Auteur Topic: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...  (gelezen 15768 keer)

Konvikt

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 23
-no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Gepost op: 05 december 2012, 15:37:15 »
Zoals de titel al aangeeft. Mijn cd-speler geeft deze melding wanneer er WEL een cd in zit. Aan/uit helpt niet. Andere cd helpt niet. Lade uit/in/uit/in/etc... helpt ook niet.

Gisteren deed ie het spontaan weer. Ik had 1 cd op continue herhalen gezet. Dat telt als 1x wel functioneren.

Als ik goed luister hoor ik 2 zachte tikken, daarna een stilte en dan geeft de cd-speler aan -no disc-.

Wat zou dit kunnen zijn?

Alvast bedankt!

ADAMaudio

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 193
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2012, 15:42:48 »
vraag het even aan kt88 ,ik weet zeker dat hij het weet! ;)
“The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane.”

cat-16

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2012, 16:13:28 »
Kan divers zijn:

los contact
vuile lens
lens in onbalans
...
Ik luister naar muziek, dus ik leef!

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2012, 17:20:52 »
Het zou kunnen zijn dat de lens vervuild is, maar het kan ook legio andere oorzaken hebben. Ik denk dat je er niet onderuit komt om hem open te (laten) maken en een diagnose te stellen.

Dit zijn wat ervaringen van mensen met hetzelfde issue: http://www.diyaudio.com/forums/digital-source/154699-cdp-x333es-kss-271a-tracking-offset-probs.html en http://www.hifi-forum.de/viewthread-158-1314.html

Succes in ieder geval!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Konvikt

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 23
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2012, 22:05:54 »
Dank u!

Ik ga es lezen in die links.

Zelf ben ik zo technisch als een pasgeboren stinkdier, dus dat belooft wat.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2012, 02:35:32 »
333 ES ..... even nadenken of die de direct drive motor al heeft voor de spindle. Weekzonie uit het koppie.
Zoja, dan de 2 elco's op het spoelenboard van 10 uF/16V SMD vervangen en print schoonmaken.
Verder normale reinig-, smeer- en afregelprocedure volgen.

Als het een gewone koolborstelmotor betreft: die gaat nogal eens defect. Vervangen, kan ook door universeel type.
Ook even naar het rubbertje op de disctafel kijken, dat kan versleten zijn maar in dat geval gaat de speler meestal wild "spinnen".
Opruwen met een klein stukje schuurpapier of ook vervangen.

Lasers gaan zelden tot nooit stuk tenzij er iemand "deskundig" aan gaat draaien.
En in CD-spelerland (en niet alleen daar) lopen er helaas heel wat "deskundigen" rond die wel veel roepen, maar eigenlijk niet weten wat ze aan het doen zijn.
Dan is het monkey see - monkey do en kan het best zijn dat de speler het tijdelijk wel weer even doet maar kom je van de regen in de stortbui terecht.
Uiteindelijk krijg je hem dan na 2 of 3 keer terug met de melding dat "de laser op is" en je beter een andere kunt gaan kopen.
En dat was dan helemaal niet nodig geweest.

Dat klinkt arrogant maar is het (helaas) niet.
- audiodidact -

ADAMaudio

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 193
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2012, 09:05:49 »
zie je wel  :o
“The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane.”

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2012, 10:43:57 »
zie je wel  :o

Dat was natuurlijk ook een inkoppertje hè....................  ;D
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Konvikt

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 23
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2012, 14:26:23 »
333 ES ..... even nadenken of die de direct drive motor al heeft voor de spindle. Weekzonie uit het koppie.
Zoja, dan de 2 elco's op het spoelenboard van 10 uF/16V SMD vervangen en print schoonmaken.
Verder normale reinig-, smeer- en afregelprocedure volgen.

Als het een gewone koolborstelmotor betreft: die gaat nogal eens defect. Vervangen, kan ook door universeel type.
Ook even naar het rubbertje op de disctafel kijken, dat kan versleten zijn maar in dat geval gaat de speler meestal wild "spinnen".
Opruwen met een klein stukje schuurpapier of ook vervangen.

Lasers gaan zelden tot nooit stuk tenzij er iemand "deskundig" aan gaat draaien.
En in CD-spelerland (en niet alleen daar) lopen er helaas heel wat "deskundigen" rond die wel veel roepen, maar eigenlijk niet weten wat ze aan het doen zijn.
Dan is het monkey see - monkey do en kan het best zijn dat de speler het tijdelijk wel weer even doet maar kom je van de regen in de stortbui terecht.
Uiteindelijk krijg je hem dan na 2 of 3 keer terug met de melding dat "de laser op is" en je beter een andere kunt gaan kopen.
En dat was dan helemaal niet nodig geweest.

Dat klinkt arrogant maar is het (helaas) niet.

Ik heb deze speler 2e hands gekocht en heb geen idee wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan. Hij ging wel voor goedkoop weg. Misschien een hint achteraf...

Wel heb ik laatst deze speler aan Ruud13 gegeven om te kijken waarom deze van "mode" veranderd. Ruud13 vond een defecte supercap en heeft deze vervangen. Ook heeft hij de boel voorzichtig schoongemaakt omdat de speler "droop van de olie".

Ik heb niet het idee dat de defecte supercap en teveel olie te maken heeft met de huidige -no disc- problemen.

Zou ik mijn cd-speler een keer bij jou langs kunnen brengen om te kijken of ie nog te redden valt? Als ie niet te redden valt haal ik gewoon een andere en is het alleen een teleurstellende aankoop geweest. Hij heeft het een jaar gedaan.


KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2012, 16:36:15 »
Ja, dat kan wel maar de eerste zeg 3 maanden nog even niet wegens medische toestanden.

Denk iets van februari ofzo.

Maar als Ruud13 er al olie in heeft gevonden dan vrees ik dat er iemand voor hem ook al in bezig is geweest ....... en Ruud weet wèl waar die mee bezig is.

Maar we zullen zien, als je althans een tijdje kunt wachten..
- audiodidact -

Konvikt

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 23
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2012, 20:38:24 »
Ik wist niet dat er medische complicaties bestonden. Mijn excuses daarvoor.

Ik wil best wachten tot wanneer het wel mogelijk is. Ik weet niet of Ruud13 nog eens op dit apparaat zit te wachten. Wellicht dat ik de speler maar moet afschrijven.

Heel erg bedankt voor het aanbod en vooral sterkte de komende tijd.

ADAMaudio

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 193
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2012, 20:59:17 »
zie je wel  :o

Dat was natuurlijk ook een inkoppertje hè....................  ;D
nou kt88 is toch nog 1 van de weinigen die echt verstand heeft van cd spelers  :D
“The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane.”

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2012, 21:45:44 »
Dat was ook precies wat ik bedoelde met mijn opmerking..  ;)

De kennis van Sander is voor mij zo klaar als een klontje en dus een inkoppertje.

@Konvikt: als je hem afschrijft, denk dan even aan mij. Ik neem hem graag van je over als donor/opknapper  :)
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Konvikt

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 23
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #13 Gepost op: 06 december 2012, 23:02:45 »
Op dit moment draait ie weer ff, maar ik zal aan je denken als ik niemand kan vinden die em wilt maken.  ;)

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: -no disc- bij mijn Sony CDP X333ES cd-spelert...
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2013, 17:11:40 »
En doet'ie t nog steeds?
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A