Auteur Topic: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).  (gelezen 26519 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #45 Gepost op: 04 januari 2015, 10:40:10 »
Als je spannings- en stroomsturing kan combineren tot een systeem dat de karakteristiek van de speaker compenseert, ben je concurrent van Devialet's peperdure 'SAM' geworden! ;D
Ja, een soort vermogenssturing dan. Maar dat soort systemen zijn driver specifiek en daardoor meteen minder interessant. Laatst opperde iemand nog om het reële gedeelte van de uitgangsimpedantie negatief te maken om zo de ohmse verliezen te compenseren. Tsja... :think:

Eerst maar eens een THD vergelijking gaan optuigen.

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #46 Gepost op: 04 januari 2015, 10:53:50 »
Laatst opperde iemand nog om het reële gedeelte van de uitgangsimpedantie negatief te maken

Je bent wél binnen wanneer het je lukt :afro:
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #47 Gepost op: 04 januari 2015, 11:10:56 »
 ;D Is op zich al een uitdaging natuurlijk. Het moet iets worden als de uitgangsspanning stijgt, de uitgangsstroom afneemt oid...  :think:

Groet,
Jacco

Jerry

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 319
  • Wazzat??
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #48 Gepost op: 04 januari 2015, 12:30:04 »


Genormaliseerd bij 400 Hz, wat duidelijk te zien is is het effect rond de resonantie. Dat slingert behoorlijk op! Verder denk ik er een smile overdracht in te herkennen  ;D Wat er rond 4 kHz gebeurt, is mij niet duidelijk.

Groet,
Jacco

Lijkt beetje effekt/reaktie op de serie zobel die we laatst hadden aangebracht op de uitgang , zal met stroomsturing merkbaar worden, of zijn dit jou eigen zelfgebouwde breedbanders Jacco met correctie netwerk in het hoog?

Maar slimme software ja , en ook het gebruik van twee ongekal. microfoons met elkaar te compenseren in het prg.

Groeten,

              Jerry
The test of the machine is the ultimate test.
If the machine produces tranquility, it's right.
If it disturbs you, either change the machine, or your mind.

It's fruitless endeavour to try and educate a fool that rejoices in ignorance.

Condemnation without examination is prejudice.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #49 Gepost op: 04 januari 2015, 12:38:30 »
 ;D Die laatste (het gebruik van twee ongekal. microfoons met elkaar te compenseren) is een idee van mij en heb ik verder gedaan in MatLab.

Verder geen extra filtering en de versterkers zijn precies zoals ze bij jou stonden opgesteld, Jerry. Dus met die serie Zobel 10 ohm en 100nF naar aarde en die weerstand parallel aan de spoel in serie met de uitgang. De opslingering rond 80 en 30 Hz zijn duidelijk te zien, alsook het oplopen vanaf zeg 800 Hz. Dat neigt mi ook naar iets van een opslingering.

Groet,
Jacco

Jerry

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 319
  • Wazzat??
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #50 Gepost op: 04 januari 2015, 13:42:13 »
Ja, ik bedoel die scherpe korte opslingering bij 4Khz., niet de resonantie opsl. v/h laag .
Kan met die later aangebrachte uitgangsspoel met parallelweerstand, bij stoomsturing, die staat immers in serie naar de belasting, niet parallel zoals met de normale RC zobel . :)

Je weet zelf ook hoe belangrijk de totale serieinductie ook een rol gaat spelen.
Groeten,

               Jerry

« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 13:44:09 door Jerry »
The test of the machine is the ultimate test.
If the machine produces tranquility, it's right.
If it disturbs you, either change the machine, or your mind.

It's fruitless endeavour to try and educate a fool that rejoices in ignorance.

Condemnation without examination is prejudice.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #51 Gepost op: 29 januari 2015, 22:08:10 »
Even een kleine zijstap, maar toch spanning- versus stroomsturing. In dit geval een 12V/100W halogeen lamp sturing, waarbij ik mijzelf de vraag heb gesteld welke sturing het meest geschikt is. Qua licht heb ik 8,43V/7,2A gebruikt en beide soorten sturing onderzocht. Conclusie: ook een halogeen lamp heeft baat bij spanningssturing. De constante stroom laat een langzamer verloop naar een eindwaarde van de lichtintensiteit zien dan de spanningssturing.

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #52 Gepost op: 29 januari 2015, 22:20:25 »
Ja, daar schrok ik ook van!  :o

 ::)

Keep up the good work!

Groet, Mark...petje(s) af! :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #53 Gepost op: 29 januari 2015, 22:41:52 »
Even een kleine zijstap, maar toch spanning- versus stroomsturing. In dit geval een 12V/100W halogeen lamp sturing, waarbij ik mijzelf de vraag heb gesteld welke sturing het meest geschikt is. Qua licht heb ik 8,43V/7,2A gebruikt en beide soorten sturing onderzocht. Conclusie: ook een halogeen lamp heeft baat bij spanningssturing. De constante stroom laat een langzamer verloop naar een eindwaarde van de lichtintensiteit zien dan de spanningssturing.

Groet,
Jacco
In welke zin heeft de lamp daar baat bij. Bij spanningssturing warmt de lamp sneller op maar dit houdt ook in dat het dunste gedeelte van de gloeidraad het meeste opwarmt en mogelijk ook extra verdampt en zo zwakker wordt tot de lamp bij opstarten bezwijkt. Bij stroomsturing treedt dat verschijnsel mogelijk later op.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #54 Gepost op: 29 januari 2015, 22:51:07 »
De levensduur zal inderdaad korter zijn. Daarom heb ik overigens de belasting op de lamp op zeg 60% gesteld, zo heeft ie een relatief lang leven. Het gaat er in dit experiment vooral om om de lichtintensiteit zo snel mogelijk op orde te hebben.

Groet,
Jacco

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #55 Gepost op: 30 januari 2015, 00:59:09 »

Als ik de grafiek wil begrijpen, waar staat de |H| dan voor?
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #56 Gepost op: 30 januari 2015, 10:31:26 »
Absolute waarde van de overdracht H. In zijn algemeenheid is een overdracht nooit zuiver reeel, maar is een complex getal. Het heeft een fase, anders gezegd.

Groet,
Jacco

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #57 Gepost op: 30 januari 2015, 13:33:27 »
Absolute waarde van de overdracht H. In zijn algemeenheid is een overdracht nooit zuiver reeel, maar is een complex getal. Het heeft een fase, anders gezegd.

Groet,
Jacco

Ik snap het nog niet helemaal. Wat is 'overdracht'? (is het bijvoorbeeld de verhouding tussen spanning en stroom?) En wat betreft de fase, gaat het dan om faseverschuiving?
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #58 Gepost op: 30 januari 2015, 13:53:08 »
De overdracht is een ratio, en kan in theorie van alles zijn. In dit geval is het de verhouding tussen response 1 en 2, en geeft dus de afwijking tov elkaar weer. Een faseverschuiving is een verschuiving in fase.

Groet,
Jacco