Auteur Topic: Andere trafo voor Thorens TD2001  (gelezen 14423 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #15 Gepost op: 19 december 2014, 09:24:15 »
Hai Sander, ik ben niet technisch en het verschil tussen de voedingen was me aanvankelijk niet duidelijk. Blijft toch een lastige problematiek: iemand als Ruud zal zeggen, dat ook al zal de motor beter functioneren je het niet hoort door de filterwerking van de snaar. Dat is zeker een sterk argument. Daartegenover staan de gebruikers die de Valhalla zelfs inruilden voor een Lingo. Iemand vertelde me onlangs, dat die Linn Valhalla voedingen vaak tweede hands te krijgen zijn. Als ik het voor een "prijsje" kan krijgen lijkt het me wel leuk om uit te proberen.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #16 Gepost op: 19 december 2014, 14:46:15 »
Het voornaamste verschil tussen de Valhalla en de Lingo is dat de eerste alleen 33 rpm doet en de laatste zowel 33 als 45.
Met een Thorens die een vorkje heeft om de snaar om de pulley te verstellen zul je dus aan de Valhalla genoeg hebben.
Dat systeem heb ik bij mijn Thorens verwijderd, maar een Valhalla is vrij simpel om te bouwen naar een Lingo door een passend kristal bij te plaatsen en dit met een relaisje en een schakelaartje om te schakelen.
De Lingo doet dat electronisch met een button en 2 LEDjes maar dat is dus niet strikt noodzakelijk.
Het staat wel fraai, dat dan weer wel.

Zo'n snaar heeft ook rek en trek en kan dus afwijkingen geven die te vergelijken zijn met die van zware groefmodulaties.
Vandaar dat C&A een zeer sterke snaar gebruiken die niet rekt, dan wordt de rustige loop van de motor ineens wél heel belangrijk (en dan schiet ook het Hanze kitje tekort).
In feite dien je dan een geheel andere motor toe te passen die geen "dode" punten kent.
draai maar eens aan de pulley van je Thorens: je zult merken dat dat met "stapjes" gaat.

De Origin Live DC-motor is géén verbetering in dit opzicht!
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #17 Gepost op: 19 december 2014, 16:13:03 »
Je moet die motor ook stroom sturen natuurlijk  ;D

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #18 Gepost op: 19 december 2014, 16:47:22 »
Ik ben toen ook bij die demo geweest Sander. Ik zat op de eerste rang en er was misschien een verschil hoorbaar, maar dat kon verschillende oorzaken hebben. Voor het geld van die motor kan ik een betere upgrade voorstellen.

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #19 Gepost op: 19 december 2014, 17:33:32 »
Ja, bij mijn Thorens zou ik er ook niet over denken. ;)
Het moet wel in verhouding staan. Maar een Valhalla printje komt er nog wel eens in hier.

Maar loop eens binnen bij Mark van Braam (wel even afspraak maken) als die beiden heeft staan.
in die ambiance en rust kun je het waarschijnlijk beter beoordelen.

En dan nog kan het zijn dat je het niet hoort of niet de moeite waard vindt, dat kan heel goed.
- audiodidact -

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #20 Gepost op: 31 december 2014, 15:12:17 »
Wat gebeurt er technisch als je de Valhalla gaat installeren. Ik ga er van uit, dat er in de Thorens iets uitgeschakeld wordt?

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #21 Gepost op: 31 december 2014, 16:36:46 »
Ben je nu niet in de war met die Valhalla en Lingo voedingen?

Da's heel wat anders dan een trafootje ..... die maken echt 2 fasen 90 graden verschillend en met een kristal exact op frequentie 50 en 67.5 Hz met daarachter een vermogens-stuurtrapje.
Dat is een redelijk stukje electronica alhoewel ik de prijzen niet in verhouding vind staan maar dat is nog wat anders.

Ook voor Thorens en aanverwanten te gebruiken trouwens. Motor loopt mooi stil en indachtig de lessen van Cock en Arnold denk ik dat het zeker uit kan maken.

Met de Hanze motorkit ben ik ook heel tevreden, in mijn perceptie is piano en orgel zeker strakker geworden, minder typisch Thorens zwoel zeg maar.
Maar omdat ik tegelijkertijd enkele andere modificaties heb doorgevoerd w.o. een zwaarder en gedempt plateau, een Pluto mat, inwendige verstijving en verzwaring van het subchassis, een ceramische lagertaats en de cirkus verenkit van Linn (nodig vanwege het extra gewicht) is het natuurlijk moeilijk aan te geven wat er nou precies welke uitwerking heeft gehad.

In elk geval ben ik er zeer tevreden over en je zult met een beste LP12 moeten komen om dit te overtreffen.
Denk ik. Hoop ik. ;)

Ook geen last van een stommelend lager ?

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #22 Gepost op: 31 december 2014, 17:38:45 »
Dat snap ik wel Freak, ik bedoel eigenlijk hoe zet je dat ding erin. Stelt dat veel voor.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #23 Gepost op: 31 december 2014, 17:48:49 »
Mijn opmerking sloeg op de Linn draaitafel !

edwin16

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 864
    • Audioclub Oost Brabant
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2015, 09:18:07 »


Inmiddels is de Thorens TPN2000 Power Supply voor een hele nette prijs aangeschaft.

Hoor ik verschil....? Ik denk van wel  :sceptic: Het lijkt of er wat meer rust aanwezig is en dat het allemaal wat "netter" klinkt.
Vooralsnog ben ik er tevreden mee
http://geluidsdrager.blogspot.nl/

Leema Acoustics Tucana, Leema Acoustics Antila, Slimdevices Transporter, Thorens TD2001 RDC Isotrack, Lyra Delos, Musical Fidelity MX-VYNL, Nakamichi 682ZX, Dali Mentor 6

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2015, 10:13:45 »
Mooi.
Geniet ze.
Er word gezegd dat met een goede voeding de gelijkloop verbeterd.
Dat zou dan een rustiger geluidsbeeld kunnen geven.
Zelf heb ik er geen erevaring mee.
I love vintage.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2015, 18:41:21 »


Inmiddels is de Thorens TPN2000 Power Supply voor een hele nette prijs aangeschaft.

Hoor ik verschil....? Ik denk van wel  :sceptic: Het lijkt of er wat meer rust aanwezig is en dat het allemaal wat "netter" klinkt.
Vooralsnog ben ik er tevreden mee

Mooi!  Welk element gebruik je?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

edwin16

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 864
    • Audioclub Oost Brabant
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #27 Gepost op: 23 januari 2015, 08:31:10 »


Inmiddels is de Thorens TPN2000 Power Supply voor een hele nette prijs aangeschaft.

Hoor ik verschil....? Ik denk van wel  :sceptic: Het lijkt of er wat meer rust aanwezig is en dat het allemaal wat "netter" klinkt.
Vooralsnog ben ik er tevreden mee
Mooi!  Welk element gebruik je?
Lyro Delos, Goldenote PH7 phono-pre + nog wat spulletjes
http://geluidsdrager.blogspot.nl/

Leema Acoustics Tucana, Leema Acoustics Antila, Slimdevices Transporter, Thorens TD2001 RDC Isotrack, Lyra Delos, Musical Fidelity MX-VYNL, Nakamichi 682ZX, Dali Mentor 6

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #28 Gepost op: 23 januari 2015, 16:52:17 »
Afgaand op de foto dacht ik een Ortofon element te zien. 


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

edwin16

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 864
    • Audioclub Oost Brabant
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #29 Gepost op: 24 januari 2015, 09:35:20 »
Kan kloppen, de foto hierboven is ´geleend´ van de verkoper.
Als je op "nog wat spulletjes" klikt zie je mijn eigen TD2001.
http://geluidsdrager.blogspot.nl/

Leema Acoustics Tucana, Leema Acoustics Antila, Slimdevices Transporter, Thorens TD2001 RDC Isotrack, Lyra Delos, Musical Fidelity MX-VYNL, Nakamichi 682ZX, Dali Mentor 6