Auteur Topic: Adam Audio looks to restructure after bankruptcy filing  (gelezen 8561 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Adam Audio looks to restructure after bankruptcy filing
« Gepost op: 02 december 2014, 10:04:25 »
Citaat
ADAM Audio, the Berlin-based manufacturer of active studio monitors for the professional audio industry, is restructuring its business, having filed for bankruptcy around a week ago. ADAM was co-founded by Klaus Heinz and Roland Stenz in 1999; Stenz left the company in 2010 to form EVE Audio. (Heinz is pictured here with a pair of high-end ADAM Tensor Alpha hi-fi speakers.)

In a statement delivered on Tuesday, ADAM told PSNEurope:

‘ADAM Audio… had to file for bankruptcy last week with Mr Heinz and the administrator aiming to restructure the company. “Too fast a growth with too many products created a capital demand we could not raise,” declared Klaus Heinz, founder and CEO of ADAM Audio.

 ADAM is one of the leading manufacturers of active studio monitors and has had many test reports and reader quotes that have rated the products “extremely favourable”. ADAM is represented in more than 60 countries and works with its own subsidiaries in the USA, the UK and China.

There are currently ongoing negotiations with different investors to convert this positive market acceptance into further growth.

Berlin, Nov 18th 2014.’

Dr Philipp Hackländer, of White & Case Insolvenz GbR in Berlin, was appointed as administrator on Monday 17 November.

The German Insolvency Code (1999) is similar to a Chapter 11 filing in the US, and shifts the emphasis of the process away from liquidation towards reorganisation. The Code entitles employees of a company to be salaried for three months while the administrator strives to rescue the business.

Heinz further confirmed today: “In agreement with the administration, all subsidiaries continue their work.”

In a Facebook exchange posted on 11 November, ADAM Audio replied to a customer that “we have serious delivery problems, this also applies for spare parts”. ADAM expects to resume deliveries of product in the January.

http://www.psneurope.com/adam-audio-looks-restructure-bankruptcy-filing/


 :(
« Laatst bewerkt op: 02 december 2014, 10:07:49 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Adam Audio looks to restructure after bankruptcy filing
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2014, 10:07:13 »
Ik hoop dat ze een doorstart maken en de goedkopere productlijnen eruit gooien.

Citaat
There are currently ongoing negotiations with different investors to convert this positive market acceptance into further growth.

Dit is echter eerder een teken dat de hardlopende (low-end) producten juist de core business gaan worden. Dat zou echt triest zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2014, 10:10:26 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Adam Audio looks to restructure after bankruptcy filing
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2014, 10:15:57 »
Oei dat lijkt niet best. Hopelijk komt er voor medewerkers, klanten en consumenten een passende oplossing.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Adam Audio looks to restructure after bankruptcy filing
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2014, 12:46:21 »
Een alternatief voor de consument lijkt er al te zijn. Op Gearslutz lees ik dat de voormalige CEO (Roland Stenz) in 2010 Adam Audio verlaten heeft en Eve Audio heeft opgericht:

Citaat
Welcome to EVE Audio - the new loudspeaker manufacturer from Berlin, Germany. It was founded and is owned by Roland Stenz, a long time enthusiast for quality audio and with a long background history in the audio industry.

Roland Stenz started his career in the mid eighties when he worked in Research and Development for "Rundfunk- und Fernsehtechnisches Zentralamt RFZ". That was East Germany's biggest supplier and developer for nearly all components used in television and broadcast.

After the German reunification, Roland Stenz worked briefly for a Berlin based Hi-Fi company before pursuing his advanced electronic studies. Subsequently in 1999 he became co-founder, shareholder and CEO of ADAM Audio. Upon his leaving ADAM in the summer of 2010, he decided to take an MBA degree while simultaneously starting the development a new range of studio monitors.

http://www.eve-audio.com/index.php?page=company
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Adam Audio looks to restructure after bankruptcy filing
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2014, 18:26:34 »


Zo herkenbaar.   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Adam Audio looks to restructure after bankruptcy filing
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2014, 18:35:18 »
Ach zo werkt het En niet alleen in dit wereldje
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Adam Audio looks to restructure after bankruptcy filing
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2014, 18:49:14 »
Ik hoop dat ze een doorstart maken en de goedkopere productlijnen eruit gooien.

Citaat
There are currently ongoing negotiations with different investors to convert this positive market acceptance into further growth.

Dit is echter eerder een teken dat de hardlopende (low-end) producten juist de core business gaan worden. Dat zou echt triest zijn.

Ik lees in dat zinnetje dat veel mensen zeer tevreden zijn met hun producten en dat ze gaan proberen deze positieve beoordelingen om te zetten in verdere groei
Krom vertaald,ik weet het ,maar ik kan jouw conclusie er niet uit halen.
Ik lees in het artikel dat ze te snel gegroeid zijn,dat komt vaker voor,en dan valt het kaartenhuis voeger of later in elkaar.

Ik hoop ook dat ze terugkomen en dat ze ook de onderkant van de markt van hun goede producten blijven voorzien.
Blijft het voor mij ook bereikbaar  ;)
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Adam Audio looks to restructure after bankruptcy filing
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2014, 20:58:06 »
Ik hoop dat ze een doorstart maken en de goedkopere productlijnen eruit gooien.

Citaat
There are currently ongoing negotiations with different investors to convert this positive market acceptance into further growth.

Dit is echter eerder een teken dat de hardlopende (low-end) producten juist de core business gaan worden. Dat zou echt triest zijn.

Ik lees in dat zinnetje dat veel mensen zeer tevreden zijn met hun producten en dat ze gaan proberen deze positieve beoordelingen om te zetten in verdere groei
Krom vertaald,ik weet het ,maar ik kan jouw conclusie er niet uit halen.

Ze zijn naar eigen zeggen 'kapot gegroeid':

Citaat
“Too fast a growth with too many products created a capital demand we could not raise,” declared Klaus Heinz, founder and CEO of ADAM Audio.

Dus een grote groei met een hoop verschillende producten betekent dat je snel veel verschillende producten in grote hoeveelheden moet produceren. Vanuit MRP principe (simpel gezegd een productieplan met de aantallen producten x de stuklijsten x de voorraad die je wil maken) betekent het dan dat je enorme benodigdheden krijgt in eindproducten, maar vooral deelproducten en componenten. De waarde daarvan is blijkbaar zo groot dat ze het niet kunnen financieren en daardoor in de problemen zijn geraakt.

Dat is in ieder geval hoe ik het interpreteer. Ik baseer het op beperkte informatie dus ik kan er in detail naast zitten. Maar dat is in ieder geval iets dat je vaker ziet gebeuren bij groeiende bedrijven.

Citaat
Ik lees in het artikel dat ze te snel gegroeid zijn,dat komt vaker voor,en dan valt het kaartenhuis voeger of later in elkaar.

De benodigde funding is goed te voorspellen en verplichtingen aangaan die je niet kan waarmaken is imo niet echt tekenend voor een professionele productieorganisatie. Wanneer je productieplanning professioneel organiseert (simpelweg o.b.v. MRPII + de inkoopprijs per component in de stukslijsten) heb je een goede basis voor de benodigde financiering die hoort bij een bepaald Master Productieplan. Als je dan bedenkt dat ze net een nieuwe productlijn geintroduceerd hebben dan twijfel ik of er wel een impactanalyuse gedaan is. Een nieuwe lijn betekent namelijk extra kapitaalvereiste :)

Citaat
Ik hoop ook dat ze terugkomen en dat ze ook de onderkant van de markt van hun goede producten blijven voorzien.
Blijft het voor mij ook bereikbaar  ;)
Ik verwacht dat ze de investeringsvraag zo veel mogelijk willen verlagen en dat doe je waarschijnlijk door de producten waar de laagste winstmarge (= hoogste kostprijs in relatie tot de winst) weg te snijden. Ik weet niet welke dat zijn maar ik hoop de goedkope producten en niet de high-end producten. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik zie Adam als een pro audio fabrikant die ook goedkopere producten in hun assortiment heeft (om innovaties te kunnen financieren) en dat is volgens mij ook hoe ze zich (willen) profileren.

Om de boel gezond te krijgen kunnen we er in ieder geval vanuit gaan dat het R&D budget voor de komende jaren op 0 staat. En dat is killing voor een bedrijf als Adam om zich in de toekomst te blijven onderscheiden als productleider.

Ik hoop dat het allemaal meevalt want ze hebben bijzondere innovaties gedaan en Adam verliezen als innovator zou ik als audioliefhebber een groot gemis vinden voor de sector.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2014, 21:03:56 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Adam Audio looks to restructure after bankruptcy filing
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2014, 20:16:04 »
Lees net dat er een financiële partij is die de studio lijn in leven gaat houden. ..of alles nu gered is is me nog niet helemaal duidelijk.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Adam Audio looks to restructure after bankruptcy filing
« Reactie #9 Gepost op: 15 december 2014, 20:39:30 »
Als ik de oorzaak van het probleem goed begrepen heb zullen ze zeker productlijnen gaan afstoten..
Studiomonitoring is hun core dus het klinkt logisch dat ze dat eerst proberen te redden.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.