Auteur Topic: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).  (gelezen 26527 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #30 Gepost op: 21 december 2014, 08:35:46 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #31 Gepost op: 21 december 2014, 11:32:46 »
Ik zag een vergelijkbare set laatst nog staan op MP met een goudkleurige ribbontweeter.

Edit: onderstaande toegevoegd

Heb de advertentie net weer gevonden zijn toch iets anders

http://link.marktplaats.nl/872975113
« Laatst bewerkt op: 21 december 2014, 11:36:05 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #32 Gepost op: 21 december 2014, 11:39:06 »
Ik heb ook nog een soortgelijk setje staan.  Weet alleen niet het type.   :-[


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #33 Gepost op: 21 december 2014, 11:42:04 »
Ze presteerden eigenlijk best aardig, eerlijk gezegd.

Groet,
Jacco

Jerry

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 319
  • Wazzat??
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #34 Gepost op: 21 december 2014, 15:21:54 »
Was weer een gezellig treffen, en zoals te verwachten weer de technische praktijk problematiek die kan opspelen en de nodige vraagtekens oproepen.

Eigenlijk zouden er drivers gemaakt moeten worden speciaal voor stroomsturing, en dan pas kijken hoe het uitpakt.

Conventionele ls. meerwegsystemen met parallel filters, geschikt voor spanningssturing, zouden we eerst moeten omtoveren naar een seriefilter systeem, en dan weer kijken met de stroomsturing, iets voor de volgende keer.

Electrostaten, tsja, kan een probleem worden met stroomsturing zoals blijkt , ook aanpassen dus.

Jacco, bedankt weer voor de gezelligheid !

Groeten,

              Jerry
The test of the machine is the ultimate test.
If the machine produces tranquility, it's right.
If it disturbs you, either change the machine, or your mind.

It's fruitless endeavour to try and educate a fool that rejoices in ignorance.

Condemnation without examination is prejudice.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #35 Gepost op: 21 december 2014, 20:21:45 »
Graag gedaan Jerry.

Hier is inmiddels een kleine ramp voltrokken, ik had het idee opgevat om die stroomsturing eens te laten uitwerken op mijn hoofdtelefoon. Detail is alleen dat een hoofdtelefoon 3 aansluitingen heeft en de stroom uitgangversterkers geen gemeenschappelijke aarde. De verleiding om wat met de draadjes te spelen was te groot en 1 schelp is nu naar de eeuwige jachtvelden. Erg vervelend omdat ik mijn Pioneer HDJ-2000 daarvoor aan het inzetten was. Einde verhaal...

Het goede nieuws is dat ik kan gaan lonken naar een Beyerdynamic DT 990 Pro...

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #36 Gepost op: 22 december 2014, 18:52:38 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #37 Gepost op: 22 december 2014, 21:06:42 »
Jacco, ik zal niet suggereren dat er sprake is geweest van een vooropgezet plan maar je had natuurlijk al eens met een scheef oog naar die Beyerdynamic gekeken....... ;)
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #38 Gepost op: 22 december 2014, 21:12:32 »
 ;D Klopt, en ook al met twee oren ernaar geluisterd...Misschien dat ik onbewust dan toch eea in een causaal verband gebracht heb.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #39 Gepost op: 03 januari 2015, 12:39:37 »
Zo, na het opblazen van een van de oorschelpen van mijn koptelefoon hier de eerste keer dat een Needle met een Alpair driver aangestuurd gaat worden met stroom. Eerste indruk: klinkt beter dan met spanning, een stuk minder het idee dat ik door een buis/pijp aan het luisteren ben. Op de scoop zie ik dat bij resonantie de spanning flink opgeslingerd wordt dus daar even oppassen met de volumeknop. Later op de dag ben ik alleen en wil ik eens een serieuze poging doen de frequentie overdracht te meten, of iets wat daar op lijkt dan.

Verder klinkt het mid/hoog nog steeds te benadrukt en dat heeft als gevolg dat er minder goed naar (sterk) gecomprimeerde muziek geluisterd kan worden. Je hoort het gekraak van de limiter inkomen, was wel even schrikken dus meteen de scoop van zolder gehaald om er zeker van te zijn dat het niet aan de elektronica ligt. Dat was gelukkig niet zo, maar nog wel andere storingen gezien die ervoor zorgen dat ik nog wel wat moet sleutelen aan de schakeling. Maar die zitten gelukkig heel hoog in de frequentie en heel laag in amplitude.






De bovengenoemde storing is op deze schaal niet te zien. Het is een fragment muzieksignaal.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2015, 12:42:15 door dekkersj »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #40 Gepost op: 03 januari 2015, 17:25:56 »
De resultaten zoals die vanmiddag zijn behaald. Deze post wordt nog aangevuld door een gemanipuleerde plot, waarbij ik de verschillen spanning versus stroom direct naast elkaar kan zetten. Ik heb eea gemeten met een bijna wetenschappelijk aanvoelend stukje software van Holm Acoustics, genaamd HOLMImpulse en dat ging eigenlijk verbazend simpel. Kan ik iedereen aanraden die een beetje thuis is in de materie.

Waar ik specifiek naar op zoek ben, is het verschil. Dan is het niet zo relevant welke microfoon je gebruikt, je gebruikt immers twee keer een ongecalibreerde microfoon. De lineaire vervorming die de microfoon heeft, wordt gecompenseerd door de tweede meting waar je dezelfde fout gebruikt. Dat maakt het verschil zo interessant als uitkomst.

Zou ik de metingen an sich willen kunnen vertrouwen, zal ik mijn meetmicrofoon eerst moeten laten opmeten en achteraf een correctie moeten uitvoeren. Dat zou kunnen, want deze Holm software zorgt er voor dat ik een ascii txt bestand kan wegschrijven met het gevonden resultaat. Ik kan dus altijd achteraf mijn meetdata corrigeren. Fijn pakket! Maar voor de goede orde toch eerst wat screen shots:


Dit is de overdracht in spanning aansturingsmode.


Dit is de overdracht in stroom aansturingsmode.


En dit zijn de settings.

Straks het verschil, eigenlijk het echte resultaat.

Edit: hier dus.


Genormaliseerd bij 400 Hz, wat duidelijk te zien is is het effect rond de resonantie. Dat slingert behoorlijk op! Verder denk ik er een smile overdracht in te herkennen  ;D Wat er rond 4 kHz gebeurt, is mij niet duidelijk.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2015, 19:29:27 door dekkersj »

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #41 Gepost op: 04 januari 2015, 00:01:20 »
Als je spannings- en stroomsturing kan combineren tot een systeem dat de karakteristiek van de speaker compenseert, ben je concurrent van Devialet's peperdure 'SAM' geworden! ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #42 Gepost op: 04 januari 2015, 00:18:55 »
Als je spannings- en stroomsturing kan combineren tot een systeem dat de karakteristiek van de speaker compenseert, ben je concurrent van Devialet's peperdure 'SAM' geworden! ;D
Hoe kan iemand die hulp vraagt om van piepende oren af te komen en alles in twijfel trekt en steeds weer met nieuwe "onzin" komt en steeds weer overnieuw begint over dat het dan hier en dan daar aan ligt tot zo'n uitspraak komen? Het getuigt van meer inzicht in de materie dan de gemiddelde forumleden, ik krijg het idee dat je de boel belazerd met je piepende oren. Ik kan mij vergissen.

Zie ook reactie # 19 in het topic Ingangsverzwakkers van 14 december 2014 om 11:42:02. >> Hifi hardware >>  Zelfbouw & modificatie overige hardware >>
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 00:26:35 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #43 Gepost op: 04 januari 2015, 09:37:34 »
Het getuigt van weing inzicht wanneer je denkt dat iemand die veel leest over de materie die zijn interesse heeft geen last kan hebben van gehoorproblemen, of die nu reëel of ingebeeld zijn.
An inability to grasp science is no argument against it....

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Spanning- versus stroomsturing luidsprekers (drivers).
« Reactie #44 Gepost op: 04 januari 2015, 09:49:29 »
Het getuigt van weing inzicht wanneer je denkt dat iemand die veel leest over de materie die zijn interesse heeft geen last kan hebben van gehoorproblemen, of die nu reëel of ingebeeld zijn.
Daarom zeg ik ook ik kan mij vergissen. Als iemand zo veel leest over de materie dan komt op een moment de kennis ook en dan begrijp ik sommige vragen niet. Hij moet bij zijn moeder gaan wonen daar heeft GE geen last van piepende oren. Of dat nu reëel of ingebeeld is weet ik niet, dat getuigt van mijn weinige inzicht.
Eens buizen altijd buizen.