Auteur Topic: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....  (gelezen 38834 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer / Een bezoek aan GoldenEars.

Aangezien GoldenEars, een forumlid van Hififreaks.nl, aangaf al enige tijd last te hebben van vervorming, werden er op het forum diverse adviezen naar voren gebracht. 

GoldenEars, de hoofdpersoon in dit verhaaltje, gaf echter aan geen budget te hebben om allerlei andere componenten te kopen om het vergelijk met zijn huidige set-up aan te gaan.  Omdat hier in de een of andere hoek nog wel een paar componentjes zwerven, deed ik het aanbod om een keer langs te komen om het een en ander te proberen.

Na enige tijd gaf GoldenEars aan dat hij het zeer op prijs zou stellen dat ik langs zou komen.  Een afspraak was snel gemaakt en zo togen Audiofreak en ik gistermiddag per Ster vanuit onze woonstede naar een noordelijker locatie in het midden des lands.  De reistijd nam amper dertig minuten in beslag en bracht ons naar een groene wijk buiten het centrum, waar leuke vooroorlogse twee onder éénkappers en in mijn optiek smakeloze bouw uit de tachtiger jaren elkaar afwisselen.

Na de auto geparkeerd te hebben toch maar even de gastheer gebeld.  De straat is immers in twee delen opgedeeld en de nummering is dermate verwarrend, dat we inderdaad nog een stukje moeten lopen eer we GoldenEars de hand kunnen schudden.  Samen brengen we de meegebrachte hardware naar het appartement en drinken we om te beginnen een bakkie koffie.  Dat zal trouwens niet het enige bakkie van die middag zijn maar dat is de mensen die ons eerder over de vloer hebben gehad inmiddels wel bekend.



GoldenEars is volgens de de Oxford English Dictionary een man van middelbare leeftijd.  Als tiener bezocht hij de Firato in Amsterdam en sindsdien noemt hij zichzelf audiofiel.  Dat is tot op heden zo gebleven.  Een van zijn vorige sets bestond uit een Marantz cd-speler, versterker en B&W Matrix luidsprekers.  Hij heeft hiermee gedraaid totdat het roer omging en stap voor stap de set ontstond die nu op zijn kast staat.  Het merk Marantz is nog steeds goed vertegenwoordigd.  De vloerstaanders hebben het veld geruimd voor monitoren van het merk Epos.  Verder zie ik veel verschillende kabels in een ultieme choas ineengestrengeld. Daarnaast valt mijn oog ook nog op doorgeknoopte USB-kabels e.d. waarvan me de haren ten berge rijzen.

De muziekkeuze van GoldenEars is best breed te noemen.  Zijn voorkeur gaat nog steeds uit naar muziek uit zijn jongere jaren, maar easy listening, jazz en blues worden tegenwoordig ook omarmd.  Daarnaast borrelen namen als Air, Zero 7, Sheryl Crow boven.  Licht klassiek wordt hier eveneens gepruimd.  Een brede muzieksmaak dus.

Na de koffie pak ik de hardware uit en plaats deze voor de kast waarop alle apparatuur van GoldenEars staat opgesteld.  We beluisteren eerst uitgebreid de set van GoldenEars, waarbij een paar dingen opvallen.  Het laag is erg nadrukkelijk aanwezig bij de Epossen, hetgeen herkenbaar is vanwege eerdere luistersessies met speakers van dit merk of andere creaties van de ontwerper.



De kwaliteit die we middels Spotify voorgeschoteld krijgen, is ronduit teleurstellend.  Het klinkt erg gecomprimeerd en alle fut of jus ontbreekt. 

Dan maar een zilverling in de Marantz cd-speler en daar knapt het geheel van op. 
Het laag blijft een punt van kritiek maar verder is het geheel levendig. 
We draaien nog wat deuntjes en gaan over tot het uitpakken van de hardware. 



Als alles is opgesteld wisselen we na verloop van tijd van apparatuur.  We draaien een poosje met de Marantz PM8000 i.c.m. een Sony cd-speler uit de QS-serie.  Daarna stappen we over op de Sony TA-FE370/CDP-XE270 combinatie.

We gooien tussentijds ook nog een setje JVC Woodcones in de strijd en wisselen van kabels.  Eerst was alles wat naar binnen gesjouwd was aangesloten middels kabels die meegebracht waren door mij, maar later gebruiken we ook de luidsprekerkabels van GoldenEars.  We sluiten ook nog de laptop van GoldenEars rechtstreeks (koptelefoonuitgang) op een van mijn sets aan en ook hier mag het gehoorde niet de kwalificatie “prettig klinkend” oogsten.

Tot slot gebruiken we de set van GoldenEars met mijn speakerkabels en de Woodcones, gevolgd door de Epos luidsprekers en zo is dus alles weer terug in de setting waarmee we begonnen. GoldenEars heeft verschillende keren moeite om zijn eigen speakers van de Woodcones te kunnen onderscheiden.  Op zich niet zo vreemd want velen gingen ‘m voor en bij hen ging het niet anders.



M.i. kan gesteld worden dat er niets aan het handje is als je muziek beluistert van cd.  Middels Spotify is dat heel anders.  Het klinkt zo plat als een duppie en geeft absoluut geen luisterplezier.  Piepjes worden door Audiofreak of mij niet ervaren.

Mijn bron van ergernis is puur de chaos waarmee alles aan elkaar gelust is, de grote hoeveelheid kabels met diverse stekkerblokken enz. 
Daarnaast het houtje-touwtje gedoe om te kunnen streamen.  Het werkt maar is bij het zien voor mij kwalitatief uitermate teleurstellend, terwijl ik recent toch andere ervaringen opgedaan heb met betrekking tot streamen en de gepresenteerde kwaliteit. 
Mijn advies zou zijn om alles nog eens goed na te lopen op deugdelijkheid.

Samenvattend:
Let op de kwaliteit van het bronmateriaal.
Probeer de verbindingen zo kort mogelijk te houden en vrij van allerlei koppelingsstukken.
Kijk eens naar de indeling van je ruimte en wellicht kom je tot een opstelling waarbij je set beter uit de verf komt.

Voorts wil ik, mede namens Audiofreak, GoldenEars bedanken voor de gastvrije ontvangst en het aangenaam samenzijn.

© www.hififreak.nl



« Laatst bewerkt op: 07 december 2014, 14:10:55 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2014, 14:08:04 »
Ah, je hebt met al die dozen apparatuur het trappenhuis overwonnen... Bikkel!  8)

 ;D ;D ;D

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2014, 14:09:24 »
Ah, je hebt met al die dozen apparatuur het trappenhuis overwonnen... Bikkel!  8)

 ;D ;D ;D
Vele handen maken licht werk. Ennuh....................................nu nog even het verhaaltje ! Aha, het verhaaltje staat er al !!!  :D
« Laatst bewerkt op: 07 december 2014, 14:13:25 door Audiofreak »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2014, 14:11:30 »
Ah, je hebt met al die dozen apparatuur het trappenhuis overwonnen... Bikkel!  8)

 ;D ;D ;D
Vele handen maken licht werk. Ennuh....................................nu nog even het verhaaltje !

Ongeduld!   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2014, 14:13:39 »
Petje af dat julie de moeite genomen hebt om de golden boy van dienst te zijn.

Maar als ik daar woonde had ik mij mooi een 2 de hands soundbar genomen van phillips en dan de 8 of 9 serie dat klinkt

daar veel beter,en dat is mijn mening. :police:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2014, 14:21:51 »
Bedankt voor het bezoek en het leuke verslag, AF en HF! En voor de moeite natuurlijk! ;D Ik heb inmiddels de boeken van mijn Epos speakers verwijderd en de bas is nu wel ietsje minder geloof ik ;)
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2014, 14:22:57 »
Petje af dat julie de moeite genomen hebt om de golden boy van dienst te zijn.

Maar als ik daar woonde had ik mij mooi een 2 de hands soundbar genomen van phillips en dan de 8 of 9 serie dat klinkt

daar veel beter,en dat is mijn mening. :police:

Wat een onzin Bram. 
Je hebt het niet gehoord maar er wel weer een oordeel over. 
Stop alsjeblieft eens met zulke loze kreten want je uitspraken raken kant noch wal.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #7 Gepost op: 07 december 2014, 14:23:03 »
GoldenEars heeft overigens best goede apparatuur ! Die Primare versterker is beslist een fraai ding. De Marantz cd speler en de Marantz tuner zijn beide ook mooi gestyleerde apparaten.
De Epos luidsprekers zouden gewoon wat meer ruimte moeten hebben en ik heb zo het idee dat een paar woodcones meer recht zouden doen aan de gegeven situatie.

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #8 Gepost op: 07 december 2014, 14:29:10 »
Ik vond het dit voorjaar ook helemaal niet beroerd klinken. Heb toen een aantal CD's beluisterd. Die spaghetti schotel van kabels was er toen overigens ook al. Straalt een hoop onrust uit (want continu wisselen) en is natuurlijk een bron van mogelijke problemen.

En dan nog even over de woodcones. Curieuze dingen zijn dat. Ik vind ze veel mooier dan bijvoorbeeld de Needle. Heb me er echt over verbaasd.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2014, 14:37:51 »
Petje af dat julie de moeite genomen hebt om de golden boy van dienst te zijn.

Maar als ik daar woonde had ik mij mooi een 2 de hands soundbar genomen van phillips en dan de 8 of 9 serie dat klinkt

daar veel beter,en dat is mijn mening. :police:

Wat een onzin Bram. 
Je hebt het niet gehoord maar er wel weer een oordeel over. 


Stop alsjeblieft eens met zulke loze kreten want je uitspraken raken kant noch wal.

Ik schat dat in ,en ik heb het zelden mis,ik hoef het niet gehoord te hebben wat daar in de hoek staat,want dat is weer de

typische plaatsing dat het nooit gaat klinken,golden ear moet de hele boel omgooien en gaan expirimenteren.

Maar dat zei ik direct al in het begin al.De set is niet verkeerd maar de speakers staan totaal verkeerd. :o
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #10 Gepost op: 07 december 2014, 14:45:22 »
Inschattingen en aannames, de basis van alle grote flaters in de wereld....

Dat is mijn oordeel en daar moet u het mee doen...  :police:

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2014, 14:49:51 »
Bram,

Ik zeg maar één ding. Zzzzuuuuuuucccchhhhhhttttttt!!!!!!!!


Ik hoop dat GoldenEars wat meer rust en het vertrouwen in zijn set  heeft gevonden. 

De kennismaking met de woodcones is bij mij ook een enorme ear en eye opener geweest.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2014, 14:59:38 »
Leuk verslag, het enige wat ik niet snap is dat Spotify zo slecht klinkt. Ik ben zelf enthousiast gebruiker en als je Spotify qua geluidskwaliteit op extreem zet is dat vergelijkbaar met mp3 320 kbit/s. Ik hoor geen verschil tussen Spotify en een cd.
Er zal dus in de spaghetti iets mis zijn met de instellingen...
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #13 Gepost op: 07 december 2014, 15:04:31 »
Leuk verslag, het enige wat ik niet snap is dat Spotify zo slecht klinkt. Ik ben zelf enthousiast gebruiker en als je Spotify qua geluidskwaliteit op extreem zet is dat vergelijkbaar met mp3 320 kbit/s. Ik hoor geen verschil tussen Spotify en een cd.
Er zal dus in de spaghetti iets mis zijn met de instellingen...
Dat laatste lijkt zo te zijn John, want zoals het nu klonk beleef je er weinig lol aan !

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Op reis naar de groeistad die in een vroeger tijdperk ontstond aan de Amer .....
« Reactie #14 Gepost op: 07 december 2014, 15:18:09 »
Leuk verslag, het enige wat ik niet snap is dat Spotify zo slecht klinkt. Ik ben zelf enthousiast gebruiker en als je Spotify qua geluidskwaliteit op extreem zet is dat vergelijkbaar met mp3 320 kbit/s. Ik hoor geen verschil tussen Spotify en een cd.
Er zal dus in de spaghetti iets mis zijn met de instellingen...

Ik heb onlangs een lineaire voeding aan mijn DAC toegevoegd, maar het klinkt inderdaad niet echt goed... :( De (net)stekker van de voeding kan maar op één manier gepoold worden, bij ompolen krijg ik vonken en werkt mijn hele streamer niet meer. Niet echt een gezonde elektronische verhouding... :-\
« Laatst bewerkt op: 07 december 2014, 15:23:00 door GoldenEars »
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.