Auteur Topic: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?  (gelezen 51686 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl


Ik gebruik alleen koperen luidsprekerkabel.
Het is van Duits fabrikaat en met een diameter van 6 kwadraat. 
Dunnere varianten (4 en 2,5) zijn voorhanden en de lengte varieert van tweeëneenhalf tot drie meter.

Ze zijn net zo transparant als de ommanteling.


« Laatst bewerkt op: 01 november 2014, 08:14:53 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2014, 08:41:21 »
Tegenwoordig alleen nog maar gebalanceerde XLR kabels. Inmiddels heb ik meerdere Male TRS naar male XLR en female XLR naar male XLR kabels in afmetingen van 1 tot 10 meter en ik kan daarmee (letterlijk :) ) alle kanten op met de apparatuur die ik gebruik.

Ze zijn allemaal van Cordian, Sssnake en ProSnake en het gros was minder dan 20 (en sommigen minder dan 10) euro per stuk. Er is nl. geen enkele geldige reden waarom een goede kabel duur zou moeten zijn.

http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sw=cordial+cpm&bn=&gk=

Ik heb geen enkel verschil gemerkt tussen een honderden euro's kostende XLR tuinslang en de aller goedkoopste Sssnake XLR kabel van Thomann in een test die we eens gedaan hebben. Geen idee meer welk merk de tuinslang was maar ze waren honderden euro's per stuk en minder dan een meter lang  :'(
« Laatst bewerkt op: 01 november 2014, 08:48:19 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2014, 08:43:20 »
Hier op dit moment Supra PLY3.4S in de lengte van 2x3.0mtr. een goed afgeschermde vertinde kabel (volgens de maker omdat deze minder gevoelig is voor corrosie) met high-end looks overgekocht van een forumlid, omdat het oog ook wel eens wat wil... De Silverstream van Oehlbach deed precies hetzelfde. Deze zag er alleen wat minder high-end uit.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2014, 08:48:59 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2014, 08:47:31 »
Gewoon 2.5 mm2 koper met doorzichtige isolatie.
Lengte 2 x 2.75 meter.

Waarom?  Omdat het doet wat het moet doen . Niet meer en niet minder.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2014, 08:48:27 »
Voor m'n passieve speakers gebruikte ik altijd een standaard kabel die precies lijkt op het plaatje van hififreak. Volgens mij had ik ze in drie diktes (2/3/6 of 4/6/8mm ofzo) maar ik gebruikte uiteindelijk 1 (zo kort mogelijke) set (de laatste en dikste die ik gekocht had) met plugjes eraan. Ik meen dat die kabels 2 a 3 euro per strekkende meter kostten. Een passief kabel vergelijk heb ik nooit gedaan en ik heb ook nooit de behoefte gehad om duurdere kabels te kopen omdat ik daarvoor nooit enige wetenschappelijke rechtvaardiging heb kunnen vinden.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2014, 09:01:26 »
Hier op dit moment Supra PLY3.4S in de lengte van 2x3.0mtr. een goed afgeschermde vertinde kabel (volgens de maker omdat deze minder gevoelig is voor corrosie) met high-end looks overgekocht van een forumlid, omdat het oog ook wel eens wat wil...

De ogen van mijn vriendin willen het liefste helemaal geen kabels :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #6 Gepost op: 01 november 2014, 09:05:39 »
Canare 4S11: zeer goede kabel voor een leuke prijs.
Kan hem zowel single- als bi-wire gebruiken, er zitten 4 aders in de mantel.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #7 Gepost op: 01 november 2014, 09:33:07 »
Ik gebruik als sinds jaar en dag Supra 4 kwadraat en Supra Ply 3.4 luidsprekerkabels. Deze kabels voldoen prima en doen hun werk zoals van een luidsprekerkabel verwacht mag worden. Het had nog wel een tikje goedkoper gekund, maar voor mijn gevoel is het zo o.k. Aan de luidsprekerkant heb ik ACR pluggen zitten, waarbij een hard plastic beschermhoesje omhoog schiet als de kabel per ongeluk uit de speakerterminal valt. Op deze manier veroorzaak je nooit een kortsluiting doordat op die manier voorkomen wordt dat de min en de plus contact maken.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #8 Gepost op: 01 november 2014, 09:50:50 »
Heb hier drie paar, met banaanpluggen afgewerkte, v/d Hul CS122 van 2,40m aan mijn sets hangen. De kabel is dik genoeg, ziet er netjes uit en transporteert de muziek meer dan behoorlijk naar de luidsprekers.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #9 Gepost op: 01 november 2014, 09:51:30 »
Gewoon 2x 2,5mm² koper van de Gamma. Een rol van 20 m gekocht voor 18 euro en daar knip ik gewoon de gewenste lengte vanaf.
Zie mijn artikel over kabelkeuze.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2014, 09:53:19 door Bloom »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #10 Gepost op: 01 november 2014, 10:51:41 »
Ik ook gewoon koper, gedeeltelijk achter de plint weggewerkt omdat mijn vrouw ook niet graag kabels ziet. Bij de versterker vergulde banaan stekkers, bij de luidsprekers gewoon onder de terminals geklemd omdat stekkers daar erg uitsteken en ik bang ben dat ze dan een keer afbreken.
Science is no democracy

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #11 Gepost op: 01 november 2014, 11:04:20 »
Hier hangt al 12 jaar Monster Z1 aan de B&W cdm7nt's, 2 x 5 meter. Waarom?, deze hingen eraan toen ik in de winkel luisterde naar deze speakers, ze zaten bij de koop in. Heb er ook weleens anderen aan hangen, hoor geen verschil. Van tijd tot tijd controleer ik de aansluitingen.
Met het rode hoes eraan is de ls kabel.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2014, 11:09:50 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #12 Gepost op: 01 november 2014, 11:08:13 »

Heb hier doorzichtige snoer ±2.5 dik waarvan de ene helft zilverachtig is en de andere helft koper,en waarom dat zo is

ik weet het niet. ;D
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #13 Gepost op: 01 november 2014, 11:30:21 »

Heb hier doorzichtige snoer ±2.5 dik waarvan de ene helft zilverachtig is en de andere helft koper,en waarom dat zo is

ik weet het niet. ;D

Van de Gamma?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

GoldenEars

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.865
  • Stereoholic...
Re: Welke luidsprekerkabels (merk, lengte, diameter) gebruik je en waarom?
« Reactie #14 Gepost op: 01 november 2014, 12:02:18 »
Hier op dit moment Supra PLY3.4S in de lengte van 2x3.0mtr. een goed afgeschermde vertinde kabel (volgens de maker omdat deze minder gevoelig is voor corrosie) met high-end looks overgekocht van een forumlid, omdat het oog ook wel eens wat wil... De Silverstream van Oehlbach deed precies hetzelfde. Deze zag er alleen wat minder high-end uit.

Ik heb een paar verkocht aan een forumlid... was jij dat? ;D
Primare A30.1, B&W DM4, Pink Faun LS-kabels, Atlas interlink, Cardas voedingskabel, Meridian Explorer DAC met SBooster, Cubox-i2 streamer met Volumio en SBooster.