Auteur Topic: Een set van minder dan 250 euro  (gelezen 15658 keer)

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Een set van minder dan 250 euro
« Gepost op: 02 december 2012, 14:55:14 »
Onlangs kreeg ik van een kennis het verzoek een setje voor haar samen te stellen. Dat mocht 250 euro kosten. Ik heb uiteraard ja gezegd; ten eerste omdat er op deze manier weer iemand uit de klauwen van de MediaMarkt gered is, ten tweede omdat ik het leuk vind om te proberen voor zo'n bescheiden bedrag een goed klinkend setje samen te stellen.

De luidsprekers waren al snel gevonden via het Audiofreaks-forum: een setje nieuwe Eltax Monitor III SE. Compacte speakers die er met hun zwarte pianolak mooi uitzien en bovendien al veel goede reviews gekregen hebben. Een CD-speler kon ik via Jerry bemachtigen en de logische volgende stap was het aanschaffen van de bijpassende versterker. Hififreak kon hierin voorzien door mij een heuse reuzendoder te sturen—jawel, de beruchte Sony FE370.

Vandaag heb ik het hele setje getest en beluisterd voordat het naar de gelukkige nieuwe eigenaar gaat. Eerst heb ik een vlot metinkje gemaakt van de frequentierespons:


(de gate is kort, dus de respons onder zo'n 300 Hz is niet nauwkeurig. In feite loopt het laag nog redelijk door tot zo'n 50 Hz)

Vervolgens heb ik de speakers klaargezet om ze gehoormatig te beoordelen. Grappig genoeg lijken de Dicke Bertha's van de voorkant foto niet zoveel groter dan de Eltax Monitor III SE. In werkelijkheid scheelt het wel aardig, vooral van de zijkant gezien! Hoe dan ook, nadat alles geïnspecteerd was door Winston kon het luisteren beginnen.



De aftrap was Melody Gardot met het album 'Worrisome Heart'. Dat gaat erg goed. Toegegeven, dit is een rustige en mooie opname die op veel speakers aangenaam klinkt, maar zeker gezien het formaat van deze speakers komt het er overtuigend en met het nodige gemak uit. Het geluid lijkt een tikje aan de heldere kant en hier en daar is er een ietwat scherp randje te horen aan de stem; wellicht heeft dat iets te maken met het gehobbel (diffractie, vermoed ik) boven de 3 kHz. Het iets uitdraaien van de speakers maakt het geluid in elk geval prettiger.

Wat meer pop-achtige nummertjes van Ulla Meinecke, Jennifer Rush, Paul Simon en Stevie Wonder worden eveneens prima gereproduceerd. Het idee bekruipt me dat je prima voor lange tijd naar deze speakers moet kunnen luisteren. Ook wanneer het volume wat opgeschroefd wordt leidt dat niet tot bijgeluiden of andere ellende. Geen vuiltje aan de lucht! Verbazingwekkend en een beetje onwennig is nog steeds het idee dat deze luidsprekers met een nieuwprijs van minder dan 200 euro per paar uitstekend presteren terwijl het sommige veel duurdere merken niet lukt een fatsoenlijk klinkende speaker te bouwen, maar dat geheel terzijde.

Bij het wat zwaardere werk laten monitors het al gauw afweten en ook deze speakers zijn daarop geen uitzondering. Hoewel What Else Is There? (Trentemøller Remix) prima gaat is Nero is teveel van het goede, net als Jamie XX. Dat het slecht klinkt zou ik niet willen beweren—gezien het formaat mag je niet meer verwachten—maar het is wel duidelijk dat het echte laag niet het gewicht heeft dat een fullrange systeem eraan zou geven. Dat kan de speaker zelf moeilijk aangerekend worden, maar ze zullen niet toereikend zijn voor luisteraars die van elektronische muziek of orgel houden.

Uit nieuwsgierigheid heb ik de luidsprekers nog even op mijn eigen set aangesloten. Hoewel ik graag had kunnen rapporteren dat de Yammie gehakt maakte van de kleine Sony is daar absoluut geen sprake van. In het begin meen ik wat minder scherpte en een beter gecontroleerde laagweergave waar te nemen, maar na wat langer luisteren moet ik de conclusie trekken dat het verschil zeer klein of niet–bestaand is. Hoe dan ook: niet groot genoeg om van belang te zijn bij normale luisterniveaus—en voor véél meer dan dat zijn deze speakers sowieso niet bedoeld.

Kortom: wie voor weinig geld een aangenaam klinkende luidspreker zoekt die heus niet al te klein klinkt heeft aan de Monitor III SE een goede. Wie wat meer diepgang en/of geluidsdruk wil zou eventueel zelfs kunnen kiezen voor deze speakers in combinatie met een subwoofer. Ook die heeft Eltax namelijk voor een prikkie.


Bron:
Spotify / MacBook Pro

Versterkers:
Sony TA-FE370
Sony TA-E1000ESD + Yamaha M–2

Muziek:
Deadmau5 feat. Rob Swire – Ghosts 'n' Stuff
Gil Scott–Heron and Jamie XX – We'll Take Care Of U
Jennifer Rush – Movin'
Melody Gardot – Worrisome Heart
Paul Simon – Graceland
Radiohead – Kid A
Rosie Vela – Zazu
Sophie Zelmani – The Ocean And Me
Stevie Wonder – Songs In The Key Of Life
Ulla Meinecke – Wenn Schon Nicht Für Immer Dann Wenigstens Für Ewig
Trentemøller – The Trentemøller Chronicles

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2012, 15:05:47 »
Mooi gedaan.
Er zijn genoeg mensen die niet veel te besteden hebben.
En jij laat zien dat je voor een paar honderd euro een leuke set kunt kopen.
I love vintage.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2012, 15:06:09 »
Leuke recensie Koen!

Zo zie je maar dat een leuke set helemaal niet veel geld hoeft te kosten. Voor mijn schoonvader heb ik een paartje Mordaunt-Short MS904i inclusief dezelfde Sony versterker gekocht voor €110,- in totaal. Klinkt als een klokje!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2012, 15:12:10 »
Leuk verhaal Koen.  Ja, die set in verhouding tot de prijs is gewoon enorm goed en wellicht nog beter!

Zelf heb ik lange tijd met het onderstaande gedraaid en dat speelt ook tot ieders verbazing op hoog niveau. Voor wat meer beleving en sensatie heb ik twee sets speakers aangesloten.   :D



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2012, 15:19:21 »
Leuk verhaal om te lezen Koen. Het geeft maar aan dat er vooral nog wel een aantal betaalbare speakers op de markt zijn die menigeen kunnen verbazen (Eltax, Yamaha en zo zullen er nog wel een paar zijn).

Groet, John
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2012, 15:24:22 »
hier ook voor 100 euro 2 speakertjes ms920i, luxman l200 amp, akai tuner en dvdspeler, 2e hands allemaal. Klinkt prima!
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2012, 20:21:00 »
kortom, wie wat leuks wil hebben met een vaste prijs in gedachten, kan bij Koen aankloppen? :)
Over mijn smaak valt te twisten

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2012, 23:33:12 »
Dank voor de leuke reacties  :)

kortom, wie wat leuks wil hebben met een vaste prijs in gedachten, kan bij Koen aankloppen? :)

De eerste drie wel, daarna ga ik een commissie van 25% rekenen  :P

Kerfstok

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 269
  • Eenvoud is het kenmerk van het ware.
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2012, 09:58:37 »
Inderdaad een prima budget setje. De Eltax Monitor III heb ik zelf ook gehad. Nu heb ik de opvolger: de Eltax Shine 4. Dat is weer net zo'n goede speaker voor weinig. Ik vind de Shine 4 zelfs iets beter. Het laag gaat een beetje verder en overall vind ik 'em wat volwassener klinken. Voor het geld een absolute aanrader. Goed gedaan Koen!


Groet, Hajo

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2012, 10:15:38 »
Jeetje, en nog goedkoper ook!  :o  Het moet niet veel gekker worden!

Misschien is het ook geen gek idee om een setje Shine 2 te combineren met een subwoofertje... Dan heb je in totaal 260 euro aan speakers uitgegeven en het zou me niet verbazen als dat samen een heel mooi en compleet geluid oplevert.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2012, 10:20:53 door Koen »

Kerfstok

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 269
  • Eenvoud is het kenmerk van het ware.
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2012, 12:54:04 »
Jeetje, en nog goedkoper ook!  :o  Het moet niet veel gekker worden!

Misschien is het ook geen gek idee om een setje Shine 2 te combineren met een subwoofertje... Dan heb je in totaal 260 euro aan speakers uitgegeven en het zou me niet verbazen als dat samen een heel mooi en compleet geluid oplevert.

Toch heb ik het idee dat REL een van de weinige fabrikanten is die weet hoe je een subwoofer moet ontwerpen. Maar als iemand daar meer over kan vertellen, gaarne! En een subwoofer van Eltax wil ik zeker eens proberen.

Koen

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 716
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2012, 13:20:33 »
Je zou er ook eentje zelf kunnen bouwen... Deze woofer gebruik ik zelf en daarmee kun je de pannen van het dak knallen indien nodig  ;)  Hypex DS2.0 erbij plus wat kastmateriaal en je bent voor een totaal van ongeveer 400 euro een high end subwoofer rijker  :)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #12 Gepost op: 03 december 2012, 13:51:46 »
Toch heb ik het idee dat REL een van de weinige fabrikanten is die weet hoe je een subwoofer moet ontwerpen. Maar als iemand daar meer over kan vertellen, gaarne!

In de hifimarkt wordt de subwoofer(sub)markt gedomineerd door boemdozen maar er zijn ontzettend veel goede studio subwoofers (die perfect te integreren zijn in een hifi-setup):

ATC, Genelec, Dynaudio, Adam, Focal, Neumann/K+H, Geithain, Lipinski hebben allen state of the art subwoofers met 'bassmanagement faciliteit' (geintegreerde active crossovers). :)
« Laatst bewerkt op: 03 december 2012, 13:53:26 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #13 Gepost op: 03 december 2012, 13:59:50 »
Toch heb ik het idee dat REL een van de weinige fabrikanten is die weet hoe je een subwoofer moet ontwerpen. Maar als iemand daar meer over kan vertellen, gaarne!

In de hifimarkt wordt de subwoofer(sub)markt gedomineerd door boemdozen maar er zijn ontzettend veel goede studio subwoofers (die perfect te integreren zijn in een hifi-setup):

ATC, Genelec, Dynaudio, Adam, Focal, Neumann/K+H, Geithain, Lipinski hebben allen state of the art subwoofers met 'bassmanagement faciliteit' (geintegreerde active crossovers). :)

Kan iemand mij zeggen of die van mij ook onder die categorie valt?


#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Kerfstok

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 269
  • Eenvoud is het kenmerk van het ware.
Re: Een set van minder dan 250 euro
« Reactie #14 Gepost op: 03 december 2012, 15:02:28 »
Je zou er ook eentje zelf kunnen bouwen... Deze woofer gebruik ik zelf en daarmee kun je de pannen van het dak knallen indien nodig  ;)  Hypex DS2.0 erbij plus wat kastmateriaal en je bent voor een totaal van ongeveer 400 euro een high end subwoofer rijker  :)

Goed idee, Koen. Als ik weer een beetje beter bij kas ben, mag ik dan contact met je opnemen hierover?  ;D