Auteur Topic: Streamen via USB audio via android  (gelezen 10055 keer)

taita

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
Streamen via USB audio via android
« Gepost op: 08 december 2014, 23:44:35 »
Zijn er hier meer mensen die hun muziek streamen via een android device van hun NAS naar een DAC? Streaming devices zijn er al in alle soorten en maten, maar weinigen schijnen te beseffen dat ze met hun telefoon via USB audio in feite dit al in huis hebben. Het enige wat je nodig hebt is een USB OTG kabeltje. Met twee telefoons kan het zelfs cordless. Met android 5 lollipop wordt USB audio standaard ondersteunt, maar modellen van Samsung en LG bieden dit al op 4.x

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #1 Gepost op: 09 december 2014, 08:37:58 »
Waarom zou je het VIA je Android device willen? Is het met Android apps bedienen van een route van NAS naar DAC niet veel voor de hand liggender en minder batterijvretend?
An inability to grasp science is no argument against it....

taita

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #2 Gepost op: 09 december 2014, 21:37:02 »
Op je device (smartphone) draait uiteraard een app (upnp)

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #3 Gepost op: 09 december 2014, 22:51:28 »
OTG is alleen om dingen mee aan te sluiten op de GSM of tablet usb stick muis touchpad etc. niet andersom toch ?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #4 Gepost op: 09 december 2014, 23:12:35 »
Dan blijft nog steeds de vraagt waarom je het streaming-parcours via je Android zou laten lopen en niet rechtstreeks van NAS naar afspeelapparaat met de Android alleen als bedieningsorgaan.
An inability to grasp science is no argument against it....

taita

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #5 Gepost op: 09 december 2014, 23:25:18 »
Je hebt niet meer dan een DAC nodig, geen 'afspeelapparaat'

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2014, 12:24:31 »
Je hebt niet meer dan een DAC nodig, geen 'afspeelapparaat'

Hoe sluit je android gsm aan op je dac


Heb het geprobeerd maar 3 x gsm 2 x tablet herkend de DAC niet (wel met een OTG kabel natuurlijk)

ACER met 4.4 kitkat
Sony Experia P 4.1
Samsung Galaxy S5 mini 4.4kitkat


En 2 tablets een Lenovo A1000 en een Samsung Galaxy tab S


Je accu raakt natuurlijk wel extreem snel leeg ondanks geen geluid uit usb DAC 2 stuks (een ELE DAC en een Musical Fidelity V-DAC)


Beetje omslachtig maar heb het geprobeerd maar hou het bij gewoon een Android speler en een draadloos toetsenbord met touchpad


http://www.himediatech.com/q5iv.html





jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2014, 12:25:15 »
Je hebt niet meer dan een DAC nodig, geen 'afspeelapparaat'

Je GSM is toch je bron ?

taita

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2014, 14:23:31 »
Schematisch wat ik bedoel:

NAS met FLAC bestanden en  Twonky mediaserver -----dnla/wifi----> GSM/tablet met Android, Upnp en USB audio  ----USB-kabel met OTG ---->  DAC met USB in---analoog----> versterker

Tot aan DAC is keten digitaal, dus geen kwaliteitsverlies. Je kunt natuurlijk ook je telefoon met je hoofdtelefoonaansluiting koppelen aan de versterker (of via bluetooth/wifi), maar dan gebruik je de beperktere DAC van de telefoon. Op een NAS kun je een enorme hoeveelheid FLAC bestanden kwijt en loop je niet tegen beperkingen SD kaartje aan.

Je telefoon moet USB audio ondersteunen. Bij samsung zit dat er standaard op maar moet je het aanzetten. Bij LG staat dat standaard aan. Ervaring met andere merken heb ik niet. Verder moet je een USB OTG kabeltje hebben. Als je slim bent haal je ee Y-cable, dan kun je de aftakking gebruiken om de voeding op aan te sluiten. Overigens is mijn ervaring niet dat dit veel verbruikt. Mijn DAC heeft een eigen voeding.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2014, 14:32:56 »
Eerlijk gezegd ben ik nou niet helemaal gelukkig met al dat gestream. Ik heb een Asus O!Play met een 1Tb harddisk en een analoge uitgang. Dat werkt op zich probleemloos. Op een andere (analoge) ingang van mijn versterker heb ik een Bluetooth ontvangertje zitten. Hiermee stream ik van mijn laptop via Spotify. Geeft af en toe wat problemen met de bluetooth-koppeling maar als het loopt dan loopt het. Op mijn HTC Desire 601 heb ik ook Spotify. Werkt via bluetooth in de auto prima maar in huis wil het niet echt lekker werken: muziek hapert af en toe en de telefoon is snel leeg.

Toch heb ik ook een beetje mijn twijfels aan de kwaliteit van Spotify. Ik zal binnenkort toch eens vergelijken met eigen CD's
Science is no democracy

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2014, 14:59:52 »
Schematisch wat ik bedoel:

NAS met FLAC bestanden en  Twonky mediaserver -----dnla/wifi----> GSM/tablet met Android, Upnp en USB audio  ----USB-kabel met OTG ---->  DAC met USB in---analoog----> versterker

Tot aan DAC is keten digitaal, dus geen kwaliteitsverlies. Je kunt natuurlijk ook je telefoon met je hoofdtelefoonaansluiting koppelen aan de versterker (of via bluetooth/wifi), maar dan gebruik je de beperktere DAC van de telefoon. Op een NAS kun je een enorme hoeveelheid FLAC bestanden kwijt en loop je niet tegen beperkingen SD kaartje aan.

Je telefoon moet USB audio ondersteunen. Bij samsung zit dat er standaard op maar moet je het aanzetten. Bij LG staat dat standaard aan. Ervaring met andere merken heb ik niet. Verder moet je een USB OTG kabeltje hebben. Als je slim bent haal je ee Y-cable, dan kun je de aftakking gebruiken om de voeding op aan te sluiten. Overigens is mijn ervaring niet dat dit veel verbruikt. Mijn DAC heeft een eigen voeding.

THX voor de uitleg duidelijk

Maar tot aan een DAC is het toch altijd digitaal mits je het "goed" doet ?

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2014, 15:04:59 »
Eerlijk gezegd ben ik nou niet helemaal gelukkig met al dat gestream. Ik heb een Asus O!Play met een 1Tb harddisk en een analoge uitgang. Dat werkt op zich probleemloos. Op een andere (analoge) ingang van mijn versterker heb ik een Bluetooth ontvangertje zitten. Hiermee stream ik van mijn laptop via Spotify. Geeft af en toe wat problemen met de bluetooth-koppeling maar als het loopt dan loopt het. Op mijn HTC Desire 601 heb ik ook Spotify. Werkt via bluetooth in de auto prima maar in huis wil het niet echt lekker werken: muziek hapert af en toe en de telefoon is snel leeg.

Toch heb ik ook een beetje mijn twijfels aan de kwaliteit van Spotify. Ik zal binnenkort toch eens vergelijken met eigen CD's

Ik Spotify me suf  8) maar deed eerst alles met een PC en een USB DAC maar dan weer problemen met HDMi handshake problemen met mijn tv, als hij te lang geen signaal krijgt zegt hij "later"  ;D

Daarom heb ik gekozen voor een Android all in one die coaxiaal naar mijn receiver gaat, kan er alles op aansluiten en streamen van SD USB SATA schijven externe schijven, en het werkt feilloos maar komt ook denk ik omdat Android gewoon simpel werkt, ook geen XBMC erop gewoon zo vanuit de fabriek en "gaan" o ja paar APPS installeren vanuit de PLAYSTORE

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2014, 15:06:58 »
XBMC is hier ook verdwenen vanwege het niet gapless spelen van live albums, klassiek etc.
An inability to grasp science is no argument against it....

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2014, 22:35:39 »
XBMC is hier ook verdwenen vanwege het niet gapless spelen van live albums, klassiek etc.

De laatste versie doet het nu wel maar ik wist dat niet eens

Gebruik de standaard Android speler die erop zit en gaan

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Streamen via USB audio via android
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2014, 07:51:33 »
XBMC is hier ook verdwenen vanwege het niet gapless spelen van live albums, klassiek etc.

De laatste versie doet het nu wel maar ik wist dat niet eens

Gebruik de standaard Android speler die erop zit en gaan

Ik was onvolledig in mijn info: XBMC van Openelec op de Raspberry Pi ondersteunde bij mijn laatste configuratie geen gapless play, andere platformen zou ik moeten proberen maar omdat Spotify alleen via het (tv) scherm werkte ben ik overgestapt, nu met Squeezeplug kan in via app en browser vanaf alle telefoons/tabs en computers in huis de muziekbron besturen.
An inability to grasp science is no argument against it....