Ik hoop dat ze een doorstart maken en de goedkopere productlijnen eruit gooien.
There are currently ongoing negotiations with different investors to convert this positive market acceptance into further growth.
Dit is echter eerder een teken dat de hardlopende (low-end) producten juist de core business gaan worden. Dat zou echt triest zijn.
Ik lees in dat zinnetje dat veel mensen zeer tevreden zijn met hun producten en dat ze gaan proberen deze positieve beoordelingen om te zetten in verdere groei
Krom vertaald,ik weet het ,maar ik kan jouw conclusie er niet uit halen.
Ze zijn naar eigen zeggen 'kapot gegroeid':
“Too fast a growth with too many products created a capital demand we could not raise,” declared Klaus Heinz, founder and CEO of ADAM Audio.
Dus een grote groei met een hoop verschillende producten betekent dat je snel veel verschillende producten in grote hoeveelheden moet produceren. Vanuit MRP principe (simpel gezegd een productieplan met de aantallen producten x de stuklijsten x de voorraad die je wil maken) betekent het dan dat je enorme benodigdheden krijgt in eindproducten, maar vooral deelproducten en componenten. De waarde daarvan is blijkbaar zo groot dat ze het niet kunnen financieren en daardoor in de problemen zijn geraakt.
Dat is in ieder geval hoe ik het interpreteer. Ik baseer het op beperkte informatie dus ik kan er in detail naast zitten. Maar dat is in ieder geval iets dat je vaker ziet gebeuren bij groeiende bedrijven.
Ik lees in het artikel dat ze te snel gegroeid zijn,dat komt vaker voor,en dan valt het kaartenhuis voeger of later in elkaar.
De benodigde funding is goed te voorspellen en verplichtingen aangaan die je niet kan waarmaken is imo niet echt tekenend voor een professionele productieorganisatie. Wanneer je productieplanning professioneel organiseert (simpelweg o.b.v. MRPII + de inkoopprijs per component in de stukslijsten) heb je een goede basis voor de benodigde financiering die hoort bij een bepaald Master Productieplan. Als je dan bedenkt dat ze net een nieuwe productlijn geintroduceerd hebben dan twijfel ik of er wel een impactanalyuse gedaan is. Een nieuwe lijn betekent namelijk extra kapitaalvereiste
Ik hoop ook dat ze terugkomen en dat ze ook de onderkant van de markt van hun goede producten blijven voorzien.
Blijft het voor mij ook bereikbaar
Ik verwacht dat ze de investeringsvraag zo veel mogelijk willen verlagen en dat doe je waarschijnlijk door de producten waar de laagste winstmarge (= hoogste kostprijs in relatie tot de winst) weg te snijden. Ik weet niet welke dat zijn maar ik hoop de goedkope producten en niet de high-end producten. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik zie Adam als een pro audio fabrikant die ook goedkopere producten in hun assortiment heeft (om innovaties te kunnen financieren) en dat is volgens mij ook hoe ze zich (willen) profileren.
Om de boel gezond te krijgen kunnen we er in ieder geval vanuit gaan dat het R&D budget voor de komende jaren op 0 staat. En dat is killing voor een bedrijf als Adam om zich in de toekomst te blijven onderscheiden als productleider.
Ik hoop dat het allemaal meevalt want ze hebben bijzondere innovaties gedaan en Adam verliezen als innovator zou ik als audioliefhebber een groot gemis vinden voor de sector.