Auteur Topic: CD speler , welke en waarom  (gelezen 84566 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.121
CD speler , welke en waarom
« Gepost op: 29 oktober 2014, 06:43:40 »
Door het terugkomende en opkomende vinyl gebeuren en streaming audio vergeten we de CD speler een beetje.

Ik ben een groot liefhebber van de CD speler.  Er staan er 3 speelklaar en aangesloten in mijn set. Ze worden allemaal regelmatig gebruikt.
Welke CD speler of spelers gebruiken de forumleden?
Waarom heb je juist voor die speler gekozen.  Klank?  Uiterlijk?  Voorkeur voor een merk?  Combinatie daarvan?

Ik heb een CD100. Die heb ik gekozen omdat het toen eigenlijk het enige merk en type was wat er te koop was.
Ik heb een Sony CDP227ESD . Deze heb ik van een , helaas inmiddels overleden, audio vriend overgenomen omdat mijn Philips CD624 er geen zin meer in had.
Sinds kort heb ik een Yamaha CDX596 toegevoegd.  Een exemplaar van dit merk en type heeft meegedaan in het vergelijk bij Kwabbernoot.
Het uiterlijk en het merk spreekt me aan van deze machine en de klank viel me op.  Eigenlijk hoorde ik nooit verschillen tussen de diverse spelers maar op een of andere manier hoorde ik toch iets wat me wel aangenaam veraste.
Het exemplaar van Hififreak heb ik toch maar weer terug gegeven en heb via (Dank Hififreak ) marktplaats een ander mooi exemplaar kunnen kopen.

Wie houd de CD speler ook in ere?  Welke en waarom?

Marcel
Bluesound Node (Qobuz) - Topping E30 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 pro.
Sony CDP 920 QS - Topping E30 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 pro.
Philips CD100 - Lake People G103 - Denon AH-D2000.

flakkees

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.776
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2014, 07:47:47 »
ik heb pas een Marantz dv-6400 gekocht
deze speelt ook sacd en dvd
waarom ? omdat die mooi in de set past , omdat die baby dvd's afspeelt van de bib
omdat is sacd wel eens wil horen maar ik heb helaas nog geen sacd''s
Philips / 4100 series 48''
Denon / AVC-A1XV
klipsch / RF-83 / R-14s / Rc-35 /diy sub Aa Havoc 18'' qsc plx-3002 miniDSP
kabels / ru connected / ixos / Belden

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2014, 08:46:18 »
Ik heb niets anders dan CD spelers. Degene die ik het langste heb is de Marantz CD94/II, die ik ooit nieuw kocht en waarbij ik ook de bijpassende DAC heb gehad. De Marantz kocht ik ter vervanging van mijn Marantz CD80. Ik weet dat het niet erg geloofwaardig klinkt, maar er was wel degelijk een klankmatig verschil tussen de CD80 en de CD94/II. Luisterend naar de CD94/II zaten we plotseling op een "andere" plaats in de zaal. Ik zit me nog wel eens af te vragen hoe dat nou mogelijk was en ik heb het daar ook eens met KT88 over gehad. Naast deze befaamde speler heb ik ook nog een Sony XA5ES en een Pioneer PD-S901 stable platter. Ik vind de Pioneer heel fraai om te zien en de Sony vind ik de mooist gebouwde speler van de drie. Klankmatig kan ik geen opvallende verschillen tussen de drie spelers ontdekken. Verleden week heb ik mijn Onky DX-6850 (DX-706) aan een persoon uit de Oekraïne verkocht. De Onkyo stond alleen maar stof te happen en dat heeft natuurlijk geen enkele zijn. Ik heb zo nu en dan tussendoor nog eens een platenspeler geprobeerd, maar het is mij te veel gedoe. Ik kan overigens wel snappen waarom mensen van een platenspeler gecharmeerd zijn.


Marantz CD94/II

Sony XA5ES

Pioneer PD-S901 stable platter
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2014, 08:50:05 door Audiofreak »

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2014, 09:39:02 »
Ik ben er helemaal klaar mee... ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2014, 10:08:58 »
Ik heb er 3.
Een Denon dcd 2700 die in de hoofdset staat.
Een Sony die ik van Kevin heb overgenomen staat boven in mij luisterkamer.
Een Sony staat als reserve.
Ik gebruik ze niet veel maar ik wil toch wel een cd speler in de set hebben.
I love vintage.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2014, 10:11:00 »
Ik heb er ook niks mee ik stream al zo'n 14/15 jaar schat ik... De cd speler die ik had gebruikte ik te weinig en had ik alleen voor "ouderwetse" vrienden die hun cd'tjs mee namen..
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Martin Schouten

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 214
  • You can only do things by heart, when you mean it.
    • Multimedia Hifi Solutions
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2014, 10:15:20 »
Heb nog maar 1 CD-speler in de set staan en dat is een alles eter van de computer (LG).
Speelt alles maar dan ook echt alles zoals blueray / DVD / SACD / CD. Maar ook de mogelijkheid om ermee op te nemen.

Zelf gebruik ik hem het meeste om alles op de harde schijf te zetten en daarna de CD de kast in te zetten om er nooit meer uit te komen.
Ditzelfde gebeurt ook met alle andere formaten.

Hierna is het gemak van de computer samen met de harde schijven het enige wat er nog speelt.

Dus ik kan hans goed volgen, dat hij er klaar me is.

MVG
Martin
Woonkamer: Polkaudio LSi9(f)/LSiC(c)/LSiFX(r)  Polkaudio: subwoofer DSWpro660wi (2)    Onkyo PA-MC5500   Onkyo PR-SC5507    Pioneer PL300     Zelfbouw: Silverstone       Kabels: Oehlbach en Cambridge en Homemade

muziek

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 358
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2014, 10:30:15 »
Ik gebruik de CD speler bijna nog elke dag ook een CD94MKII

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2014, 12:02:17 »
Thuis gebruik ik 2 Pioneer CDJ1000 MK3's.



Maar die gebruik ik alleen als timecode controllers in Traktor Scratch Pro. De laatste keer dat ik een audio cd aangeraakt heb moet al weer enkele jaren geleden zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2014, 12:04:10 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2014, 12:16:51 »
Ik gebruik er zelf (en zeer regelmatig) nog drie, allemaal van Sony. Heb gewoon iets met het merk en het design. Daarnaast klinken ze ook gewoon prima en hebben ze me nog nooit in de steek gelaten. Het puckje uit de 900-serie doet het hem natuurlijk ook.  ;D

De gemodificeerde SCD-XB780qs SACD-speler:


Een zilveren CDP-XB930qs:


En een zwarte CDP-XB920qs:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

edwin16

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 864
    • Audioclub Oost Brabant
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2014, 12:24:14 »
Na de aanschaf van een Leema Acoustics Tucana II wilde ik ook een (kwalitatief) bijpassende cd-speler. De logische keuze zou de Leema Acoustics Antila II zijn, maar de nieuwprijs van > €4000,- was wat aande hoge kant.

Na voor de zoveelste keer op MP gekeken te hebben viel mij een advertentie op waar een Antila (ex-demo model) werd aangeboden voor een iets aantrekkelijkere prijs. Nog steeds niet goedkoop, maar wel veul betaalbaarder dan een nieuwe. Deze cd-speler staat nu sinds een aantal maanden bij mij thuis te spelen. Achteraf bleek het overigens een Antilla IIS ECO te zijn, het meest recente model met de laatste upgrades.



Ten opzichte van zijn "kleine" broertje, de Leema Acoustics Stream is het een enorme klankmatige vooruitgang. Veel meer detail en veel meer rust. Al met al ben ik er dik tevreden mee en hij zijn geld dubbel en dwars waard.
http://geluidsdrager.blogspot.nl/

Leema Acoustics Tucana, Leema Acoustics Antila, Slimdevices Transporter, Thorens TD2001 RDC Isotrack, Lyra Delos, Musical Fidelity MX-VYNL, Nakamichi 682ZX, Dali Mentor 6

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2014, 12:29:26 »
Ik ben er helemaal klaar mee... ;D

Gr Hans
Da's fijn Hans, want dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken !  ;) ;) ;)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2014, 12:29:55 »
Precies....

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

jwx

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 444
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2014, 12:53:35 »
Ik ben er helemaal klaar mee... ;D

Gr Hans

Ik ook maar als het moet via de muziek pc


Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.161
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: CD speler , welke en waarom
« Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2014, 14:21:27 »
Ik gebruik naast mijn North Star Design combinatie nog cd-spelers van Sony, Marantz, Philips enz. 
Ik heb er volgens mij meer dan genoeg om heel oud te worden en nog zilverlingen te kunnen draaien.    ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.