Auteur Topic: Monitor Audio PL100 in het kort  (gelezen 8819 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Monitor Audio PL100 in het kort
« Gepost op: 09 november 2014, 19:13:49 »
Monitor Audio PL100



Ik was het afgelopen jaar behoorlijk zoekende naar een bepaald geluid, en ik kon mijn oor er niet op leggen wat dat moest zijn. Na een hoop beluisterd te hebben waarbij ik veel gewisseld heb, had ik bij de Monitor Audio GX100 voor het eerst het gevoel een sprong in de goede richting te hebben gemaakt. Ik heb hier dan ook een hoop plezier van gehad. Ik ben nooit zo'n voorstander van metaldome tweeters en ribbons geweest. Maar ik heb zeker wat betreft ribbons mijn mening wel wat bij moeten stellen in de loop der jaren.

Soms verbaas ik me over muziek en wat het met me doet. Gisterochtend zat ik naar één van mijn favoriete jazz albums te luisteren Art Blakey - Moanin' Ik krijg nog elke keer kippenvel als ik dit album draai. En gisteren was de eerste keer dat ik hem over de PL100's ten gehore bracht. Hoe goed ik dit album ook ken, de PL100's gaven het weer zoals ik het nog nooit had gehoord. Ik hoorde dingen die ik altijd wel hoorde maar niet zo. Sommige audiofielen omschrijven het geloof ik als lucht tussen de verschillende instrumenten en of zang. Ik denk nu wel dat ik beter begrijp wat ze daar mee bedoelen. Elk onderdeel in het muziekstuk krijgt meer ruimte om via de luidsprekers tot je oren te komen. Waardoor je het gevoel hebt alles afzonderlijk te horen, hierdoor ontstaat het gevoel van een betere plaatsing. En kun je tevens beter duiden en definiëren, maar toch ook weer niet, want het klinkt nog steeds, net zoals alle andere keren dat ik het album beluisterd heb. Gisteren klonk het alleen mooier als ooit tevoren.
Dit wijd ik deels aan de natuurlijkheid waarmee het ten gehore werd gebracht. Het klonk echter, meer aanwezig, ruimtelijker, dynamischer, sprankelender zonder dat daarbij luistermoeheid optreed.

Linda die er nooit zo mee bezig is. Zat vrijdag met het album Shallow and Profound van Yonderboi mee te luisteren..... En keek op een gegeven moment op, en zei me een trommeltje te horen, die ze nog nooit eerder zo duidelijk bij dat nummer had gehoord..... Leuk zei ze en daarmee was het dan ook wel weer klaar. Ze laat me altijd maar een beetje mijmeren als het op dit gedeelte van de hobby aankomt. En daar ben ik blij om! Gelukkig deelt ze het belangrijkste gedeelte wel en dat is de passie voor de muziek!

Wat je ook doet of verlangt van de audio-hobby luister je muziek met liefde en passie anders wordt het nooit wat,

Richard
« Laatst bewerkt op: 09 november 2014, 21:23:27 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2014, 19:19:50 »
Amen....!

Het zijn fantastische weergevers die jou ten volle van je hobby laten genieten. Niets meer, niets minder!  :yeah:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2014, 19:28:25 »
Tja, ribbons .....  8)

Uiteindelijk kom je wel uit bij Maggies.  ;D
- audiodidact -

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2014, 19:33:00 »
Tja, ribbons .....  8)

Uiteindelijk kom je wel uit bij Maggies.  ;D

Richard heeft net de M.A en nu al beginnen over maggies,ga nu niet het etentje bederven KT88. ::) ::)
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2014, 19:41:41 »
Geen angst Bram, Richard heeft zijn (optische) afkeer tegen vellen al meermaals uitgesproken. ;)
- audiodidact -

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2014, 19:49:03 »
Dat klopt idd KT88 optisch zou ik die overmaatse vliegenvangers niet willen hebben. Ik weet niet meer precies wat Jerry had staan maar dat beschouw ik nog steeds als één van de betere luisterervaringen!
Waren het geen apogies ofzo??
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2014, 19:50:39 »
Jerry had destijds Acoustats (electrostaten) en later Apogees (magnetostaten).

Ik dacht de Stages maar weet het niet zeker. En inderdaad is dat een luisterervaring die je bijblijft.  8)
« Laatst bewerkt op: 09 november 2014, 19:52:22 door KT88 »
- audiodidact -

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2014, 20:19:11 »
Mooi relaas Richard. Een mooie ervaring met je nieuwe speakers: onvermoede aspecten ervaren van muziek die je kent.
Veel plezier met deze speakers.  :)   
ADAM    Bryston     DENON

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2014, 20:48:46 »
Mooi verhaal. Mooie foto ook :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #9 Gepost op: 09 november 2014, 20:51:51 »

Wat je ook doet of verlangt van de audio-hobby: luister je muziek met liefde en passie, anders wordt het nooit wat,

Richard

Amen!   :afro:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #10 Gepost op: 09 november 2014, 20:59:12 »
Mooi verhaal. Mooie foto ook :)

Dank je wel MAW! En wat betreft de foto, dat vond Monitor Audio Nederland ook die heeft hem gebruikt voor hun Facebook Pagina nadat ze mij toestemming hadden gevraagd 😉
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #11 Gepost op: 09 november 2014, 21:04:09 »
Je bent een begaafd fotograaf Richard ! Heel veel plezier met je fraai gestileerde luidsprekers.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #12 Gepost op: 09 november 2014, 21:17:47 »
Dat is een dubbele felicitatie waard :) Mooi verhaal!

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #13 Gepost op: 09 november 2014, 21:30:41 »
Jerry had destijds Acoustats (electrostaten) en later Apogees (magnetostaten).

Ik dacht de Stages maar weet het niet zeker. En inderdaad is dat een luisterervaring die je bijblijft.  8)

Wel jammer dat die niet op een vensterbank stonden....

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Monitor Audio PL100 in het kort
« Reactie #14 Gepost op: 09 november 2014, 21:38:53 »
Gelukkig heeft Richard wel een vensterbank.... ::) :P
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…