Auteur Topic: Chipset in audiostreamer  (gelezen 15518 keer)

Pdijkstra

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Chipset in audiostreamer
« Gepost op: 22 november 2014, 21:20:55 »

Goedenavond, jullie hebben er vast wel verstand van  ;)

Bij sommige audiostreamers die ik tegen kom op het wereld wijde web staat er een chipset omschreven bv: Chipset Wolfson WM8988 high efficiency DAC chip (SNR 100dB / THD-90dB @ 48Khz)

Kunnen jullie mij misschien vertellen wat er zo belangrijk is aan deze? En waarvoor deze dienen?

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2014, 21:32:22 »

Het zal de opvolger wel zijn van de 8742,en die zat veelal in high end dac's denk ik maar zo.

snuffel anders maar het internet af,je komt ze wel tegen.En ik weet het niet zeker maar volgens vele broeders hier klinkt elke

dac hetzelfde. :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2014, 21:41:05 »
En waarvoor deze dienen?

Welkom!

Het gaat om een dac. Die zet een digitale signaal om naar analoog.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2014, 21:56:41 »

Goedenavond, jullie hebben er vast wel verstand van  ;)

Bij sommige audiostreamers die ik tegen kom op het wereld wijde web staat er een chipset omschreven bv: Chipset Wolfson WM8988 high efficiency DAC chip (SNR 100dB / THD-90dB @ 48Khz)

Kunnen jullie mij misschien vertellen wat er zo belangrijk is aan deze? En waarvoor deze dienen?
Ze zetten de digitale informatie om in analoge signalen. En aan de getallen te zien zullen ze geen hoorbare vervorming toevoegen aan het signaal zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Is dus gewoon goed spul, zogezegd.

Groet,
Jacco

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2014, 21:58:15 »
Toevallig ben ik ook op zoek naar een dac voor mijn smart tv,want ik gebruik de hoofdtelefoon uitgang van de tv en dat bevalt

maar matig.Nu kwam ik op een reclame tv zender de ligawo dac tegen,  met lovende rapporten,en hij kost 19.95 dat kan

toch geen miskoop zijn? :think:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2014, 22:05:22 »
Als je het op een reclame tv zender bent tegengekomen, zou ik in alle standen eerst heel goed nadenken  :think:

Groet,
Jacco

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2014, 22:12:33 »
« Laatst bewerkt op: 22 november 2014, 22:19:16 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2014, 22:17:55 »
Geweldig, dat Duits. Staat hier inmiddels op repeat  ;D

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2014, 22:20:50 »
Ik heb ook nog zo'n goedkoop ding liggen, iets ander type met 1 toslink. Nog niet geprobeerd, nog even geen tijd voor gehad en ik had niet het juiste kabeltje. Ben toch wel heel benieuwd hoe die presteert.... kan 'm weleens open schroeven om te kijken wat er voor chip in zit.

Een blinde test naast een dure DAC zou best weleens leuk zijn...
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2014, 22:22:56 »
[...]

Een blinde test naast een dure DAC zou best weleens leuk zijn...
Are you sure?  :angel: Kan geregeld worden...

Groet,
Jacco

Pdijkstra

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2014, 00:09:54 »

Bedankt allemaal,

Ok, dat is dus bedoeld voor het analoge signaal. Als ik de streamer verbind met de optische uitgang wordt de dac dus niet gebruikt. Heb ik dat goed? Vast wel  ;) Maar goed om te weten dat het een goede chipset is. Dan ga ik deze audiostreamer zeer waarschijnlijk kopen... :)


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2014, 10:37:09 »
Probeer hem eerst uit, als dat kan tenminste. En inderdaad: als je de optische uitgang gebruikt, zit er geen dac tussen.

Groet,
Jacco

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2014, 11:51:08 »
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat redenen kunnen zijn om over te gaan op een streamer. Misschien zit ik er helemaal naast hoor maar de meeste streamers die ik zie bieden beperkte functionaliteit.

Waarom niet gewoon een PC met een USB DAC aansluiten op je tv en audio set. Een internetverbinding en een draadloos toetsenbord/muis combinatie en de mogelijkheden zijn onbeperkt. Je hebt dan een 'full-blown' (audio/video) media setup.

Je kan dan op je pc films en muziek kopen en het afspelen in mediaplayersoftware die alle audio en video formaten afspeelt (zoals bijvoorbeeld VLC). Je geeft video en audio dan respectievelijk weer op je tv en audio set. Als je spotify (of wat dan ook) wil gebruiken kun je dat gewoon installeren en internet werkt nergens fijner dan in een internetbrowser op je pc of mac. :)

Maar aangaande de chipsets in een DAC zou ik me geen zorgen maken. Dat zit tegenwoordig allemaal wel goed. Vroeger had je nog wel eens hoge ruis (als ze bv. in een laptop de voeding dicht bij de audio converter plaatsten  :-X ) maar dat ben ik al jaren niet meer tegengekomen.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2014, 12:00:26 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2014, 12:12:59 »
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat redenen kunnen zijn om over te gaan op een streamer. Misschien zit ik er helemaal naast hoor maar de meeste streamers die ik zie bieden beperkte functionaliteit.

Waarom niet gewoon een PC met een USB DAC aansluiten op je tv en audio set. Een internetverbinding en een draadloos toetsenbord/muis combinatie en de mogelijkheden zijn onbeperkt. Je hebt dan een 'full-blown' (audio/video) media setup.

Je kan dan op je pc films en muziek kopen en het afspelen in mediaplayersoftware die alle audio en video formaten afspeelt (zoals bijvoorbeeld VLC). Je geeft video en audio dan respectievelijk weer op je tv en audio set. Als je spotify (of wat dan ook) wil gebruiken kun je dat gewoon installeren en internet werkt nergens fijner dan in een internetbrowser op je pc of mac. :)

Maar aangaande de chipsets in een DAC zou ik me geen zorgen maken. Dat zit tegenwoordig allemaal wel goed. Vroeger had je nog wel eens hoge ruis (als ze bv. in een laptop de voeding dicht bij de audio converter plaatsten  :-X ) maar dat ben ik al jaren niet meer tegengekomen.

Dan is de eindconclussie eigenlijk het maakt niets uit of je een dac koopt van 1000 euro of 19.95.

Ik gebruik de dac om het tv signaal op mijn analoge versterker weer te geven,er zitten geen analoge uitgangen opde tv zoals 

weleer,het is allemaal diggie.En de telefoonuitgang op de tv klinkt niet optimaal vind ik,hij gaat oversturen bij het meer

aan volume.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Chipset in audiostreamer
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2014, 12:22:20 »

Waarom niet gewoon een PC met een USB DAC aansluiten op je tv en audio set. Een internetverbinding en een draadloos toetsenbord/muis combinatie en de mogelijkheden zijn onbeperkt. Je hebt dan een 'full-blown' (audio/video) media setup.

Omdat een pc duurder is dan een streamer + NAS misschien? En je moet maar net ruimte hebben om een pc te kunnen huisvesten bij de set en tv.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…