mij topologisch ook nog kloppend ook. Alleen jammer van de gebruikte hardware. O ja, de behuizing is ook maar zo-zo. Het deksel staat onder zijn eigen torsiespanning en buigt uit zichzelf als je het demonteert. De rest is ook van merkwaardige kwaliteit. Kast heeft de neiging om te torderen.

Dan het afregelen. Eerst de uitgangspositie vast gesteld en die was om te huilen. Totaal niet wat het moest zijn. Ik vermoed dat er een amateur aan het werk geweest is die niet wist welke volgorde die moest aanhouden. Volgens de service manual eerst de offset spanning tussen de luidsprekerklemmen, dan de ruststroom van de torren en als laatste de offset spanning van de hete kant van de luidsprekerklem naar ground. Maar wat een gedoe zeg, dat viel me echt tegen. Van die kleine instelpotmetertjes die maar een haar nodig hebben om totaal verkeerd te staan. Dat had ik toch anders gemaakt, denk ik. Wat een gepruts!

Maar goed, het speult. En hoe! Klinkt goed. De geclaimde 0,003% haal ik bij lange na niet, ook niet onbelast en bij 30V uitsturing. Ik zou zeggen 0,02 a 0,03%, dat weet ie goed voor elkaar te krijgen. Heb er zelfs een fout mee uitgehaald mbt de instellingen van mijn Windows speler. Om proef te draaien had ik mijn kleine JBL speakers aangesloten en ik hoorde een fluitje meefluiten als er bij Tool op de basgitaar gespeeld werd. De hele kermis hier erbij gehaald natuurlijk, metingen op de scoop gedaan maar ik kon eigenlijk niets vinden. Toen nog de uitgang 8,9 dB verzwakt om van een 2Veff bron een 775mVeff bron te maken (misschien overstuurde ik Sansui wel en heb er een ouderwetse bron van gemaakt qua spanningsafgifte), maar dat bleek niets uit te halen. Ten slotte op de koptelefoon direct op mijn DAC en daar waren die meefluittoontjes ook te horen. Toen naar de instelling van mijn Windows player (Foobar2000) en die stond op de standaard WaveOut ipv DirectSound of Kernel Streaming. In die laatste gevallen wordt het besturingssysteem opzij gezet en spreekt de software de DAC rechtstreeks aan.

Mooi, dat was weer een druk dagje. Nu speelt het op de achtergrond en niet onverdienstelijk.

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: De set(s) van dekkersj
« Reactie #374 Gepost op: 11 juni 2017, 22:17:08 »
Heel wat werk aan gehad maar dat kwam door een eerdere behandeling van een prutser.
I love vintage.