Auteur Topic: Andere trafo voor Thorens TD2001  (gelezen 14421 keer)

edwin16

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 864
    • Audioclub Oost Brabant
Andere trafo voor Thorens TD2001
« Gepost op: 29 november 2014, 20:53:21 »
Heeft een andere (betere?) stroomvoorziening zoals onderstaande zin?
Gaat dit echt een beter geluid opleveren?

High-End Alu-Netzteil, 17V, 2.200mA, Ringkerntrafo
http://geluidsdrager.blogspot.nl/

Leema Acoustics Tucana, Leema Acoustics Antila, Slimdevices Transporter, Thorens TD2001 RDC Isotrack, Lyra Delos, Musical Fidelity MX-VYNL, Nakamichi 682ZX, Dali Mentor 6

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #1 Gepost op: 04 december 2014, 22:24:08 »
Daar zijn de meningen over verdeeld. Op het Duitse Analog Audio Forum lopen ze in ieder geval weg van het netzteil van dr Fuss. Zoek daar eens bij.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2014, 19:05:52 »
Heeft een andere (betere?) stroomvoorziening zoals onderstaande zin?
Gaat dit echt een beter geluid opleveren?

High-End Alu-Netzteil, 17V, 2.200mA, Ringkerntrafo


Het Thorensmotortje van de TD 2001 trekt bij 17 volt 140 mA. Dat is 2,38 VA. Ik twijfel er niet aan dat de voeding die Thorens bij de draaitafel levert de benodigde stroom prima kan leveren. Voor dit doel een voedingstransformator in stelling brengen die 2,2A kan leveren is je reinste overkill. 
« Laatst bewerkt op: 08 december 2014, 02:52:38 door Ruud13 »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2014, 19:34:35 »
Ik heb het nooit uitgeprobeerd Ruud. Het verhaal gaat dat een technicus van Linn zo'n zware voeding voor de grap thuis had uitgeprobeerd op de LP 12 en dat dit tegen de verwachting beter klonk. linn heeft er inmiddels veel van verkocht. De LP 12 is overigens een beetje uit de mode, maar de Thorens 160 niet.

Ik heb wel eens iemand horen zeggen, dat hij eerst een verschil wilde horen en dan pas verklaren.


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2014, 19:41:18 »
[...]

Ik heb wel eens iemand horen zeggen, dat hij eerst een verschil wilde horen en dan pas verklaren.
En als het verschil zich alleen geconditioneerd voordoet? Tot hoever is hij dan bereid tot verklaren?

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #5 Gepost op: 15 december 2014, 14:28:36 »
Niet iedereen zoekt altijd naar verklaringen. Soms moet je blij zijn met het resultaat Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2014, 15:51:47 »
Ook religies schijnen een positieve invloed te hebben op het welbevinden van de mensch. Maakt het nog niet tot waarheid.
Voor de vooruitgang in de elektronica lijkt me dit soort verificatie middels subjectief welbevinden ook niet bevorderlijk. 
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #7 Gepost op: 15 december 2014, 20:34:40 »
Ik kan me best voorstellen dat een technisch geïnteresseerd iemand verklaringen zoekt en dat is ook prima. Voor de gemiddelde consument geldt echter de Linn slogan: if it sounds better, it is better. En van die Linn voeding zijn er kennelijk veel van verkocht.

Het is verder wel zo, dat mijn audio welbevinden is toegenomen toen ik de stellige uitspraken op basis van eigen ervaringen wat relativeerde. Misschien wil een consument ook wel een beetje bedrogen worden. Anders wordt het net Rusland van indertijd waar een staatscommissie bepaalde wat goed was voor de gemiddelde consument.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2014, 21:16:22 door Carl »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2014, 20:48:20 »
Niet iedereen zoekt altijd naar verklaringen. Soms moet je blij zijn met het resultaat Jacco

Ja Jacco  :P
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #9 Gepost op: 15 december 2014, 20:54:11 »
Ik moet helemaal niks  :P

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #10 Gepost op: 15 december 2014, 21:18:19 »
We gaan gewoon lekker naar die Quads luisteren en die voeding komt nog wel een keer.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2014, 04:38:37 »
[...] if it sounds better, it is better. En van die Linn voeding zijn er kennelijk veel van verkocht.

Het is verder wel zo, dat mijn audio welbevinden is toegenomen toen ik de stellige uitspraken op basis van eigen ervaringen wat relativeerde. Misschien wil een consument ook wel een beetje bedrogen worden. Anders wordt het net Rusland van indertijd waar een staatscommissie bepaalde wat goed was voor de gemiddelde consument.

Als het werkelijk beter klinkt, is het vanzelfsprekend beter. Het punt is alleen dat dan nog steeds ter discussie staat of het wel beter klinkt want dat valt veelvuldig bij dit soort vergelijken niet objectief vast te stellen. Sorry maar wat je zegt raakt kant noch wal.   

Dat er veel voedingen van Linn zijn verkocht wil vanzelfsprekend niet zeggen dat die voedingen het beste zijn. In deze moet je vanzelfsprekend ook weer objectief kunnen bepalen waarom deze voeding als beste wordt beoordeeld. Natuurlijk kan het goed zijn dat het een uitstekende voeding is maar mogelijk niet beter dan een andere (goedkopere) en spelen er heel andere zaken mee waarom er veel Linn-voeding worden verkocht. 

Waarom denk je dat de consument bedrogen wil worden? Ik vind dat je er een volstrekt onlogische redenatie hanteert. Als de consument bedrogen wordt en daar achter komt zal hij normaal gesproken er danig de pest over in hebben ook al wordt hij dan maar een beetje belazerd zoals je beweert. Met zich te laten bedriegen voorkom je immers niet dat een overheid van je voorbeeld voor de consument bepaalt wat deze goed moet vinden?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2014, 07:24:49 »
Komt bij dat het hier louter gaat om een dikkere trafo terwijl de meeste Linn aanpassingen een kwartsgestuurde geregenereerde wisselspanning betrof als ik het wel heb. Daarmee werden onnauwkeurigheden in frequentie en spanning van de 50 Hz wisselspanning ondervangen. Da's wel andere koek ( hoewel de uiteindelijke hoorbaarheid daarmee nog niet boven water staat).
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #13 Gepost op: 18 december 2014, 23:19:40 »
Ik kan best wat hebben en zeker van jou Ruud.

Natuurlijk willen consumenten bedrogen worden.  Daar is de hele marketing op gebaseerd. Godsdienst ook want Marx had het erover dat het opium van het volk was, niet voor het volk zoals het foutief vertaald werd.

Linn is een goed voorbeeld geweest van uitstekende marketing. Ze hebben zo een gevestigd merk als Quad vrij makkelijk van de markt gedrukt terwijl je je kan afvragen of ze betere produkten leverden. Kennelijk deed de marketing slogan "if it sounds better, it is better" het beter dan de objectieve benadering van Peter Walker. En nogmaals als je meer wilt betalen als strikt noodzakelijk laat je je toch een beetje bedriegen?

Maar goed Engelsen zijn niet helemaal gek en zeker niet welvarend. Voordat ze zo'n voeding kochten gingen ze echt wel bij vriendjes luisteren of namen ze ze op proef. Toch zijn die voedingen goed verkocht en op een gegeven moment kwam er weer een duurdere. Misschien hebben ze wel gewoon een slecht lichtnet?
« Laatst bewerkt op: 18 december 2014, 23:29:49 door Carl »

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Andere trafo voor Thorens TD2001
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2014, 23:31:14 »
Ben je nu niet in de war met die Valhalla en Lingo voedingen?

Da's heel wat anders dan een trafootje ..... die maken echt 2 fasen 90 graden verschillend en met een kristal exact op frequentie 50 en 67.5 Hz met daarachter een vermogens-stuurtrapje.
Dat is een redelijk stukje electronica alhoewel ik de prijzen niet in verhouding vind staan maar dat is nog wat anders.

Ook voor Thorens en aanverwanten te gebruiken trouwens. Motor loopt mooi stil en indachtig de lessen van Cock en Arnold denk ik dat het zeker uit kan maken.

Met de Hanze motorkit ben ik ook heel tevreden, in mijn perceptie is piano en orgel zeker strakker geworden, minder typisch Thorens zwoel zeg maar.
Maar omdat ik tegelijkertijd enkele andere modificaties heb doorgevoerd w.o. een zwaarder en gedempt plateau, een Pluto mat, inwendige verstijving en verzwaring van het subchassis, een ceramische lagertaats en de cirkus verenkit van Linn (nodig vanwege het extra gewicht) is het natuurlijk moeilijk aan te geven wat er nou precies welke uitwerking heeft gehad.

In elk geval ben ik er zeer tevreden over en je zult met een beste LP12 moeten komen om dit te overtreffen.
Denk ik. Hoop ik. ;)
« Laatst bewerkt op: 18 december 2014, 23:32:51 door KT88 »
- audiodidact -